اخبار گوناگون, اخبار دوربین دیجیتال

فناوری جدید لنز نیکون برای دستگاه‌های پزشکی خطرناک است

lazy

لنز 400 میلی‌متری f/2.8 TC VR S جدید نیکون برای دوربین‌های بدون آینه، با قیمت 14000 دلار، این لنز نقد و بررسی های فوق‌العاده‌ای دریافت کرده است، اما دلیل غیرمعمول دیگری وجود دارد که این لنز در خط تولید نیکون برجسته است: نیکون هشدار می‌دهد که اگر ضربان‌ساز قلب یا هر نوع دستگاه پزشکی دیگری دارید ،نباید از این لنز استفاده کنید.

راهنمای مرجع رسمی لنز حاوی این هشدار است (برای اولین بار توسط Nikon Rumors مشاهده شد): «اگر ضربان‌ساز یا دستگاه پزشکی دیگری دارید از این محصول استفاده نکنید. آهنربا یا آهنرباهای موجود در این محصول می تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه های پزشکی شود.

خطر موتور کویل صدا ابریشمی نیکون

دلیل این هشدار، سیستم درایو فوکوس خودکار تازه رونمایی شده در لنز است که نیکون آن را موتور سیم پیچ صدای ابریشمی سوئیفت (SSVCM) نامیده است.

SSVCM از آهن ربا به جای چرخ دنده برای حرکت گروه های فوکوس لنز به جلو و عقب در بدنه لنز استفاده می کند. این یک سیستم فوکوس خودکار جدید است که در مقایسه با سیستم‌های قدیمی‌تر نیکون، دارای سرعت بالاتر، دقت بالاتر، و نرم‌ترین و بی‌صداترین عملکرد در بین سیستم‌های درایو فوکوس خودکار نیکون است که تاکنون منتشر شده است.

VCM جدید Silky Swift (SSVCM) نیکون از آهنربا به جای چرخ دنده برای فوکوس خودکار استفاده می کند.

VCM جدید Silky Swift (SSVCM) نیکون از آهنربا به جای چرخ دنده برای فوکوس خودکار استفاده می کند.

نیکون ادعا کرده که تکنولوژی بکار رفته در این لنز به طور همزمان سرعت بالاتر، دقت بالاتر و عملکرد آرام را ارائه می‌کند و عملکرد بی‌سابقه‌ای را حتی برای یک لنز سنگین به دست می‌آورد.

با این حال، آهنرباها به قدری قوی هستند که می توانند با ضربان سازها و سایر دستگاه های پزشکی تداخل داشته باشند، که به طور بالقوه می تواند برای شخصی که دستگاه های ذکر شده برای آن مورد استفاده قرار می گیرد کشنده باشد. ظاهراً این خطر به قدری زیاد است که نیکون هیچ ریسکی نمیکند و مسئولیتی در قبال استفاده نادرست از این لنز ها را ندارد و به هر کسی که با هر دستگاه پزشکی کار میکند هشدار می‌دهد که به سادگی از لنزهای این سیستم فوکوس خودکار (که در حال حاضر فقط لنز 400 میلی‌متری f/2.8 TC VR S است) استفاده نکند.

چگونه آهنرباها با وسایل و تجهیزات پزشکی تداخل ایجاد میکنند

انجمن قلب آمریکا می‌نویسد: «میدان‌های مغناطیسی در آهن‌رباها در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات می‌توانند تولیدکننده‌های پالس برای ICD و ضربان‌سازها را مهار کنند» . «[…] اگر ICD یا ضربان ساز دارید، از تماس نزدیک یا طولانی مدت با آهنرباها یا میدان مغناطیسی آنها خودداری کنید. آهنرباها را با فاصله حداقل شش اینچ از محل قرارگیری دستگاه خود نگه دارید.»

از آنجایی که دوربین‌ها اغلب نزدیک قفسه سینه نگه داشته می‌شوند، برای عکاسان دشوار است که مطمئن شوند یک لنز خاص همیشه در فاصله ایمن از دستگاه پزشکی آنها قرار دارد.

جدیدترین لنز نیکون به تعدادی از محصولات مصرفی پرمصرف می پیوندد که حاوی هشدارهایی در مورد آهنرباها و دستگاه های پزشکی از جمله تلفن های هوشمند، ساعت های هوشمند و لپ تاپ ها هستند.

اپل صفحه ای دارد که تمام محصولات خود را که حاوی آهنربا هستند فهرست می کند. این شرکت اعلام نمی‌کند که کسانی که دستگاه‌های پزشکی دارند نباید از محصولات (شامل ایرپاد، اپل واچ، آی‌پد، آیفون و مک‌بوک) استفاده کنند، اما بیان می‌کند که همه محصولات باید حداقل 6 اینچ (15 سانتی‌متر) دورتر باشند. از دستگاه های پزشکی یا 12 اینچ (30 سانتی متر) هنگام شارژ بی سیم.

اشعه ایکس قفسه سینه که ضربان ساز یک فرد را نشان می دهد. عکس: $.

اشعه ایکس قفسه سینه که ضربان ساز یک فرد را نشان می دهد. عکس: $.

هشدار FDA

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در می 2021 خلاصه ای را منتشر کرد که در آن بیان کرد که آزمایشات خود را انجام داده است و به نظارت بر اثرات آهنربا در وسایل الکترونیکی مصرفی جدیدتر بر روی دستگاه های پزشکی کاشته شده ادامه می دهد.

جف می‌گوید: «[سازمان غذا و داروی آمریکا] مقالاتی را که اخیراً منتشر شده بود، بررسی کرد که احتمال این را توضیح می‌داد که برخی از تلفن‌های همراه جدیدتر، ساعت‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی با آهن‌رباهای با قدرت میدان بالا ممکن است به طور موقت بر عملکرد عادی دستگاه‌های پزشکی الکترونیکی قرارداده شده، مانند ضربان‌ساز و دفیبریلاتورهای قابل کاشت تأثیر بگذارند». Shuren، MD، JD، مدیر مرکز FDA برای دستگاه ها و سلامت رادیولوژیکی. «[…] ما معتقدیم که خطر برای بیماران کم است و آژانس در حال حاضر از هیچ گونه عارضه جانبی مرتبط با این موضوع آگاه نیست. با این حال، انتظار می رود تعداد لوازم الکترونیکی مصرفی با آهنرباهای قوی در طول زمان افزایش یابد.

بنابراین، ما به افرادی که دستگاه‌های پزشکی کاشته‌شده دارند توصیه می‌کنیم با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که این خطر بالقوه و تکنیک‌های مناسب برای استفاده ایمن را درک می‌کنند.»

FDA خاطرنشان می کند که برخی از محصولات مصرفی جدیدتر – از جمله لنز دوربین لنز Nikon 400mm f/2.8 TC VR S ، به نظر می رسد – حاوی آهنرباهایی هستند که به اندازه کافی قدرتمند هستند تا دستگاه های پزشکی را در حالت آهنربایی خود قرار دهند، که یک ویژگی ایمنی است که برای طراحی شده است. فقط در طول برخی از اقدامات پزشکی (مانند اسکن MRI) استفاده شود. این حالت ایمنی برای فعال شدن در زندگی روزمره در نظر گرفته نشده است و می تواند تا زمانی که آهنربا دور نشود، در عملکرد عادی دستگاه اختلال ایجاد کند.

در حالی که FDA همچنین توصیه می‌کند لوازم الکترونیکی مصرفی را نیم فوت از دستگاه‌های پزشکی کاشته‌شده دور نگه دارید، به نظر می‌رسد که لنز جدید نیکون میدان مغناطیسی بسیار قوی‌تری برای توصیه‌های ساده نزدیکی دارد – اگر یک دستگاه پزشکی کاشته‌شده حیاتی دارید، باید کاملاً از از لنز 14000 دلاری نیکون دوری کنید. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *