آموزش, آموزش نرم‌افزار عکاسی

لایت روم در مقابل VSCO: کدام برنامه ویرایش عکس بهترین است؟

Lightroom vs VSCO comparison

آیا برای انتخاب بین Lightroom در مقابل VSCO مشکل دارید؟ آیا می خواهید ویرایش های زیبایی ایجاد کنید، اما مطمئن نیستید که کدام برنامه بهترین است؟ نگران نباش در این مقاله مقایسه عمیق این دو برنامه را ارائه می دهیم. ما به مزایای Lightroom نگاه می کنیم، ما به مزایای VSCO نگاه می کنیم و برنامه ها را در موارد زیر مقایسه می کنیم:

  • چیدمان
  • سهولت استفاده
  • ویژگی های ویرایش
  • قیمت گذاری
  • و …!

زمانی که مطالعه را تمام کردید، می‌دانید که کدام برنامه برای نیازهای شما مناسب است، و آماده شروع ویرایش‌های خیره‌کننده خواهید بود!

بررسی اجمالی

Lightroom vs VSCO comparison

VSCO خود را به عنوان یک “کانال خلاق” تعریف می کند که ابزار و فضایی برای ابراز وجود در اختیار شما قرار می دهد. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، کارکردهای اجتماعی را در اولویت قرار می دهد (اگرچه، همانطور که خواهید دید، قابلیت های زیادی برای ویرایش عکس نیز ارائه می دهد!).

از سوی دیگر، لایت روم یک «سرویس مبتنی بر cloud است که هر آنچه را که برای ایجاد، ویرایش، سازمان‌دهی، ذخیره و اشتراک‌گذاری عکس‌هایتان نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد». به عبارت دیگر، هدف اصلی لایت روم ارائه ابزارهایی برای بهبود تصاویر شماست. این یک جزء اجتماعی دارد که Adobe آن را در آخرین به‌روزرسانی‌ها توسعه داده است، اما تمرکز اصلی بر روی ویرایش تصویر است.

هر دو برنامه فقط با یک حساب قابل استفاده هستند، اگرچه Adobe و VSCO نسخه های رایگان محدودی را ارائه می دهند. آنها همچنین برای دستگاه های اندروید و iOS در دسترس هستند، اگرچه فقط لایت روم نسخه دسکتاپ دارد. لایت روم از فرمت‌های RAW پشتیبانی می‌کند و VSCO نیز این کار را می‌کند اما فقط در دستگاه‌های iOS. با این حال، VSCO از ویدئو پشتیبانی می کند، در حالی که لایت روم این کار را نمی کند.

بیایید با جزئیات بیشتری نگاه کنیم

سهولت استفاده

Lightroom mobile editing

به طور کلی، لایت روم و VSCO هر دو کاربر پسند هستند و منحنی یادگیری کوتاهی دارند، اگرچه لایت روم ابزارهای بیشتری دارد که برخی از آنها نسبتاً پیشرفته هستند. VSCO در بخش Studio باز می شود. در اینجا، عکس‌های وارد شده خود را پیدا خواهید کرد و همیشه می‌توانید با ضربه زدن بر روی نماد پلاس، عکس‌های بیشتری اضافه کنید. نوار ابزار دسترسی آسان به فید، ابزار جستجو، نمایه و عضویت شما را ارائه می دهد.

روی یک تصویر ضربه بزنید یک منو باز می شود. این به شما امکان می دهد یک مونتاژ ایجاد کنید، یک دستور العمل را اعمال کنید (اصطلاح VSCO برای از پیش تعیین شده)، یا ابزارهای ویرایش را باز کنید. همه ابزارهای ویرایش با اسلایدرها کار می کنند و یک پیش نمایش زنده دارند تا بتوانید نحوه تغییر تصویر خود را در زمان واقعی مشاهده کنید.

لایت روم در پنل Library باز می شود. در اینجا، تمام تصاویر وارداتی خود را پیدا خواهید کرد که می توانید آنها را در آلبوم های مختلف سازماندهی کنید. سه برگه در نوار ابزار پیدا خواهید کرد: اشتراک‌گذاری جایی است که می‌توانید مواردی را که به اشتراک گذاشته‌اید ببینید، Learn جایی است که می‌توانید به آموزش‌های متعدد دسترسی داشته باشید، و Discover شما را به فید انجمن می‌آورد.

برای باز کردن ابزارهای ویرایش لایت روم، روی عکسی در پنل Library ضربه بزنید و منوی ابزار فوراً در پایین صفحه ظاهر می‌شود. اکثر ابزارهای ویرایش دارای لغزنده هستند، اگرچه برخی از تنظیمات پیشرفته‌تر از نمودارها یا چرخ‌های رنگی استفاده می‌کنند و برای چند ابزار، باید تغییرات را به‌صورت انتخابی با استفاده از قلم یا انگشت خود اعمال کنید.

Layout

VSCO layoutطرح‌بندی پیش‌فرض VSCO زیبا و مینیمالیستی است و شما می‌توانید برنامه را بر اساس نیازها و ترجیحات خود شخصی‌سازی کنید. شما می توانید پیش تنظیم ها و نوار ابزار را سازماندهی کنید، می توانید طرح استودیو را انتخاب کنید، و می توانید فیلترهایی را برای مرور آسانتر تصاویر و ویدیوهای خود اعمال کنید. همچنین می توانید با انتخاب تم روشن یا تیره ظاهر برنامه را شخصی سازی کنید.

طرح لایت روم به طور کلی ساده و قابل دسترس است. با این حال، جدا از سازماندهی کتابخانه خود در آلبوم‌ها و پوشه‌ها، نمی‌توانید طرح‌بندی یا رابط کاربری را شخصی‌سازی کنید.

رسانه های اجتماعی و جامعه

VSCO communityVSCO همیشه یک جامعه قوی ارائه کرده است. این بسیار فعال است، به علاوه برای مخاطبان خاص از سازندگان پاسخ می دهد. شما می توانید تصاویر را لایک کنید و کاربران دیگر را دنبال کنید، اگرچه نمی توانید نظر بدهید و تعداد لایک ها هرگز نشان داده نمی شود. (بر این باورند که این محدودیت های اخیر باعث شده است که جامعه بر خلق تمرکز داشته باشد، نه محبوب شدن.)

همچنین امکان ارسال مجدد تصاویر از سایر کاربران وجود دارد و به همین دلیل، به شما فرصتی داده می شود تا با انتخاب نوع مجوز کپی رایت از تصاویر خود محافظت کنید. وقتی تصاویر را به اشتراک می گذارید، می توانید زیرنویس و هشتگ اضافه کنید. همچنین می توانید پست های VSCO خود را به فیس بوک، توییتر، وی چت و اینستاگرام خود پیوند دهید.

Lightroom community

لایت روم به تازگی با معرفی بخش Discover وارد بازی اجتماعی شده است. فید بر اساس آنچه دوست داشته اید و کاوش کرده اید، الهام روزانه ارائه می دهد. همچنین تصاویر برجسته و پرطرفدار را نمایش می دهد.

در لایت روم، مانند VSCO، می توانید تصاویر را لایک کنید و کاربران را دنبال کنید، اما نمی توانید نظر بدهید. با این حال، آنچه واقعاً جالب است این است که می توانید ویرایش های انجام شده در هر عکس را مشاهده کنید، که راهی عالی برای افزایش مهارت های ویرایش شما است. همچنین، می‌توانید ویرایش‌های مورد علاقه خود را به‌عنوان پیش‌تنظیم ذخیره کنید.

دوربین درون برنامه ای

Lightroom vs VSCO camera

دوربین های لایت روم در مقابل دوربین های VSCO دوربین لایت روم در سمت چپ است. دوربین VSCO در سمت راست است.

هر دو Lightroom و VSCO دارای عملکرد دوربین داخلی هستند که هر کدام دارای ویژگی های بسیار متمایزی هستند. دوربین VSCO به شما امکان می دهد عکس، فیلم و ویدیوهای حلقه ای به نام DSCO بگیرید. دوربین در حالت خودکار کار می کند، اما می توانید فلاش را روشن و خاموش کنید. یک پوشش با شبکه قانون یک سوم وجود دارد که به شما کمک می کند تصاویر خود را بسازید، و می توانید به دلخواه بین دوربین پشت و جلو جابجا شوید.

دوربین لایت‌روم حالت‌ها و گزینه‌های بسیار بیشتری را ارائه می‌کند: می‌توانید در حالت خودکار یا دستی عکس بگیرید، و می‌توانید با فرمت JPG یا DNG (فرمت دومی یک فایل RAW است) عکس بگیرید. سایر ویژگی‌ها عبارتند از: چندین نسبت تصویر، تایمر خودکار، برچسب‌گذاری جغرافیایی و شبکه‌های همپوشانی متعدد. مانند VSCO، لایت روم به شما امکان می دهد بین دوربین جلو و عقب جابجا شوید. با این حال، برخلاف VSCO، لایت روم از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

 ابزارهای ویرایش
VSCO editing tools

به محض ورود به پنل ویرایش VSCO، با 6 ایستگاه از پیش تنظیم دسترسی سریع روبرو می شوید. به این ترتیب، اگر نمی خواهید زمان زیادی را صرف ویرایش کنید، می توانید فیلترهای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به سرعت کار خود را به اشتراک بگذارید. اگر گزینه‌های بیشتری می‌خواهید، می‌توانید همه از پیش تنظیم‌ها (بیش از 200 مورد برای کاربران ممتاز موجود است) و دستور العمل‌ها را مرور کنید.

در غیر این صورت، می توانید با استفاده از مجموعه ای از ابزارهای ویرایش عکس، تصاویر و ویدیوهای خود را مرحله به مرحله پردازش کنید. VSCO تمام ویژگی‌هایی را دارد که از یک ویرایشگر عکس انتظار دارید می‌توانید تصویر را برش دهید، صاف کنید و کج کنید، نوردهی و کنتراست را تنظیم کنید، تعادل رنگ سفید را تغییر دهید، و غیره. ابزارهای تخصصی‌تر عبارتند از dodge و burn و همچنین HSL. می‌توانید خط‌نگاری، دانه‌بندی یا محو را روی تصویر خود اعمال کنید به علاوه می‌توانید متن و حاشیه اضافه کنید.

اگر مطمئن نیستید که ویرایش‌های خود را دوست دارید، همیشه می‌توانید روی تصویر ضربه بزنید و نگه دارید تا فایل اصلی را ببینید، یا می‌توانید به سابقه ویرایش برگردید. همچنین می‌توانید ویرایش‌های خود را به‌عنوان نمونه ذخیره کنید یا ویرایش‌ها را از تصاویری که قبلاً پردازش شده‌اند در استودیو خود کپی کنید.

Lightroom editing tools

لایت روم تقریباً تمام ویژگی های ویرایش عکس موجود در VSCO را به همراه تعدادی گزینه پیشرفته تر ارائه می دهد. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از ماسک کردن، ویرایش‌های انتخابی انجام دهید، و حتی می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی لایت روم برای اعمال تنظیمات به‌طور خاص بر روی آسمان یا سوژه خود استفاده کنید. لایت روم همچنین یک براش Healing برای از بین بردن اشیاء ناخواسته یا لک‌های روتوش، به همراه یک ابزار تصحیح اعوجاج و یک ویژگی پیشرفته درجه‌بندی رنگ، بسته‌بندی می‌کند.

اگر دوست ندارید به صورت دستی ویرایش کنید، بیش از 150 تنظیم از پیش تعیین شده برای انتخاب وجود دارد، و لایت روم حتی دارای یک ابزار هوش مصنوعی است که عکس های شما را تجزیه و تحلیل می کند و توصیه های از پیش تعیین شده را به شما ارائه می دهد. لایت روم همچنین ویرایش مشترک را ارائه می دهد، و در صورتی که نمی توانید در مورد ویرایش مورد علاقه خود تصمیم بگیرید، می توانید چندین نسخه از یک عکس را ذخیره کنید (اصل همیشه دست نخورده باقی می ماند!).

قیمت

Lightroom vs VSCO prices membership plans

هر دو VSCO و Lightroom می توانند به صورت رایگان استفاده شوند، اما شما فقط به برخی از ویژگی ها و تنظیمات از پیش تعیین شده آنها دسترسی خواهید داشت. برای باز کردن قفل مجموعه کامل ویژگی‌ها، به عضویت پولی نیاز دارید.

هزینه عضویت VSCO 19.99 دلار در سال است و شما یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه دریافت می کنید. به شما امکان دسترسی به بیش از 200 تنظیمات از پیش تعیین شده را می دهد، امکان ویرایش و مونتاژ ویدیو را فراهم می کند و ابزارهای خاصی مانند HSL، Text، Dodge and Burn و Borders را باز می کند. همچنین به شما امکان می دهد دستور العمل های نامحدود ایجاد کنید (با حساب رایگان، فقط می توانید یکی ایجاد کنید).

شما نمی توانید به تنهایی دسترسی به Lightroom Mobile را خریداری کنید. نسخه کامل در عضویت های مختلف Adobe گنجانده شده است. به عنوان مثال، طرح عکاسی، که شامل Photoshop، Lightroom Classic، Lightroom CC و Lightroom Mobile است، ماهانه 9.99 دلار هزینه دارد و شامل فضای ذخیره‌سازی ابری اضافی و مزایای دیگر است. مهم نیست برنامه Adobe را انتخاب کنید، یک دوره آزمایشی 14 روزه دریافت می کنید.

همه عضویت‌های Adobe به شما امکان می‌دهند عکس‌ها و تنظیمات از پیش تعیین شده را بین Lightroom Mobile، Lightroom CC و Lightroom Classic همگام‌سازی کنید. شما همچنین به بیش از 150 پیش تنظیم و ابزار ویرایش پیشرفته مانند براش Healing، اصلاحات هندسی و تنظیمات انتخابی دسترسی خواهید داشت. و می توانید تصاویر RAW را ویرایش کنید، ویرایش دسته ای انجام دهید، از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر در کتابخانه خود و موارد دیگر استفاده کنید.

کدام برنامه برای شما مناسب است؟

Lightroom layout

VSCO و Lightroom هر دو برنامه های عالی هستند و اینکه آیا شما باید یکی یا دیگری را انتخاب کنید واقعاً به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. آیا می خواهید یک عضویت ممتاز دریافت کنید؟

  • اگر بودجه کمی دارید، VSCO یک برنامه عالی است و کسری از قیمت Lightroom Mobile هزینه دارد.
  • آیا نیاز به ویرایش ویدیوها دارید؟ اگر چنین است، پس باید VSCO را دریافت کنید، زیرا لایت روم از ویرایش ویدیو پشتیبانی نمی کند.
  • آیا ویرایش دستی را دوست دارید؟ لایت روم ابزارهای بیشتری برای اعمال ویرایش های پیشرفته و دقیق بر روی تصاویر خود در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می‌توانید ویرایش‌های دیگر سازندگان را ببینید که به یادگیری و رشد شما کمک می‌کند.
  • آیا می خواهید علاوه بر گوشی هوشمند خود، عکس ها را در رایانه خود نیز ویرایش کنید؟ لایت روم عکس‌ها و ویرایش‌های شما را همگام‌سازی می‌کند تا بتوانید بین دستگاه‌ها به جلو و عقب حرکت کنید.

امیدوارم این تحلیل عمیق لایت روم در مقابل VSCO به شما کمک کرده باشد که تصمیمی آگاهانه بگیرید. با این حال، در پایان روز، بهترین راه برای انتخاب این است که آنها را امتحان کنید به یاد داشته باشید، هر دو برنامه ابزارهای رایگان ارائه می دهند، بنابراین دکمه دانلود را فشار دهید.

آیا VSCO رایگان است؟

یک نسخه محدود از VSCO رایگان است، اگرچه برای استفاده از آن باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برخی از ابزارها قفل خواهند شد و شما فقط چند پیش تنظیم در دسترس خواهید داشت.

آیا لایت روم موبایل رایگان است؟

آره. برخلاف نسخه های دسکتاپ لایت روم، لایت روم موبایل نسخه رایگان محدودی دارد. عملکردهای زیادی را ارائه می دهد، اما برخی از ابزارها مسدود شده اند. و برای استفاده از آن، باید یک حساب Creative Cloud (رایگان) ایجاد کنید که به شما امکان دسترسی به نسخه های رایگان سایر برنامه های Adobe و 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری را می دهد.

آیا VSCO بهتر از اینستاگرام است؟

VSCO ابزارهای ویرایش عکس بیشتری نسبت به اینستاگرام ارائه می دهد. با این حال اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی است. این واقعاً به این بستگی دارد که کدام جامعه را بیشتر دوست دارید.

بهترین برنامه ویرایش عکس کدام است؟

این بستگی به نیاز و بودجه شما دارد! این یک انتخاب شخصی است VSCO و Lightroom دو تا از محبوب ترین برنامه های ویرایش هستند. یکی دیگر از برنامه های محبوب Snapseed است.

آیا می توانم لایت روم موبایل را با سایر نسخه های لایت روم همگام کنم؟

بله، اگر عضویت پولی دارید، می‌توانید Lightroom Classic، Lightroom CC و Lightroom Mobile را از طریق Adobe Cloud همگام‌سازی کنید. همچنین می توانید تصاویر خود را مستقیماً به فتوشاپ ارسال کنید.

آیا باید عضویت ممتاز VSCO را دریافت کنم؟

فقط شما می توانید تعیین کنید که آیا چیزی ارزش خرید دارد یا خیر! اگر از تنظیمات پیش‌تنظیم زیادی استفاده می‌کنید یا به فیلم‌برداری و همچنین عکاسی علاقه دارید، ممکن است به عضویت ممتاز ارتقا دهید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *