آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

ویرایش عکس های RAW در لایت روم: 5 نکته ضروری

RAW Photo Editing Edited Beetle

اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید و می‌خواهید عکس‌هایتان واقعی به نظر برسند، ویرایش عکس یک مرحله ضروری در جریان کار عکاسی است. فایل های RAW ویرایش نشده به سادگی شبیه چیزی نیستند که با چشمان خود دیده اید! به عنوان مثال، در نورپردازی با کنتراست بالا، چشم انسان می‌تواند جزئیات بیشتری را در نقاط برجسته و سایه‌ها ببیند – و هنگامی که با سوژه‌های رنگارنگ مواجه می‌شوید، عکس‌های RAW مانند صحنه‌های واقعی نیستند.

اینجاست که ویرایش عکس RAW در لایت روم مفید است. با کمی تلاش، می‌توانید نور و رنگ را متعادل کنید تا عکس‌هایتان واقعی به نظر برسند – بنابراین با منظره‌ای که تجربه کرده‌اید مطابقت بیشتری دارند.

در این مقاله، من پنج نکته آسان را برای اطمینان از اینکه می‌توانید به طور موثر عکس‌های RAW خود را در لایت روم ویرایش کنید، ارائه می‌دهم. به این ترتیب، دفعه بعد که دسته‌ای از فایل‌های RAW را ضبط می‌کنید، دقیقاً می‌دانید که چگونه آنها را برای نتایج برجسته پردازش کنید!

1. آنچه را که می بینید باور نکنید

بسیاری از عکاسان تصاویر خود را بر روی صفحه نمایش LCD پشت دوربین بررسی می‌کنند و آن‌ها را رنگارنگ و منقبض می‌دانند – اما زمانی که عکس‌ها روی کامپیوتر صاف و کسل‌کننده به نظر می‌رسند، گیج می‌شوند و میپرسند “چه اتفاقی برای تصویر پر جنب و جوش و متضاد من افتاد؟”.

اتفاقی که می افتد این است: آنچه روی صفحه دوربین خود می بینید یک عکس JPEG است نه یک فایل RAW. JPEG به طور خودکار توسط دوربین شما پردازش می شود تا واقعی تر به نظر برسد، اما وقتی تصویر RAW را به لایت روم وارد می کنید، تمام پردازش های دوربین شما ناپدید می شود و به فایل اصلی و بدون تغییر دسترسی پیدا می کنید.

خوشبختانه، این مزایای عمده ای دارد. به عنوان مثال، تصویر JPEG ممکن است کمبود جزئیات را در مناطق خاصی نشان دهد – نقاط برجسته و سایه های شدید – اما فایل RAW آن اطلاعات را حفظ می کند. هنگامی که فایل RAW را در لایت روم پردازش می‌کنید، می‌توانید لغزنده‌های تونال را به دقت تغییر دهید تا این جزئیات را بازیابی کنید و تصویری بسیار برتر ایجاد کنید.

اما ضروری است که هنگام عکاسی با دوربین خود به این موضوع توجه کنید. اگر می‌خواهید بیشترین جزئیات را ثبت کنید، زمان خود را صرف درک دقیق نحوه رندر کردن فایل‌های JPEG و RAW دوربین خود کنید و بدانید که فایل‌های RAW دوربینتان در هنگام پس‌پردازش چگونه واکنش نشان می‌دهند. به این ترتیب، وقتی تصاویر را در میدان مشاهده می کنید، می توانید درک کنید که چه چیزی قابل دستیابی است.

RAW Photo Editing Zeroed Beetle

این یک عکس اصلی و بدون ویرایش است.

RAW Photo Editing Edited Beetle

در اینجا همان تصویر است؛ ویرایش شده است تا زنده تر و واقعی تر به نظر برسد.

2. از استفاده (و ایجاد) از پیش تنظیم ها نترسید

لایت روم تنظیمات از پیش تعیین شده زیادی دارد که به شما امکان می دهد با یک کلیک تغییرات چشمگیری در عکس های خود ایجاد کنید. برخی از این تنظیمات از پیش تنظیم شده همراه با نرم افزار هستند، در حالی که برخی دیگر را می توان به صورت آنلاین دانلود کرد و به مجموعه لایت روم اضافه کرد.

بسیاری از تنظیمات از پیش تعیین شده، هنگامی که اعمال شوند، به عکس های شما ظاهری سورئال می بخشند. می توانید تصاویری با جلوه های سینمایی، جنب و جوش باورنکردنی، محو شدن های هنری، رنگ های فیلم مانند و غیره ایجاد کنید. بسیاری از این ظاهرها فریبنده خواهند بود، اما اگر تلاش کنید، می توانید از پیش تنظیماتی بیابید که تصاویر شما را طبیعی و واقعی نشان می دهد.

مدتی را صرف تماشای مجموعه از پیش تعیین شده داخلی لایت روم کنید. گزینه های مختلف را تست کنید و ببینید آیا می توانید هر کدام را که دوست دارید پیدا کنید. همانطور که در بالا ذکر کردم، می‌توانید تنظیمات از پیش تعیین شده را به صورت آنلاین نیز پیدا کنید، بنابراین اگر هیچ یک از پیشنهادات لایت روم را دوست ندارید، این یک گزینه خوب است.

روش دیگر این است که از پیش تنظیمات خود را بسازید. انجام این کار سخت نیست، و این یک راه عالی برای ایجاد تنظیمات از پیش تعیین شده برای سبک ویرایش شما است.

RAW Photo Editing Cool Light Beetle

تصویر RAW من با یک پیش تنظیم اعمال شده.

می‌توانید از پیش تنظیم‌ها را انتخاب کنید که به هر شکلی که دوست دارید به نظر می‌رسند – بالاخره این عکس‌های شما هستند! – اما اگر می‌خواهید عکس‌های RAW خود را واقعی‌تر کنید، باید تا حدودی در رویکرد خود محدود باشید. هنگام ایجاد تنظیمات از پیش تعیین شده خود، لغزنده ها را بیش از حد فشار ندهید و به سمت تغییر رنگ های شدید یا تنظیمات اصلی منحنی تن نروید.

همچنین، هنگامی که از پیش تنظیماتی برای نتیجه ای طبیعی ایجاد می کنید، به خاطر داشته باشید که چگونه چیزی را که عکس گرفته اید دیدید. نورپردازی چطور بود؟ کنتراست بالا بود یا کم؟ تون گرم داشت یا سرد؟ خنثی بود؟ رنگ ها چه شکلی بودند؟ اگر واقعیت یک صحنه را در نظر بگیرید، می توانید آن را در حین ویرایش عکس RAW به دقت بازسازی کنید.

فکر کردن به آنچه در هنگام گرفتن عکس‌های خود می‌دید به شما کمک می‌کند ویرایش‌های واقعی‌تری ایجاد کنید، اما همیشه نمی‌توانید به وضوح به خاطر بسپارید. همان‌طور که در بخش بعدی توضیح می‌دهم، در آن زمان است که باید عینی فکر کنید و هنگام کار بر روی ویرایش، تعادلی در نور، کنتراست و رنگ پیدا کنید:

3. تعادل را پیدا کنید

همانطور که در نکته قبلی تاکید کردم، هنگام ویرایش عکس‌های RAW در لایت روم به راحتی می‌توان از ریل خارج شد و در نهایت به نتایج بسیار غیرواقعی رسید. اکنون، فقدان واقع گرایی اگر هدف شما باشد بد نیست، اما بیشتر عکاسان علاقه مند به ایجاد تصاویری هستند که به طور دقیق نحوه دیدن صحنه را منعکس کنند.

بنابراین، مهم است که همیشه در مورد دستیابی به تعادل مناسب در هنگام عکاسی فکر کنید. شما به طور کلی نمی خواهید هر نوار لغزنده را تنظیم کنید، اما در عوض باید روی استفاده از ترفندهای کوچک در لغزنده های اصلی تمرکز کنید تا زمانی که به یک نتیجه خوب برسید. در لایت روم، لغزنده هایی که من اغلب برای رسیدن به یک جلوه طبیعی استفاده می کنم عبارتند از:

  • دما
  • قرار گرفتن در معرض بیماری
  • نکات برجسته
  • سایه ها
  • سیاه پوستان
RAW Photo Editing Edited Flower

از لغزنده‌های موجود در ماژول Develop استفاده کنید تا عکس‌ها را واقعی جلوه دهید!

من از لغزنده های دیگر کمتر استفاده می کنم (استفاده از آنها بستگی به شرایط نور در زمان عکسبرداری دارد). گاهی اوقات، با استفاده از لغزنده های Saturation و Luminance که می توانید در پانل HSL پیدا کنید، تغییراتی در رنگ های فردی ایجاد می کنم.

عکس هایی که در زمان های مختلف شبانه روز گرفته می شوند نیاز به ویرایش های متفاوتی دارند تا متناسب با نور باشند. برای مثال، عکس‌هایی که در یک روز آفتابی گرفته می‌شوند، در مقایسه با عکس‌هایی که در هوای ابری یا داخل خانه می‌گیرید، به ویرایش متفاوتی نیاز دارند. اینکه نور کنتراست بالا باشد یا کنتراست کم نیز تفاوت ایجاد می کند.

می دانم که در بالا به این موضوع اشاره کردم، اما باید تکرار شود: در تنظیمات خود زیاده روی نکنید. از فشار دادن لغزنده ها به سمت افراط خود خودداری کنید. این به شما کمک می کند تا به نتیجه بسیار واقعی تری برسید. علاوه بر این، هنگامی که شروع به حداکثر کردن لغزنده کنید، متوجه خواهید شد که کیفیت تصویر شروع به کاهش می کند. پیکسل‌سازی، نواربندی و سایر نواقص ظاهر می‌شوند، به علاوه شما اغلب جزئیات را در قسمت‌های کلیدی از دست خواهید داد.

RAW Photo Editing Edited Farmer

4. هایلایت و سایه ها را تنظیم کنید

فناوری ویرایش عکس RAW لایت روم – و به طور کلی فناوری ویرایش عکس RAW – محدودیت هایی دارد. اینها در درجه اول به فایل اصلی بستگی دارند. اگر عکس RAW شما حاوی جزئیات در هایلایت ها و سایه ها نباشد، حتی با پردازش گسترده لایت روم، نمی توانید آن را برگردانید.

با این حال، هر فایل RAW حاوی جزئیات بیشتر از آن چیزی است که ممکن است بلافاصله آشکار شود، و بازگرداندن این جزئیات برای ایجاد ویرایش‌های واقعی ضروری است. به همین دلیل است که توصیه می‌کنم نقاط برجسته و سایه‌های هر تصویر را بررسی کنید و اگر متوجه از دست دادن جزئیات شدید، اقدامات لازم را برای بازیابی آن انجام دهید.

به طور خاص، پایین آوردن هایلایت ها و تقویت سایه ها، اطلاعات از دست رفته را باز می گرداند و باعث می شود فایل واقعی تر به نظر برسد. برای این کار می‌توانید از لغزنده‌های Highlights و Shadows Lightroom استفاده کنید – با این حال، مهم است که ابتدا نوردهی را تصحیح کنید (با استفاده از نوار لغزنده Exposure)، در غیر این صورت ممکن است برای به دست آوردن یک نتیجه خوب تلاش کنید.

در اینجا، هیستوگرام دوست شماست. در حالی که هیچ بهترین هیستوگرام وجود ندارد، مراقب قله هایی باشید که در کناره های نمودار به سمت بالا حرکت می کنند (زیرا این ها نشان دهنده از دست دادن جزئیات هستند!).

و در هنگام پردازش فقط به نوردهی و بازیابی جزئیات فکر نکنید. اطمینان حاصل کنید که تنظیمات خود را نیز به درستی در میدان انجام داده اید و عکس های خود را با دقت بنویسید تا محدوده کنتراست ثبت شده در محدوده دینامیکی دوربین شما باشد. اگر با نواحی بسیار روشن و بسیار تاریک در یک قاب روبرو هستید، ممکن است بخواهید به سادگی ترکیب بندی کنید.

با این اوصاف، اگر در موقعیتی هستید که شدیداً می‌خواهید عکس بگیرید، اما نمی‌توانید از از دست دادن جزئیات جلوگیری کنید، توصیه می‌کنم اجازه دهید که هایلایت‌ها بیش از حد نوردهی شوند و در عین حال مطمئن شوید که جزئیات سایه‌ای را حفظ می‌کنید. این تقلید از نحوه برخورد طبیعی چشمان ما با شرایط نوری روشن است. ما اغلب نمی‌توانیم جزئیات را روی سطوح با رنگ روشن یا بسیار بازتابنده ببینیم، اما می‌توانیم جزئیات را در سایه‌ها ببینیم.

RAW Photo Editing Edited House

5. هنگام عکس گرفتن به ویرایش RAW لایت روم فکر کنید

مطمئن شوید که فرآیند ویرایش و تصویربرداری شما کاملاً از هم جدا نیستند. به عبارت دیگر، وقتی عکس می‌گیرید، تغییراتی را که می‌توانید بعداً در تصاویر RAW خود ایجاد کنید، در نظر بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید تنظیمات و ترکیب‌بندی‌های خود را برای تناسب با عکس نهایی تصوری خود بهینه کنید.

برای برخی، فکر کردن به اینکه چه کاری می توانید در پس از تولید انجام دهید ممکن است تقلب به نظر برسد، اما من اینطور نمی بینم. این موضوع کار با ابزارهایی است که ما در دسترس داریم! فناوری دیجیتال مدرن به ما فرصت هایی می دهد تا عکس ها را واقعی تر جلوه دهیم، و شما باید از این واقعیت استفاده کنید. دانستن اینکه چگونه فایل RAW شما می تواند بعداً تنظیم شود کمک بزرگی است، نه آسیب.

بنابراین هر زمان که با دوربین خود بیرون می روید، همیشه امکانات مختلف پردازش را در پشت ذهن خود نگه دارید. تشخیص دهید که چه جزئیاتی را می توانید بازیابی کنید و چه جزئیاتی را نمی توانید، و تشخیص دهید که چگونه فایل های RAW مختلف ظاهر می شوند (و چگونه می توانید بعداً آنها را تنظیم کنید تا ظاهری طبیعی ایجاد کنید).

ویرایش عکس های RAW در لایت روم: کلمات پایانی

پنج نکته کلیدی برای بهبود ویرایش عکس RAW! امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. یادگیری ویرایش موفقیت آمیز عکس های RAW یک مهارت ضروری است، و در حالی که تسلط بر آن زمان می برد، مطمئناً پیگیری ارزشمندی است.

بنابراین به آرشیو خود بروید و تعدادی عکس برای ویرایش پیدا کنید. سعی کنید به یاد بیاورید که صحنه هنگام گرفتن عکس چگونه به نظر می رسید و تنظیمات را تمرین کنید تا مطابق با زندگی واقعی تر به نظر برسد!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *