آموزش عکاسی دیجیتال

قانون یک سوم چیست؟ چطور از آن در عکاسی استفاده کنیم!

قانون یک سوم چیست؟ چطور از آن در عکاسی استفاده کنیم!

قانون یک سوم یک تکنیک ضروری عکاسی است. می توان آن را برای هر موضوعی اعمال کرد تا ترکیب و تعادل تصاویر شما را بهبود بخشد.

یک عکاسی خوب و موفق فقط مربوط به تجهیزات دوربین شما نیست. شما همچنین به یک چشم خلاق و عالی، مهارت فنی و تمرین نیاز دارید. ترکیب بندی در عکاسی می تواند تصویر شما را بسازد و به یک کار بی نقص و عالی تبدیل کند و هم میتواند عکس های شما را خراب و نابود کند. با تمرین، می توانید  عکس و سوژه معمولی خود را به یک عکس منحصر به فرد تبدیل و جلوه دهید.

عکس باشکوهی از سگ گلدن رتریور که روی لبه صخره ایستاده و شبکه ترکیب بندی قانون یک سوم روی آن قرار گرفته است.

قانون یک سوم یکی از اساسی ترین قوانین ترکیب بندی در عکاسی است و درک آن بسیار آسان است. در عکاسی معمولاً بر حس و احساسات خود تکیه می کنیم مثلا اگر حس خوب و زیبایی به ان شات و سوژه داشته باشیم ان را انجام میدهیم اگر حس بد و زشتی داشته باشیم خود را از انجام دادن باز میداریم. اما استفاده از قانون یک سوم می تواند نقطه شروع خوبی برای تولید تصاویری باشد که برای چشم ما جذاب تر باشد.

برای اطلاع از نحوه گرفتن قاعده یک سوم عکس، ادامه مطلب را بخوانید.

قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی چیست؟

ترکیب بندی نحوه چیدمان سوژه و اشیاء در کادر خود است.

قانون یک سوم این است که کادر خود را به 9 مستطیل مساوی تقسیم کنید. می توانید این کار را با ایجاد دو خط عمودی و دو خط افقی انجام دهید. چهار خط در چهار نقطه قطع خواهند شد. اینها نقاطی هستند که نقطه علایق شما باید در آنجا باشد. می توانید این کار را به صورت ذهنی انجام دهید یا می توانید تنظیمات دوربین خود را نیز تغییر دهید. اکثر دوربین های دیجیتال گزینه ای برای اضافه کردن قانون شبکه یک سوم بر روی صفحه نمایش دارند.

یک شبکه قرمز که قانون شبکه یک سوم را نشان می دهد (دو خط افقی و دو خط عمودی)

نحوه استفاده از نقاطی که باعث بهتر شدن عکس می شود

رابطه بین فضای منفی و سوژه یک نقطه کانونی طبیعی ایجاد می کند. به طور پیش فرض، بیننده به نقاط تقاطع نگاه می کند. قرار دادن نقاط مورد علاقه در یکی از این نقاط تصویر شما را متعادل می کند. این نیز تنش، انرژی و علاقه بیشتری به عکس  می دهد.

در یک پرتره، سوژه یا سایر نکات اصلی مانند چشمان سوژه مهم هستند. این عناصر را در یکی از تقاطع ها قرار دهید.

به عنوان مثال، سوژه در عکس زیر در یکی از تقاطع ها قرار دارد.

همین امر در مورد عکاسی منظره نیز مانند تصویر زیر صدق می کند. با استفاده از قانون یک سوم، عکاس عناصر کلیدی را در تقاطع ها قرار داده است.

شبکه قانون یک سوم این موضوع را بهتر نشان می دهد. مثل این قایق و کوهی که در نزدیکی ان وجود دارد در اصل در دو نقطه متقاطع قرار دارند.

عناصر مهم ترکیبی

برخی از تصاویر مناظر مانند، مناظر دریایی، و مناظر شهری یک نقطه جالب ندارند. سعی کنید تصویر را به یک سوم و دو سوم تقسیم کنید. به عنوان مثال، هنگام ثبت یک منظره، از قانون یک سوم برای قرار دادن افق روی یک خط افقی استفاده کنید.

به عنوان مثال، این عکس را از یک صحنه جاده بگیرید. این تصویر خیلی پویا نیست زیرا افق در وسط عکس می افتد.

به عکسی که در پایین وجود دارد نگاه کنید این عکس جالب تر به نظر می رسد. چشم انداز 1/3 تصویر را می گیرد، جایی که آسمان 2/3 باقی مانده را می گیرد.

این یک روش موثر برای نشان دادن دو عنصر است، جایی که یکی از دیگری مهمتر است. اگر آسمان فقط 1/3 بود، این تصویر پویا و جذاب به نظر نمیرسید.

صحنه ای کوهستانی با ستاره ای خیره کننده پر از آسمان شب در بالا، با شبکه ترکیب بندی قانون یک سوم

آیا میتوان قانون یک سوم را شکست و زیر پا گذاشت؟

البته که می توانید قانون یک سوم را زیر پا بگذارید. اما قبل از شکستن قانون، مهم است که آن را یاد بگیرید. به طور کلی، فقط به دلیل خاصی قانون را زیر پا بگذارید.

برای مثال، عکس زیر موفق به کسب مقام دوم Coco Amerdeil در جایزه LensCulture Portrait 2017 شد. سوژه روی هیچ یک از تقاطع ها نمی افتد. همچنین هیچ یک از عناصر کلیدی (چشم، لب و غیره) در خطوط شبکه وجود ندارد. داستان پشت این تصویر به اندازه کافی قوی بود که قانون شکنی را توجیه کند.

مفهوم پشت یک عکس همیشه از ترکیب عکاسی بیشتر است. در صورت کمبود محتوا، ترکیب بندی می تواند کادر شما را جذاب تر کند.

قانون یک سوم در ویرایش عکس

شما همچنین می توانید از قانون یک سوم در هنگام پس پردازش استفاده کنید.

در نرم افزارهایی مانند لایت روم یا فتوشاپ، تصاویر خود را برش دهید تا عناصر حواس پرتی حذف شوند. برش فشرده تر باعث می شود بیننده روی ترکیب بندی شما تمرکز کند.

قانون شبکه یک سوم می تواند به شما کمک کند تا به محصول بهتری دست پیدا کنید تا سوژه ها روی تقاطع ها بیفتند.

در لایت روم، «R» را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا قانون شبکه یک سوم روی تصویر خود تغییر دهید. با کلیک بر روی ابزار برش، این همپوشانی نیز فعال می شود.

یک اسکرین شات نشان می دهد که چگونه از لایت روم برای برش بهتر تصاویر خود استفاده کنید

در فتوشاپ چنین دستوری وجود ندارد. با استفاده از راهنماهایی که در View>New Guide یافت می شوند، می توانید خودتان ان را بسازید.

نتیجه و بند نهایی

استفاده از قانون یک سوم یک تکنیک ترکیب بندی ضروری است که می تواند تعادل و هماهنگی را به تصویر شما اضافه کند. ما به شما توصیه می کنیم این کار را با استفاده از شبکه نمایش زنده دوربین خود تمرین کنید.

در نهایت، چشمان بیننده خود را بهتر هدایت می کنید و تصاویر خود را جذاب تر می کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *