
در عکاسی مدرن حوزه های مختلفی وجود دارد که می تواند بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، عکاسی سیاه و سفید در مقابل رنگی وجود دارد. این دو تکنیک کاملاً متفاوت هستند، هم در عکاسی و هم در نتیجه نهایی. پس چگونه یکی را انتخاب می کنید؟ این مقاله به شما کمک می کند سبکی را انتخاب کنید که برای نیازهای شما بهترین نتیجه را دارد. برای انجام این کار، ما به مزایا و معایب عکاسی سیاه و سفید در مقابل رنگی خواهیم پرداخت.

دیوار چین. © 2013 داریا هاکسلی
نکات کلی در مورد انتخاب عکاسی سیاه و سفید در مقابل رنگی
به عنوان یک عکاس، می توانید از رنگ یا فقدان آن در یک عکس به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف خاص خود استفاده کنید. در کار من، انتخاب سیاه و سفید در مقابل رنگ یا موارد دیگر همیشه یک تصمیم آگاهانه است. برای این انتخاب باید به دو سوال کلی پاسخ دهید:
- موضوع شما چیست؟
- سطح پیچیدگی بصری عکسبرداری شما چقدر است؟

نیلوفر آبی. © 2014 داریا هاکسلی
سوژه های خاصی وجود دارند که بیشتر از آنها به رنگ سیاه و سفید عکس می گیرید. به عنوان مثال گل ها، خطوط آسمان شهر، پرندگان رنگارنگ، مناظر در نور کم و عکس های محصول تجاری. اما معماری هنرهای زیبا و مناظر مینیمالیستی؟ اینها معمولاً در سیاه و سفید ارائه می شوند.

حیاط. © 2012 داریا هاکسلی
تعداد بیشماری از سوژههای دیگر، از جمله پرتره، معماری، عکاسی خیابانی، و حیوانات میتوانند در هر دو رنگ و سیاه و سفید خیرهکننده به نظر برسند. قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، اجازه دهید نگاهی بسیار کوتاه به ریشه های عکاسی به عنوان یک رسانه بیندازیم.
از سیاه و سفید تا رنگی: تکامل سبک عکاسی
همانطور که می دانیم عکاسی از سیاه و سفید متولد شد. فیلم اولیه فقط به صورت سیاه و سفید موجود بود و همه انتخاب ها را به یک فرآیند محدود می کرد. عکاسی از پرتره ها یا صحنه های خیابانی سیاه و سفید به شما امکان می دهد از مفهوم فیلم استفاده کنید. شما ظاهری دراماتیک به تصاویر خود اضافه می کنید و احساس بی زمانی را ایجاد می کنید. عکسهای سیاه و سفید سادهتر هستند و بیشترین توجه را به بافتها و شکلها جلب میکنند.

زنی در نیویورک © 2017 داریا هاکسلی
اگر تازه شروع به یادگیری عکاسی کرده اید، نگاه کردن به رسانه سیاه و سفید مفید است. عکس های سیاه و سفید را می توان به عنوان یک پایه ضروری در نظر گرفت. و برای آموزش ترکیب و کنتراست چشم بسیار مفید هستند. در مقایسه با تصاویر رنگی، متغیرها و عناصر منحرف کننده در تصاویر سیاه و سفید و تک رنگ بسیار کمتر است. این کار تمرکز بر روی ترکیب و شکل سوژه را بسیار آسان تر می کند. از آنجایی که به شناسایی نواحی متضاد و ترکیبات قوی عادت کرده اید، ممکن است زمان خوبی برای رفتن به سمت رنگ باشد.

پرتره یک موسیقیدان. © 2017 داریا هاکسلی
رنگ با خود پیچیدگی می آورد. تنوع بیپایانی از ظاهرها وجود دارد که میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید و این مجموعه ابزار برای تسلط بر آن نیاز به تمرین زیادی دارد. برای یک چشم باتجربه تر، می تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد که به انعطاف پذیری زیادتر ختم میشود.
گرفتن بهترین نتیجه از عکاسی سیاه و سفید
عکاسی سیاه و سفید تنها در سیستم دو رنگ اصلی عمل می کند: سفید و سیاه. این کار را کاملاً ساده و مستقیم می کند. همه سایه ها در بین آنها توزیع می شوند، بنابراین یک فرآیند دو عاملی خطی است.

موازی ها. © 2012 داریا هاکسلی
با بهره گیری از این فرآیند بصری نسبتاً ساده، می توانید تمرکز خود را بر یافتن ترکیب مناسب تصویر خود قرار دهید. این به شما امکان می دهد در مورد بیانیه کلی بصری که می خواهید بسازید تصمیم بگیرید. تصاویر سیاه و سفید اغلب ترکیبات قوی را بررسی می کنند، بر بافت ها و اشکال با کنتراست بالاتر تأکید می کنند. درست مانند مثال بالا.
از طرف دیگر، می توانید نرمی را به تصویر خود اضافه کنید. برای انجام این کار، کنتراست را در مناطق خاصی کاهش دهید. سبک سیاه و سفید برای عکس های مینیمالیستی به بهترین وجه مناسب است. و برای تصاویر متمرکز بر بافت ها و اشکال انتزاعی. اگر از دوربین دیجیتال استفاده می کنید، به عکاسی رنگی ادامه دهید. سپس تصاویر خود را به صورت دستی در رایانه به سیاه و سفید تبدیل کنید. به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد و کیفیت بهتر نتیجه نهایی را تضمین می کند.
استفاده از رنگ برای تعریف سبک بصری منحصر به فرد شما
افزودن رنگ به کارتان به معنای کار کردن با اطلاعات بسیار بیشتر است. تعداد تکنیک های ویرایش بالقوه ای که می توانید برای متمایز کردن کار خود استفاده کنید در مقایسه با کار صرفاً سیاه و سفید به طور تصاعدی افزایش می یابد.

پرتره متقارن © 2014 داریا هاکسلی
کار با رنگ درها را به روی شما باز می کند تا به ظاهری واقعاً متمایز برای تصاویر خود در پس از تولید برسید. تکنیکهای مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، تونینگ و منحنیها را نام ببرید. شاید برخی از عکاسان را به صورت آنلاین دیده باشید که گالری هایی با سبک بصری بسیار متمایز دارند. کل بدنه کاری آنها ثابت به نظر می رسد. این با ویرایش همه عکس ها به روشی خاص به دست می آید.
برای مثال، رایان برگ از فیلترهای مادون قرمز برای دستیابی به اثر برگ صورتی در سریال طبیعت خود استفاده می کند. مارات سافین به هایپررئالیسم اهمیت می دهد و تصاویر مدل های خود را تقریباً زنده جلوه می دهد.
این افراد زمان زیادی را صرف اصلاح رنگ میکنند تا به چنین جلوههایی دست یابند، اما نتایج نتیجه میدهد. عکاسی را پیدا کنید که تکنیکش را واقعا دوست دارید. سعی کنید عکس های خود را از نظر بصری شبیه به سبک آنها کنید. تکرار ظاهر، ترفندهای ویرایشی عملی را به شما آموزش می دهد. و به شما انگیزه می دهد که به دنبال آموزش های ویرایش بسیار خاص باشید.
سیاه و سفید در مقابل رنگ: ترکیب این دو
لزومی ندارد که تصاویر سیاه و سفید و رنگی همیشه جداگانه وجود داشته باشند. گاهی اوقات منطقی است که مرزها را کنار زده و بیشتر آزمایش کنیم. برای مثال سعی کنید سیاه و سفید و رنگی را در یک تصویر ترکیب کنید. این تکنیک توجه را به سوژه شما جلب می کند. برای رسیدن به این افکت می توانید از لایه های فتوشاپ استفاده کنید.
در مثال زیر من برگ را از روسازی آجری غیراشباع جدا کردم. من این کار را کردم تا رنگ پیچیده اش را حفظ کنم و توجه را روی آن متمرکز کنم. این یک برد دوگانه است بافت و ترکیب بالای خطوط آجری که ما را به گوشه سمت چپ بالا هدایت می کند، در سیاه و سفید قدرت بیشتری پیدا می کند.

برگ درخت افرا. © 2008 داریا هاکسلی
راه دیگر برای افزودن رنگ به عکس های سیاه و سفید، تبدیل آنها به تک رنگ است.
یکی از رنگ های کلیدی (یا هر دوی آنها) با سیاه (یا سفید) متفاوت خواهد بود. هیستوگرام تصویر همچنان خطی خواهد بود و از دو رنگ اصلی و همه چیز در میان تشکیل می شود. ما در بخش نکات ویرایش در زیر به ابزارهای دستیابی به چنین ظاهری خواهیم پرداخت.
نکاتی برای پردازش پس از عکس های رنگی یا سیاه و سفید
نکاتی برای ویرایش تصاویر سیاه و سفید
در سیاه و سفید، سعی کنید کنتراست را بیشتر آزمایش کنید. از استفاده از براش های انتخابی در لایت روم یا ماسک در فتوشاپ نترسید. به این ترتیب، میتوانید تغییرات را فقط در قسمتهای خاصی از یک عکس، برخلاف کل تصویر اعمال کنید. من معمولا سعی می کنم با کمک فیلترهای شعاعی کم نور، فوکوس اصلی عکسم را برجسته کنم. همچنین اغلب برای کاهش وضوح عناصر منحرف کننده مفید است. حتی می توانید با ابزار blur آنها را از فوکوس خارج کنید.

زن با لباس خال خالی. © 2014 داریا هاکسلی
برای دستیابی به تک رنگ، از عملکرد تقسیم رنگ در لایت روم یا فیلترهای تنظیم تعادل رنگ در فتوشاپ استفاده کنید. رنگ آمیزی تقسیم به شما امکان می دهد نقاط برجسته، میانی و سایه های خود را در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کنید. این می تواند ظاهر و احساس بسیار خاصی را در تصویر شما ایجاد کند.
در مثال بالا رنگ سیاه کمی به سمت قرمز و سفید به سمت زرد تغییر می کند.
اگر به دنبال دقت بیشتری هستید، تنظیمات Curves و Selective Color را در فتوشاپ آزمایش کنید.
این ابزارها به شما انعطاف زیادی در کشیدن رنگ های خاصی از تصویر خود می دهند (با فرض اینکه فایل تبدیل شده را از رنگی به سیاه و سفید ویرایش می کنید) و روشنایی آنها را به صورت محلی تغییر می دهید.
نکاتی برای ویرایش تصاویر رنگی
برای رنگ، تکنیک های ویرایش مشابه هستند. اما زمانی که برای دستیابی به نتایج دلخواه صرف می کنید به دلیل افزایش پیچیدگی می تواند به طور تصاعدی افزایش یابد. این به ویژه برای ویرایش پرتره های رنگی صادق است زیرا رنگ پوست موضوع بسیار ظریفی است. دلیل وجود مشاغلی مانند روتوش پرتره یا مد نیز همین است. در مثال زیر، بیشتر کارهای تصحیح رنگ با روتوش رنگ پوست مدل انجام شده است.
برای دستیابی به یک نتیجه عالی، ویرایش در فتوشاپ توصیه می شود. بهترین دوستان من منحنی های رنگی، لایه های تنظیم رنگ انتخابی، تعادل رنگ و تنظیمات سطوح هستند. من از منحنیها برای دستیابی به افکتهایی مشابه تونینگ تقسیم شده استفاده میکنم که برای سیاه و سفید بهتر عمل میکنند.
استفاده از ماسک توصیه می شود. همیشه میتوانید آنها را غیرفعال کنید و ببینید بدون آنها تصویر چگونه خواهد بود. همچنین، هنگامی که شما در حال ایجاد این تغییرات کوچک در رنگ هستید، با یک پارچه بسیار ظریف روبرو هستید. ایجاد یک محیط کاری خوب ضروری است. از نظر فیزیولوژیکی، چشمان ما می توانند کوچکترین تغییرات تن و سایه را ببینند. برای اطمینان از دقیق ترین درک رنگ، مطمئن شوید که از شر تمام منابع نوری که حواس شما را پرت می کنند در اتاق خود خلاص شوید.
من معمولاً یا در یک اتاق تاریک یا در اتاقی پر از نور طبیعی کار می کنم. به یاد داشته باشید که مانیتور خود را نیز کالیبره کنید، زیرا می تواند بر نحوه نمایش رنگ ها بر روی صفحه تأثیر بگذارد. با لایهها در فتوشاپ کار کنید یا کپیهای مجازی در لایت روم ایجاد کنید تا عکستان را در سیاه و سفید در مقابل رنگی مقایسه کنید.
نتیجه
سبک سیاه و سفید به ریشه های خود عکاسی می رسد. می تواند برای توسعه تکنیک قوی بسیار مهم باشد. عکاسی رنگی فرصت های بی پایانی را برای بیان بصری باز می کند. اما مدیریت آن سختتر است و تسلط بر آن زمان بیشتری میبرد. این فقط یک زبان سخت تر برای یادگیری است، اما بسیار مفید و توصیفی است.
توصیه کلی من این است که یکی را بر دیگری انتخاب نکنید. هر دو تکنیک را در کار خود ترکیب کنید تا مهارت های کلی خود را به عنوان یک عکاس افزایش دهید.
عکاسی سیاه و سفید و رنگی دست به دست هم می دهند. بهترین راه برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر، تجربه کردن و یادگیری از هر دو آنها است. زمان می برد تا سبک و ظاهر منحصر به فرد خود را پیدا کنید. در سفر خود موفق باشید!