
توسط شرکتهای متا، مایکروسافت، آمازون و شرکت نقشهبرداری تامتام (TomTom)، یک گروه به نام بنیاد نقشههای Overture تشکیل شده است که در حال انتشار دادهها است. این دادهها به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا نقشههای خود را بسازند و با Google Map و Apple Maps رقابت کنند. این گروه در سال گذشته تأسیس شده است و امروز نخستین مجموعه دادههای نقشه باز خود را منتشر کرده است.
با این مجموعه داده، توسعهدهندگان سومی میتوانند محصولات نقشهبرداری یا محصولات مرتبط با مسیریابی خود را بسازند تا به دوپولی اپل-گوگل رقابت کنند. این دادهها شامل 59 میلیون “نقطهٔ جذاب” مانند رستورانها و نقاط مشهور، به همراه اطلاعات در مورد شبکههای حمل و نقل و مرزهای اداری است. این دادهها توسط شرکتهای Meta و Microsoft جمعآوری و اهدا شدهاند.
مارک پریولو، مدیر اجرایی بنیاد نقشههای Overture، در یک بیانیه اظهار کرد: “انتشار این مجموعه دادههای باز مرتبط با نقشه یک گام مهم در تأسیس اطلاعات مکانی برای جهان متغیر ماست. این دادههای مکانها، بهویژه یک مجموعه دیتاست باز بزرگ و پیشفرض، قابلیت نقشهبرداری همهچیز از کسبوکارهای جدید و بزرگ تا انواع کسب و کارها در هر خیابانی و در هر نقطهای از جهان فراهم میکند.”
کسانی که در صنعت نقشهبرداری فعالیت میکنند، میدانند که داده اولیه تنها یک شروع است؛ چالشهای مداوم در حفظ دادهها در برابر تغییرات پیوسته برای برآوردهسازی انتظارات کاربران وجود دارد”، ادامه داد Prioleau. “بنیاد اووچر (Overture) قصد دارد همکاری گستردهای ایجاد کند تا بتواند پایگاه دادههای جامع و بهروز اطلاعات مکانهای جذاب را بسازد و حفظ کند.
وقتی این گروه سال گذشته معرفی شد، شرکتها اعلام کردند که در طول زمان، دادهها به شامل مکانهای بیشتر، مسیریابی و ناوبری، و دادههای ساختمانهای 3D گسترش خواهد یافت.
قصد پشت بنیاد نقشههای Overture این است که توسعهدهندگان برنامهها را بهصرفهتر و ارزانتر کند. به عنوان مثال، برای دسترسی به (API) واسطهبرنامهنویسی Google Maps، توسعهدهندگان باید هزینههایی را پرداخت کنند. اگرچه اپل به توسعهدهندگان برنامههای نیتیو اجازه میدهد به صورت رایگان از Apple Maps استفاده کنند، اما توسعهدهندگان برنامههای وب باید هزینههایی را برای دسترسی به این واسطه پرداخت کنند.
دادههای نقشه و موقعیت در انواع مختلفی از زمینهها نقش بنیادی دارند؛ از دستگاههای IoT (اینترنت اشیاء) و خودروهای خودران گرفته تا حملونقل و ابزارهای بصریسازی دادههای بزرگ. اما داشتن این همه داده به صورت انحصاری تنها توسط شرکتهای بزرگ میتواند محدودکننده باشد از نظر امکاناتی که سایر شرکتها میتوانند با این دادهها انجام دهند.
اعتبار تصویر: Olly Curtis/Future / Getty Images