آموزش, آموزش عکاسی موبایل

آیفون در مقابل اندروید برای عکاسی با گوشی های هوشمند

iphone vs android iphone xs

هنگام خرید گوشی، یک سوال وجود دارد که اغلب ما می پرسیم: آیا آیفون برای عکاسی بهتر از اندروید است؟ این یک سوال پیچیده است. ما تفاوت های بین آیفون و اندروید را مورد بحث قرار می دهیم و به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید که بهترین تلفن دوربین کدام است.

قیمت

قیمت یکی از عوامل مهمی است که هر خریدار گوشی باید در نظر بگیرد. تمام ویژگی‌های جالب جدیدترین تلفن اگر توانایی پرداخت آن را نداشته باشید، اهمیتی نخواهد داشت. بیایید تفاوت قیمت بین آیفون و اندروید را بررسی کنیم. نمی توان انکار کرد که آیفون ها به طور کلی گران تر از بسیاری از نسخه های اندروید هستند. به طور مثال در حال حاظر برای خرید آخرین مدل ایفون حداقل باید بالای 30 میلیون تومان هزینه کرد در همین حال، برخی از گوشی‌های اندرویدی می‌توانند تا 3 میلیون تومان هم ارزان باشند.

اما اندروید گزینه‌های سطح بالایی نیز دارد که حتی از برخی مدل‌های آیفون گران‌تر هستند. دستگاه‌هایی مانند سامسونگ گلکسی اس 21 به اندازه آیفون 12 یا 13دارای ویژگی‌هایی هستند، البته چیز بیشتری ندارند اما در بعضی موارد امکان رقابت دارند. اگر بودجه کمی دارید، شانس بیشتری برای داشتن یک گوشی اندرویدی خواهید داشت. یا می توانید به جای آن یک آیفون دست دوم بخرید. این باز هم در بیشتر موارد بیش از 7 میلیون تومان هزینه دارد. اگر می‌خواهید برای یک گوشی هزینه گران قیمت بپردازید، باید در مورد آنچه می‌خواهید تحقیق کنید. با این رنج قیمت، تشخیص تفاوت بین اندروید و آیفون دشوار است. بسیاری از آنها ویژگی های مشابهی دارند.

سخت افزار

photo 1553914204 a8fcee407d7b

جدا از قیمت، می‌خواهید ویژگی‌های فیزیکی گوشی‌های آیفون و اندروید را نیز بررسی کنید. سخت افزار از یک گوشی به گوشی دیگر بسیار متفاوت است. حتی مدل های آیفون نیز در ویژگی هایی که ارائه می دهند متفاوت هستند. اما در کل آیفون ظاهر و قطعات یکدستی دارد. از آنجایی که فقط اپل آیفون را تولید می کند، آنها کنترل کاملی بر طراحی دارند. از سوی دیگر، ظاهر گوشی های اندرویدی بسیار بیشتر از آیفون ها با یکدیگر متفاوت است. و دلیل آن این است که ده ها سازنده از سامسونگ گرفته تا ال جی وجود دارند که این دستگاه ها را ایجاد می کنند.

این بدان معناست که برخی از دستگاه های اندرویدی ممکن است لنزهای پلاستیکی داشته باشند در حالی که برخی دیگر شیشه ای دارند. سنسورها نیز از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت هستند. بنابراین با وجود اندروید بودن، ممکن است کیفیت عکس ها با یکدیگر متفاوت باشد. اما این واقعیت که گوشی های اندرویدی متفاوت هستند نیز دلیل محبوبیت آنهاست. مردم به جای گیر افتادن در ویژگی های یکنواخت آیفون، از تنوع بیشتری از ویژگی ها لذت می برند.

وضوح

iphone vs android huawei honor 10 lite

همانطور که قبلا ذکر کردیم، این قیمت است که ویژگی های دستگاه شما را تعیین می کند. و این دسته جایی است که تفاوت های ملموس بین اندروید و آیفون را مشاهده خواهید کرد. آیفون ها دارای برخی از بهترین دوربین ها برای دستگاه های تلفن همراه هستند. آخرین مدل آنها، 13 پرو مکس، دارای 3 دوربین 12 مگاپیکسلی است که حتی می تواند با کیفیت 4K ضبط کند.

در همین حال، ویژگی های دوربین در مورد اندروید بسیار متفاوت است. یک گوشی اندرویدی ارزان مانند آلکاتل ریون تنها دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی است که تصاویر دانه دانه ای تولید می کند. اما اندروید دارای چند گوشی با دوربین است که با دوربین آیفون رقابت می کند. وقتی نوبت به دوربین‌ها می‌رسد، آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید دریافت می‌کنید. پس روی یک گوشی خوب سرمایه گذاری کنید که این کار را برای شما انجام دهد. اگر می خواهید تجربه ای بدون دردسر داشته باشید که به شما امکان می دهد به راحتی عکس بگیرید، پس با آیفون همراه باشید. اگر سفارشی‌سازی و ویژگی‌هایی را دوست دارید که آیفون ارائه نمی‌کند، در عوض به خرید اندروید فکر کنید.

دوربین چندگانه

چند سال پیش دوربین چندگانه منحصر به گوشی های پرچمدار گران قیمت بود. اما این روزها، حتی گزینه های ارزان تر نیز آنها را دارند. و وقتی صحبت از بحث آیفون و اندروید به میان می آید، این بازی را بهبود می بخشد.

این بدان معناست که اکنون می‌توانید عکس‌های زیبای بوکه را در دستگاه خود بگیرید. اما مطمئناً بهترین گزینه برای گوشی های اندرویدی همچنان گزینه های گران قیمت هستند. به طور کلی، وضوح و عملکرد بهتری در شرایط کم نور ارائه می دهند. ناگفته نماند که آنها همچنین دارای ویژگی های بسیار بیشتری نسبت به همتایان اقتصادی خود هستند.

در همین حال، به نظر می رسد ویژگی های دوربین آیفون 13در مقایسه با گوشی هایی که رزولوشن 48 مگاپیکسلی و حتی بیشتر ارائه میدهند کم رنگ است.  اما آیفون همچنین دارای سنسور بزرگتری است که به آن اجازه می دهد در نور کم بهتر از رقبای خود علیرغم رزولوشن پایین تر عمل کند. همچنین دارای یک لرزشگیر اپتیکال است که به آن اجازه می دهد حتی در سرعت های شاتر پایین عکس های واضح بگیرد.

بسیاری از گوشی های اندرویدی از ویژگی های بیشتری نسبت به آیفون برخوردار هستند. اما در عین حال، آیفون اغلب در آنچه که ارائه می دهد برتر است. به عنوان مثال، ممکن است به عنوان مثال دارای بالاترین دوربین مگاپیکسلی نباشد. محدوده دینامیکی چشمگیر آن، به آن اجازه می دهد عکس های عالی در شرایط مختلف نوری چالش برانگیز بگیرد.

حالت پرتره

iphone vs android portrait mode 1

دوربین‌های چندگانه در عکاسی با گوشی‌های هوشمند عملکردهای مختلفی دارند. البته، می‌توانید لنز تله‌فوتو یا واید و ماکرو را به‌صورت جداگانه برای بزرگ‌نمایی یا گرفتن عکس‌های نزدیک انتخاب کنید. همچنین می توانید از این دو به طور همزمان برای ایجاد عکس هایی با محو شدن پس زمینه استفاده کنید. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه عکس ها را حرفه ای جلوه دهید، به سادگی حالت پرتره را در آیفون یا Live Focus را در دستگاه های سامسونگ روشن کنید.

سپس تنظیمات دوربین چندگانه جادوی خود را برای ایجاد عکس‌های بوکه به‌نظر می‌رسد که با دوربین SLR گرفته شده‌اند، انجام می‌دهد. در بیشتر موارد، هم آیفون و هم گوشی های اندرویدی رده بالا کار بسیار خوبی در ایجاد تاری پس زمینه حرفه ای انجام می دهند. برخلاف دوربین‌های DSLR واقعی که از طریق استفاده از لنز به چنین اثری دست می‌یابند، این دستگاه‌های موبایل به جای آن از نرم‌افزار همراه با لنز دوگانه استفاده می‌کنند.

لنز چندگانه با هم کار می کند تا یک “نقشه عمق” ایجاد کند که به تلفن کمک می کند فاصله سوژه را از پس زمینه محاسبه کند. سپس از نرم افزار برای محو کردن پس زمینه استفاده می کند. به عبارت دیگر، این گوشی ها افکت بوکه را تکرار می کنند. به خصوص که حتی لنزهای دوربین چندگانه برای ایجاد طبیعی آن کافی نیستند.

احتیاط استفاده از این فناوری این است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، تمایل به ضربه زدن به آن دارد. آیفون ها و دستگاه های اندرویدی به یک اندازه از محاسبه اشتباه تاری پس زمینه رنج می برند. به حدی که حتی گاهی اوقات خیلی جعلی به نظر می رسد. خوشبختانه، فناوری همچنان در حال پیشرفت است و گوشی‌های جدیدتری که به بازار می‌آیند، عملکرد بهتری در ایجاد بوکه واقعی دارند.

برنامه های دوربین اصلی

iphone vs android native camera app 1

در بیشتر موارد، برنامه دوربین اصلی آیفون و اندروید شباهت های زیادی دارند. مکان دکمه ها و انتخاب ها ممکن است متفاوت باشد، اما همه آنها یکسان عمل می کنند. هر دو آیفون و اندروید ویژگی های یکسانی دارند. در بیشتر موارد، تنها تفاوت آن چیزی است که آنها توابع خاص می نامند. به عنوان مثال، حالت پرتره در آیفون، Live Focus در دستگاه اندرویدی نامیده می شود.

بنابراین از بسیاری جهات، آیفون و اندروید در این مقوله با هم برابر هستند. استفاده از برنامه های بومی آنها هر دو آسان است. فقط یک موضوع عادت کردن به آن است، به خصوص اگر با یک پلتفرم بیشتر از دیگری آشنا باشید. اما زمان زیادی طول نمی کشد تا بفهمیم که آنها بسیار شبیه هم هستند.

برنامه های شخص ثالث

iphone vs android third party apps

برنامه ها به اندازه ویژگی های دوربین گوشی شما مهم هستند. به همین دلیل است که باید دستگاهی را انتخاب کنید که با برنامه هایی که می خواهید استفاده کنید سازگار باشد. سال‌هاست که اپل کنترل شدیدی بر برنامه‌هایی دارد که در اپ استور می‌پذیرد. یعنی انتخاب های کمتری نسبت به اندروید دارد. اما در عین حال، برنامه‌هایی که در فروشگاه اپلیکیشن اپل می‌بینید، رضایت کاربر بهتری دارند. دلیل آن این است که این شرکت دستورالعمل های دقیقی دارد که کیفیت و ایمنی برنامه هایی را که ارائه می دهد تضمین می کند.

از سوی دیگر، اندروید از برنامه‌های زیادی که ضربه می‌خورند یا از دست می‌دهند، رنج می‌برد. بسیاری از برنامه‌ها به دلیل تفاوت‌های بین نرم‌افزار و/یا سخت‌افزار تلفن‌های اندرویدی مختلف، از باگ‌ها و اشکالات بیشتری رنج می‌برند. اندروید نیز به اندازه اپل آپدیت ارائه نمی دهد. در نتیجه، در برابر برنامه های معیوب حتی بیشتر مستعد می شود. و این یکی از دلایلی است که باعث می شود برخی از برنامه ها با برخی از دستگاه های اندرویدی ناسازگار شوند. خبر خوب این است که بسیاری از برنامه های دوربین/ویرایش مانند Lightroom ، VSCO و فتوشاپ  با آیفون و اندروید کار می کنند. این بدان معناست که هر دو پلتفرم از مزایای بهترین ابزارهای عکاسی دیجیتال بهره مند می شوند.

نتیجه

متغیرهای زیادی برای خرید گوشی هوشمند وجود دارد. اما در بیشتر موارد، انتخاب بین آیفون و اندروید همه یک اولویت است. دستگاه های اندرویدی اگر بهتر از آیفون نباشند به همان اندازه خوب هستند.

اگر عاشق داشتن ده ها ویژگی هستید، اندروید بهترین گزینه برای شماست. اما اگر گوشی‌ای می‌خواهید که تجربه‌ای بی‌نظیر ارائه دهد و همچنان عکس‌های عالی بگیرد، آیفون یک انتخاب عالی است.

به برند گیر نکنید در عوض، تحقیق خود را انجام دهید و به تمام مشخصات دستگاهی که می خواهید بخرید نگاه کنید. اگر همه چیزهایی که برای عکس گرفتن نیاز دارید را دارد، بهترین دوربین گوشی هوشمند برای شماست.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *