آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

نحوه عکاسی از مرغ مگس خوار

hummingbird photography 3

مرغ های مگس خوار موجودات کوچک شگفت انگیزی هستند. آنها تنها پرندگانی هستند که می توانند به عقب پرواز کنند، بال هایشان بین 15 تا 200 بار در ثانیه تکان می خورد و باورنکردنی به نظر می رسند. با این حال، سرعت رعد و برقی و اندازه کوچک آنها عکاسی از آنها را بسیار دشوار می کند مگر اینکه چند راز را بدانید!

در این مقاله، بهترین نکات عکاسی از مرغ مگس خوار را به اشتراک می گذارم، از جمله:

  • پایین ترین سرعت شاتری که می توانید برای عکس های شارپ استفاده کنید
  • تنظیمی که فوکوس مداوم دقیق را تضمین می کند

این مقاله را بخوانید، این تکنیک ها را تمرین کنید و با کمی حوصله به شما قول می دهم که عکس های شگفت انگیز مرغ مگس خوار را ثبت کنید.

پس بیایید مستقیماً وارد شویم و با اولین نکته من شروع کنیم:

1. نحوه رفتار مرغ مگس خوار را بیاموزید

درک سوژه شما بخش مهمی از هر نوع عکاسی است، اما اگر از مرغ مگس خوار عکاسی می کنید، کاملا ضروری است. مرغ مگس خوارها سریع هستند، چابک هستند و به دستورات پاسخ نمی دهند بنابراین اگر می خواهید در زمان مناسب در مکان مناسب باشید، باید آن پرندگان ریز را مانند کف دست خود بشناسید.

hummingbird photography 6

البته، شما نیازی به تبدیل شدن به یک متخصص در سطح دکترا در رفتار مرغ مگس خوار ندارید. توصیه می کنم برای شروع چند نکته اساسی را یاد بگیرید: نام گونه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید چیست؟ اگر مطمئن نیستید، کمی گوگل کنید و ببینید کدام مرغ مگس خوار در منطقه شما زندگی می کنند. مرغ مگس خوار محلی شما اغلب در کجا یافت می شود؟ زیستگاه آنها چیست؟ چه زمانی از سال بیشتر فعال هستند؟ رژیم آنها چگونه است؟ شهد شیرین خود را از کجا می آورند؟ صدای آنها چگونه است؟ دانستن هم آهنگ و هم صدای بال زدن آنها مفید است.

پس از دانستن اصول اولیه، شروع به تهیه فهرستی از مکان های ممکن عکس مرغ مگس خوار (بر اساس انواع زیستگاه) کنید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که با پرنده‌های محلی تماس بگیرید یا مشاهده شده در eBird را بررسی کنید.

hummingbird photography 2

و مطمئن شوید که همیشه ماه های فعال پرندگان مگس خوار را در نظر داشته باشید. هیچ چیز ناامید کننده تر از یافتن زیستگاه مناسب و در کمین نشستن و در نهایت فهمیدن اینکه یک ماه زودتر اقدام کرده اید نیست!

در تجربه من، یادگیری تشخیص آهنگ گونه هدف شما بسیار مفید است. اندازه کوچک و سرعت سریع آن‌ها باعث می‌شود اگر در نقطه‌ی مناسبی نگاه نکنید، به سختی متوجه آن‌ها شوید. در حدود 80 درصد مواقع، من فقط مرغ مگس خوار را پیدا می کنم زیرا ابتدا آهنگ آنها را شنیدم و سپس با دقت بیشتری به اطراف نگاه کردم.

2. یک مکان را انتخاب کنید و منتظر بمانید

هنگامی که چند مکان هدف را در ذهن دارید (بر اساس ترجیحات زیستگاه و، امید برای مشاهده سایر پرندگان)، باید خود را در موقعیت درست قرار دهید و به سادگی منتظر بمانید. به دنبال گل های مناسب باشید، سه پایه خود را تنظیم کنید (بله، من شما را تشویق می کنم از سه پایه استفاده کنید!)، و شروع به تماشا و گوش دادن کنید.

این نیاز به صبر دارد. گاهی اوقات، شما ساعت ها می نشینید و بدون هیچ چیز به خانه می آیید. از این گذشته، در عکاسی از پرندگان، هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. اما وقتی همه چیز به هم می‌رسد و شما یک عکس عالی ثبت می‌کنید، همه شکست‌ها ارزشش را دارند!

hummingbird photography 7

در حالی که منتظر هستید، مطمئن شوید که تنظیمات دوربین خود را تنظیم کرده اید تا بهترین شانس را برای گرفتن عکس داشته باشید (حالت های فوکوس توصیه شده و سرعت شاتر را در زیر ببینید!). توجه داشته باشید که تنظیمات ایده آل ممکن است در طول روز بسته به کیفیت و شدت نور تغییر کند، بنابراین دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و (در صورت استفاده از آن) جبران نوردهی را به طور منظم بررسی کنید. و اگر می توانید اطلاعات رفتاری بیشتری در مورد گونه های مرغ مگس خوار خود پیدا کنید، از آن استفاده کنید! وقتی داشتم از مرغ مگس خوار آنا عکس می گرفتم، بر ترکیبی از شانس و دانش تکیه کردم:

hummin bird photography

ببینید، من روی صخره‌ای در کنار یکی از جویبارهای مورد علاقه‌ام در کوه‌های سن گابریل نشسته بودم که متوجه شدم یک دسته مرغ مگس خوار به سمت آب شیرجه می‌زدند، جرعه جرعه‌هایی می‌نوشیدند و سپس به درختی نزدیک عقب می‌رفتند. من آنها را از حدود بیست فوت دورتر تماشا کردم، اما آماده نبودم و فقط یک لنز 200 میلی‌متری داشتم، بنابراین می‌دانستم که اگر می‌خواهم یک عکس پر فریم داشته باشم، باید خیلی نزدیکتر شوم.

خوشبختانه، رفتار این مرغ‌های مگس خوار را درک کرده بودم، و می‌دانستم که اگرچه در ابتدا از نزدیک شدن به انسان‌ها عقب‌نشینی می‌کردند، اما اگر منتظر بمانم، بلافاصله برمی‌گردند. بنابراین تصمیم گرفتم خیلی نزدیکتر شوم. این در ابتدا آنها را ترساند – اما پس از حدود 10 یا 15 دقیقه، آنها برگشتند و به نوشیدن از جریان ادامه دادند و من موفق شدم چند عکس بگیرم!

3. از حالت های فوکوس مناسب استفاده کنید

این روزها، حالت های فوکوس از سازنده ای به سازنده دیگر و دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است، بنابراین من نمی توانم تنظیم دقیق فوکوس که در همه موقعیت ها اعمال شود را به شما ارائه دهم. با این حال، من چند توصیه کلیدی دارم:

ابتدا، در صورت شک، دوربین خود را به حالت فوکوس خودکار تک نقطه ای تغییر دهید، مطمئن شوید که نقطه مرکزی انتخاب شده است، و هنگامی که مرغ مگس خوار وارد کادر شد، دوربین خود را به طور مداوم حرکت دهید تا آن نقطه مرکزی بالای سر خود بماند. (باید کمی در اطراف مرغ مگس خوار وقت بگذارید تا بتوانید ترکیب بهتری بچینید).

how to photograph hummingbirds 1

دوم، مطمئن شوید که دوربین خود را روی حالت فوکوس پیوسته تنظیم کرده اید. این اغلب به‌عنوان «AF-C» یا «AI-Servo» شناخته می‌شود، و این اطمینان را ایجاد می‌کند که لنز شما دائماً حتی با حرکت مرغ مگس‌خوار دوباره فوکوس می‌کند. بنابراین در حالی که مرغ مگس خوار ممکن است به جلو و عقب حرکت کند، تا زمانی که نقطه مرکزی فوکوس خودکار را روی سرش تمرین دهید، لنز شما فوکوس کامل را حفظ خواهد کرد.

اگر از دوربینی با قابلیت‌های فوکوس خودکار سطح بعدی استفاده می‌کنید، ارزش آن را دارد که ردیابی و حتی گزینه‌های ویژه فوکوس خودکار چشم پرنده را آزمایش کنید. اما مرغ مگس خوار کوچک هستند و به سختی قابل تشخیص هستند – حتی برای دوربین – بنابراین اگر حالت های AF هوشمند شما کار نمی کند، فقط پیشنهاداتی را که در بالا به اشتراک گذاشتم دنبال کنید.

4. از سرعت شاتر بسیار سریع استفاده کنید

مرغ مگس خوار بال های خود را با سرعت بسیار بالا تکان می دهند، بنابراین اگر می خواهید عکسی فوق العاده شارپ داشته باشید، باید از سرعت شاتر به همان نسبت سریع استفاده کنید. برای منجمد کردن (یا تقریباً منجمد کردن) بال ها، دوربین خود را روی 1/2000 ثانیه و بالاتر تنظیم کنید (1/4000 حتی بهتر است). کار با چنین سرعت شاتر سریع اغلب سخت است مگر اینکه در نور بسیار روشن عکاسی کنید، بنابراین ممکن است ارزش همراه داشتن یک فلاش را داشته باشد. یک جایگزین این است که ISO خود را به 400، 800 و بالاتر ببرید، اما این کار کیفیت تصویر را کاهش می دهد، بنابراین تنظیمات ISO را با احتیاط انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید بدن و چشم های مرغ مگس خوار را منجمد کنید اما اجازه دهید بال ها تار شوند، مانند این:

hummingbird photography 4

اگر هدف شما این است، می‌توانید با عکاسی با سرعت 1/800 به آن دست یابید، هرچند بالاتر همیشه بهتر است. (برای مرجع، من از سرعت شاتر 1/800 برای گرفتن تصویر نمایش داده شده در بالا استفاده کردم.)

البته، اگر مرغ مگس خوار به جای پرواز در حال نشستن است، می توانید سرعت شاتر خود را حتی کمتر کنید، اما مراقب باشید: به محض اینکه بال ها شروع به تکان دادن کردند، باید سرعت شاتر را دوباره بالا ببرید.

hummingbird photography 8

(همچنین می‌تواند به دانستن سرعتی که گونه هدف شما می‌تواند بال‌های خود را تکان دهد کمک کند. این میزان از 15 تا 200 بار در ثانیه متغیر است و برای مرغ‌های مگس خوار کندتر، می‌توانید با شاتر آهسته‌تر از آنجا دور شوید.)

چند نکته تنظیمات دیگر که باید در نظر داشته باشید:

توصیه می‌کنم هنگام عکاسی از حالت دستی یا اولویت شاتر استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید سرعت شاتر مورد نیاز خود را مشخص کنید و از ISO (و اگر در حالت دستی، دیافراگم است) برای تنظیم نوردهی در صورت لزوم استفاده کنید. با ISO پایین شروع کنید، اما در صورت لزوم آن را افزایش دهید. گرفتن یک تصویر واضح و پر سر و صدا بهتر از یک عکس تار اما با کیفیت بالا است. مطمئن شوید که دیافراگم به اندازه کافی باریک باشد تا کل بدن مرغ مگس خوار را در فوکوس نگه دارد (و در صورت امکان بال های مرغ مگس خوار). نقطه شروع خوب f/5.6 است، اما در صورت لزوم می توانید دیافراگم را باز یا باریک کنید.

5. تعداد زیادی عکس بگیرید

آخرین نکته عکاسی مرغ مگس خوار من یک نکته ساده است:

وقتی پرنده ای جلوی لنز شما پرواز می کند، تا جایی که می توانید عکس بگیرید.

می بینید، وقتی با مرغ مگس خوار کار می کنید، تنها راه برای تضمین یک عکس خوب، عکاسی ساده است. اگر زمانی که مرغ مگس خوار ظاهر می شود فقط یک عکس بگیرید، اغلب نمی توانید چیزی قابل استفاده دریافت کنید. ممکن است لنز شما فوکوس را از دست بدهد، ممکن است از سرعت شاتر بسیار آهسته استفاده کنید، نوردهی ممکن است خاموش باشد و غیره.

hummingbird photography 3

دوربین خود را روی بالاترین حالت عکاسی پیاپی تنظیم کنید و از هدر دادن عکس ها نترسید. اگر فکر می کنید ممکن است فرصت خوبی داشته باشید، نگران شکست نباشید. سریع عکس بگیرید؛ بعدا سوال بپرس!

برای دریافت برخی از عکس‌های این مقاله، بیش از 400 عکس را در 10 دقیقه گرفتم و فقط تعداد انگشت شماری عکس به دست آوردم. مرغ مگس خوار به قدری سریع حرکت می کند که بیشتر عکس های من تار بودند و برخی حتی مرغ مگس خوار را در کادر نداشتند.

عکاسی مرغ مگس خوار: کلمات پایانی

عکاسی از مرغ مگس خوار آسان نیست. این شامل مهارت، صبر و شانس زیادی است. اما اگر عادات مرغ مگس خوار را بدانید، این نکات را دنبال کنید و تلاش کنید، مطمئناً موفق خواهید شد!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *