آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

5 نکته برای عکاسی زیبا با نور طبیعی

Image 04

نور طبیعی مهم ترین و قدرتمندترین ابزاری است که در اختیار عکاسان قرار می گیرد. در واقع، اگر بتوانید درک کنید که چگونه کار می کند و چگونه از آن به طور موثر استفاده کنید، عکس های شما به سرعت بهبود می یابند.

در این مقاله، من پنج نکته را به اشتراک می‌گذارم که برای عکاسی با نور طبیعی کاملاً حیاتی هستند، از جمله:

  • این که آیا برخی از انواع نور خوب هستند یا بد
  • تمرینات کلیدی برای بهبود حس نور
  • چگونه به تصاویر خود در ارتباط با ابزارهای ویرایش فکر کنید

زمانی که خواندن را به پایان می رسانید، همه چیزهایی را که برای شروع کار با نور طبیعی نیاز دارید، می دانید و به خوبی در راه گرفتن عکس های شگفت انگیز خواهید بود.

1. ویژگی های نور طبیعی می تواند تغییر کند

هیچ نوع واحدی از نور طبیعی وجود ندارد. در عوض، ویژگی های نور طبیعی به طور مداوم با زمان روز، آب و هوا و حتی محیط اطراف تغییر می کند. حتی ممکن است بگویید که نورهای مختلفی وجود دارد که بسیاری از آنها طبیعی هستند!

بسته به شرایط، نور به همان سوژه ظاهر بسیار متفاوتی می دهد. به این صحنه های کوهستانی دقت کنید:

Image 01

من هر تصویر را تقریباً از یک نقطه گرفتم، اما نتیجه سه عکس کاملاً متمایز است. عکس سمت چپ در گرگ و میش، شات وسط در هنگام طلوع خورشید و عکس سمت راست حوالی ظهر گرفته شد.

هنگامی که متوجه شدید که نور طبیعی می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد، می توانید از این واقعیت برای دستیابی به انواع نتایج شگفت انگیز استفاده کنید. اگر ظاهر صحنه را هنگام ورود دوست ندارید، همیشه می توانید منتظر تغییر نور باشید، یا زمانی که خورشید در آسمان بالاتر یا پایین تر است، یا آب و هوا متفاوت است، می توانید بعداً برگردید.

همچنین توجه داشته باشید که برخی از سوژه ها در انواع خاصی از نور به مراتب فتوژنیک تر می شوند. بنابراین، در حالی که ممکن است یک منظره یا ساختمان در هنگام ظهر صاف و خسته کننده به نظر برسد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که هنگام طلوع، غروب خورشید یا حتی پس از تاریکی به صحنه برای عکاسی برگردید.

2. به نور خوب یا بد نگاه نکنید

به اکثر عکاسان آموزش داده شده است که نور ساعت طلایی (یعنی نور درست بعد از طلوع و درست قبل از غروب خورشید) خوب است و نور شدید ظهر بد است. حتی برخی بر این باورند که ساعات طلایی تنها زمان عکاسی است و عکاسی با هر نور دیگری اشتباهی وحشتناک است.

در حال حاضر، درست است که نور ساعت طلایی تمایل دارد خوب و ملایم باشد، در حالی که نورپردازی ظهر تمایل به ایجاد سایه‌های ناخوشایند و نامطلوب دارد. اما فقط به این دلیل که یک نوع نور اغلب نامطلوب است به این معنی نیست که همیشه بد است، فقط باید یاد بگیرید که چگونه با آن کار کنید تا عکس های عالی بگیرید. به نظر من، فکر کردن به نور بد و خوب از نظر خلاقیت بسیار محدود کننده است.

در عوض، مدتی را صرف تماشای عکس‌های گرفته شده در زیر نور ظهر و نور ساعت طلایی کنید. چه فرقی با آنها دارد؟ رنگ ها و تن ها چگونه به نظر می رسند؟ در مورد سایه ها چطور؟

اگر بتوانید تأثیرات این نوع نور طبیعی را تشخیص دهید، می توانید بفهمید که چه زمانی می توان از آنها برای ایجاد عکس های شگفت انگیز استفاده کرد.

تلاش برای گرفتن یک عکس منظره جادویی؟ سپس ساعت طلایی، با رنگ گرم و سایه های ملایمش، یک انتخاب عالی است:

Image 02

اما اگر بخواهید تصویری ایجاد کنید که زیبایی یک سوژه را نداشته باشد، چه؟ نور ساعت طلایی ممکن است چندان مناسب نباشد، و تنها در صورتی می‌توانید تصویری را که به دنبال آن هستید ایجاد کنید که بدانید نور چگونه کار می‌کند!

این تصویر بعدی نمونه خوبی از نور شدید ظهر است که ممکن است در واقع ترجیح داده شود. من امیدوار بودم که کار کردن در یک محیط خشن و آفتاب‌گرفته را بیان کنم و می‌خواستم در مورد سختی کار یدی چیزی بگویم:

Image 03

اگر تصویر در ساعت طلایی گرفته می شد، احتمالاً صحنه رمانتیک می شد و پیام گم می شد. اما به لطف نور شدید ظهر، سایه های سخت و رنگ های سفید شده به من کمک کرد تا نتیجه ای بسیار دقیق ایجاد کنم.

خط پایین: به انواع مختلف نور طبیعی به عنوان ابزار در یک جعبه ابزار نگاه کنید. هیچ یک از ابزارها به خودی خود خوب یا بد نیستند – با توجه به آنچه شما سعی در برقراری ارتباط دارید، درست یا غلط هستند.

3. به طور مداوم نور را مشاهده کنید

اگر می‌خواهید در عکاسی با نور طبیعی تسلط داشته باشید، باید تمام آنچه را که می‌توانید در مورد نحوه عملکرد نور بدانید – و برای انجام این کار، من شما را تشویق می‌کنم که در مشاهده نور وسواس پیدا کنید.

به طور منظم نور را در زندگی روزمره خود مشاهده کنید – نحوه تعامل نور با همه چیز اطراف شما (مانند گرد و غبار و آب)، نحوه تغییر آن هنگام جابجایی از مکانی به مکان دیگر، نحوه ایجاد سایه و چگونگی تغییر قدرت و سختی آن بسته به آب و هوا.

اگر کمک کرد، یک اعلان روی تلفن خود تنظیم کنید که هر ساعت یک بار خاموش شود. هر بار که هشدار تلفن کوچک را دریافت می کنید، به نور اطراف خود نگاهی بیندازید و ببینید چه چیزی در مورد آن می توانید متوجه شوید. خیلی زود، نور را بهتر از آن چیزی که تصورش را می‌کردید درک خواهید کرد!

با این حال، فقط در مشاهده نور هنگام تجربه آن متوقف نشوید. همچنین مشاهده کنید که عکاسانی که مورد احترام آنها هستید چگونه از نور در کار خود استفاده می کنند. از خودت بپرس:

  • این عکاسان از چه نوع نوری (سخت یا نرم) استفاده می کنند؟
  • نور در رابطه با موضوع از کجا می آید؟
  • چه رنگی است؟

هدف این است که خود را آموزش دهید و چشمان خود را برای تشخیص سناریوهای نورپردازی مختلف آموزش دهید. در نهایت، شما شروع به پیش بینی شرایط نوری از قبل خواهید کرد، که به طور چشمگیری عکس های شما را بهبود می بخشد.

Image 04

عکس بالا محقق شد زیرا من قبلاً سناریوهای نورپردازی مشابهی را مشاهده کرده بودم. می‌دانستم که منابع نوری باریک و دود می‌توانند پرتوهای نور چشمگیری ایجاد کنند، و چون خورشید در حال غروب بود، در زاویه‌ای عالی برای جلوه پرتو نور بود. نور توسط درگاه باریک شد، که من توانستم با درخواست از دوستم که در مسیر آن بایستد، آن را بیشتر باریک کنم و از این رو جلوه را برجسته کنم.

4. انواع مختلف نور طبیعی را آزمایش کنید

مهم نیست که چقدر نور طبیعی را مشاهده می کنید و نکات زیادی در مورد آن می خوانید، اگر می خواهید از نظر عکاسی حداکثر استفاده را ببرید، باید عکس های واقعی بگیرید.

در حالی که می توانید زمانی که نور مناسب به نظر می رسد عکس بگیرید، من واقعاً شما را تشویق می کنم که انواع سناریوها را آزمایش کنید. سعی کنید از سوژه ها از جهات مختلف عکس بگیرید تا نور پس زمینه، نور جلو و نور جانبی را دریافت کنید. سعی کنید چندین بار در طول روز به یک سوژه برگردید تا بتوانید ببینید که نورهای دیگر چقدر آن را متفاوت به نظر می‌رساند.

آزمایش کردن همیشه منجر به شاهکارها نمی شود، اما به شما کمک می کند تا درک کنید که نور در یک مفهوم بسیار کاربردی چگونه کار می کند. و با دوربین های دیجیتال، مطلقاً هیچ دلیلی برای نگه داشتن قاب ها وجود ندارد! اگر سناریوی نورپردازی را می‌بینید که هنوز کاوش نکرده‌اید و به این فکر می‌کنید که در یک تصویر چگونه به نظر می‌رسد، فقط یک عکس بگیرید.

این دقیقاً همان کاری است که من برای این قاب انجام دادم:

Image 05

ببینید، من می دانستم که صحنه نور پس زمینه است، با این حال متوجه شدم که نور از پشت سرم می آید. اولین فکری که به ذهن من خطور کرد این بود: “من نمی دانم چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟” من آزمایش کردم، چند نوردهی انجام دادم و در نهایت به درک بهتری از نور (و همچنین یک تصویر خوب!) رسیدم.

5. با در نظر گرفتن پس پردازش در معرض نمایش قرار دهید

مهم نیست که دوربین شما چقدر خوب باشد، نمی تواند کل محدوده تونال ایجاد شده توسط برخی از موقعیت های چالش برانگیز را به تصویر بکشد – مگر اینکه از نرم افزار پس پردازش مانند Adobe Lightroom استفاده کنید.

هنگامی که با سناریوهای نورپردازی با کنتراست بالا سر و کار دارید، مهم است که از فکر کردن به نور و تن ها آنطور که هستند خودداری کنید. درعوض، تشخیص دهید که با کمک نرم افزار ویرایش به چه چیزی تبدیل می شوند و تصاویر خود را بر این اساس در معرض دید قرار دهید. به عبارت دیگر، یاد بگیرید که چگونه نور و نرم افزار با هم می توانند یک تصویر نهایی جامد ایجاد کنند.

برای استفاده حداکثری از نورپردازی دشوار، مهم است که تنظیمات خود را برای حداکثر جزئیات تنظیم کنید. این اغلب به معنای کم نوردهی عمدی یک صحنه است تا بتوانید جزئیات سایه را بعداً بازیابی کنید. تصویر اول را ببینید:

Image 06

همانطور که می بینید، چهره مردان تیره است (به عنوان مثال، کم نور). این تصویری است که مستقیماً از دوربین من آمد و تصمیم من برای نوردهی کم بسیار عمدی بود. اگر به درستی برای سوژه ها نوردهی می کردم، تصویر ابرهای منفجر شده ای داشت و بعید بود که جزئیات را بازیابی کنم.

از سوی دیگر، می‌دانستم که می‌توانم چهره مردان را درخشان کنم و جزئیات لازم را در لایت روم به نمایش بگذارم، بنابراین ترجیح دادم که در معرض نور قرار نگیرم. این هم تصویر نهایی:

Image 07

افشاگری با در نظر گرفتن پس پردازش کمی یک نبرد ذهنی است. شما باید دائماً شدت نور و سایه را در نظر بگیرید. شما همچنین باید محدوده دینامیکی ارائه شده توسط دوربین خود را درک کنید (و تا چه حد می توان جزئیات را بازیابی کرد).

متأسفانه، شرایطی وجود دارد که به سادگی نمی توان جزئیات را با نوردهی دقیق و پس از پردازش حفظ کرد، در این صورت شما یا باید جزئیات خاصی را قربانی کنید یا از تکنیک های HDR استفاده کنید.

نکات عکاسی با نور طبیعی: کلمات پایانی

گرفتن عکس های زیبا با نور طبیعی لازم نیست سخت باشد، اما باید درک درستی از انواع مختلف نور داشته باشید.

و به یاد داشته باشید: مهم نیست که چقدر در مورد عکاسی مطالعه می کنید، برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر، باید در واقع عکس بگیرید. بهترین راه برای بهبود تصاویر با نور طبیعی این است که این نکات را در هنگام عکاسی تا جایی که می توانید (و در سناریوهای مختلف نورپردازی) در ذهن داشته باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *