آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر – کدام بهتر است؟

aperture priority mode

عکاسانی که آمادگی تغییر حالت دستی را ندارند، زیاد از من می‌پرسند، اما می‌خواهند کنترل بیشتری نسبت به حالت خودکار یا حالت برنامه داشته باشند – اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر کدام بهتر است؟

در مسابقه محبوبیت، اولویت دیافراگم برنده خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که بهتر از اولویت شاتر یا حالت عکسبرداری مناسب برای استفاده است.

مانند بسیاری از موارد در عکاسی، همه چیز به موارد زیر بستگی دارد:

  • چیزی که شما عکاسی می کنید
  • نتیجه ای که می خواهید به آن برسید

بنابراین بیایید به سوال اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر عمیق تر بپردازیم…

aperture priority vs manual mode

اولویت دیافراگم چگونه کار می کند؟

دیافراگم عرض دهانه را کنترل می کند که اجازه می دهد نور به لنز و حسگر وارد شود.

هرچه دیافراگم بازتر باشد (f1.4 – f4)، نور بیشتری وارد می شود و عمق میدان باریک تر خواهد بود.

عمق میدان کم باعث ایجاد پس‌زمینه و پیش‌زمینه تار می‌شود. دیافراگم باریک (f8 – f22) باعث ایجاد عمق میدان وسیع برای وضوح جلو به عقب می شود.

وقتی از اولویت دیافراگم استفاده می کنید، به دوربین خود می گویید که تنظیم دیافراگم برای شما مهم ترین است، بنابراین این همان چیزی است که می خواهید کنترل کنید. بنابراین، دیافراگم (f-stop) را تنظیم می کنید و دوربین سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی صحیح تنظیم می کند.

در حالت اولویت دیافراگم می توانید ISO را خودتان تنظیم کنید یا از ISO خودکار استفاده کنید. قبل از اینکه از Auto ISO استفاده کنید، مطمئن شوید که محدودیت های آن را می دانید.

shooting modes aperture vs shutter priority

تنظیمات دوربین برای هر دو عکس: دیافراگم – F4، سرعت شاتر – 1/1600. در تصویر سمت چپ، من روی طلسم رولز رویس تمرکز کردم تا همه چیز خارج از فوکوس باشد. در عکس سمت راست روی عروس و داماد فوکوس کردم به طوری که طلسم از فوکوس خارج شد.

چه زمانی باید از اولویت دیافراگم استفاده کرد؟

نقش دیافراگم کنترل میزان نور ورودی به لنز است. دیافراگم باز به این معنی است که نور زیادی می تواند وارد شود و بالعکس برای یک دیافراگم باریک.

عکاسان پرتره به دنبال جدا کردن سوژه خود از پس زمینه با پس زمینه تار هستند، بنابراین حالت اولویت دیافراگم برای عکاسان پرتره مناسب است. این به شما امکان کنترل خلاقانه بر عمق میدان عکس را می دهد و به شما امکان می دهد روی جنبه های دیگر عکس تمرکز کنید.

اولویت دیافراگم مخصوصاً هنگام عکاسی از خانواده مفید است، زیرا زمانی که چندین نفر در کادر قرار دارند، اتفاقات زیادی می افتد، به خصوص اگر بچه های کوچک درگیر باشند. فقط برای یک عکس با آدرنالین بالا ، چند سگ را به این ترکیب اضافه کنید و یک دنیا پر مشغله خواهید داشت!

aperture priority mode

تنظیمات دوربین: دیافراگم – F4، سرعت شاتر – 1/1000

چرا عکاسان عروسی از اولویت دیافراگم استفاده می کنند؟

صحبت از اتفاقات زیاد … عروسی است!

اولویت دیافراگم مورد علاقه عکاسان عروسی است که در حالت دستی عکاسی نمی کنند. گاهی اوقات مراسم عروسی با سرعت بسیار بالایی انجام می شود، بنابراین اولویت دیافراگم برای مراقبت از عمق میدان عالی است در حالی که عکاس روی فوکوس و ترکیب بندی تمرکز می کند.

حتی عکاسان عروسی حالت دستی نیز در مواقعی از اولویت دیافراگم استفاده می کنند. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید در طول عکاسی یا عروسی از یک حالت عکسبرداری استفاده کنید.

یک مثال عالی برای نیاز به کمک کوچک هنگام عکاسی از عروسی، پرتاب گل یا پولک و نقل است. به عنوان یک عکاس عروسی باید:

میهمانان را به سرعت و کارآمد در موقعیتی قرار دهید، بدون اینکه آنها را تحت فشار قرار دهید
باید مطمئن شوید که همه گل یا …دارند و آماده پرتاب آن هستند
و باید عروس و داماد را راهنمایی کنید تا از وسط دو ردیف مهمان عبور کنند
و از مهمانان بخواهید که به عنوان بهترین زمان، گل های خود را پرتاب کنند
… همه در حالی که به عقب راه می روید، تمرکز می کنید و آهنگسازی می کنید!
حتی برای راحت‌تر پرتاب کردن گل ، یعنی اینکه مهمان‌ها به شکل C در پشت زوج (رو به دوربین) جمع شوند و همزمان گل را پرتاب کنند، تنظیم دوربین روی اولویت دیافراگم به این معنی است که یک چیز کمتر برای شما وجود دارد.

shutter priority vs aperture priority

تنظیمات دوربین: دیافراگم – f7.1، سرعت شاتر – 1/200.

جدا از مراسم عروسی، چه زمانی باید از اولویت دیافراگم استفاده کرد؟

اما همه عکاسان عکاس عروسی نیستند، بنابراین اگر در حال عکاسی از خانواده یا مشتریان خود هستید، چه زمانی زمان مناسبی برای استفاده از اولویت دیافراگم است؟

هر زمان که حرکت زیادی به خصوص حرکت سریع در عکس وجود نداشته باشد.

فقط به یاد داشته باشید که مراقب سرعت شاتر باشید و در صورت لزوم تغییراتی را اعمال کنید. اگر دوربین سرعت شاتری را برای شرایط خاص تنظیم کند، در نهایت با یک عکس تار مواجه خواهید شد.

چرا عکس های من در حالت اولویت دیافراگم تار هستند؟

اگر روی مکان درستی تمرکز کرده‌اید و عکس‌هایتان همچنان تار هستند، دو دلیل وجود دارد:

  • تاری حرکت
  • لرزش دوربین

اگر با اولویت دیافراگم عکاسی می‌کنید و عکس‌هایتان تار هستند، اولین فکری که به ذهن می‌رسد، این است که سرعت شاتر شما خیلی کم است. دوربین نمی داند از چه چیزی عکس می گیرید و اگر حرکتی در عکس وجود داشته باشد، ممکن است برای جلوگیری از تاری حرکت به سرعت شاتر بالاتری نسبت به انتخاب دوربین نیاز داشته باشید.

از طرف دیگر، دوربین نمی‌داند که آن را روی سه‌پایه نصب کرده‌اید یا نه و ممکن است سرعت شاتر آن‌قدر کم باشد که بدون لرزش دوربین در دست نگه داشته شود.

چگونه سرعت شاتر را در حالت اولویت دیافراگم تغییر دهم؟

سرعت شاتر را در حالت اولویت دیافراگم به طور فعال تغییر نمی دهید. با این حال، با تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر به طور خودکار تغییر می کند.

اگر در اولویت دیافراگم به سرعت شاتر بالاتری نیاز دارید، از دیافراگم بازتر استفاده کنید تا نور بیشتری وارد شود تا شاتر بتواند برای مدت زمان کمتری بدون نوردهی بیش از حد عکس باز بماند.
برای سرعت شاتر آهسته‌تر، از دیافراگم باریک‌تر استفاده کنید تا نور کمتری وارد شود تا شاتر بتواند برای مدت طولانی‌تری باز بماند بدون اینکه تصویر شما بیش از حد نوردهی شود.
اگر نمی‌خواهید دیافراگم را تنظیم کنید، اما به سرعت شاتر سریع‌تر نیاز دارید، ISO را افزایش دهید. یا برای کاهش سرعت شاتر بدون تغییر دیافراگم، ISO را کاهش دهید.

اولویت شاتر چگونه کار می کند؟

شاتر مدت زمان ورود نور به لنز را کنترل می کند. برای فریز کردن حرکت باید شاتر برای مدت کوتاهی باز باشد. کوتاهی به سرعت حرکت سوژه بستگی دارد.

برای ثبت حرکت به صورت تاری، به سادگی از سرعت شاتر آهسته تر استفاده کنید تا در حین حرکت سوژه، شاتر باز باشد.

هنگام استفاده از اولویت شاتر، سرعت شاتری را که می خواهید استفاده کنید انتخاب می کنید و دوربین دیافراگم مناسب را برای نوردهی صحیح انتخاب می کند. مانند اولویت دیافراگم، در حالت اولویت شاتر می توانید ISO خود را تنظیم کنید یا از ISO خودکار استفاده کنید.

حالت اولویت شاتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

وقتی در یک تصویر حرکتی وجود دارد و می‌خواهید آن را ثابت کنید یا آن را به صورت تاری ثبت کنید، سرعت شاتر اولویت شماست. به همین ترتیب، اگر نور بسیار کم است و باید نوردهی طولانی را انجام دهید.

عکاسان ورزشی اولویت شاتر را ترجیح می دهند، تا مطمئن شوند که حرکت را ثابت می کنند.

فقط به این دلیل که در اولویت شاتر هستید، به این معنی نیست که مجبور نیستید به تنظیمات نوردهی فکر کنید. هنگام استفاده از اولویت شاتر، باید از دیافراگم خود آگاه باشید، به خصوص اگر نور کم است یا لنز سریع ندارید.

بسته به لنزی که استفاده می کنید، دیافراگم شما نمی تواند از یک نقطه خاص فراتر رود. بنابراین، اگر دوربین شما سرعت شاتری را تنظیم می کند که نیاز دارد دیافراگم شما بازتر از حداکثر دیافراگم لنز شما باشد، یک تصویر کم نوردهی خواهید داشت. تنها راه حل این مشکل این است که در عوض ISO خود را افزایش دهید.

shutter priority mode

نظیمات دوربین: دیافراگم – F4.5، سرعت شاتر – 1/800

نمونه هایی از زمان استفاده از حالت اولویت شاتر

  • رویدادهای ورزشی
  • حیوانات خانگی
  • یخ زدن آب متحرک
  • گرفتن آب متحرک به صورت تاری ابریشمی
  • گرفتن نورهای تار از سواری در نمایشگاه

اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر کدام بهتر است؟

هیچ کدام.

این کاملاً به نیازهای شما و آنچه در حال عکاسی هستید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی:

  • اگر عمق میدان مهم‌تر است و نیازی نیست که زیاد نگران حرکت سوژه باشید، از اولویت دیافراگم استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید مطمئن شوید که حرکت را ثابت می‌کنید یا آن را به صورت تاری ثبت می‌کنید، از اولویت شاتر استفاده کنید.

 

آیا عکاسان حرفه ای از اولویت دیافراگم استفاده می کنند؟

بله کاملا.

برخی همیشه از اولویت دیافراگم استفاده می کنند، برخی دیگر گاهی اوقات از آن استفاده می کنند. برخی همیشه از اولویت شاتر استفاده می کنند. با این حال، برخی از عکاسان حرفه ای فقط به حالت دستی پایبند هستند. همه چیز به چیزی بستگی دارد که شما از آن عکس می گیرید.

اگر با فلاش دوربین خاموش عکاسی می کنید، حالت دستی ضروری است. بنابراین در این صورت، عکاسان حرفه ای از اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر استفاده نمی کنند.

آخرین کلمه در مورد اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر

بهترین موقعیتی که می توانید به عنوان یک عکاس در آن قرار بگیرید، موقعیت آگاهانه است. اگر می دانید که چگونه از حالت دستی، حالت اولویت دیافراگم و حالت اولویت شاتر به علاوه زمانی که هر کدام بهترین هستند، استفاده کنید، کنترل نهایی بر دوربین و فرآیند خلاقانه خود خواهید داشت.

بنابراین، در حالی که حالت دستی همیشه ضروری نیست، به خودتان لطف کنید و حالت دستی و همچنین حالت های اولویت دیافراگم و اولویت شاتر را یاد بگیرید تا خلاقیت شما محدود به دانش شما نباشد.

موضوع اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر نیست. هر دو را یاد بگیرید و در صورت نیاز از هر دو استفاده کنید. حالت دستی به علاوه، این را هم حتما یاد بگیرید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *