آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نحوه استفاده از Live View در دوربین

lazy

Live View حالتی است که به شما امکان می دهد با نمایش آن بر روی صفحه نمایش LCD خود، آنچه را که دوربین DSLR خود می بیند در زمان واقعی مشاهده کنید. قابلیت پیش نمایش تصویر یک ویژگی عالی است که می تواند فوراً به شما در بهبود عکاسی کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از حالت Live View و اینکه چگونه می تواند زندگی هنری شما را بسیار آسان کند، ادامه مطلب را بخوانید.

Live View چیست؟

Live View عملکردی است که این روزها در اکثر دوربین های DSLR موجود است. از نظر فنی، عملکرد Live View آینه از سر راه نور برداشته و شاتر را باز می کند. سپس نور می تواندبه سنسور بتابد و در صفحه LCD دوربین تصاویر در زمان واقعی به صورت زنده نمایش داده شود.

Liew View با امکان نمایش تصویر بر روی صفحه LCD قبل از اینکه شاتر را فشار دهید، پیش نمایشی از نحوه ظاهر شدن تصویر به شما می دهد. این به شما این امکان را می دهد که در طول فرآیند عکسبرداری تنظیمات مختلفی را در تصویر خود انجام دهید. قطعا این امکان می تواند گردش کار شما را کارآمدتر کند. پس از هر تنظیم، برای پیش نمایش آن نیازی به گرفتن عکس نخواهید داشت.

photography live view LCD screen

چه زمانی باید از Live View استفاده کنم؟

حالت Live View عالی است، اما در هر موقعیتی عالی نیست. زمانی که می خواهید روی ترکیب خود کار کنید بسیار مفید است. این بدان معناست که برای عکاسی از طبیعت بی‌جان بسیار مناسب است.

به عنوان مثال، عکاسان غذا و محصولات از Live View بسیار استفاده می کنند. این فوق العاده مفید است که بتوانید عناصر مختلف را در مجموعه خود جابجا کنید و ببینید که چگونه بر ترکیب بندی تأثیر می گذارد.

با عکاسی از طبیعت بی جان، همه چیز باید کاملاً در جای خود قرار گیرد، در غیر این صورت قابل توجه می شود. حتی کسری از اینچ اغلب می تواند بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارد. اینجاست که Live View به کمک شما می آید. با این حال، Live View در موقعیت های دیگر نیز سودمند است. می‌توانید از آن برای یافتن بهترین ترکیب‌بندی در عکاسی منظره و تولید تصاویر ماکرو با وضوح استفاده کنید.

مزایای استفاده از Live View چیست؟

گرفتن در معرض

یکی از بزرگترین منحنی های یادگیری در عکاسی، درست کردن نوردهی شماست. صفحه LCD شما همیشه دقت کاملی در نمایش نوردهی به شما نمی دهد. برای اینکه بدانید تصویر شما به درستی نوردهی شده است، باید بدانید که چگونه یک هیستوگرام را بخوانید.

هیستوگرام نموداری است که به صورت گرافیکی تون های تصویر شما را به صورت ریاضی ترسیم می کند. این به شما نشان می‌دهد که تون ها کجا می‌افتند و اگر در حال برجسته‌کردن یا بریدن سایه‌هایتان هستید. برای یک تصویر با نوردهی مناسب، هم نور و هم سایه های شما باید در محدوده قابل قبولی قرار گیرند.

می‌توانید هیستوگرام خود را در حالت Live View و همچنین شبکه‌های ترکیبی و داده‌های EXIF ​​خود را مشاهده کنید. این به شما کمک می کند تا هنگام عکاسی تنظیمات خود را انجام دهید. حتی اگر تصویر شما در پشت صفحه LCD شما روشن به نظر برسد، هیستوگرام شما به شما می گوید که آیا تنظیمات دوربین شما واقعا درست است یا خیر.

photography live view hands holding camera

تصاویر واضح تر

Live View به شما کمک می کند تصاویر واضح تری بگیرید. یکی از مشکلات فوکوس خودکار این است که ناحیه ای از صحنه که می خواهید فوکوس کنید ممکن است نزدیک یکی از نقاط فوکوس شما قرار نگیرد. دوربین‌های ارزان‌تر به اندازه مدل‌های گران‌تر، نقاط فوکوس زیادی ندارند. اگر سوژه شما به نقطه فوکوس نزدیک نباشد، حتی اگر در حال فوکوس و ترکیب بندی مجدد هستید، ممکن است تصویری به اندازه کافی واضح دریافت نکنید.

با فعال کردن Live View و استفاده از عملکرد Zoom می توانید ببینید که آیا تصویر شما واضح است یا خیر. می‌توانید با استفاده از Live View و Zoom به فوکوس دستی بروید و تصویری واضح دریافت کنید.

Live View می تواند بزرگنمایی 5 تا 10 برابر را ارائه دهد که برای عکس های ماکرو نیز بسیار مفید است. با استفاده از نمایش زنده و زوم، می توانید تصاویر واضحی از سوژه های کوچک مانند حشرات را با عمق میدان دلخواه دریافت کنید.

پیش نمایش عمق میدان

وقتی دکمه شاتر خود را فشار می دهید، همیشه نمی دانید که عمق میدان شما در عکس شما چگونه به نظر می رسد. برخی از دوربین‌ها دارای دکمه پیش‌نمایش عمق میدان هستند که به شما امکان می‌دهد با توقف روی دیافراگم که تنظیم کرده‌اید، ببینید تصویرتان چگونه خواهد بود. اما می توانید این کار را با Live View نیز انجام دهید.

هنگامی که روی سوژه خود در نمای زنده فوکوس می کنید، این امکان را به شما می دهد که عمق میدان را با دقت بیشتری نسبت به نمایاب نوری ببینید. این در عکاسی ماکرو فوق العاده مفید است، زمانی که عمق میدان می تواند بسیار نازک باشد.

استفاده از Live View می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که عمق میدان شما خیلی کم نیست و به نظر می رسد که می خواهید. در برخی از دوربین های دارای صفحه نمایش لمسی، می توانید روی صفحه ضربه بزنید تا تصویر خود را مانند تلفن همراه فوکوس کنید. این ویژگی Live View را بسیار مفید می کند.

photography live view macro shot

Live View برای پیش نمایش عمق میدان در عکاسی ماکرو مفید است

نمای شبکه و نمای سطح

وقتی Live View فعال است، می‌توانید از Live View یا Level View استفاده کنید. Grid View در اکثر مدل‌های دوربین (البته نه همه) در دسترس است. Grid View صفحه نمایش شما را به 9 بخش مساوی تقسیم می کند، مانند یک تخته تیک تاک. این به شما امکان می دهد صحنه خود را با استفاده از اصل قانون یک سوم بسازید. در این اصل راهنما، زمانی که نقطه کانونی، یا ناحیه اصلی مورد نظر، در جایی که این 9 خط قطع می شوند، قرار می گیرد، تصاویر قوی تر می شوند.

Level View به عنوان Spirit View نیز گفته می شود و در همه دوربین ها در دسترس نیست. به عنوان سطح روح عمل می کند و به شما نشان می دهد که آیا تصویر شما مستقیم است یا خیر. نمای شبکه و نمای سطح به ویژه در برخی از ژانرهای عکاسی مانند عکاسی محصول یا منظره مفید هستند.

Rule Of Thirds 1

معایب استفاده از Live View چیست؟

استفاده از Live View با دوربین شما معایب زیادی ندارد، اما چند مورد وجود دارد. دوربین‌های DSLR این روزها دارای عملکردها و تنظیمات زیادی هستند، اما قرار نیست هر کدام در هر موقعیتی مفید باشند هیچ عملکردی بی‌نقص نیست.

نویز

یکی از معایب اصلی استفاده از Live View به دوربین شما بستگی دارد. در مدل‌های ارزان‌تر، Live View ممکن است صحنه شما را به خوبی نمایش ندهد. کیفیت صفحه نمایش LCD به اندازه کافی بالا نیست. ممکن است نویز زیادی روی صفحه باشد که حواس شما را از چیزی که می بینید منحرف کند.

Live View عملکردی است که برای کار کردن به نور نیاز دارد. این بدان معناست که تا زمانی کار می کند که نور کافی به سنسور برخورد کند. به محض اینکه به دلیل زمان روز شروع به از دست دادن نور می کنید، دیدن آنچه روی صفحه نمایش شما است دشوارتر می شود. وقتی نور کافی ندارید، Live View تقریباً بی فایده می شود.

اجسام متحرک

بزرگترین مزیت استفاده از Live View، امکان تغییر نوردهی و تنظیم دقیق تمرکز و عمق میدان است. در سناریوهایی که اجسام متحرک دارید، این کار مفید نیست. مانند صحنه‌هایی که شامل ماشین‌ها یا افراد در حال حرکت یا عکاسی ورزشی و …

photography live view camera on black surface

نمایش زنده باتری را خالی می کند

یکی دیگر از پیامدهای منفی این است که Live View انرژی باتری شما را خیلی سریع مصرف می کند. این بدان معنی است که شما باید چندین باتری اضافی در دسترس داشته باشید.

اگر متوجه شدید که از Live View لذت می برید و از آن زیاد استفاده می کنید، فراموش نکنید که مازاد باتری های قابل شارژ آماده کنید. و زمانی که از دوربین خود استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید. این عادت کوچک به حفظ عمر باتری شما کمک زیادی می کند.

photography live view camera and lens

سوالات متداول Live View

نمای زنده در دوربین چیست؟

Live View عملکردی در بسیاری از دوربین‌های DSLR است که به شما امکان می‌دهد با نمایش پیش‌نمایش در پشت صفحه‌نمایش LCD، مشاهده کنید که تصویرتان در زمان واقعی چگونه خواهد بود.

Live View در دوربین کانن چیست؟

Liew View از طریق دکمه ای که در پشت یا بالای دوربین قرار دارد یا از طریق منو در اکثر مدل های Canon قابل دسترسی است. این حالت می تواند با نمایش پیش نمایش تصویر شما در صفحه LCD به شما کمک کند.

چگونه از Live View استفاده کنم؟

هر سازنده دوربین حالت های مختلف خود را به طور متفاوت تنظیم می کند. نمایش زنده معمولاً از طریق منو یا از طریق دکمه ای در پشت یا بالای خود دوربین قابل دسترسی است.

چگونه Canon Live View را روشن کنم؟

دفترچه راهنمای دوربین DSLR خاص خود را بررسی کنید تا مکان عملکرد Live View را پیدا کنید. اکثر دوربین‌های کانن یک دکمه Live View در قسمتی از بدنه دوربین دارند تا به شما کمک کند به‌جای اینکه مجبور شوید در منو به‌هم‌پیوسته بچرخید، به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

photography live view back of DSLR

نتیجه

بسیاری از عکاسان از حالت Live View در دوربین خود چشم پوشی می کنند زیرا آنها فقط به استفاده از منظره یاب نوری عادت کرده اند. با این حال، عملکرد Live View می تواند در بسیاری از موقعیت ها مفید باشد. اگر برای درست کردن نوردهی خود یا ساختن یک صحنه به گونه‌ای که آن را می‌خواهید تلاش کرده‌اید، این عملکرد مفید را در DSLR خود امتحان کنید. ممکن است متوجه شوید که به شما کمک می کند تا به سرعت عکاسی خود را بهبود بخشید. فراموش نکنید Live View ممکن است بهترین دوست شما شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *