اخبار و مقالات, اخبار دوربین دیجیتال, اخبار موبایل

گوشی‌های هوشمند ظرف سه سال آینده دوربین‌های DSLR را از بین خواهند برد

گوشی‌های هوشمند ظرف سه سال آینده دوربین‌های DSLR را از بین خواهند برد

به گفته سونی، دوربین گوشی‌ها رفته رفته بهتر می‌شوند.

به گفته سونی، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های DSLR در چند سال گذشته در جهت مخالف یکدیگر حرکت کرده‌اند و کیفیت تصویر گوشی‌ها در نهایت تا سال 2024 بر رقبای تک لنز بازتابی آنها برتری خواهد داشت.

همانطور که توسط Nikkei Japan گزارش شده است، رئیس و مدیر عامل سونی Semiconductor Solutions (SSS)، تروشی شیمیزو، در یک جلسه توجیهی تجاری گفت: “ما انتظار داریم که تصاویر ثابت [از گوشی های هوشمند] از کیفیت تصویر تکی در چند سال آینده در مقایسه با دوربین های رفلکس لنز فراتر رود».

برخی از اسلایدهای جذاب که در طول جلسه توجیهی ارائه شد، حتی دقیق‌تر بودند، با یک اسلاید نشان می‌دهد که به گفته سونی، “انتظار می‌رود تصاویر ثابت در طول سال 2024 از کیفیت تصویر ILC [دوربین با لنز قابل تعویض] فراتر بروند”.

اینها دو ادعای اندکی متفاوت هستند، با ‘ILCها’ همچنین شامل دوربین های بدون آینه امروزی، در کنار فناوری قدیمی DSLR که اکثر سازندگان دوربین در حال حاضر عمدتاً آن را کنار گذاشته اند.

اما نتیجه‌گیری گسترده‌تر نشان می‌دهد، انتظار می‌رود گوشی‌های هوشمند با رسیدن به سقف فناوری، به تکامل تصویربرداری خود ادامه دهند و برای اکثر مردم، دوربین‌ها را ناکارآمد کنند.

بنابراین، چه فناوری باعث افزایش مداوم بهترین دوربین‌های گوشی می‌شود؟ سونی به چند عامل از جمله “اشباع کوانتومی” و بهبود “پردازش هوش مصنوعی” اشاره می کند. جالب اینجاست که سونی همچنین انتظار دارد اندازه سنسور در گوشی‌های “مدل رده بالا” تا سال 2024 دو برابر شود.

پیکسل‌های بزرگ‌تر در این سنسورها به سازندگان تلفن اجازه می‌دهد تا پردازش‌های چند فریمی را اعمال کنند که “تجربه تصویربرداری جدیدی را تحقق بخشد”، از جمله حالت‌های بهبود یافته Super HDR و زوم‌هایی که اپتیک تا شده (مانند Sony Xperia 1 IV) را با هم ترکیب می‌کند. الگوریتم های هوش مصنوعی

سونی همچنین توسعه «فناوری پیکسل ترانزیستور دو لایه» خود را که سال گذشته در مورد آن شنیدیم، برجسته کرد که نویدبخش بهبود چشمگیر محدوده دینامیکی در دوربین های تلفن و کمک به کاهش نویز در نور کم است.

با توجه به ارائه سونی، پیشرفت‌های مشابهی برای ویدیو نیز در حال انجام است، با سرعت خواندن بالاتر سنسورهای نسل بعدی که از ویدیوی 8K پشتیبانی می‌کنند، پردازش چند فریمی (از جمله ویدیو HDR) و درک کلی «پردازش هوش مصنوعی برای ویدیو». به عبارت دیگر، تکنیک های ویدئویی محاسباتی مانند حالت سینمایی اپل.

اگرچه برای سونی پیش‌بینی‌های جسورانه در مورد بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی در آن انجام می‌دهد غیرمعمول نیست، به نظر می‌رسد که در پس پیش‌بینی‌هایش برای تداوم تکامل دوربین‌های تلفن به قیمت دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه، محتوایی وجود دارد.

و این برای همه گوشی‌های هوشمند قابل توجه است، زیرا طبق آمار Statista (در برگه جدید باز می‌شود)، سونی 42 درصد از بازار جهانی حسگرهای تصویر را برای گوشی‌ها در اختیار دارد، در حالی که حذف آیفون 13 پرو مکس نشان می‌دهد که از سه سنسور سری 7 سونی IMX استفاده می‌کند. .

پیش‌بینی‌ها در مورد از بین رفتن دوربین‌های DSLR چیز جدیدی نیست – بدون اینکه به صراحت چیزی بگوییم، کانن و نیکون هر دو اعتراف کرده‌اند که دوربین‌های DSLR یک فرمت قدیمی هستند و برخی از مدل‌ها مانند Nikon D3500 را بدون تعویض آن‌ها متوقف کرده‌اند. اما آخرین اظهارات سونی نشان می‌دهد که دوربین‌های گوشی هنوز راه زیادی تا رسیدن به سقف فناوری خود دارند.

بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر در پردازش چند فریم، که به‌عنوان عکاسی محاسباتی شناخته می‌شود، بوده است. اما سونی به‌طور قابل‌توجهی مایل بود بر نقش سخت‌افزار جدید در بالا بردن دوربین‌های تلفن به ارتفاعات جدید عکاسی تاکید کند.

پیش‌بینی آن مبنی بر دو برابر شدن اندازه سنسور در تلفن‌های رده بالا تا سال 2024 کمی شگفت‌انگیز است، زیرا این امر توسط عواملی مانند لنزها محدود شده است. به عنوان مثال، Sony Xperia Pro-I سال گذشته اولین گوشی سونی بود که دارای سنسور 1 اینچی بود، اما لنز آن قادر به نمایش یک دایره تصویر بزرگ برای پوشش کل آن سنسور نبود، بنابراین فقط می‌توانست طول بکشد. عکس‌های 12 مگاپیکسلی به جای وضوح 20 مگاپیکسلی اصلی.

شاید مهم تر، سنسور CMOS انباشته شده جدید سونی با پیکسل های ترانزیستوری دو لایه باشد که به طور موثر هر پیکسل را دو برابر یک سنسور استاندارد در معرض نور قرار می دهد. این به نظر یک پیشرفت سخت‌افزاری است که الگوریتم‌های محاسباتی قطعاً می‌توانند دندان‌های خود را در آن گیر کنند تا محدوده دینامیکی و عملکرد نویز را افزایش دهند.

تبلیغات
اما با توجه به اینکه جدیدترین گوشی ها در عکاسی چقدر خوب هستند، احتمالاً قابل توجه ترین پیشرفت ها در چند سال آینده در زمینه فیلمبرداری خواهد بود. ارائه سونی این موضوع را با ارجاع به پردازش چند فریم و پلتفرم Edge AI آن برجسته کرد، که قول افزایش عملکرد ویدیو و پشتیبانی از برنامه های واقعیت افزوده را می دهد.

در حالی که دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه به دلیل هندلینگ، کنترل خلاقانه، منظره‌یاب‌ها و کیفیت تصویر تک‌شات، همیشه بین علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌ها مخاطبان خواهند داشت، انواع پیشرفت‌هایی که در ارائه سونی بیان شد نشان می‌دهد که چند سال آینده بسیار جذاب خواهد بود. زمان هیجان انگیز برای دوربین گوشی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *