نقد و بررسی موبایل

آیفون 15 ممکن است فاقد پورت لایتنینگ باشد

آیفون 15 ممکن است پورت لایتنینگ را حذف کند

از آنجایی که اتحادیه اروپا قصد دارد قانون جدیدی را معرفی کند که سازندگان تلفن (در میان سایر تولیدکنندگان) را ملزم می کند تا تمام پورت های شارژ اختصاصی را از دستگاه های خود حذف کنند و به USB-C (درگاهی که در هنگام شارژ به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود) روی بیاورند، شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود.

تعجبی ندارد که اصلاحیه اتحادیه اروپا تا حدی متوجه بزرگترین صنعت فناوری – اپل است. اگر قوانین دولتی مستقیماً در تصمیمات طراحی مشاغل تداخل داشته باشد، اعتراف خواهم کرد که با این اصلاحیه موافق هستم (که هنوز هم مشخص نشده است).

با این حال، دلیل اینکه می‌خواهم آیفون 15 (در نهایت) پورت‌ها را تغییر دهد، فقط این نیست که «USB-C بهتر از لایتنینگ است» که یک واقعیت است. واقعاً، وضعیت شارژ اپل مدت زیادی است که کمی آشفته بوده است و زمان آن رسیده که در مورد همه آن صحبت کنیم.

iPhone، iPad، Mac، Apple Watch، AirPods و همه محصولات اپل که نیاز به شارژ دارند…

شارژ آهسته در آیفون های جدید، از جمله آیفون 13 پرو و احتمالاً آیفون 14

Xiaomi 12 Pro Review 014

قبل از اینکه در مورد نکات بزرگ‌تر صحبت کنیم، نمی‌توانم اپل را نادیده بگیرم، به همین دلیل است که به بزرگترین برند می‌پردازم، که مسلماً مشکل‌سازترین برند نیست ولی در کل شارژ آیفون ها کند است.

سرعت شارژ برترین پرچمدار اپل، آیفون 13 پرو مکس:

مدت زمان شارژ آیفون 13 پرو مکس با شارژر 65 واتی ≈ 1:45 ساعت

مدت زمان شارژ آیفون 13 پرو مکس با شارژر 20 واتی ≈ 1:55 ساعت

زمان شارژ iPhone 13 Pro Max با MagSafe ≈ 2:20 ساعت

البته رایج ترین شارژر در بین همه کاربران شارژر استاندارد 20 واتی اپل خواهد بود که همانطور که می بینید می تواند باتری 4352 میلی آمپر ساعتی آیفون 13 پرو مکس را در عرض دو ساعت شارژ کند (دادن یا بگیر).

در بخش فنی، این سرعت بسیار کند است، به خصوص در مقایسه با پرچمداران اندرویدی مدرن OnePlus، Xiaomi و حتی سامسونگ که از سرعت شارژ 45-120 وات پشتیبانی می کنند و در عرض 15-30 دقیقه یا حدود یک ساعت در کیس سامسونگ شارژ می شوند.

سپس، در جنبه عملی همه چیز، به عنوان فردی که بیش از دو سال است از یک دستگاه شارژ سریع استفاده می‌کند (Huawei P30 Pro)، می‌توانم به شما بگویم که می‌تواند یک روز صرفه‌جویی کند، اگر نه یک نجات دهنده زندگی. بنابراین، این سوال باقی می‌ماند: چرا گوشی 2019 هوآوی من دو برابر سریع‌تر از آیفون 13 پرو مکس شارژ می‌شود که تقریباً از باتری تقریباً یکسانی برخوردار است؟

آیفون 13: MagSafe ایمن نیست یا شارژ بی سیم که مطمئنا سریع نیست

magsafe charging iphone 13

ما به سراغ شارژرهای MagSafe اپل می رویم که با آیفون 12 معرفی شدند و مشخصاً به دلایلی که برای من و بسیاری موارد دیگر نامشخص است، هنوز در بازار به فروش می رسند. من فقط سه مشکل با MagSafe دارم:

MagSafe نه تنها کند است، بلکه کندترین راه (سیمی) برای شارژ تلفن در سال 2022 است.

MagSafe نسبت به شارژ بی سیم استاندارد کمتر «بی سیم» است زیرا اساساً یک شارژر سیمی مغناطیسی است.

MagSafe واقعاً ایمن نیست، که هدف اصلی MagSafe در مک بود (مطمئناً می توانید آیفون خود را از روی میز بیاندازید اگر از روی کابل عبور کنید)

من هیچ مزیت واقعی برای شارژ آیفون با MagSafe نمی بینم. البته، این واقعیت که به لطف این عملکرد می توانید لوازم جانبی را به صورت مغناطیسی وصل کنید، در واقع یک ویژگی بسیار مفید است، اما ربطی به خود شارژر MagSafe ندارد.

آیفون 14 و آیفون 14 پرو: شارژ بی سیم معکوس

iphone reverse wireless charging

چرا شارژ بی سیم معکوس بهترین ویژگی است که آیفون ندارد

این یکی بیشتر از بقیه “مشکلات شارژ” اپل شبیه یک حیوان خانگی شخصی من است، اما به نظر من واقعاً گیج کننده است. هم Pixel 6 Pro و هم Huawei P30 Pro (2019)، می‌توانند هدفون‌های بی‌سیم من را به صورت بی‌سیم شارژ کنند – فقط باید هدفون‌هایم را در پشت تلفن‌ها قرار دهم. این ممکن است برای برخی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند یک ویژگی فریبنده به نظر برسد.

اما هنگامی که شروع به حرکت کردید – چه در باشگاه پیدا کنید، چه فراموش کرده اید که هدفون خود را شارژ کنید، چه در سفری که سعی می کنید وسایل را به راحتی جمع کنید، و می خواهید فقط یک شارژر و یک کابل لایتنینگ با خود ببرید، Reverse Wireless شارژ می تواند یک ویژگی واقعا مفید باشد که به شما امکان می دهد AirPods و شاید حتی اپل واچ را در پشت آیفون خود شارژ کنید.

ناگفته نماند که مانند شارژ سریع، شارژ بی سیم معکوس می تواند روز را نجات دهد. به عنوان مثال، می‌توانید تلفن مرده یک نفر را به اندازه کافی شارژ کنید تا بتواند از Google Maps استفاده کند.

به نظر می رسد شارژ بی سیم معکوس در آیفون 14 وجود نداشته باشد

iphone reverse wireless charging1

بنابراین، بله – شما باید کاملاً بتوانید AirPods و حتی اپل واچ خود را در پشت آیفون خود شارژ کنید، اما به نظر نمی رسد که این ویژگی به آیفون 14 بیاید. حداقل بر اساس درز و شایعات، که چنین نیست. RWC را ذکر کنید.

بخش عجیب‌تر ماجرا این است که آیفون 13 از شارژ گذرا پشتیبانی می‌کند، جایی که می‌توانید آیفون خود را شارژ کنید، که خود می‌تواند بسته باتری MagSafe اپل را در همان زمان شارژ کند، زمانی که این باتری به آن متصل است. این بدان معناست که این فناوری تقریباً وجود دارد، اما اپل تصمیم گرفت از دادن RWC واقعی آیفون 13 صرف نظر کند.

اعتقاد بر این است که اپل ممکن است ابتدا شارژ بی‌سیم معکوس را روی آی‌پد معرفی کند، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، آی‌پد باید به استفاده از شیشه یا پلاستیک در پشت یا حداقل بخش کوچکی از آن روی بیاورد.

شارژرهای مختلف برای هر دستگاه اپل

apple chargers1 scaled

اما مشکل واقعی این نیست که آیفون ها آهسته شارژ می شوند یا از MagSafe استفاده می کنند. این واقعیت است که تقریباً کل مجموعه محصولات اپل از شارژرهای مختلف استفاده می کند. اجازه بدهید توضیح بدهم:

  • آیفون از طریق کابل لایتنینگ شارژ می شود
  • بیشتر آی‌پدها از طریق USB-C شارژ می‌شوند، اما آی‌پد استاندارد همچنان از پورت لایتنینگ استفاده می‌کند
  • جدیدترین مک‌بوک پرو می‌تواند از طریق USB-C شارژ شود، اما MagSafe سریع‌ترین شارژی را که می‌توانید دریافت کنید، ارائه می‌کند و این تنها کابلی است که در جعبه دارید.
  • ایرپادها از طریق کابل لایتنینگ شارژ می شوند اما هدفون ها و هدفون های Beats (ساخته شده توسط اپل) از USB-C استفاده می کنند.
  • اپل واچ از یک شارژر اختصاصی استفاده می کند که برای سال ها وجود داشته است

برای در نظر گرفتن همه این موارد، اگر می‌خواهید به سفر بروید و آیفون، آی‌پد پرو، اپل واچ و مک‌بوک پرو (2021) خود را حمل کنید، باید چهار کابل مجزا همراه داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را شارژ کنید. دستگاه‌ها و/یا از قابلیت‌های شارژ آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

و البته اگر شارژر چند نقطه ای ندارید، به چهار آجر شارژ جداگانه نیز نیاز خواهید داشت – مشکلی که اپل به لطف معرفی شارژر لو رفته دو پورت USB-C اپل ممکن است به زودی آن را برطرف کند (یا تقریباً برطرف کند). انتظار می رود به زودی به فروش برسد.

در پایان: آیا همه چیز در مورد پول است و آیا آیفون 15 بدون پورت خواهد بود؟

iphone 15 no ports

عجیب است که می بینیم چنین بخش کلیدی اکوسیستم اپل نادیده گرفته می شود، حداقل می توان گفت… محصولات اپل قرار است به طور یکپارچه با هم کار کنند، و این کار را می کنند، به جز آن قسمتی که شارژ می شود. و این تجربه اپل نیست که مردم از بزرگترین شرکت فناوری جهان انتظار داشته باشند.

آیا کوپرتینویی پول خرد را به یک راه حل شارژ جهانی که زندگی مردم را آسان تر می کند، اولویت دارد؟ احتمال دارد. همچنین احتمالاً به همین دلیل است که تیم کوک اند کو تصمیم گرفت شارژرهای موجود در جعبه آیفون را ندهد، که این اقدام عجیب دیگری است که اکنون توسط تعدادی از سازندگان تلفن اندرویدی از جمله سامسونگ تکرار شده است.

در مورد آن موضوع… چرا شارژر داخل جعبه را اختیاری نمی کنید و اجازه نمی دهید مردم تصمیم بگیرند که آیا به آن نیاز دارند یا خیر؟ همچنین، چرا به آیفون 14 پرو شارژ سریع نمی دهیم؟ بگذارید یک ویژگی “حرفه ای” باشد اگر یک ویژگی استاندارد نباشد. یا چرا به آن شارژ بی سیم معکوس نمی دهید تا بتواند اپل واچ و ایرپاد را شارژ کند؟

شاید برنامه اپل در تمام مدت این بود… یک آیفون بدون پورت. ما شایعاتی در مورد آیفون بدون پورت سیم کارت شنیده ایم و البته شایعات پیرامون آیفون «فقط شارژ بی سیم» اپل سال هاست که در حال پخش است.

خوب، به نظر می رسد که به لطف اتحادیه اروپا، سال 2023 ممکن است سالی باشد که پاسخ این سؤال طولانی مدت را دریافت کنیم. به نظر من، اپل با تغییر به USB-C موافقت نخواهد کرد، زیرا اگر شرکت مایل به انجام این کار بود، مدتی قبل این کار را انجام می داد. واضح ترین راه حل برای اپل اکنون MagSafe است. و شما از قبل می دانید که من در مورد آن چه احساسی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *