آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه از Lens Flare به نفع خود استفاده کنید

McEnaney flare waterfall

شعله ور شدن می تواند یک موضوع قطبی در عکاسی باشد و مقالات زیادی در مورد نحوه جلوگیری یا از بین بردن شعله ور شدن لنز نوشته شده است. اما موقعیت های زیادی وجود دارد که می توانید از شعله ور شدن لنز به طور خلاقانه برای بهبود عکس های خود استفاده کنید.

McEnaney flare columns

Lens Flare چیست؟

شعله ور شدن لنز و نور خورشید اصطلاحاتی هستند که اغلب در ادبیات عکاسی با هم اشتباه گرفته می شوند. شعله ور شدن خورشید به طور کلی به تبدیل خورشید به شکل انفجار ستاره ای اشاره دارد، در حالی که شعله ور شدن لنز مصنوع از نور سرگردان است که به اطراف عدسی می تابد و توسط سنسور ثبت می شود. این مقاله بر روی شعله ور شدن لنز تمرکز می کند، اما می توانید درباره استفاده از نور خورشید برای ایجاد تصاویر دراماتیک بیشتر بخوانید. شعله ور شدن لنز در انواع مختلفی وجود دارد، اما همه آنها مربوط به نور (عموماً از خورشید) است که در داخل لنز تابیده می شود. این می‌تواند شامل نواحی دایره‌ای یا منحنی نور در اطراف خورشید باشد، تا حدودی شبیه به یک سگ طبیعی خورشیدی، و همچنین جرقه‌های رایج‌تر ولگرد نور، یا نقاط و خطوط نور در یک خط.

McEnaney flare varieties snowshoer

اکثر مقالات مملو از توصیه هایی برای جلوگیری از شعله ور شدن لنز هستند، که اگر می خواهید برعکس این کار را انجام دهید، نقطه خوبی برای شروع است. اولین استراتژی برای جلوگیری از شعله ور شدن لنز استفاده از هود لنز بر روی دوربین است که مانع ورود نور از طرفین به لنز دوربین می شود. استراتژی دوم این است که استفاده از فیلترها را در جلوی لنز خود محدود کنید، زیرا شیشه اضافی، به خصوص شیشه های با کیفیت پایین، می تواند منجر به شعله ور شدن بیشتر شود. بحث هایی در مورد اینکه آیا یک فیلتر UV به تنهایی به از بین بردن یا تشدید شعله ور کمک می کند وجود دارد، اما هر چه شیشه گران تر باشد، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر است.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از محصول با موبایل: چگونه با گوشی بهترین عکس‌ها را بگیریم

ایجاد و کنترل شعله ور شدن لنز

بنابراین، اگر می خواهید عمداً در یک تصویر شعله ور لنز ایجاد کنید، ابتدا باید هود لنز خود را بردارید. این اجازه می دهد تا نور خورشید بیشتر به طور مستقیم به لنز شما وارد شود. در مورد فیلترها، می‌توانید فیلترها را با هم حذف کنید یا سعی کنید بیش از یک فیلتر (مانند فیلتر UV و یک پلاریزر) را همزمان با هم ترکیب کنید. من تفاوت زیادی بین نگه داشتن یا برداشتن فیلتر UV خود پیدا نکردم، بنابراین تمایل دارم برای سهولت و محافظت از لنز آن را روشن نگه دارم.

McEnaney flare bw woods

هنگام عکاسی برای شعله ور شدن، به جای لنز اصلی، از لنز زوم استفاده کنید. لنزهای زوم نسبت به لنزهای پرایم عناصر داخلی بیشتری دارند که پتانسیل بیشتری برای تداخل و افزایش شعله ور شدن ایجاد می کند. لنزهای زوم نیز طیف وسیعی از فواصل کانونی و گزینه‌های ترکیبی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به شما این امکان را می‌دهند که شعله‌ها را دقیقاً در جایی که می‌خواهید در تصویر خود قرار دهید و دستکاری کنید.

برای ایجاد شعله ور شدن موفقیت آمیز به خورشید در داخل یا نزدیک لبه قاب خود نیاز دارید. انجام این کار در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر که خورشید در آسمان پایین تر است آسان تر است. هر زمان که مستقیماً به سمت خورشید عکس می‌گیرید مراقب باشید، زیرا احتمال آسیب رساندن به سنسور دوربین و بینایی شما وجود دارد. حتما عینک آفتابی خود را بزنید و سریع عکس بگیرید. شما اغلب می توانید افکت های شعله ور شدن را فقط با یک اشاره از ورود خورشید از لبه بالایی تصویر دریافت کنید، که همچنین آسیب احتمالی به شما یا دوربین شما را کاهش می دهد. افکت های شعله ور اغلب در دیافراگم های باریک تر، مانند f/22، بارزتر هستند، زیرا دهانه باریک تر در لنز به نور پتانسیل بیشتری برای پراکندگی می دهد. اما، همانطور که از عکس‌های مقایسه زیر می‌بینید (در f/8 بالا و f/22 پایین)، می‌توانید لنز را در بسیاری از دیافراگم‌ها مشاهده کنید.

McEnaney flare compare top

Shot at f/8

McEnaney flare compare bottom

Shot at f/22

بسته به سوژه خود، ممکن است لازم باشد به صورت دستی عکس بگیرید یا از جبران نوردهی برای نوردهی بیش از حد صحنه (مقادیر مثبت) نسبت به سنسور دوربین خود استفاده کنید. از آنجایی که شعله ور شدن لنز به نور اضافی وارد دوربین شما می شود، در غیر این صورت ممکن است سوژه شما کم نور یا تیره تر از آنچه در نظر گرفته شده به نظر برسد. برای سوژه خود اندازه گیری کنید (یا جبران نوردهی را روی مقدار مثبت تنظیم کنید)، و در مقابل روشنایی اضافی پس زمینه، سوژه ای با نوردهی صحیح خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

کاربردهای خلاقانه لنز شعله ور

شعله ور شدن به عنوان راهی برای تأکید بر روشنایی یا گرمای درک شده یک صحنه مرسوم شده است. شعله ور شدن لنز حتی شروع به نفوذ در فیلم ها کرده است، پردازش پس از اضافه کردن لنز به تصویر حتی در بین عکاسان پرتره رایج است.

McEnaney flare waterfall

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *