آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

منظره یاب اپتیکال یا الکترونیک: کدام یک در سال 2022 بهترین است؟

optical electronic viewfinder dogwood

کدام یک برای عکاسی بهتر است، منظره یاب نوری در مقایسه با منظره یاب الکترونیکی؟ این یک سوال سخت است، سوالی که سال‌ها درباره آن بحث می‌شود، حتی زمانی که فناوری EVF معرفی و ارتقا یافته است. در این مقاله، من قصد دارم یک مرور کلی از OVFs در مقابل EVFs ارائه دهم. من مزایا و معایب هر دو گزینه منظره یاب را پوشش خواهم داد و توضیح خواهم داد که چرا ممکن است ترجیح دهید از یکی بر دیگری استفاده کنید. تا زمانی که کارم تمام شود، امیدوارم بدانید که کدام فناوری منظره یاب را ترجیح می دهید، و می توانید با اطمینان تصمیم بگیرید که آیا EVF یا OVF ها راه رو به جلو هستند.

optical electronic viewfinders sunrise

منظره یاب چیست؟

منظره یاب یکی از اساسی ترین عناصر هر دوربین است. این همان چیزی است که برای تماشای صحنه ای که قصد ثبت آن را دارید استفاده می کنید. وقتی دوربین خود را روی چشمان خود نگه می دارید، چه با دوربین DSLR چه با بدون آینه، دوربین فیلمبرداری یا کامپکت بگیرید، سوراخ کوچکی که از آن نگاه می کنید به عنوان منظره یاب شناخته می شود.

اکنون، همه دوربین ها منظره یاب ارائه نمی دهند. برخی به طور کلی از آن صرف نظر می کنند و فقط یک صفحه نمایش ال سی دی غول پیکر در پشت دارند (در واقع، شما تقریباً مطمئناً یکی از این مدل ها را دارید یک گوشی هوشمند!). اما معمول است که دوربین‌ها یک منظره یاب را به همراه صفحه‌نمایش پشتی داشته باشند، مخصوصاً مدل‌های سطح بالاتر که برای علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌های جدی طراحی شده‌اند.

چرا منظره یاب مفید است؟

از آنجایی که این روزها اکثر دوربین ها دارای نوعی صفحه نمایش LCD هستند، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید: چرا ما در وهله اول به منظره یاب نیاز داریم؟ آیا نمی توانم فقط با استفاده از LCD عقب عکاسی کنم؟ خب، حتی در دنیای پرشتاب و تکنولوژی محور امروزی، دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا ترجیح می‌دهید عکس‌های خود را با منظره یاب به جای صفحه نمایش LCD پشتی بنویسید. در اینجا چند مورد عمده وجود دارد:

  • صحنه در یک منظره یاب در مقایسه با ال سی دی بسیار بزرگتر به نظر می رسد، که به شما حس بهتری از ظاهر تصویر شما می دهد.
  • توانایی شما را در ترکیب بندی بهبود می بخشد و …
  • فشار دادن و نگه داشتن دوربین روی صورت باعث تثبیت اوضاع می شود.
  • دنبال کردن یک سوژه متحرک با منظره یاب (نسبتا) آسان است. دنبال کردن یک سوژه متحرک با LCD اغلب غیرممکن به نظر می رسد.
مطلب پیشنهادی:  عکاسی روایی چیست؟ تسلط بر تکنیک‌ها، نمونه‌ها و ایده‌ها

optical electronic viewfinder info bottom

در نهایت، خرید یک دوربین با منظره یاب به طور کلی ارزش دارد، به خصوص اگر عکاسی را جدی می گیرید. که من را به دو نوع منظره یاب رایج امروزی می رساند: منظره یاب اپتیکال و منظره یاب الکترونیکی. بیایید به نوبه خود به هر گزینه نگاهی بیندازیم.

منظره یاب نوری (اپتیکال) : نکات مثبت

منظره‌یاب‌های نوری (OVF) از فناوری دهه‌های گذشته استفاده می‌کنند، اما هنوز هم حامیان سرسخت زیادی دارند. مهمترین مزیت آنها، و دلیل اینکه بسیاری از عکاسان OVF را به EVF ترجیح می دهند، این است که هنگام ثبت عکس، نمای بدون فیلتر و بدون تغییر صحنه را ارائه می دهند.

نگاه کردن از طریق منظره یاب نوری تفاوتی با نگاه کردن از طریق پنجره ندارد: هیچ چیز به هیچ وجه، تغییر نمی کند. یک OVF به شما امکان می‌دهد دقیقاً ببینید که عکس شما چگونه خواهد بود، و منظره برای عملکرد به هیچ نوع فناوری فانتزی وابسته نیست، به علاوه دنیایی واضح، متضاد و واقعی را به شما نشان می‌دهد.

در واقع، منظره‌یاب‌های نوری حتی اگر دوربین شما خاموش باشد، کار می‌کنند، دقیقاً به همان روشی که نگاه کردن از طریق دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ یا حتی یک رول دستمال کاغذی را می‌توان بدون باتری انجام داد. در نتیجه، OVF ها هیچ مشکلی با نمایش دقیق رنگ یا نرخ تجدید صفحه نمایش ندارند، و همچنین در نور کم مشکلی ندارند. آنها پنجره هستند، و چشم شما به سادگی از شیشه نگاه می کند.

optical electronic viewfinder ceremony

بیشتر منظره یاب های نوری اطلاعاتی مانند نوار نوردهی، تنظیمات کلیدی دوربین و غیره را در امتداد پایین صفحه نمایش دارند. OVF ها همچنین نشانگرهایی را برای نقاط فوکوس و همچنین راهنمای کادر بندی ارائه می دهند.

منظره یاب نوری (اپتیکال) : نکات منفی

منظره‌یاب‌های نوری دارای محدودیت‌های قابل توجهی هستند، و ممکن است این محدودیت‌ها مانع از عکاسی مد نظر شما شوند (بسته به نوع عکس‌هایی که می‌خواهید بگیرید).

یکی از مهمترین ایرادات OVF این است که هنگام گرفتن عکس نمی توانید تصویر را ببینید، پدیده ای که به عنوان خاموشی منظره یاب شناخته می شود. هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، آینه دوربین DSLR به سمت بالا می چرخد و از مسیر خارج می شود تا نور به سنسور تصویر بتابد. در طی این فرآیند، OVF کاملا تاریک می شود.

مطلب پیشنهادی:  سرعت شاتر در موبایل

optical electronic viewfinder dog frisbee

خاموشی منظره یاب در هنگام استفاده از سرعت شاتر بالا چندان قابل توجه نیست، اما اگر با سرعت 1/30 ثانیه یا کمتر عکاسی می‌کنید، یک کادر بزرگ و خالی از هیچ می‌بینید فقط برای یک لحظه زمانی که عکس می‌گیرید. در بیشتر موقعیت‌ها، این دوره خاموشی باعث ایجاد یا شکستن عکس نمی‌شود، اما اگر از سوژه‌هایی با حرکت سریع عکاسی می‌کنید، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. در این موارد، دوره کوتاه خاموشی منظره یاب می‌تواند برای سوژه شما کافی باشد تا کمی در اطراف حرکت کند.

یکی دیگر از معایب منظره یاب نوری؟ آنها دنیا را آنطور که واقعا هست به شما نشان می دهند، نه آنطور که در عکس نهایی شما ظاهر می شود. OVF چیزی را می بیند که چشمان شما می بیند، که لزوماً آن چیزی نیست که سنسور دوربین شما می بیند.

مگر اینکه درک کاملی از حالت‌های اندازه‌گیری، تکنیک‌های اندازه‌گیری و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر نوردهی شما داشته باشید، در خطر ایجاد تصاویر خیلی روشن یا خیلی تاریک هستید. اما با نگاه کردن به OVF، پیش‌نمایش شما عالی به نظر می‌رسد، و تنها پس از گرفتن عکس است که متوجه می‌شوید عکس‌هایتان کم نور یا بیش از حد نوردهی شده‌اند.

optical electronic viewfinder flower

منظره یاب الکترونیکی: نکات مثبت

چند سال پیش، منظره‌یاب‌های الکترونیکی (EVF) نمی‌توانستند با منظره‌یاب‌های نوری رقابت کنند اما فناوری EVF راه طولانی را طی کرده است و اکنون توسط بسیاری از متخصصان استفاده می‌شود. چه چیزی آنها را اینقدر ارزشمند می کند؟

خوب، EVF یک صفحه نمایش کوچک و با وضوح بالا است که شما کمتر از یک اینچ از چشم خود فاصله دارید. از آنجایی که کاملاً دیجیتالی است، می تواند اطلاعات و داده های زیادی را به شما نشان دهد علاوه بر نمایش صحنه ای که در حال عکاسی هستید. می‌توانید مواردی مانند هیستوگرام زنده و سطح دیجیتال، مناطق برجسته شده در فوکوس (به عنوان مثال، نقطه اوج فوکوس)، راهنمای فوکوس و موارد دیگر را ببینید.

optical electronic viewfinder bike

همچنین و شاید مهم‌تر از همه منظره‌یاب‌های الکترونیکی دقیقاً نشان می‌دهند که صحنه شما در هنگام عکاسی چه شکلی خواهد بود، نه اینکه دنیای مقابل لنز چگونه به نظر می‌رسد. بنابراین، منظره‌یاب‌های الکترونیکی به شما امکان می‌دهند فوراً و در زمان واقعی ببینید که آیا عکس شما به درستی نوردهی شده است یا خیر. به این ترتیب، می‌توانید تنظیمات را به سرعت انجام دهید و اشتباهات نوردهی را قبل از آشکار شدن، برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از لباس با موبایل + نکات و ترفندهای کاربردی

در اینجا یکی دیگر از مزایای جالب EVF ها وجود دارد: آنها به شما اجازه می دهند صحنه را در حالت های مختلف، از جمله سیاه و سفید، پیش نمایش کنید. دوربین خود را روی حالت تک رنگ خود قرار دهید تا جهان از طریق EVF فورا سیاه و سفید شود.

در مجموع، EVF ها بسیاری از حدس و گمان های ذاتی در OVF را حذف می کنند. از بسیاری جهات، این کار عکس گرفتن را بسیار آسان تر می کند، به خصوص برای عکاسان جدید.

optical electronic viewfinder flower again

به لطف منظره یاب الکترونیکی من، نوردهی صحیح آسان بود!

منظره یاب الکترونیکی: نکات منفی

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، برخی از نکات منفی مهم برای EVF وجود دارد. یکی، آنها قدرت زیادی مصرف می کنند. دوربین‌هایی که به منظره‌یاب‌های الکترونیکی متکی هستند، عمر باتری بسیار کمتری نسبت به دوربین‌های دارای OVF دارند و بسیاری از عکاسانی که از دوربین‌های EVF استفاده می‌کنند عادت دارند باتری‌های یدکی حمل کنند.

optical electronic viewfinder train black white

همچنین، اگرچه منظره‌یاب‌های الکترونیکی به شما نشان می‌دهند که تصویر نهایی شما چگونه خواهد بود، اما کامل نیستند. در نور کم، EVF ها می توانند بسیار دانه دار شوند، که برای عکاسان مکرر در شب مشکل ساز است. و در حالی که وضوح EVF مناسب است (و همیشه بهتر می شود)، تفاوت آشکاری بین EVF و OVF در هر شرایطی وجود دارد.

optical electronic viewfinder canopy

EVF در مقابل OVF: کدام را باید انتخاب کنید؟

مانند بسیاری از جنبه های عکاسی، همه چیز به این بستگی دارد که چه چیزی برای شما و نیازهای شما به عنوان یک عکاس مناسب است. برخی از افراد دقت و وضوح آنالوگ یک منظره یاب نوری را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر ویژگی های با فناوری پیشرفته ارائه شده توسط منظره یاب الکترونیکی را دوست دارند. در پایان، آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که از ابزار مناسب برای کارتان استفاده کنید.

بنابراین اکنون که با فناوری OVF در مقابل EVF آشنا شدید، از خود بپرسید: آیا یکی از گزینه ها به سبک عکاسی من بهتر از دیگری می آید؟ اگر پاسخ “بله” است، به هر حال، به دنبال آن یکی بروید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *