آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نحوه استفاده از کارت خاکستری برای اندازه گیری نوردهی در عکاسی

lazy

آیا می دانستید که کارت خاکستری به غیر از تنظیم تعادل رنگ سفید، هدف دومی نیز دارد؟ اگر یک عکاس نور طبیعی هستید و قبلاً کارت خاکستری ندارید، این به شما نشان می دهد که چقدر آنها ضروری هستند.

چرا از کارت خاکستری برای نورسنجی اندازه گیری استفاده می کنیم؟
اگر با نور طبیعی عکاسی می‌کنید و از نورسنج بازتابی دوربینتان استفاده می‌کنید، به جای نورسنج دستی، کارت خاکستری برای خوانش نوردهی دقیق مفید است. این به ویژه در هنگام مواجهه با شرایط سخت مفید است، مانند:

  • عکاسی در برف یا در ساحل شنی
  • عکاسی عروسی وقتی عروس سفید و داماد سیاه پوش است

نورسنجی، و نوردهی صحیح، بخش اصلی عکاسی است (بدیهی است)، بنابراین یکی از دو موضوعی است که بیشترین سؤال را دارد.

دیگری تمرکز است (و من یک ترفند تمرکز برای شما دارم). همچنین اطلاعات اشتباه و سردرگمی زیادی در مورد نورسنجی ارائه شده است که کار را دشوارتر می کند. بنابراین، گاهی اوقات فکر می‌کنم نورسنجی پیچیده‌تر از آن چیزی است که باید باشد.

استفاده از کارت خاکستری به ساده‌تر شدن فرآیند کمک می‌کند.

از آنجایی که کارت خاکستری رنگ خاکستری متوسطی دارد، لحنی که دوربین شما نوردهی صحیح را در نظر می گیرد، نوردهی بدون نوردهی به شما خواندن دقیقی می دهد. شما نیاز نخواهید داشت:

  • به دنبال چیزی در صحنه باشید که دارای نوردهی خاکستری متوسط تا متر باشد، یا
  • از جبران نوردهی استفاده کنید، یا
  • برای تعیین سطح جبران نوردهی مورد نیاز، سیستم منطقه را در نظر بگیرید.

نحوه استفاده از کارت خاکستری برای نورسنجی

همانطور که گفتم، کارت خاکستری فرآیند نوردهی اندازه گیری را ساده می کند، بنابراین در اینجا آمده است:

  • یا کارت خاکستری را در صحنه ای که می خواهید عکس بگیرید قرار دهید یا
  • از سوژه خود بخواهید کارت خاکستری را در کنار صورت خود نگه دارد و به سمت دوربین شما اشاره کند
  • برای خواندن دقیق کادر را با کارت خاکستری پر کنید
  • نوردهی را با استفاده از اندازه گیری نقطه ای اندازه گیری کنید
  • اگر در حالت دستی هستید، دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را بر اساس آن تنظیم کنید
  • برای حالت اولویت دیافراگم یا حالت اولویت شاتر، دیافراگم یا سرعت شاتر خود را تنظیم کنید، تنظیمات مربوطه دوربین را برای سرعت شاتر یا دیافراگم بررسی کنید. نوردهی را قفل کنید

کارت خاکستری را از صحنه بردارید

تعداد زیادی عکس عالی با نوردهی صحیح بگیرید!
تا زمانی که شرایط نور ثابت بماند، همه چیز آماده است. شما نیازی به تغییر تنظیمات نوردهی خود ندارید، مگر اینکه بخواهید عمق میدان یا سرعت شاتر را تغییر دهید.

بدیهی است که اگر از آن مکان حرکت می‌کنید یا شرایط نوری تغییر می‌کند، مثلاً آسمان ابری می‌شود یا خورشید شروع به غروب می‌کند، نوردهی خود را دوباره اندازه‌گیری کنید.

gray card exposure metering

او رنگ روشنی دارد، بنابراین نورسنجی از گونه‌اش باعث می‌شود که نوردهی دقیقی نداشته باشد و عکس یک توقف کم نوردهی شود. اگر او یک کارت خاکستری را در کنار صورتش نگه می داشت و من کارت خاکستری را اندازه گیری می کردم، تا زمانی که از این مکان حرکت نکرده باشیم، تنظیمات من دقیق خواهد بود.

استفاده از کارت خاکستری برای تمرکز

این یک کاربرد نسبتاً ناشناخته برای کارت خاکستری است، اما بسیار عالی است!

آیا تا به حال خواسته اید فوکوس دوربین خود را از قبل تنظیم کنید تا بتوانید سلفی بگیرید؟ اگر بخواهید از فوکوس خودکار برای فوکوس استفاده کنید و سپس به حالت دستی بروید، چرا که نه دوربین و نه سوژه حرکت نمی کند، چطور؟

ممکن است اغلب این کار را انجام ندهید، اما وقتی این کار را انجام می دهید، آیا داشتن یک هدف مناسب برای قفل کردن فوکوس خودکار دوربین، عالی نیست؟

برخی از کارت های خاکستری دقیقاً همین را در مرکز خود دارند!

از آنجایی که دوربین شما برای فوکوس به کنتراست نیاز دارد، هدف قفل کردن سیستم فوکوس دوربین شما را آسان می کند.

چرا باید کارت خاکستری بگیرید

من طرفدار خرید همه ابزارهای موجود در بازار نیستم، به همین دلیل است که بازبینی تجهیزات زیادی را انجام نمی دهم. عکاسی گران است و کیف دوربین شما احتمالاً به اندازه کافی سنگین است، اما برخی ابزارها منطقی هستند.

اگر قبلاً متقاعد نشده اید، در اینجا خلاصه ای از این است که چرا باید کارت خاکستری برای عکاسی بگیرید:

  • تنظیمات تراز سفیدی
  • نورسنجی
  • تمرکز
  • آنها کوچک و سبک هستند
  • آنها ارزان هستند

سایه

اگر زاویه نور خورشید برای کاپوت لنز شما به حدی است که از برخورد آن به جلوی لنز جلوگیری کند، انواع کارت‌های خاکستری رنگی هستند که می‌توانید جلوی لنزتان را نگه دارید.

بازتابنده

یک کارت خاکستری (سمت سفید) نیز یک بازتابنده کوچک مفید است. بدیهی است که از آنجایی که کوچک است برای سوژه های بزرگ مناسب نیست، اما اگر از چیزی کوچک عکاسی می کنید و باید سایه ها را بلند کنید، سمت سفید کارت خاکستری مفید است.

using a gray card

این سگ فوق العاده احمق متعلق به دوستم است. از آنجایی که من قبلاً نوردهی خود را از یک سطح خاکستری متوسط اندازه‌گیری کرده بودم، گرفتن عکسی با نوردهی دقیق از او نیز در همان مکان آسان بود، حتی اگر تاریک یا بسیار روشن باشد. اگر به دوربین اعتماد می‌کردم، نورسنج دوربین تنظیمات را اشتباه می‌گرفت، که باعث می‌شد عکس من 2 تا 3 استاپ بیش از حد نوردهی شود.

بهترین نوع کارت خاکستری برای نورسنجی چیست؟

اگرچه این یک سرمایه گذاری کوچک است، اما همه کارت های خاکستری خرید عاقلانه ای نیستند. برخی ممکن است راحت ترین انتخاب به نظر برسند، اما آنها به خوبی دیگران کار نمی کنند.

پس از مطالعه نحوه استفاده از کارت خاکستری، ممکن است فکر کنید که این دقیقاً یک قطعه تجهیزات فنی نیست، بنابراین چه تفاوتی دارد که از چه نوع کارت خاکستری استفاده می کنم؟

خب، بیشتر کارت های خاکستری کامل هستند. فقط یکی را که خیلی کوچک است نگیرید. اندازه گیری نوردهی از چیزی که می تواند به راحتی کادر را در زمانی که نزدیک هستید پر کند بسیار ساده تر است یا می توانید به راحتی متر را از فاصله دور تشخیص دهید.

همچنین، اگر می‌خواهید از یک کارت خاکستری برای تمرکز استفاده کنید، به جای یک سطح خاکستری ساده، به کارتی با هدف در مرکز نیاز دارید.

 

51Gz69JWE8L. SL1000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *