آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نکات ساده عکاسی سیاه و سفید برای مبتدیان

black and white photography tips 1024x684 1

برخی از نمادین ترین عکس ها سیاه و سفید هستند و حتی با تمام پیشرفت های عکاسی دیجیتال همچنان برجسته هستند. این فقط ترکیب یا موضوع نیست که آنها را بسیار عالی می کند. این است که عکاسان سیاه و سفید می دانستند چگونه جهان را سیاه و سفید ببینند تا عکس های عالی داشته باشند. بنابراین امیدوارم این نکات عکاسی سیاه و سفید به شما کمک کند تا دنیا را نیز متفاوت ببینید.

نحوه دیدن سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید بی انتها است، اما همچنین یک روش بسیار خلاقانه برای عکاسی است. با تصاویر سیاه و سفید، فقدان رنگ چیزهای زیادی در مورد ترکیب بندی و نور یک تصویر آشکار می کند – دو عنصر ضروری یک عکس عالی.

برخی از صحنه‌ها و سوژه‌ها فقط برای عکاسی سیاه و سفید و بدون حواس‌پرتی رنگ ساخته شده‌اند.

عناصر ترکیبی که برای عکاسی سیاه و سفید به خوبی کار می کنند

  1. بافت
  2. لحن
  3. کنتراست و فرم
  4. ترکیب بندی

1. بافت در عکس های سیاه و سفید

برخلاف عکاسی رنگی، چون رنگی ندارید که چشم را منحرف کند یا تصویر را جذاب‌تر کند، بافت در عکاسی سیاه و سفید واقعاً مهم است.

در واقع سیاه و سفید به همین دلیل برای گرفتن بافت های جالب بسیار مناسب است. برای اینکه بافت واقعاً برجسته شود و سایه های عمیق تری ایجاد کنید زیرا نور از برجستگی ها و فرورفتگی ها عبور می کند:

  • نور را از کنار سوژه خود زاویه دهید
  • یا از پشت و پایین

کنتراست بالای سایه های تیره و نور، بافت را در تصاویر سیاه و سفید تقویت می کند. عکاسی از یک صحنه سیاه و سفید به جای رنگی بر موارد زیر تاکید دارد:

  • زبری بافت خشن (مانند دیوار آجری)
  • ابریشمی بودن بافت صاف (مانند پوست)

به همین دلیل است که عکاسی سیاه و سفید با نوردهی طولانی با آب بسیار خوب کار می کند.

texture in black and white photography

تبدیل این تصویر نزدیک از یک مادر و بچه فیل به سیاه و سفید بر بافت پوست آنها تأکید می کند.

2. تن در عکاسی تک رنگ

صحبت از روشن و تاریکی، تن ابزار فوق العاده ای است که برای عکاسی سیاه و سفید مناسب است. تن می تواند سوژه را برجسته کند و به تصاویر تک رنگ اضافه کند.

  • برای یک حس رویایی، تن های بی رنگ به خوبی کار می کنند. بنابراین، سایه های خاکستری به جای تضاد شدید سیاه خالص و سفید خالص کار میکند.
  • برای تصاویر پررنگ و قوی که برجسته می شوند، از تناژهای بسیار متضاد سیاه و سفید چشمگیر، بدون خاکستری زیاد استفاده کنید.

3. کنتراست و فرم در عکاسی سیاه و سفید

سایه، به ویژه قدرت و شفافیت سایه ها، فرم و کنتراست را در عکاسی ایجاد می کند، اما در عکاسی سیاه و سفید حتی بیشتر از آن است.

بدون رنگ برای اطلاع بیننده از موضوع، برای نشان دادن فرم سوژه ها به سایه تکیه می کنیم.

وقتی سایه‌های عمیق واضح هستند و به سرعت از تیره به روشن تغییر می‌کنند، کنتراست بالاست. وقتی سایه‌ها ملایم‌تر هستند و از روشن به تاریکی به طور یکنواخت حرکت می‌کنند، کنتراست کم است. به همین دلیل نور و نوع نور استفاده شده تاثیر زیادی در عکاسی سیاه و سفید دارد.

در یک محیط استودیویی می توان منبع نور را با استفاده از اصلاح کننده ها و دیفیوزرها برای نرم کردن سایه ها کنترل کرد. هنگام عکاسی با نور طبیعی، بازتابنده ها و دیفیوزرها سایه ها را کاهش می دهند تا ظاهری ملایم تر داشته باشند.

زمان عکاسی با نور طبیعی، شرایط آب و هوایی و عدم استفاده یا استفاده از سایه باز همگی بر کنتراست تصویر تأثیر می‌گذارند.

4. ترکیب عکاسی سیاه و سفید

مانند قبل، عدم وجود رنگ به این معنی است که ترکیب یک تصویر باید قوی باشد تا جذاب باشد. در واقع، فقدان رنگ اغلب باعث می شود که ترکیب واقعاً برجسته شود.

از خطوط پیشرو برای هدایت چشم استفاده کنید، از خطوط مورب برای کشش در تصویر استفاده کنید و ترکیب تصویر را با اشکال ساده حداقل نگه دارید.

عناصری که برای عکاسی زیر و بم کار نمی کنند

  1. سوژه های رنگارنگ
  2. برخی از رنگ ها به خوبی به سیاه و سفید تبدیل می شوند
  3. آسمان بی ابر

color vs black and white

این عکس هرگز سیاه و سفید کار نمی کند – چون تمام نکته عکس شورش رنگ است.

1. سوژه های رنگارنگ

این منطقی است که اگر از یک منظره عکس می گیرید که به طرز شگفت انگیزی رنگارنگ است، تغییر تصویر به عکس سیاه و سفید باعث کاهش جذابیت تصویر می شود.

color in black and white photos 1024x683 1

2. برخی رنگ ها به خوبی به سیاه و سفید تبدیل نمی شوند

برخی از رنگ ها در سیاه و سفید عالی به نظر می رسند، برخی دیگر ملایم هستند.

رنگ های مکمل در چرخه رنگ به خوبی با هم در سیاه و سفید نما نمی گیرند.

بنابراین، در حالی که آبی و نارنجی در کنار هم در عکاسی رنگی فوق‌العاده به نظر می‌رسند، در سیاه و سفید تفاوت چندانی با هم ندارند، بنابراین به اندازه کافی متمایز نباشید. این باعث عدم کنتراست می شود که تاثیر عکس سیاه و سفید را کاهش می دهد.

به همین ترتیب با سبز و قرمز. آنها هر دو رنگ های خواستنی هستند و در یک عکس رنگی در کنار یکدیگر برجسته می شوند. در واقع هر دو رنگ وقتی به سیاه و سفید تبدیل می شوند عالی به نظر می رسند. با این حال، وقتی در کنار هم در یک تصویر سیاه و سفید هستند، بسیار شبیه هستند.

3. آسمان بدون ابر

آسمان آبی زیبا از دیوار به دیوار و بدون ابر در عکاسی رنگی عالی به نظر می رسد، اما در عکاسی سیاه و سفید به خوبی ترجمه نمی شود. این فقط یک فضای خاکستری بزرگ است.

با این حال، ابرهای سفید در برابر آسمان آبی هم در عکس های رنگی و هم در عکس های سیاه و سفید عالی به نظر می رسند.

ابرهای طوفانی در عکس‌های سیاه و سفید نیز فوق‌العاده هستند، به خصوص با کمی جاخالی دادن و سوزاندن در پست تولید برای تأکید بر سایه‌های مختلف خاکستری روشن و تیره.

برای اینکه آسمان آبی در عکس های تک رنگ کار کند، باید یک عنصر طراحی قوی داشته باشید، مانند یک ساختمان سفید با تابلوهای سیاه مینیمال. برای اینکه آن را دراماتیک تر کنید، از زاویه کم در مقابل آسمان آبی عکس بگیرید. سپس ترکیب سیاه و سفید را در طول فرآیند ویرایش تنظیم کنید تا خاکستری تیره آسمان تقریباً سیاه شود.

سبک های عکاسی ایده آل برای تصاویر سیاه و سفید مناسب است

  • High key
  • Low key

از آنجایی که نور همه چیز است، وقتی صحبت از عکاسی سیاه و سفید می شود، حتی بیشتر از عکاسی رنگی، فکر کردم خوب است که به دو نوع عکس سیاه و سفید متضاد نگاه کنم.

black and white portrait photography 1024x965 1

1. عکاسی سیاه و سفید با High key

در تصاویر سیاه و سفید با High key سایه های بسیار کمی وجود دارد و تمایل به نرم بودن دارند. محدوده دینامیکی محدود است و تصویر در کل بسیار سبک است. اثر یک تصویر روشن، مطبوع و آرام است.

تبدیل سیاه و سفید یک عکس رنگی با High key، آن را حتی مینیمال‌تر می‌کند و بنابراین بدون حواس‌پرتی رنگ آرام‌تر می‌شود. این یکی از مزایای بزرگ عکاسی دیجیتال نسبت به عکاسی فیلم است.

فقط به یاد داشته باشید که با فرمت فایل RAW عکس بگیرید، زیرا تصاویر RAW داده های بسیار بیشتری نسبت به تصاویر JPEG حفظ می کنند و بنابراین برای تنظیم در طول فرآیند ویرایش بهتر هستند.

نکاتی برای تصاویر سیاه و سفید بهتر با High key
  • از نور ملایم استفاده کنید – نور غیر مستقیم پنجره اگر در داخل خانه هستید، روزهای ابری اگر در فضای باز هستید، هر دو منبع نور طبیعی عالی برای تصاویر با High key هستند.
  • سوژه خود را در صحنه ای با کنتراست کم قرار دهید و لباس های رنگ روشن بپوشید

black and white photography portraits

2. عکاسی سیاه و سفید Low key

در مقابل، تصاویر Low key بسیار تاریک و دراماتیک هستند، به همین دلیل است که برای پرتره های سیاه و سفید مناسب هستند. نورپردازی قوی است و شکل سوژه را مشخص می کند، در حالی که سایه ها تاریک و غالب هستند.

علاوه بر این، نور معمولاً از پشت یا کنار سوژه می آید که شکل را برجسته می کند و از تیره بودن پس زمینه اطمینان می دهد.

نکات ساده عکاسی سیاه و سفید:

  • عکس در پس زمینه تاریک
  • برای تصاویر دراماتیک خاص از نورپردازی رامبراند یا نورپردازی تقسیم شده استفاده کنید
    اطمینان حاصل کنید که هم سیاه خالص و هم سفید خالص با سایه های تیره و هایلایت های روشن در تصویر دارید
  • استفاده از بافت های متضاد را برای جذابیت بیشتر در نظر بگیرید

نکات دوربین دیجیتال برای عکاسی تک رنگ

دوربین های مدرن برای عکاسی سیاه و سفید بسیار مجهز هستند و تبدیل عکس ها به سیاه و سفید در رایانه بسیار آسان است. با این حال، می توانید به دوربین خود کمک کنید تا بهترین تصاویر سیاه و سفید ممکن را به دست آورد:

  • عکاسی با فرمت RAW
  • تنظیم بهترین تراز سفیدی
  • استفاده از حالت تک رنگ برای ارزیابی یک صحنه
  • استفاده از فیلترهای لنز

1. از تصاویر سیاه و سفید به صورت RAW عکس بگیرید

من همیشه عکاسی با فرمت RAW را توصیه می کنم. دلایل زیادی وجود دارد، اما از نقطه نظر عکاسی سیاه و سفید، این امکان را به شما می دهد تا سطوح بسیار بیشتری از روشنایی را در یک تصویر ثبت کنید.

هنگام عکاسی از یک صحنه خاموش، RAW برای ثبت یک انتقال صاف بین سایه های مختلف خاکستری خوب است.
اگر به جای JPEG با فرمت RAW عکس می‌گیرید، می‌توانید کنتراست تونال را در طول فرآیند ویرایش با تیره‌کردن سایه‌ها و روشن‌تر کردن هایلایت‌ها بیشتر از زمانی که تصویر JPEG باشد، افزایش دهید.
استفاده از درجه بندی رنگ لایت روم برای تنظیم شدت رنگ ها به گونه ای که در سیاه و سفید بهتر به نظر برسند. برای همان جلوه های فیلتر فیلترهای رنگی با دوربین های فیلم سیاه و سفید.

2. تعادل رنگ سفید برای عکاسی سیاه و سفید

شما فکر می کنید که اگر قرار است تصویری سیاه و سفید پردازش شود، تراز سفیدی مهم نخواهد بود. اما این کار را می کند.

اطلاعات رنگی گرفته شده توسط دوربین های دیجیتال به رنگ های خاکستری در عکاسی سیاه و سفید تبدیل می شود. بنابراین، اگر تراز سفیدی شما به درستی تنظیم نشده باشد، رنگ ریخته شده روی سوژه شما بر پویایی نسخه سیاه و سفید تأثیر می گذارد.

3. تنظیمات دوربین حالت تک رنگ

در حالی که در حال یادگیری دیدن سیاه و سفید هستید، ممکن است تنظیم دوربین خود در حالت تک رنگ (معروف به حالت سیاه و سفید) مفید باشد. به این ترتیب می‌توانید عکس بگیرید و فوراً ببینید که رنگ‌ها در یک صحنه چقدر خوب کار می‌کنند یا ممکن است این اتفاق نیفتد.

اگر با فرمت JPEG عکاسی می کنید، تصویر به صورت سیاه و سفید گرفته می شود. با این حال، اگر فرمت فایل خود را روی RAW تنظیم کرده باشید، آنها تصاویر رنگی خواهند بود، حتی اگر تصاویر سیاه و سفید را در صفحه LCD مشاهده کنید. این به این دلیل است که یک پیش‌نمایش سیاه و سفید از نحوه نمایش تصویر با تنظیمات دوربین شما است.

اگر از دوربین بدون آینه استفاده می کنید، یک تصویر سیاه و سفید در منظره یاب الکترونیکی خواهید دید.

4. فیلتر لنز برای عکس های سیاه و سفید بهتر

برای عکاسان فیلم، فیلترها برای عکاسی سیاه و سفید دراماتیک تر ضروری هستند.

  • فیلتر نارنجی رنگ آسمان آبی را تیره‌تر می‌کند، بنابراین ابرها بیشتر برجسته می‌شوند. همچنین برای پرتره های سیاه و سفید خوب است زیرا بر رنگ پوست در عکاسی پرتره تأثیر می گذارد.
  • یک فیلتر قرمز یک آسمان دراماتیک را حتی دراماتیک تر می کند
  • فیلتر سبز رنگ چمن و شاخ و برگ را روشن می کند

در دوربین های دیجیتال، فیلترهای رنگی برای عکاسی سیاه و سفید مورد نیاز نیست، زیرا ویرایش تصاویر دیجیتال سفید با تنظیم لغزنده های مربوطه در نرم افزار ویرایش آسان تر است. با این حال، دو فیلتری که روی تصاویر سیاه و سفید شما تأثیر می گذارند عبارتند از:

فیلتر پلاریزه برای B&W

فیلتر پولاریزه کننده بازتاب روی سطوح براق را از بین می برد، مانند:

  • اب
  • شیشه
  • فلز

این کار صحنه را تمیز می کند تا عناصر منحرف کننده در تصویر نداشته باشید.

فیلتر چگالی خنثی برای B&W

فیلترهای چگالی خنثی به شما این امکان را می دهند که با مسدود کردن بخشی از نور، نوردهی طولانی تری را در طول ساعات روز ثبت کنید. این فیلتر سیاه و سفید مخصوصاً برای آبشارها یا دریاهای صاف ابریشمی با نوردهی طولانی مفید است زیرا به شما امکان می دهد سرعت شاتر کمتری تنظیم کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *