
محدوده دینامیکی در عکاسی به توانایی دوربین در ثبت طیف کاملی از جزئیات سایه و برجسته به طور همزمان اشاره دارد. این نشان میدهد که دوربین شما چقدر نور را میگیرد، اما همه دوربینها محدوده دینامیکی یکسانی ندارند.
چرا باید محدوده دینامیکی را درک کنید؟
همه چیز در مورد نوردهی است، بنابراین اگر می خواهید عکس هایی با نوردهی خوب داشته باشید، باید در مورد محدوده دینامیکی بدانید. شما درک خوبی از قابلیت های دوربین خود و کارهایی که می توانید برای دستیابی به نوردهی خوب انجام دهید، دارید، اگر بتوانید درک کنید:
- محدوده دینامیکی چیست؟
- چه چیزی بر آن تأثیر می گذارد
- چگونه آن را دستکاری کنیم
مانند همه چیز در عکاسی، وقتی میدانید چیزی چگونه کار میکند، میتوانید نتیجه را کنترل کنید … و تصاویر را همانطور که در ذهن خود میبینید ایجاد کنید.
محدوده دینامیکی دوربین شما
همانطور که اشاره کردم، همه دوربین ها محدوده دینامیکی یکسانی ندارند. دور از آن، زیرا محدوده دینامیکی یک دوربین توسط سنسور تعیین می شود. بنابراین هر چه سنسور بزرگتر و بهتر باشد، محدوده دینامیکی بهتر است.
دوربین های کامپکت به اندازه دوربین های DSLR محدوده دینامیکی گسترده ای ندارند، زیرا سنسور کوچکتر است. دوربین های DSLR فول فریم دامنه دینامیکی بسیار بیشتری نسبت به دوربین های کراپ فریم دارند.
دوربین های فول فریم رده بالا می توانند محدوده دینامیکی بالاتری نسبت به دوربین های سطح ابتدایی ثبت کنند، اما حتی در بین دوربین های رده بالا برخی از دوربین های دیگر بهتر هستند.
محدوده دینامیکی در عکاسی چگونه اندازه گیری می شود؟
محدوده دینامیکی در استاپ اندازه گیری می شود. این مانند زمانی است که در مورد تنظیم f-stop برای دیافراگم صحبت می کنیم. هر f-stop دو برابر (یا نصف، بسته به اینکه از کدام مسیری که میروید) است. به عبارت دیگر، F2.8 دو برابر سطح روشنایی F4 است.
بنابراین، برگردیم به آنچه چند لحظه پیش در مورد اینکه محدوده دینامیکی بین دوربین ها متفاوت است، گفتم…
محدوده دینامیکی:
- نیکون D700 قدیمی من (دوربین فول فریم) 8 استاپ است
- Nikon D810 (دوربین فول فریم) 15 استاپ است
- چشم انسان حدود 20 توقف دارد
به همین دلیل است که ما بهتر از دوربینهای خود میبینیم – میتوانیم جزئیات بسیار بیشتری را از سیاهترین سیاهها تا درخشانترین سفیدها ببینیم.
محدوده دینامیکی صحنه
اما یک جنبه دیگر برای محدوده دینامیکی وجود دارد – محدوده دینامیکی سوژه یا صحنه.
در اینجا محدوده دینامیکی تفاوت بین شدت نور سایه ها و نقاط برجسته است. مقایسه کنید:
- یک روز آفتابی بدون ابر و کنتراست بالا – نور خورشید روشن و سایههای تاریک زیاد – محدوده دینامیکی واقعاً بالا
- کنتراست کم، روز شدیداً ابری – بدون سایه – عکاسی آسانتر است، زیرا در محدوده دینامیکی دوربین شما قرار میگیرد.
بنابراین، هرچه آفتابی تر باشد، هایلایتها روشنتر و سایهها قویتر میشوند و دامنه دینامیکی صحنه بیشتر میشود.
اگر برای دوربین من خیلی روشن باشد چه؟
اگر دوربین شما نمیتواند هم نقاط برجسته و هم سایههای صحنه را ضبط کند، باید انتخاب کنید که چه چیزی برای جلوگیری از برش مهم است (جزئیات ثبت نشده است). اگر در معرض موارد زیر قرار دارید:
- نکات برجسته، شما جزئیات را در سایه ها از دست خواهید داد زیرا آنها کم نور می شوند یا مسدود می شوند
- سایه ها، جزئیات را در هایلایت ها از دست خواهید داد زیرا بیش از حد نوردهی می شوند یا از بین می روند
نحوه مدیریت محدوده دینامیکی
صرف نظر از توانایی های دوربین شما، زمانی فرا می رسد که صحنه ای فراتر از قابلیت های محدوده دینامیکی دوربین شما است.
هنگامی که دوربین خود و به طور خاص محدودیت های آن را شناختید، می توانید شروع به یادگیری نحوه کار با آن کنید. وقتی صحبت از محدوده دینامیکی می شود، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید، اما می توان آنها را در سه انتخاب خلاصه کرد:
- کنتراست را کاهش دهید
- از کنتراست اجتناب کنید
- کنتراست را در آغوش بگیرید
1. محدوده دینامیکی یک صحنه را کاهش دهید
وقتی کنتراست یک صحنه را کاهش می دهید، محدوده دینامیکی در عکاسی را کاهش می دهید.
اگر به نمودار بالای مقاله مراجعه کنید، خواهید دید که اگر سایهها روشنتر، یا هایلایتها تیرهتر یا هر دو باشند، دامنه دینامیکی صحنه کمتر است. در نتیجه، دوربین شما راحتتر میتواند هم نواحی روشن و هم مناطق تاریک را بدون نوردهی بیش از حد برجسته یا سایهها به دقت ثبت کند.
دو راه برای کاهش دامنه دینامیکی یک صحنه وجود دارد:
الف) سایه ها را روشن کنید
برای “بلند کردن” سایه ها نور اضافه می شود تا از نظر روشنایی به مناطق روشن تر یک صحنه نزدیک تر شوند.
برای روشن کردن سایه ها:
- از یک بازتابنده برای بازگرداندن نور به قسمت تاریک صحنه استفاده کنید
- از فلاش برای روشن کردن قسمت تاریک صحنه استفاده کنید
- با فرمت RAW عکاسی کنید و در پردازش، نوار لغزنده سایه را به سمت بالا تنظیم کنید
- در پردازش با استفاده از نرم افزارهای پردازشی مانند لایت روم تنظیم کنید
عکاسان محصول و پرتره نور را در استودیو و مکان با استفاده از بازتابنده ها و بارق ها برای روشن کردن سوژه و/یا پر کردن سایه ها دستکاری می کنند.
ب) هایلایت ها را تیره کنید
از طرف دیگر، میتوانید در انتهای دیگر محدوده دینامیکی کار کنید تا نقاط برجسته را کاهش دهید. به عبارت دیگر، هایلایت ها را تیره تر کنید.
برای کاهش نقاط برجسته:
- از یک دیفیوزر برای مسدود کردن مقداری از نور استفاده کنید
- از یک فیلتر ND مدرج برای تاریک کردن آسمان روشن استفاده کنید
با فرمت RAW عکاسی کنید و نوار لغزنده هایلایت را در پردازش به پایین تنظیم کنید
چالش عکاسی پرتره در فضای باز این است که آسمان به طور قابل توجهی از زمین و سوژه ها روشن تر است. عکاسان منظره از فیلترهای چگالی خنثی مدرج استفاده میکنند تا محدوده دینامیکی صحنه را کاهش دهند تا بتوانند هم آسمان و هم زمین را با نوردهی خوب ثبت کنند.
با این حال، اغلب اوقات این برای عکاسان پرتره کار نمی کند، زیرا نیمه بالایی سوژه های شما را تاریک می کند. بنابراین برای عکاسی پرتره، بهتر است از قرار دادن آسمان در عکس ها خودداری کنید تا آسمان بیش از حد نوردهی نشود.
2. از صحنه های کنتراست بالا اجتناب کنید
با عکاسی در یک منطقه کمتر «تضاد»، مجبور نخواهید بود با نقاط برجسته و سایههای شدید دست و پنجه نرم کنید.
به همین دلیل است که عکاسان پرتره:
- سوژه ها را در سایه قرار دهید
- از عکاسی در زیر آفتاب ظهر که بیشترین نور را دارد خودداری کنید
با خورشید در پشت سوژه ها عکس بگیرید تا چهره آنها در سایه باشد
اگر تا به حال در تلاش برای جلوگیری از سایه های خشن در عکس ها بوده اید، محدوده دینامیکی دوربین خود را تطبیق داده اید.
در عکس سمت چپ برای قاب در و در عکس سمت راست صحنه بیرون را در معرض دید قرار دادم.
3. محدوده دینامیکی یک صحنه را بپذیرید
راه دیگری برای مقابله با عکاسی از یک صحنه زمانی که فراتر از محدوده دینامیکی دوربین شما است، وجود دارد. آن را با HDR در آغوش بگیرید.
با عکاسی HDR (عکاسی با محدوده دینامیکی بالا) چندین عکس در نوردهی های مختلف می گیرید که به عنوان پرانتز نوردهی شناخته می شود تا در یک تصویر HDR با جزئیات در موارد زیر ترکیب شوند:
- سایه ها
- تون های میانی
- نکات برجسته
به این ترتیب شما بر کاستی های دوربین خود برای بهترین دنیا غلبه می کنید و تصویری به دست می آورید که تقلید از نحوه دیدن چشمان ما از جهان است.
عکاسان املاک و مستغلات از HDR استفاده میکنند تا فضای داخلی اتاق را بهطور صحیح در معرض دید قرار دهند، بهجای اینکه تصویر با نور منفجر شود.
با قرار دادن عکسها با نوردهیهای مختلف که هم فضای داخلی و هم بیرونی را پوشش میدهند، میتوان محدوده دینامیکی کامل را نشان داد. خریداران بالقوه ای که به عکس ها نگاه می کنند، خانه را تا حد ممکن نزدیک به آن چیزی می بینند که اگر در آنجا بودند، چشمانشان آن را می دید.
یک دوربین قادر به گرفتن کامل محدوده دینامیکی نیست.
زمانی که عکاسان جدید برای اولین بار با اصطلاح محدوده دینامیکی برخورد می کنند، معمولاً به این دلیل است که آنها در مورد عکاسی HDR یاد می گیرند.
خلاقیت با محدوده پویا در عکاسی
به طور کلی، اجماع در مورد قرار گرفتن در معرض این است که اگر باید انتخاب کنید:
اشکالی ندارد که جزئیات را در تاریک ترین قسمت تصویر ثبت نکنید
اما بد نیست که نقاط برجسته را تا حد از دست دادن جزئیات بیش از حد در معرض دید قرار دهید
اما عکاسی به سبک شخصی نیز مربوط می شود. لازم نیست دامنه دینامیکی کامل یک صحنه را ضبط کنید و لازم نیست از قطع نشدن نقاط برجسته اطمینان حاصل کنید.
اگر میدانید که چگونه برجستگیها و سایهها را کنترل کنید و تصمیم بگیرید برای یکی به قیمت دیگری در معرض دید قرار دهید، این یک انتخاب خلاقانه است.
درک محدوده دینامیکی برای گرفتن این تصمیمات خلاقانه و به دست آوردن نتایجی که می خواهید، کلیدی است.
در تصویر بالا، سایه ها برای ایجاد یک شبح مسدود شده اند.
محدوده دینامیکی و انتخاب دوربین
زمانی که عکاسی دیجیتال برای اولین بار شروع شد، تاکید بر مگاپیکسل بود. اما تعداد زیادی مگاپیکسل مورد نیاز شما وجود دارد و چند سالی است که ما در اکثر دوربین ها بیش از اندازه کافی مگاپیکسل برای اکثر عکاسان داریم.
تولیدکنندگان روی محدوده دینامیکی کار کردهاند، زیرا این چیزی است که واقعا برای عکاسان اهمیت دارد. خوشبختانه برای ما، دامنه دینامیکی دوربین ها به طور پیوسته افزایش یافته است و من تعجب نخواهم کرد اگر روزی از دوربین هایی استفاده کنیم که بتوانند جهان را به همان خوبی که چشمان ما می بینند، ثبت کنند.
پیشنهاد میکنم هنگام خرید دوربین بعدی، به محدوده دینامیکی دوربین به جای مگاپیکسل توجه کنید.