آموزش

تفاوت عکاسی تک‌رنگ با سیاه و سفید

blackandwhite leaves

ممکن است فکر کنید که اصطلاحات “تک رنگ” و “سیاه و سفید” مترادف هستند. از این گذشته، استفاده از این اصطلاحات به جای هم برای مردم بسیار رایج است. اگرچه آنها دقیقاً یکسان نیستند. تمایزی وجود دارد که دانستن آن می تواند مفید باشد. در این مقاله با تفاوت عکاسی تک رنگ در مقابل سیاه و سفید آشنا خواهید شد.

عکاسی تک رنگ چیست؟

عکس‌های تک رنگ شامل تغییراتی از یک رنگ و هیچ چیز دیگری نیستند. به عنوان مثال، این می تواند سایه های مختلف آبی، سبز یا خاکستری باشد. اگر فقط با استفاده از دوربین خود می‌خواهید یک عکس تک رنگ سبز داشته باشید، باید صحنه‌ای را جستجو کنید که تنها رنگ‌های موجود در کادر، انواع سبز باشد.

شما همچنین می توانید تصمیم بگیرید که یک عکس را به صورت تک رنگ پس از پردازش انجام دهید. این شامل گرفتن یک تصویر و محدود کردن آن به یک محدوده رنگی است. این روزها این کار بیشتر با استفاده از لایت روم یا فتوشاپ انجام می شود، اگرچه این یک روش جدید نیست.

شما ممکن است عکس های قهوه ای یا سیانوتایپ قدیمی را دیده باشید. اینها رایج ترین نمونه های عکاسی تک رنگ هستند. در چنین عکس‌هایی، رنگ‌های گرم و سرد نتیجه مواد شیمیایی رنگ‌دهنده خاصی است که در فرآیند توسعه استفاده می‌شود.

Newsboys Hartford Connecticut 1909 March

عکس قهوه ای وینتیج از پسران روزنامه، ج. 1909

Schoolgirls Doing Calisthenics 1899

عکس سیانوتایپ کلاسیک از دختران مدرسه‌ای در حال انجام تمرینات ورزشی، ج. 1899

گرفتن یک تکه از چرخ رنگ

به چرخه رنگ زیر نگاهی بیندازید. می بینید که هر رنگ به قطعات کوچک تری تقسیم شده است. اینها به شما یک تصویر خشن از انواع مختلف در یک رنگ را نشان می دهند.

ColorWheel green slice

بیایید رنگ سبز و انواع سبز را مثال بزنیم. در حلقه بیرونی، رنگ خالص را دارید (که گاهی اوقات به عنوان “رنگ” نامیده می شود) که با نام آن برچسب زده شده است. با رفتن به وسط چرخه رنگ، در مرحله بعد “رنگ” را خواهیم داشت که به هایلایت های سبز اشاره دارد. در مرحله بعد، انواع سبز خنثی را خواهید یافت که همان رنگ های میانی سبز است. نزدیک‌ترین نقطه به مرکز چرخه رنگ، «سایه‌ها» یا تن‌های سایه سبز را خواهید دید.

عکاسی تک رنگ داخل دوربین

برای ثبت یک تصویر تک رنگ طبیعی در دوربین، روشن‌ترین و تیره‌ترین رنگ‌ها را در کادر قرار دهید. با این کار کنتراست بیشتری در عکس ایجاد می شود. یک عکس نزدیک از برگ ها نمونه خوبی از یک تصویر تک رنگ سبز طبیعی خواهد بود. نمونه دیگر عکس زیر یک قارچ از نمای زیر است. این فقط شامل انواع رنگ های زرد قهوه ای است.

DSC 0922

این عکس کلوزآپ از گروهی از قارچ‌ها که از پایین گرفته شده‌اند، فقط شامل انواع رنگ‌های زرد و قهوه‌ای است. این یک تصویر تک رنگ طبیعی است.

عکس زیر یک عکاسی تک رنگ کامل نیست، اما نزدیک است. در دوربین با سرعت شاتر طولانی ثبت شد. به دلیل زمان روز، رنگ های موجود در آب و آسمان به خوبی با ساختمان مطابقت داشت.

Helgoland

استفاده از لایت روم برای پس پردازش یک عکس به صورت تک رنگ

همانطور که در بالا ذکر شد، شما همچنین می توانید یک عکس را برای تک رنگ بودن پس پردازش کنید. برای انجام این کار در لایت روم، به ماژول Develop بروید (D را فشار دهید). پانل Split Tone را در سمت راست صفحه پیدا کنید. در پانل Split Tone، می‌توانید تن‌های مختلفی را برای نقاط برجسته و سایه‌ها تنظیم کنید. برای ایجاد یک عکس یکنواخت، می‌توانید هم تن سایه و هم تن هایلایت را روی یک مقدار رنگ تنظیم کنید.

Screenshot 06 07 2017 21 04

می توانید از این تکنیک برای اهداف خلاقانه استفاده کنید. من به ندرت عکسی پیدا کرده ام که از تک رنگ شدن در پس پردازش راضی باشد. با جستجوی صحنه های تک رنگ طبیعی بهترین عکس ها و نتایج را دریافت خواهید کرد.

عکاسی سیاه و سفید چیست؟

عکاسی سیاه و سفید شامل انواع رنگ خاکستری از سیاه مطلق تا سفید مطلق است. این بدان معناست که همه عکس‌های سیاه و سفید، عکس‌های تک رنگ هستند، اما نه برعکس. یک اصطلاح دقیق تر (اما به طور قطعی کمتر محبوب) برای این نوع تصویر “مقیاس خاکستری” است. این به این دلیل است که تصویر معمولا شامل رنگ های خاکستری است، نه فقط رنگ سیاه و سفید.

تصاویر سیاه و سفید همانطور که احتمالاً می شناسید، تصاویری مانند تصویر زیر هستند. در این تصاویر هیچ اطلاعات رنگی ثبت و یا حذف نشده است. به تنوع زیاد رنگ های خاکستری توجه کنید.

BW contrast featured

در حالی که غیر معمول است، می توانید صحنه هایی را نیز پیدا کنید که فقط حاوی رنگ های سیاه و سفید قوی هستند.

stribes gone wild

نمونه ای از یک عکس سیاه و سفید با کنتراست بالا که فقط حاوی مقادیر تونال در سایه های تاریک و هایلایت های روشن است.

این عکس یک عکس سیاه و سفید با کنتراست بالا و فاقد رنگ های میانی است. خاکستری به سختی وجود دارد، حتی میتوان شک کرد که اصلا وجود داشته باشد. در حالی که مشخصات آهنگ هر یک از این عکس ها متفاوت است، هر دو به عنوان عکاسی سیاه و سفید به حساب می آیند.

آیا باید تصاویر سیاه و سفید را در دوربین ثبت کنید یا آنها را در برنامه ویرایش کنید؟

اگر می خواهید دوربین خود را طوری تنظیم کنید که سیاه و سفید عکس بگیرد، توجه داشته باشید که هم کانن و هم نیکون این تصویر را تک رنگ می نامند. پیشنهاد می کنم همیشه تصاویر خود را رنگی بگیرید و سپس در پس پردازش به سیاه و سفید تبدیل کنید. اگر دوربین خود را مجبور به عکسبرداری سیاه و سفید کنید، اغلب این کار را با فرمت JPEG انجام می دهد. این شامل همان مقدار داده نیست. اگر با فرمت RAW عکس بگیرید، یک عکس رنگی می گیرید و داده های تصویر بیشتری دریافت می کنید. این برای پس پردازش مفید است.

اگر همچنان می‌خواهید تصاویر خود را سیاه و سفید بگیرید، می‌توانید با استفاده از منوی زیر، آن را روی دوربین‌های DSLR نیکون تنظیم کنید: منوی عکسبرداری > تنظیم کنترل تصویر > تک رنگ.

Shooting Menu > Set Picture Control > Monochrome

با این حال، بهتر است یاد بگیرید که چگونه تشخیص دهید که چه چیزی یک تصویر سیاه و سفید خوب را ایجاد می کند اما همچنان آن را رنگی می گیرد تا بعداً تبدیل شود.

Boat at harbour

Grayscale به چه معناست؟

اغلب به جای سیاه و سفید نامیدن یک عکس، اصطلاح «مقیاس خاکستری» را می شنوید. همانطور که در بالا ذکر شد، این دو اصطلاح یک چیز هستند. با این حال، “مقیاس خاکستری” می تواند معنای دیگری نیز داشته باشد. برای یک نرم افزار ویرایش عکس، مقیاس خاکستری نیز راهی برای ذخیره اطلاعات در مورد نحوه ارائه عکس است، درست مانند RGB یا CMYK.

در فتوشاپ، این روش‌های ذخیره اطلاعات «حالت‌های رنگی» هستند. RGB و CMYK حالت‌های رنگی هستند که اطلاعات رنگ را ذخیره کرده و به روشی خاص نمایش می‌دهند. با این حال، Grayscale اطلاعات رنگ را به هیچ وجه ذخیره نمی کند.

اگر می‌خواهید اطلاعات رنگ‌ها را در فتوشاپ دور بیندازید، می‌توانید آن را به حالت خاکستری تبدیل کنید. توجه داشته باشید که این یک روش مخرب برای تبدیل عکس به سیاه و سفید است. این بدان معناست که پس از تبدیل آن، اطلاعات رنگ در تصویر را برای همیشه از دست خواهید داد.

هنگامی که می خواهیم تصاویر B&W خود را بدون تغییر شکل رنگ ناخواسته چاپ کنیم، اغلب از تبدیل مقیاس خاکستری استفاده می کنیم. تبدیل عکس ها از رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ به خودی خود یک موضوع کامل است. راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

نتیجه

اکنون که تفاوت بین عکاسی تک رنگ و سیاه و سفید را روشن کردید، هر دو را آزمایش کنید. می توانید چند پرتره سیاه و سفید یا عکاسی منظره بگیرید. به دنبال صحنه های تک رنگ طبیعی برای عکس برداری یا صحنه هایی باشید که وقتی به سیاه و سفید تبدیل می شوند عالی به نظر می رسند. تنظیمات دوربین و نرم افزار ویرایش عکس خود را نیز کاوش کنید. به این ترتیب گزینه هایی را که می خواهید هنگام ایجاد و کار با تصاویر سیاه و سفید در اختیار دارید، یاد بگیرید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *