آموزش, آموزش عکاسی موبایل

راهنمای ساده برای عکاسی بهتر با گوشی هوشمند

lazy

اگر جزء آن دسته از عکاسانی هستید که از عکاسی با گوشی هوشمند لذت میبرید و مدام با گوشی خود در حال عکاسی از سوژه های مختلف هستید. با وجود تجهیزات عکاسی و دوربین عکاسی که دارید عکاسی با گوشی هوشمند را کنار نگذاشته و با علاقه پیگیر آن هستید. این مقاله دقیقا برای شخص شما نوشته شده پس با یه مطالعه مفید سطح کار خود را بالا ببرید. ظهور گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های عکاسی ارتقا یافته در بازار، نوع جدیدی از عکاس را به وجود آورده است: «عکاس تلفن هوشمند». عملکردهای عکاسی گوشی های هوشمند به قدری خوب هستند که به سه دلیل اصلی مسئول ورود به بازار دوربین های کامپکت کلاسیک هستند:

  1. گرفتن عکس با گوشی هوشمند سریع و آسان است زیرا همیشه در دست یا جیب شما است.
  2. ویرایش و اشتراک گذاری عکس ها به لطف برنامه های ویرایش، WiFi و شبکه های داده 4G ساده است.
  3. مشخصات فنی عالی

جای تعجب نیست که محبوب ترین دوربین های موجود (حداقل در جامعه وسیع فلیکر) گوشی های هوشمند هستند. نموداری که محبوب‌ترین دوربین‌ها را در انجمن فلیکر در محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد

Image01

محبوب ترین مدل های دوربین در انجمن فلیکر.

در این مقاله می خواهم نکاتی را برای عکاسی با گوشی هوشمند به شما ارائه دهم. امیدواریم این موارد به شما کمک کند تا عکس‌های واقعاً عالی با گوشی خود بگیرید. به هر حال، این عکاس است که تصویر را می سازد، نه ابزار. لطفاً توجه داشته باشید که منظور من عکس فوری کلاسیک نیست که هر دوربینی برای آن خوب است. در عوض، من می خواهم در مورد استفاده از یک گوشی هوشمند به عنوان ابزاری برای عکاس برای انجام کار خود صحبت کنم. من کمی در مورد دوربین های گوشی های هوشمند به طور کلی و همچنین لوازم جانبی رایج عکاسی گوشی های هوشمند که ممکن است بخواهید از آنها استفاده کنید صحبت خواهم کرد.

آیا دوربین های کامپکت واقعا مرده اند؟

در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند با لنزهای قابل تعویض عرضه نمی‌شوند (حداقل مانند دوربین‌های DSLR و بدون آینه). این باعث می شود دوربین های کامپکت طبیعی ترین مقایسه باشند. شخصاً فکر می‌کنم که گوشی‌های هوشمند در نهایت بازار دوربین‌های کامپکت سطح پایه را خفه می‌کنند. با این حال، تا زمانی که این اتفاق نیفتد، گوشی هوشمند خود را همان طور که هست بپذیرید و از آن برای دستیابی به عکس های عالی استفاده کنید.
علیرغم قیمت نسبتاً پایین یک تلفن هوشمند، آنها دارای بسیاری از ویژگی های مشابه جدیدترین دوربین های کامپکت حرفه ای مانند Sony RX100 M4 یا Canon G7 X هستند:

وضوح سنسور تا 20 مگاپیکسل.

لنز سریع: بیشتر گوشی ها لنزهایی با دیافراگم در حدود f/2.0 دارند.
قابلیت های ISO بالا: سونی ادعا می کند که حساسیت ISO 12800 را برای Xperia Z3 خود دارد.
تثبیت نوری، به عنوان مثال. آیفون 6 پلاس و بیشتر.
زوم اپتیکال: Samsung Galaxy K دارای زوم اپتیکال 10 برابری است.
با انتشار اندروید 5، تلفن های همراه توانایی استفاده از فرمت DNG را پیدا کردند، مشابه فرمت RAW که توسط دوربین های حرفه ای استفاده می شود.
با این حال، همه ما می دانیم که اعداد بهتر روی کاغذ لزوماً به تصاویر بهتر ختم نمی شوند. در اینجا چند ویژگی وجود دارد که دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای گوشی‌های هوشمند را شکست می‌دهند:

بزرگنمایی

اگر زوم اپتیکال ندارید (تعداد کمی از گوشی های هوشمند دارند)، تنها گزینه شما استفاده از پاها برای حرکت به جلو یا عقب است. زوم دیجیتال می تواند کیفیت تصویر را کاهش دهد. لنزهای اضافی که از نظر نوری صدا دارند، مانند لنز کیت iPro، بسیار گران هستند (230 دلار). اگرچه کیت ارزان‌تری در دسترس است، اما متوجه شده‌ام که کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند.

فاصله کانونی

لنز شما احتمالاً معادل چیزی در حدود 30 میلی متر در یک دوربین فول فریم خواهد بود، یعنی در سمت واید خواهد بود. این یک فاصله کانونی همه جانبه خوب است با این حال، بدون زوم اپتیکال، نماهای نزدیک افراد ممکن است برخی اعوجاج های نامطلوب را در چهره آنها ایجاد کند (به عنوان مثال، یک بینی بزرگتر).

عمق میدان (DOF)

به دلیل اندازه سنسور کوچک و فاصله کانونی کوتاه، نمی‌توانید آن نوع DOF باریکی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد پس‌زمینه‌ها را محو کنید و سطوح مختلف را از هم جدا کنید. توانایی استفاده از یک DOF باریک قطعا برای پرتره مهم است.

تراکم پیکسلی

این یک امر مهم در شرایط کم نور است. هر چه تراکم پیکسل ها کمتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر است. این قانون سرانگشتی، علیرغم پیشرفت‌های فناوری، امروزه نیز صادق است. داشتن تراکم پیکسلی کمتر به این معنی است که پیکسل های بزرگتری دارید که بهتر به نور پاسخ می دهند و نویز کمتری به تصویر وارد می کنند. برای مقایسه، سنسور 20.7 مگاپیکسلی (MP) Sony Xperia Z3 تقریباً دو برابر تراکم پیکسلی 20.1 1 اینچی Sony RX100 M4 (به ترتیب 1.3 MP/mm^2 و 0.7 M/mm^2) است. در زیر، یک عکس معمولی در شب است که با Apple iPhone 5S گرفته شده است.

image02

خوب به نظر می رسد، اما ببینید چه چیزی می توانم در طول عکاسی در شب با Sony RX100 Mk2 قدیمی خود ثبت کنم. دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای در اینجا برنده واضح هستند.

حافظه

برخی از تلفن‌ها دارای اسلات افزایش حافظه نیستند، به این معنی که میزان فضای ذخیره‌سازی دستگاه بین سیستم‌عامل، برنامه‌ها، موسیقی، ویدیو، داده‌های کاربر و عکس‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

فوکوس و اندازه گیری

می‌توانید فوکوس تلفن خود را انتخاب کرده و قفل کنید تا مقداری جبران نوردهی ایجاد کنید. با این حال، هیچ چیز شبیه آنچه می توانید با یک دوربین واقعی انجام دهید بدون فوکوس دستی، حالت های اندازه گیری مختلف یا قفل AF، که فقط پس از خرید یک برنامه دوربین شخص ثالث قابل دسترسی هستند، نیست. در مورد سرعت و دقت فوکوس خودکار، دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای ثابت می‌کنند که برتر هستند.

image03 night photography

عکاسی در شب با دوربین کامپکت Sony RX100 Mk2.

فلاش LED داخل دوربین

ضعیف و تقریباً همیشه بی فایده.

باتری و ارگونومی

عمر باتری شما می تواند مشکل ساز باشد. ارگونومی نیز ضعیف است، به خصوص اگر در جهت افقی عکس می گیرید.

فیلترها

تا آنجا که من می دانم، نمی توانید فیلترها را جلوی دوربین گوشی هوشمند خود قرار دهید، اما می توان آنها را از طریق آداپتورها روی دوربین های کامپکت نصب کرد.
پلاریزرها، چگالی خنثی و فیلترهای مادون قرمز، می توانند ابزار ارزشمندی برای ایجاد تصاویر عالی باشند.
گول نخورید: بیشتر تصاویر روی صفحه نمایش کوچک، روشن و متضاد گوشی هوشمند شما خوب به نظر می رسند، درست مانند زمانی که در LCD هر دوربین دیجیتالی نمایش داده می شوند. آزمایش واقعی این است که آنها را بزرگتر روی صفحه کامپیوتر ببینید. برای مشاهده تفاوت قابل توجه در وضوح و کیفیت کلی، نیازی به پیکس کردن پیکسل ندارید.
اگر تصویری هنگام مشاهده در تلفن شما خوب به نظر نمی رسد، می توانید آن را حذف کنید و فضا را برای تصویر بهتر ذخیره کنید. خوشبختانه، برخی از محدودیت های دوربین گوشی های هوشمند را می توان با استفاده از برنامه های اختصاصی برطرف کرد. با وجود شباهت‌های روی کاغذ، گوشی‌های هوشمند در مقایسه با دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای، زمانی که برای عکاسی یا آثار هنری استفاده می‌شوند، محدود هستند.
هیچ لوازم جانبی، صرف نظر از قیمت، گوشی شما را به یک دوربین حرفه ای تبدیل نمی کند. عملکرد گوشی شما به شرایط نور خوب و سبک مناسب عکاسی بستگی دارد.

انواع عکاسی با گوشی هوشمند تلفن شما در آن خوب است

علیرغم معایب آنها، من معتقدم که گوشی های هوشمند دستگاه های کاملاً توانمندی هستند. یک چیدمان مناسب به آنها امکان می دهد عملکرد خوبی داشته باشند.

عکاسی رومیزی

می‌توانید با گوشی هوشمند خود تصاویر بسیار خوبی از طبیعت بی‌جان بگیرید به‌ویژه زمانی که با نور طبیعی کار می‌کنید، یا یک چادر سبک برای عکاسی از محصولات کوچک (مانند جواهرات). چرا تعدادی عکس low key را امتحان نکنید، ممکن است شگفت زده شوید.

image04

Low key of my Olympus OM-D EM-10 (Apple iPhone 5S)این عکس در فلیکر محبوب بود.

عکاسی از غذا نیز چیزی است که می توانید از آن لذت ببرید.

image05

سوشی (اپل آیفون 5 اس).

دلیل عملکرد خوب گوشی هوشمند شما برای عکاسی روی میز این است که شما زمان زیادی برای انتخاب ترکیب، زاویه، فوکوس، تنظیم تصویر، قرار دادن بازتابنده ها و غیره دارید.
از آنجایی که شما تمام جنبه های تصویر خود را کنترل می کنید، از مزیت استفاده کنید و صحنه ای ایجاد کنید که به تلفن دوربین شما اجازه می دهد بهترین عملکرد را داشته باشد.
DOF گسترده معمول تلفن های دوربین دار گاهی اوقات ممکن است مشکل ساز باشد، اما اگر سوژه کوچک باشد و بتوانید به آن نزدیک شوید، ممکن است مشکل بزرگی نباشد.
نکاتی برای بهبود عکاسی روی میز:

  • روی زوایا و ترکیب بندی تمرکز کنید.
  • روی رنگ ها و بافت ها تمرکز کنید.
  • کاهش سایه ها با استفاده از بازتابنده ها: این کار باعث کاهش دامنه دینامیکی مورد نیاز برای ثبت تمام جزئیات در صحنه می شود و منجر به تصاویر دلپذیرتر می شود.
  • از سه پایه استفاده کنید.

پرتره

تا زمانی که خیلی نزدیک نباشید، می توان از گوشی های هوشمند برای گرفتن پرتره های شگفت انگیز استفاده کرد. حفظ فاصله، اعوجاج هایی را که در لنزهای زاویه باز معمول است به حداقل می رساند. از آنجایی که در اینجا عکاسی پرتره را پوشش نمی‌دهم، برای کسب اطلاعات بیشتر، این عکاسان با استعداد را بررسی کنید:

  • اسپینوزا د لوس مونتروس
  • جرمی کوارت در پتاپیکسل

عکاسی سفر

image06

مسافرت کردن بازتاب پل راه آهن روی پنجره قطار (اپل آیفون 5s).

اگرچه ممکن است تلفن شما به اندازه یک دوربین کامپکت با زوم عالی انعطاف پذیر نباشد، گوشی های هوشمند همچنان برای عکاسی در سفر عملکرد خوبی دارند.
باز هم، مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر زوم اپتیکال ندارید، باید به هیچ وجه از زوم استفاده نکنید. برای ترکیب بندی دقیق تر، با پاهای خود بزرگنمایی و کوچکنمایی کنید، یا بعداً تصویر را برش دهید.
سعی کنید بر روی گرفتن فضای مکان تمرکز کنید: بازارها، صحنه های خیابانی، جاذبه های محلی، مکان های مشخص، مناظر و معماری و پرتره های صادقانه از افراد جالب.
نکاتی که ممکن است عکاسی سفر شما را بهبود بخشد:

مراقب باش. از مناطق ناامن، زمان های ناامن اجتناب کنید و شانس خود را تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید در شرایط نوری آسان عکاسی کنید و از عکاسی در روز حمایت کنید. یک سه پایه همراه داشته باشید . یک هارد دیسک قابل حمل وای فای برای دانلود تصاویر از گوشی شما مفید است. کمی فضا برای عکس های جدیدتان آزاد کنید. یک برنامه HDR را نصب کنید تا دامنه دینامیکی تلفن خود را افزایش دهید (به عنوان مثال vividHDR برای iOS). به یاد داشته باشید که از حالت پانوراما برای گرفتن نماها و تصاویر بزرگتر استفاده کنید و به سوژه های بلند اجازه ورود به کادر را بدهید.

image07

این vertorama به من این امکان را داد که تمام سکویاها و مقدار زیادی پیش زمینه جالب را در یک عکس (اپل iPhone 5S) دریافت کنم.

عکاسی منظره

عکاسی منظره به دلیل فاصله کانونی کوتاه با گوشی هوشمند شما سازگار است. این در واقع به شما اجازه می دهد تا صحنه های نسبتاً گسترده ای را ثبت کنید. البته عکاسی از مناظر با گوشی هوشمند چالش هایی نیز دارد. محدوده دینامیکی گسترده، مشکل در عکاسی در شرایط کم نور، ثبت حرکت در نوردهی طولانی و عدم امکان استفاده از فیلترها از جمله مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید. همچنین ممکن است برخی از انحرافات رنگی و حاشیه های بنفش در مرزهای بین مناطق با تضاد زیاد (مانند ساختمان ها و آسمان، یا درختان و آسمان) داشته باشید. با این حال، می توانید تصاویر بسیار خوبی را به خانه بیاورید.

image08

طوفان (آیفون 5s اپل). این عکس در فلیکر محبوب بود. برنامه Pro HDR برای مقابله با محدوده دینامیکی فراوان در صحنه استفاده شد.

از عکاسی از درختان جالب نیز لذت می برم.

image09

زمستان (جایی در بلژیک) (اپل آیفون 5).

image10

سکویا رویایی. سیلوئت و تاری تمرکز عمدی. (اپل آیفون 5s).

پانورامای

اگر می‌خواهید نماهای بزرگ‌تری بگیرید، حالت پانورامای تلفن هوشمند بهترین دوست شماست.

image11

بزرگ بزرگ (مونس، بلژیک) در سپیده دم. حالت پانوراما (اپل آیفون 5s).

نکاتی که ممکن است هنگام عکاسی از مناظر، عکاسی با گوشی هوشمند مفید باشد:

  • یک سه پایه کوچک همراه داشته باشید.
  • برای افزایش دامنه دینامیکی گوشی خود، یک برنامه اختصاصی HDR نصب کنید.
  • از یک برنامه دوربین اختصاصی استفاده کنید که به شما امکان کنترل بهتر نوردهی و فوکوس را می‌دهد (مثلاً Pureshot برای iOS).
  • برای شبیه‌سازی نوردهی‌های طولانی، با گوشی‌تان که روی سه‌پایه نصب شده، با فوکوس و نوردهی قفل شده، تعداد زیادی عکس از صحنه بگیرید تا بعداً در فتوشاپ آن‌ها را ترکیب و میانگین بگیرید.
  • یک برنامه اختصاصی برای نوردهی طولانی نصب کنید، مانند دوربین شاتر آهسته برای iOS. برای این کار باید از سه پایه یا چیزی برای ثابت نگه داشتن گوشی استفاده کنید.

عکاسی شهری و خیابانی

مانند عکاسی در سفر، شهر فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا با گوشی خود عکس های عالی بگیرید. دسترسی و سرعت گرفتن عکس با گوشی هوشمند، آن را به ابزاری عالی برای عکاسی خیابانی و پرتره بی‌پرده تبدیل کرده است.

image12

کودکان در حال بازی در باران (Apple iPhone 5s).

image13

منجمد (ایستگاه Midi بروکسل). من از اپلیکیشن Slow Shutter Cam برای معرفی تاری حرکت به تصویر استفاده کردم. (اپل آیفون 5s).

سوژه‌های جالب شهری برای ثبت عبارتند از گرافیتی، ساختمان‌ها و بناهای تاریخی، الگوها، بازتاب‌ها، بافت‌ها، کنار هم قرار گرفتن و غیره.

image14

من هنگام رفت و آمد با قطار (اپل آیفون 5s).

image15

شهر در یک گودال (Apple iPhone 5s).

image16

گرافیتی مشاهده شده از قطار (Apple iPhone 5s).

نکاتی که ممکن است عکاسی شهری شما را بهبود بخشد:

  • مراقب باش. از مناطق ناامن، زمان های ناامن اجتناب کنید.
  • از بهترین نور استفاده کنید
  • یک سه پایه کوچک همراه خود داشته باشید.
  • برای افزایش دامنه دینامیکی گوشی خود، یک برنامه اختصاصی HDR نصب کنید.
  • برای مناظر خیابانی متضادتر و جالب تر و پرتره های صریح، سیاه و سفید عکس بگیرید.
  • یک برنامه اختصاصی برای نوردهی طولانی که حرکات را ثبت می کند، نصب کنید.
  • از حالت پانوراما برای گرفتن ورتوراما و گرفتن ساختمان های بلند و بناهای تاریخی استفاده کنید.
  • هنوز همه ژانرهای عکاسی برای گوشی های دوربین دار مناسب نیستند.

عکاسی با نور کم

تسلط بر عکاسی خوب در نور کم با تجهیزات حرفه ای و دوربین های کامپکت پیشرفته دشوار است. ممکن است برای بستن آن با گوشی هوشمند مشکل داشته باشید.
حتی اگر بتوانید گوشی خود را با نصب آن بر روی سه پایه ثابت نگه دارید، گرفتن یک نوردهی طولانی با کیفیت خوب شما را مجبور می کند به دلیل تراکم پیکسلی بالا با مشکل نویز دیجیتال و کاهش کیفیت تصویر روبرو شوید.
بله، شما می توانید حساسیت ISO را افزایش دهید، اما این امر نویز دیجیتال را حتی بیشتر افزایش می دهد. عکسی که روی صفحه گوشی شما خوب به نظر می رسد، ممکن است هنگام بزرگ شدن از نویز و جزئیات لکه رنج ببرد احتمالاً یک عارضه جانبی فیلتر نویز قوی اعمال شده روی تصویر jpeg است.

image17

بروکسل (بلژیک) در شب. تصاویر مربعی 100% برش مناطق تاریک و روشن هستند که از عکس انتخاب شده اند. (اپل آیفون 5 اس)

نکاتی که ممکن است عکاسی در نور کم شما مفید باشد:

  • از سه پایه استفاده کنید یا گوشی خود را روی یک سطح ثابت قرار دهید.
  • قسمت های تاریک را سیاه بگذارید: نوردهی خود را برای قسمت های روشن صحنه تنظیم کنید.
  • سعی نکنید سایه ها را در ویرایش بازیابی کنید: نویز زیادی ایجاد خواهید کرد.
  • از یک برنامه HDR برای افزایش دامنه دینامیکی تلفن خود استفاده کنید.
  • اگر چیزی در صحنه حرکت نمی کند، 10 عکس بگیرید و بعداً آنها را با فتوشاپ میانگین بگیرید: این ماهیت تکنیک کاهش نویز چند فریمی است.

عکاسی فلش

فلاش LED گوشی هوشمند شما برای گرفتن عکس های سریع در مهمانی ها خوب است، اما نه چیزهای دیگر:

  • فلاش برای روشن کردن سوژه هایی که بیش از چند فوت از شما فاصله دارند، به اندازه کافی قدرتمند نیست.
  • شما نمی توانید از دوربین فلاش آف استفاده کنید، و همچنین نمی توانید از کارت های جهنده برای پخش نور آن استفاده کنید. این باعث ایجاد سایه‌های سخت و ظاهر شدن چشم‌های بد قرمز (گاهی سبز) در افراد و حیوانات می‌شود.

من هیچ راهنمایی واقع بینانه برای رفع این مشکل ندارم و تنها یک دوربین مناسب را توصیه می کنم.

عکاسی از حیات وحش و ورزش

عکاسی از حیات وحش و ورزش هنوز در قلمرو DSLR است: شما به لنزهای تله فوتو بلند، فوکوس خودکار سریع و دقیق، فوکوس پیوسته و حالت عکاسی با سرعت بالا نیاز دارید.
ورزش‌های داخل سالن ممکن است به دلیل دشواری ثبت حرکات سریع که با چالش‌های عکاسی در نور کم تشدید شده، بدتر باشند.

نکاتی که ممکن است عکاسی از حیات وحش/ورزش شما را بهبود بخشد:

  • اگر زوم اپتیکال ندارید، بزرگنمایی نکنید: صحنه گسترده را نگه دارید و بعداً برش دهید.
  • سعی کنید تاری حرکتی خلاقانه معرفی کنید.
  • اگر اهل حیات وحش هستید به باغ وحش، پارک حیوانات یا حومه شهر بروید، جایی که می توان حیوانات را از نزدیک دید.
image18

اسب پراید. اسب ها در حومه بلژیک (اپل آیفون 5s).

لوازم جانبی برای عکاسی با گوشی های هوشمند

اول از همه، لطفا فریب نخورید: میلیون ها لوازم جانبی وجود دارد که ادعا می کنند تلفن شما را به یک دوربین عکاسی حرفه ای تبدیل می کنند. برخی از آنها فقط زباله هستند، در حالی که برخی دیگر هدف استفاده از یک وسیله کوچک، سبک و غیر مزاحم برای گرفتن سریع عکس را نادیده می گیرند.
برای من، تنها لوازم جانبی مورد نیاز برای گرفتن عکس های عالی عبارتند از:

  • یک سه پایه کوچک
  • گیمبال
  • مونوپاد
  • یک قاب خوب
  • چند برنامه خوب برای عکاسی و ویرایش عکس های خود در حال حرکت.

اغلب، در عکاسی، می گوییم: به لوازم جانبی و تنظیمات آویزان نشوید. همین موضوع کاملاً در مورد عکاسی با گوشی هوشمند صدق می کند.. شما ابزاری عالی برای فراموش کردن نکات فنی و تمرکز بر ترکیب، زوایا، رنگ ها، تضادها و احساسات دارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *