آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

عکاسی در نور کم

lazy

اولین نکته ای که در مورد عکاسی در نور کم باید به خاطر بسپارید این است که برای اینکه تنظیمات دوربین در نور کم ضروری باشد، لازم نیست تاریک باشد. دوربین شما به خوبی چشمان شما نمی بیند، بنابراین حتی زمانی که می توانید کاملاً خوب ببینید، ممکن است نور دوربین شما کم باشد.

در این راهنمای نهایی برای عکاسی در نور کم، من به 8 سوال اصلی که از من پرسیده می شود پاسخ می دهم:

  1. عکاسی در نور کم چیست؟
  2. چگونه در نور کم عکس می گیرید؟
  3. کدام تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم بهترین است؟
  4. بهترین فرمت تصویر برای عکاسی در نور کم چیست؟
  5. کدام حالت عکاسی برای عکاسی در نور کم بهترین است؟
  6. کدام حالت نورسنجی برای عکاسی در نور کم بهترین است؟
  7. چگونه در نور کم عکس های شارپ بگیرم؟
  8. چگونه در نور کم بدون فلاش عکاسی کنید؟

بیایید شروع کنیم!

low light photo tips

1. عکاسی در نور کم چیست؟

مواقعی وجود دارد، حتی در اواسط روز، که نور طبیعی زیادی وجود ندارد و همیشه امکان استفاده از فلاش وجود ندارد، بنابراین باید بدانید که چگونه در نور کم عکاسی کنید.

نمونه هایی از عکاسی با نور کم در نور روز عبارتند از:

  • عکاسی از فضای داخلی با نور طبیعی
  • عکاسی در یک جنگل انبوه، یا هر جایی که نور از عبور آن منع شده است
  • هوای خیلی ابری
  • ساعت طلایی
  • ساعت آبی

overcast low light photography

تنظیمات دوربین: 1/200th، F5.6، ISO 2000، 70mm. در ساعت 11:45 صبح در زمستان در جنگل های انبوه در یک روز بسیار ابری گرفته شده است. آن‌ها راه می‌رفتند تا سرعت شاتر بالا نگه داشته شود و دیافراگم خیلی باز نباشد تا عمق میدان برای حرکت آن‌ها خیلی باریک نباشد.

2. چگونه در نور کم عکس می گیرید؟

حتی قبل از تصمیم گیری در مورد تنظیمات دوربین خود، مهمترین چیزی که در عکاسی در نور کم باید به خاطر بسپارید این است که باید دوربین خود را ثابت نگه دارید. اگر دوربین شما در حین نوردهی حرکت کند، لرزش دوربین در عکس‌های شما قابل مشاهده است و حتی اگر در فوکوس باشند، واضح نیستند.

3 راه برای جلوگیری از لرزش دوربین:

  • خودتان را تثبیت کنید
  • دوربین خود را تثبیت کنید
  • از لرزشگیر تصویر استفاده کنید

الف) خودتان را تثبیت کنید

سرعت شاتر 1/60 کمترین سرعت شاتر ایمن برای استفاده هنگام در دست گرفتن دوربین در نظر گرفته می شود. با این حال، برای دستیابی به عکس های واضح بدون فلاش در 1/60، باید دوربین خود را به درستی نگه دارید تا حداکثر پشتیبانی را داشته باشد.

خود را به عنوان یک سه پایه در نظر بگیرید، بازوهای خود را در برابر بدن خود محکم کنید و صحنه را از طریق منظره یاب به جای LCD مشاهده کنید. هنگامی که دوربین خود را به سمت صورت خود می آورید، با محکم کردن دوربین در برابر پیشانی، کمی حمایت بیشتری به دست می آورید.

اگر بازوی شما باز باشد، مانند زمانی که از ال سی دی برای مشاهده صحنه استفاده می کنید، دوربین شما ثابت نخواهد بود و عکاسی با سرعت شاتر پایین 1/60 به این معنی است که قطعاً لرزش دوربین خواهید داشت.

هر چه دوربین شما سنگین‌تر باشد، احتمال لرزش دوربین بیشتر می‌شود.

بزرگ‌ترین عیب دوربین‌های رده بالا وزن آن است، به‌ویژه زمانی که لنز با کیفیت بالا با فاصله کانونی بیشتر اضافه کنید. این یکی دیگر از دلایل محبوبیت “nifty fifty” است.

دوربین های سطح مبتدی بسیار سبک تر از دوربین های پیشرفته تر هستند. درست است که دوربین های پیشرفته سنسورهای بزرگتر و پیشرفته تری دارند که در نور کم عملکرد بهتری دارند. با این حال، این برای جلوگیری از لرزش دوربین کافی نیست.

هرچه فاصله کانونی شما بیشتر باشد، برای جلوگیری از لرزش دوربین، باید سرعت شاتر شما بیشتر باشد.

قانون کلی این است که سرعت شاتر شما باید حداقل برابر با فاصله کانونی شما باشد. بنابراین، اگر فاصله کانونی شما 100 میلی متر است، سرعت شاتر شما باید حداقل 1/100 باشد. ترجیح می دهم سرعت شاتر حداقل 1.5 برابر فاصله کانونی من باشد.

من فواصل کانونی بیشتر را ترجیح می دهم و دوربینم با لنز مورد علاقه من بیش از 2 کیلوگرم وزن دارد، اما مچ دستم ضعیف است. بنابراین من هرگز دوربینم را بدون فلاش زیر 1/80 دست نمی‌گیرم. بعد از حدود 2 ساعت خستگی عضلانی شروع می شود و قطعاً بر توانایی من برای عکاسی با سرعت شاتر پایین تأثیر می گذارد.

یک ترفند برای کمک به تثبیت خود این است که در صورت امکان به چیزی محکم متمایل شوید. سعی کنید چیزی را پیدا کنید که می توانیدبه آن تکیه کنید.

ب) دوربین خود را تثبیت کنید

برای عکس هایی با سرعت شاتر کمتر از 1/60 یا کمتر از سرعت شاتر دستی راحت شما، باید دوربین خود را روی چیزی قرار دهید، مانند:

  • سه پایه
  • مونوپاد (تصویر زیر را ببینید)
  • سطح در ارتفاع مناسب (گاهی اوقات شما خوش شانس می شوید)

hold a camera steady

مرد سمت چپ دوربین خود را به درستی نگه می دارد تا ثابت بماند و برای ثبات بیشتر از سه پایه یا مونوپاد استفاده می کند.

ج) تثبیت کننده تصویر

کاهش لرزش، با نام تثبیت کننده تصویر، یک ویژگی عالی در برخی دوربین ها و لنزها است. اگر آن را دارید، می توانید 2.5 تا 4.5 استاپ آهسته تر از بدون آن عکس بگیرید.

هنگام استفاده از تثبیت کننده تصویر باید به دو نکته توجه داشت:

  • اگر دوربین شما روی یک سه پایه (یا مشابه) با لرزشگیر تصویر روشن نصب شده است، ممکن است باعث تاری شود، بنابراین آن را خاموش کنید. برخی از دوربین ها به این شکل تحت تأثیر قرار نمی گیرند، بنابراین اگر مطمئن نیستید کتابچه راهنمای خود را بررسی کنید یا فقط هنگام استفاده از سه پایه در نور کم، آن را خاموش کنید.
  • تثبیت‌کننده تصویر راهی برای کاهش تاری حرکت هنگام حرکت سوژه نیست، اما اگر هم شما و هم سوژه‌تان در حال حرکت باشید، کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر در یک ماشین در حال حرکت هستید و از یک دوچرخه سوار از پنجره عکس می گیرید.

3. کدام تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم بهترین است؟

این یکی از آن سوالات “طول یک قطعه رشته است” است، زیرا پاسخ این است که بستگی دارد. در واقع به دو چیز بستگی دارد:

  • الف) مقدار نور موجود
  • ب) اینکه آیا سوژه شما ثابت است یا در حال حرکت (و اگر بله، با چه سرعتی)

الف) نور چقدر کم است

مانند هر چیزی که در مورد نوردهی انجام می شود، تنظیمات دوربین شما کاملاً به میزان نور موجود بستگی دارد – چه نور طبیعی یا هر نوری که به صحنه اضافه می کنید.

low light photography indoors

تنظیمات دوربین: 1/125th, F4, ISO 400, 35mm. عکس با نور طبیعی در داخل خانه در ساعت 13.42 تابستان در یک روز آفتابی گرفته شده است. پنجره بزرگ درست خارج از عکس به دوربین است.

ب) موضوع تنظیمات دوربین شما را دیکته می کند

البته منظورم این نیست که موضوع شما به شما می گوید که چه کاری انجام دهید. با این حال، آنچه شما عکاسی می کنید برای تنظیمات دوربین در عکاسی در نور کم بسیار مهم است.

  • آیا در حال حرکت است
  • یا هنوز هست

به عنوان مثال، یک بزرگسال بی حرکت می ماند، اما نمی توانید روی بی حرکت ماندن یک کودک خردسال بیش از چند ثانیه حساب کنید.

aperture

بنابراین، با در نظر گرفتن این دو مورد، قوانین سرانگشتی عبارتند از:

  • سرعت شاتر – تا جایی که می توانید برای جلوگیری از حرکت باعث تار شدن آن شوید چه توسط شما با لرزش دوربین یا سوژه با حرکت
  • دیافراگم – تا جایی که می توانید باز شوید، اما به خاطر داشته باشید که هرچه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان شما باریک تر خواهد بود.
  • ISO – تا جایی که بتوانید دوربین خود را بدون ایجاد نویز زیاد بالا ببرید

 

indoor low light photography

تنظیمات دوربین: 1/160th، F4، ISO 1000، 48mm. عکس در ساعت 15.42 در یک روز آفتابی تابستان گرفته شده است. 2 پنجره بزرگ وجود دارد – یکی مستقیماً پشت سر او و یکی تقریباً 2 متر تا دوربین باقی مانده است. سرعت شاتر و دیافراگم طوری تنظیم شده بود که امکان حرکت او را فراهم کند.

4. بهترین فرمت تصویر برای عکاسی در نور کم چیست؟

برای عکاسی در نور کم بهتر است با فرمت RAW عکاسی کنید، زیرا داده های بیشتری نسبت به عکسبرداری JPEG ثبت می شود. اگر با استفاده از لایت روم یا نرم افزار پست پروداکشن مشابه RAW عکاسی می کنید، می توانید:

  • تصویر را بیشتر از JPEG روشن کنید
  • نویز را بیشتر کاهش دهید (و نویز کمتری نسبت به فرمت JPEG گرفته می شود)
  • رنگ و تعادل رنگ سفید را به طور موثرتر تنظیم کنید

فقط به یاد داشته باشید که معمولاً بهتر است که نویز ناشی از ISO بالا را به خطر بیندازید تا اینکه با ISO پایین‌تر عکس بگیرید و سپس تصویر را در پس از تولید روشن کنید. زمانی که باید آن را به میزان قابل توجهی روشن کنید، نویز در یک تصویر کم نور قابل مشاهده می شود.

blue hour low light photography

تنظیمات دوربین: 1/160th، F4، ISO 800، 48mm. عکس در ساعت 17.51 در زمستان، در ساعت آبی، در یک روز ابری گرفته شده است. تنظیم شده در Lightroom. این پایان یک روز طولانی عکاسی بود، بنابراین به دلیل لرزش احتمالی دوربین، نتوانستم سرعت شاتر را کاهش دهم. برای جلوگیری از نویز باید ISO را افزایش می دادم.

low light photography

5. کدام حالت عکاسی برای عکاسی در نور کم بهترین است؟

من همیشه ترجیح می‌دهم تا جایی که ممکن است در حالت دستی عکاسی کنم، زیرا بیشترین کنترل را روی دوربینم به من می‌دهد.

با این حال، همیشه ضروری نیست، تا زمانی که محدودیت‌های هر حالت عکاسی را بدانید و هنگام عکاسی در نور کم، آن را فاکتور بگیرید.

از دیگر حالت‌های عکاسی موجود، اگر نمی‌خواهید در حالت دستی عکس بگیرید، توصیه می‌کنم از اولویت شاتر استفاده کنید. دلیل استفاده از اولویت شاتر در نور کم این است که می توانید سرعت شاتر را کنترل کنید تا مطمئن شوید که خیلی کم نمی شود و دوربین دیافراگم را تنظیم می کند.

اشکال استفاده از اولویت شاتر این است که اگر سرعت شاتری را تنظیم کنید که به دیافراگم بازتر از توانایی لنز شما نیاز دارد، تصویر شما کم نور می شود. بنابراین، اگر لنز شما فقط می‌تواند به اندازه f5.6 باز شود، به سرعت شاتر آهسته‌تری نسبت به لنزهایی نیاز دارید که می‌تواند به عنوان مثال f1.4 باشد.

6. از چه حالت نورسنجی برای عکاسی در نور کم استفاده کنم؟

باز هم، این بستگی به چیزی دارد که شما از آن عکس می گیرید.

برای مثال در عکاسی پرتره، مهم ترین قسمت تصویر، شخص است. بنابراین باید مطمئن شوید که سوژه شما به درستی نوردهی شده است و برای انجام این کار در نور کم باید از نورسنجی نقطه ای استفاده کنید.

7. چگونه در نور کم عکس های شارپ بگیرم؟

هنگامی که نوردهی را برای جلوگیری از لرزش دوربین یا حرکت سوژه که باعث تاری می‌شود تنظیم کردید، برای عکس‌های واضح باید در نور کم فوکوس کنید.

بسته به میزان تاریکی هوا، در شرایط کم نور ممکن است فوکوس دوربین شما دشوار باشد. در اینجا دو ترفند فوکوس برای زمانی که نور کم است آورده شده است:

از چراغ قوه برای روشن کردن صحنه، تنظیم فوکوس، خاموش کردن چراغ قوه و سپس گرفتن عکس استفاده کنید
فوکوس با نمای زنده نسبت به منظره یاب متفاوت عمل می کند و به همین دلیل در شرایط کم نور بهتر عمل می کند. بنابراین، به نمای زنده بروید، فوکوس کنید و عکس بگیرید

8. چگونه در نور کم بدون فلاش عکاسی می کنید؟

اگر تنظیمات دوربین خود را تا آنجا که ممکن است برای مکان و سوژه خود تنظیم کرده اید، و هنوز نور کافی وجود ندارد، دو انتخاب دارید:

  • الف) به نور نزدیک شوید
  • ب) نور را به سوژه خود برگردانید

اگر باز هم کافی نیست، باید یک پاپ فلش اضافه کنید.

الف) به نور موجود نزدیکتر شوید

هر چه سوژه شما از نور دورتر باشد، نور کمتری به آنها می رسد. بنابراین، در صورت امکان، سوژه خود را به نور نزدیک کنید.

indoor low light photography tips

تنظیمات دوربین: 1/160th، F8، ISO 640، 70mm. عکس گرفته شده در یک اتاقک چوبی در ساعت 16.56 در یک روز آفتابی تابستان. داخل بسیار تاریک بود زیرا تنها نور در کلبه از شکافی که در عکس می‌بینید می‌آمد. من F8 را انتخاب کردم تا مطمئن شوم که مادر و فرزند بزرگ‌تر برای کوچک‌ترین فرزند در حالی که به دوربین نگاه می‌کند، خیلی تار و در معرض نور قرار نگیرند.

ب) از بازتابنده استفاده کنید

اگر نور در پشت یا کنار سوژه شما وجود دارد، استفاده از یک بازتابنده برای بازگرداندن نور به صحنه تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. این به ویژه زمانی مفید است که منبع نور پشت سوژه باشد.

استفاده از فلاش در عکاسی با نور کم

تا کنون، استفاده از نور طبیعی برای عکاسی در نور کم را بررسی کرده‌ایم، اما این همیشه کافی نیست.

گاهی اوقات اضافه کردن یک فلش پاپ می تواند دنیای متفاوتی را در یک عکس ایجاد کند. برای روشن کردن همه چیز لازم نیست نور را در یک صحنه منفجر کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *