شبکه‌های اجتماعی

افزایش 11% درآمد متا، اما همچنان درگیر مشکلات

Zuckerberg testify ftc within

گزارش متا نشان‌دهنده رشد 11% درآمد است، اما متاورس هنوز دچار مشکل است

از زمانی که شرکت متا نام خود را از فیس‌بوک تغییر داد، یکی از بهترین دوره‌های خود را داشته‌است. شرکت اعلام کرده است که درآمد آن در سال جدید یک رشد 11% داشته است که این امر برای سرمایه‌گذاران نشان‌دهنده‌ی آرامشی است؛ زیرا در همین زمان سال گذشته، شرکت مارک زوکربرگ برای اولین بار بازگشت کاهش درآمد را اعلام کرده بود. این رشد همچنین در قیمت سهام متا نیز قابل مشاهده است. در طول سال 2022، قیمت سهام به شدت کاهش یافته بود، اما اکنون دوباره در حال افزایش است و پس از بسته شدن بازارها امروز حدوداً 298 دلار در هر سهم معامله می‌شود.

یکی از دلایل افزایش درآمد متا، کاهش بیش از 20,000 کارمند است که باعث کاهش قابل‌توجه‌ای در بخش هزینه‌های نیروی انسانی شده است. این تصحیح در انتقال اضافی نیروی کاری، پیامدهای جدی برای کسانی که شغل‌های خود را از دست داده‌اند دارد، اما سرمایه‌گذاران به‌نظر خشنود هستند. متا این تنزل را “سال کارآمدی” می‌نامد که یک راه مطلوب‌تر برای گفتن “کاهش جمعی کارمندان” در یک تماس تأییدیه درآمدی است.

زوکربرگ اعلام کرد که رشد درآمدی که متا تجربه می‌کند ناشی از کاهش هزینه‌ها نیست. او افزود که Reels در اینستاگرام و فیس‌بوک به میزان 200 میلیارد بازی روزانه دست یافته‌اند و درآمد حاصل از مونتیزاسیون آن به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است که این رقم از 3 میلیارد دلار در پاییز به دست آمده است. هرچند متا هنوز از تجارت Threads سود نبرده است، اما او اعلام کرد که این رقیب جدید توییتر (یا بهتر است بگوییم X) با شروع قوی‌ای روبرو شده‌است.

بخش‌های زیادی از متا بهترین حالت خود را دارند، اما همچنان واقعیت‌های مجازی و افزوده‌ی متا دچار مشکل هستند. در گزارشات حاکی است که محصولات واقعیت مجازی و افزوده متا تنها به میزان 276 میلیون دلار درآمد داشته‌اند، در حالی‌که سرمایه‌گذاران تا 3.7 میلیارد دلار زیان کرده‌اند. در طول تمام سال 2022، واقعیت‌های مجازی متا 13.7 میلیارد دلار زیان آورده‌اند.

در گزارش درآمدهای فصلی (نیمه دوم) Q2 سال 2023، سوزان لی، مدیر مالی متا، اعلام کرده است که شرکت پیش‌بینی می‌کند زیان‌های عملیاتی لابی‌های واقعیت همچنان به اندازه‌ی بیشتری افزایش یابد. اما در عین حال، عموم مردم همچنان با اشتیاق درباره‌ی چشم‌انداز متاورس هستند. در این دوره، اپل نیز وارد نبرد AR/VR شده و محصول Vision Pro AR headset با قیمت 3,499 دلار را معرفی کرده است. این محصول، برای کاربرانی که بودجه زیادی برای خرید این محصول در نظر نگرفته‌اند، مناسب نیست. اما متا برای پاییز آماده شده است تا با اپل رقابت کند و هدست کوئست 3 خود را معرفی کند. کوئست 3، یک هدست واقعیت مجازی است که با قیمت 499 دلار به بازار عرضه خواهد شد. این مبلغ به اندازه‌ای زیاد نیست، اما باز هم دسترسی‌پذیرتر از 3,499 دلار است. در حالی که هزینه 499 دلار برای کوئست 3 هدست واقعیت مجازی کمی کمتر از قیمت Vision Pro AR headset اپل است.

با وجود هزینه‌های بالای لابی‌های واقعیت مجازی، زوکربرگ با خودآگاهی (حداقل در گفتگوهای عمومی با سرمایه‌گذاران که همچنان به این سرمایه‌گذاری‌ها مشکک هستند) به‌طور خوش‌بینانه و پایدار باقی می‌ماند.

با خیال آسوده می‌گوید: “هدف ما این است که تجربیات شگفت‌انگیزی را که به افراد کمک می‌کند با هم به ارتباط بیاندازیم و این مسیر به سمت آینده خواهد بود. اما باید بگویم که نمی‌توانم تضمین کنم که درست درباره این موضوع هستم؛ اما فکر می‌کنم که دنیا در آینده به این جهت خواهد رفت.”

این موضوع یادآور زمان اوایل سال گذشته است که او با اعتماد به نفس به سرمایه‌گذاران گفت که با وجود خسارت‌های مالی، دهه 2030 تحسین‌برانگیز خواهد بود.

اعتبار تصویر:‌ David Paul Morris/Bloomberg / Getty Images

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *