آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

RAW یا لباس جدید امپراتور!

cb4b69eb9bd10da82c15dca2f86a1385

فایل RAW: جلوه دیجیتالی از لباس جدید امپراتور

چرا برای فرمت RAW این قدر هیاهو وجود دارد؟ بیایید با بیان داستانی به نام لباس جدید امپراتور، یک مقایسه کوچک درباره این فرمت داشته باشیم، تا شما به خوبی آن را درک کنید و سعی داشته باشید که از آن بهره ببرید.

داستان لباس جدید پادشاه از هانس کریستین آندرسن:

این داستان جالب و مفهومی درباره ی یک پادشاه فوق العاده بیهوده و بی مصرف است، به این گونه که دو کلاه بردار که خود را به عنوان بافنده جا زده بودند نزد پادشاه که به لباس هایی با پارچه های ظریف علاقه داشت آمدند، آن ها ادعا کردند که می توانند با پارچه های غیر قابل تصوری لباس ببافند، آن پارچه ها به گفته آن دو نه تنها غیر معمول بودند، بلکه برای کسی که برای کار کشوری مناسب نبود دیده نمی شد و نامرئی بود.

e00944d55e6432ccf20f9fda2492b6fd

ناآگاهی از حقیقت گاهی بهای شرم آوری دارد.

امپراتور با خود گفت من می توانم این لباس را بپوشم و مردان نامناسب برای کار در دربار خود را اخراج کنم، بنابراین پادشاه آن لباس که در اصل لباسی در کار نبود را خرید و به روی خودش هم نمی آورد که لباسی را نمی بیند، بنابر این به خیال خود آن را پوشیده و لخت و عریان در میان مردم قدم بر می داشت، در واقع گاهی نادانی و نا آگاهی از حقیقت، بهای شرم آوری دارد.

عکس با فرمت RAW

حقیقت گاهی در میان بازار عکاسی گم می شود، زیرا عقاید و نظرات متفاوتی وجود دارد، برای مثال شما بار ها شنیدید که اطلاعات عظیم بصری را می توان در فایل های تصویری RAW مشاهده کرد، اما شما تا به حال به آن فکر کرده اید؟ در این ادعا یک مشکل اساسی وجود دارد، این مسئله همان مشکل پادشاه است، که او را با پوچی مواجه کرد، پس این ادعا کاملاً صحیح نمی باشد.
فایل های RAW در واقع شامل اطلاعاتی هستند، که توسط حسگر دوربین های دیجیتال جمع آوری شده است، اما این اطلاعات و داده ها به خودی خود قابل مشاهده نیستند، زیرا این داده ها به شکل تصویر وجود ندارند، بلکه از اعداد تشکیل شده اند.
این اعداد تنها زمانی معنا پیدا می کنند، و می توان از آن ها به عنوان رنگ استفاده کرد که تجزیه و تحلیل بشوند، و پس از آن بتوانند اطلاعات بصری را نمایش دهند، به این منظور نرم افزار های متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آن ها داده های موجود به تصویر بصری تبدیل می شود، یکی از آن نرم افزار ها RAW Interpreter است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با موبایل سامسونگ

تصویری با فرمت RAW دقیقاً مانند لباس امپراتور ناآگاه عمل می کند، زیرا تا زمانی که داده های تصویری وجود ندارد، چیزی به نام فایل RAW نیز وجود خارجی ندارد. وقتی یک عکس با فرمت RAW را در نرم افزار های Camera Raw ، Lightroom ، ON1 Photo Raw ، Alien، Skin Exposure 3 و… باز می کنید، تصویری که در ابتدای روی صفحه مشاهده می کنید، در واقع بر اساس فرمت JPEG داخلی فرمت RAW و یک پیش نویس از عکس ما است، بنابر این عکسی که ما می بینیم یک ظاهر اولیه از عکس اصلی است.

 

ce653013fadbb2ff27530d3de3790f1b

نرم افزار های Camera Raw ، Lightroom ، ON1 Photo Raw ، Alien، Skin Exposure 3

هر گه که تصویر اولیه بر روی مانیتور به نمایش گذاشته می شود، هر کدام از نرم افزار های RAW Interpreter مجموعه ای کامل از لغزنده های رنگی را در اختیار دارد، که می توان با استفاده از آن ها داده ها را تغییر داد، و به صورت JPEG ذخیره کرد، کسانی که از ابتدا با فرمت JPG عکاسی می کنند، باعث می شود کیفیت و جزئیات عکس کاهش پیدا کند، و بسیاری از رنگ ها آن طوری که باید خودشان را نشان نمی دهند.

6e3adb1ae0e02c934766182313b6775d
حقیقت RAW

عبارت RAW مختص عکاسی و مربوط به فن نیست، بلکه در برخی از مواردی به غذای نپخته و خام نیز گفته می شود، این کلمه صرفاً به مجموعه داده های تصویر که توسعه نیافته و از دید حسگر پنهان مانده تعلق دارد، عکسی که با این فرمت تهیه شده است، حاوی رنگ های خام و داده های نوری است که توسط گیرنده های تصویری استخراج می شود، در واقع هر سطحی با یکی از فیلتر های آبی، سبز و قرمز پوشیده شده است.

b9b72b29352f3764ea4dec130772bd9d

حسگرهای تصویر مجزا مانند نورسنجهای کوچک هستند که هر کدام توسط یک فیلتر قرمز ، سبز یا آبی، پوشانده شده اند. در آرایه فیلتر Bayer از فیلترهای سبز بیشتر از قرمز و آبی با استفاده از پردازنده تصویر دوربین، برای تفسیر رنگ و شدت نور مناسب برای هر پیکسل، استفاده می شود.

 

79d37fb2893b428f7ea4ed3b07a84096

پردازشگر تصویر یک دوربین عکاسی مقادیر پیکسل RGB را برای مشاهده پیش نمایش هر صحنه قبل از ضبط تصویر ، به منظره یاب دوربین می فرستد.

فیلترهای RGB نور ورودی را به سه کانال تقسیم بندی می کنند، هر کدام از این گیرنده ها نور فیلتر شده را به عنوان یک رنگ ثبت می کنند و معمول یک پیکسل را تشکیل می دهند. تعادل رنگ ها امر باور نکردنی است، و پردازنده تصویر در دوربین ریاضیات پیچیده ای برای مقدار رنگ و روشنایی هر پیکسل انجام می دهد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی حرفه ای از طلا و جواهرات

پردازشگر تصویر یک دوربین عکاسی، با استفاده از مقادیرRGB، حتی قبل از آن که شروع به عکاسی کنیم پیش نمایش یک تصویر را روی صفحه نمایش ایجاد می کند، و هر بار که کادر مورد نظر را انتخاب می کنیم، پردازنده تصویر دوباره به این عمل می پردازد، و پیش نمایش جدیدی را ارائه می دهد، در واقع اگر دوربین شما برای نمایش یک هیستوگرام از قبل آماده شده باشد، از این داده برای شبیه سازی یک نمودار هیستوگرام روی صحنه استفاده می شود.

 

74c4481c34e417ac39d1de6b4f854c4f

مقادیر تونالیته (درخشندگی) فایل RAW در نرم افزار Adobe’s Camera Raw به خوبی تنظیم شد، تا جزئیاتی را که در فایل JPEG قابل مشاهده نیست ، نشان دهد.

اما اتفاق نهایی در اصل زمانی رخ می دهد که دکمه شاتر را فشار داده، و تصویر را ثبت کنید، با ثبت تمام رنگ ها به صورت جداگانه بر روی سنسور، اطلاعات نهایی بر روی کارت حافظه دوربین ذخیره می شود. در فایل های RAW، هر کدام از پیکسل ها می توانند به طور جداگانه رنگ، اشباع (شدت) و درخشندگی (روشنایی) به خصوص خودشان را داشته باشند. در فایل های JPEG نیز پیکسل ها همان مقادیر اولیه رنگ را ضبط می کنند، اما در آن ها بعد از عکاسی می توان به صورت خیلی محدودی تغییرات ایجاد کرد، و امکان تغییرات زیادی در آن وجود ندارد.

5f5d472067f77b5c88f69f1bcfda1e08

کنترل های موجود در نرم افزار Alien Skin’s Exposure3 Raw Interpreter کنترل گسترده ای بر تنظیمات رنگ و اشباع فراهم می کند.

انواع فایل

در فایل های JPEG هر کدام از پیکسل های رنگی با توجه به میزان سطح روشنایی و رنگ موجود ضبط می شوند، هنگامی که تمام پیکسل های موجود در شبکه bitmap به صورت دسته جمعی در نرم افزار تصویربرداری ثبت می شوند، و فایل های RAW یک نمونه قابل مشاهده از صحنه اصلی روی مانیتور قرار می گیرد. اگر همان عکسی که با فرمت JPEG گرفته می شود را با فرمت RAW ثبت کنیم، مقادیر درخشندگی و رنگ در فضای بزرگ تر رنگی ثبت می شود و می توانند با اشکال متنوعی در صحنه اصلی ایجاد بشوند. عکس هایی با فرمت RAW را می توان به نگاتیو فیلم های رنگی تشبیه کرد، زیرا وقتی ثبت و مشاهده می شوند، می توان آن ها را با رنگ های منحصر به فرد و متنوعی چاپ کرد.

8a47481ae534860850adf59f145e6b40

وقتی نگاتیو های دارای تصاویر نهفته رنگی در محلول های شیمیایی ظاهر میشدند.

اما واقعیت موجود این است که چون فایل های RAW به خودی خود به شکل تصویری نیست، یک سری سابقه نوری است که هرگز تغییر نمی کنند، بلکه به خواست افراد تفسیر می شوند. و تفاسیری که ایجاد می شود، مانند همان چیزی است که توسط JPEG ذخیره می شود. همچنین فایل های RAW نتیجه ای مطابق خواسته شما را ارائه می دهند، و شما می توانید با رضایت کامل به تصاویری دست بیابید، که انتظارشان را دارید.
امیدوارم با مطالعه این مقاله و مقاله های دیگر این چنینی که در وبلاگ دیجی سنتر قرار دارد، نظرتان درباره ی فرمت RAW و استفاده از آن تغییر کرده باشد، و از موقعیت های خود بهترین بهره را ببرید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی پنینگ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *