آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه نور بد عکس ها را برطرف کنیم

lazy

عکاسان انواع خاصی از نور را برای عکاسی دوست دارند ساعات طلایی و ساعت آبی دو نمونه عالی هستند اما وقتی نور بد است چه کار می کنید؟ آیا تسلیم می شوید و یا میروید به خانه؟

به نظر من، ایجاد عکس های جالب و معنادار در زمانی که نور ضعیف است کاملاً امکان پذیر است فقط باید چند ترفند را بدانید! و این چیزی است که در این مقاله به اشتراک می‌گذارم: تعدادی تکنیک آسان برای گرفتن عکس‌های عالی با استفاده از نور شدید خورشید، نور پس‌زمینه قدرتمند، نور مسطح خسته‌کننده و موارد دیگر.

1. از fill flash استفاده کنید

هنگامی که نور کسل کننده است، یا زمانی که در روزهای روشن و آفتابی کار می کنید، فلاش می تواند کمک بزرگی باشد. برای مثال، کمی نور فلش می تواند روح زندگی مورد نیاز را به یک عکس صاف اضافه کند. همچنین می تواند به از بین بردن سایه های خشن زیر چانه، بینی و چشم سوژه های پرتره کمک کند.

می‌توانید یک اسپیدلایت حمل کنید که می‌توانید در صورت نیاز از آن در دوربین یا خارج از دوربین استفاده کنید اگرچه اگر با عجله عکاسی میکنید و اسپیدلایت در دست ندارید، فلاش پاپ آپ دوربین شما نیز می‌تواند کار کند.

سعی کنید خروجی فلاش خود را با نور موجود متعادل کنید. به این ترتیب، نتایج طبیعی به دست خواهید آورد. چون قطعا شما نمی خواهید که فلاش شما سایه های سخت خود را ایجاد کند!

KL43507

نور قبل از طلوع خورشید بسیار صاف و کسل کننده بود، اما عمل در حال انجام بود. فلاشم را کناری نگه داشتم و خروجی را با نور موجود متعادل کردم.

چند عکس بگیرید و آنها را روی صفحه LCD دوربین خود مرور کنید. سطح خروجی فلاش خود را تنظیم کنید و آزمایش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اگر عکس‌های شما هنوز کمی «فلاش» به نظر می‌رسند، سعی کنید نور پرکننده را از روی سطحی با رنگ روشن مانند دیوار، سقف یا بازتابنده بتابید. این باعث نرم شدن و پخش شدن نور می شود. یک مخروط یا سافت باکس اصلاح کننده نیز کمک می کند خروجی فلاش طبیعی تر به نظر برسد.

LJ12120

2. از نور منعکس شده (یا بازتابنده) استفاده کنید

اگر با آفتاب خشن یا در برابر نور پس‌زمینه قوی عکاسی می‌کنید، همیشه به فلاش نیاز ندارید. نور منعکس شده به تنهایی می تواند عالی عمل کند.

سعی کنید از یک بازتابنده قابل حمل برای انعکاس نور به سایه های سوژه خود استفاده کنید. اگر در حال عکاسی پرتره هستید، سوژه شما حتی می تواند بازتابنده را برای شما نگه دارد (اگرچه اگر دستیار دارید که بتواند بازتابنده را نگه دارد، مطمئناً انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت). تنظیمات نور اغلب به یک بازتابنده در زیر چانه سوژه نیاز دارند (بنابراین نور به صورت آنها می تابد). اما با خیال راحت زوایای دیگر را آزمایش کنید و ببینید چه چیزی می توانید ایجاد کنید.

رفلکتورها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند، اما یک بازتابنده سفید با اندازه متوسط اولین خرید خوب شما است. با گذشت زمان، می توانید مجموعه بازتابنده خود را بر اساس ترجیحات خود توسعه دهید. و اگر بازتابنده ندارید، یک دیوار با رنگ روشن، یک ماشین سفید، یک چتر سفید یا حتی ماسه سفید نیز می تواند کار کند!

KL59286a

3. سوژه خود را حرکت دهید

گاهی اوقات، نور در یک منطقه بد است اما در سراسر اتاق (یا حتی چند قدم آن طرفتر) بسیار بهتر است. به همین دلیل، قبل از اینکه فلاش یا رفلکتور خود را خاموش کنید، به سادگی سوژه خود را حرکت دهید.

به عنوان مثال، خورشید روشن برای پرتره ها چندان خوب عمل نمی کند، اما همیشه می توانید سوژه خود را زیر درخت حرکت دهید تا سایه باز خوب داشته باشید. ممکن است همچنان نیاز به استفاده از یک بازتابنده یا فلاش پرکننده داشته باشید تا به عکس خود کمی زندگی ببخشید این در نهایت به شما بستگی دارد اما نتایج قطعا بهتر از جایگزین به نظر می رسد.

و اگر در داخل خانه کار می کنید، ممکن است سوژه شما به شدت در سایه باشد. با این حال، به سادگی از آنها بخواهید چند قدم به سمت پنجره بروند، و در نهایت با عکسی مانند این روبرو خواهید شد:

KL58019

بنابراین وقتی در نور بد کار می کنید، سرعت خود را کم کنید. یک نفس عمیق بکش. به دنبال مناطق دیگر با نور بهتر بگردید و ببینید آیا می توانید عکس های خود را به سادگی با تنظیم مکان خود بهبود بخشید یا خیر.

4. خلاقانه بنویسید

اغلب اوقات، نور بد در کل صحنه نمایش داده نمی شود. در عوض، برجسته‌سازی‌های ناخوشایند در یک گوشه، در امتداد یک قسمت از پس‌زمینه یا در امتداد یک طرف سوژه ایجاد می‌کند. و در چنین شرایطی، می‌توانید خلاقانه آهنگسازی کنید تا از قرار دادن این مناطق مشکل در عکس‌های خود اجتناب کنید.

می توانید برای حذف قسمت هایی از ترکیب بندی خود که در آن نور مشکل دارد، بزرگنمایی کنید یا به سوژه نزدیکتر شوید. همچنین ممکن است سعی کنید دوربین خود را در یک زاویه غیر متعارف، مانند بالای سوژه یا پایین تا سطح زمین نگه دارید. به عنوان مثال، من عاشق نور سفید درخشان تولید شده توسط خورشید خشن در پس‌زمینه زیر نبودم:

KL40410

بنابراین من به سادگی نزدیک تر شدم و دوربین را بالای سوژه هایم قرار دادم:

Untitled 1

مناطق روشن ناخوشایند ناپدید شدند، و من عکس هایی را که دنبال می کردم دریافت کردم. همچنین ممکن است به روش هایی فکر کنید که بتوانید بعداً عکس را برش دهید. به عنوان مثال، اگر مایل به ایجاد یک پانوراما هستید، همیشه می‌توانید آسمانی با نور ملایم ایجاد کنید.

5. سیاه و سفید فکر کنید

آیا می دانستید که تصاویر سیاه و سفید در واقع وقتی با نور “بد” گرفته می شوند بهتر به نظر می رسند؟

درسته! هنگامی که نور خشن و با کنتراست بالا است، یا حتی زمانی که نور صاف است، می توانید عکس های سیاه و سفید شگفت انگیزی بگیرید که بر سایه ها، هایلایت ها یا جزئیات سوژه تأکید دارند. این تصویر بعدی ممکن است از نظر رنگی خشن به نظر برسد، اما در سیاه و سفید، سایه‌های تیره و هایلایت‌های روشن عالی هستند:

KL56194

اگر از دوربین بدون آینه با منظره یاب الکترونیکی استفاده می کنید، حتی می توانید تنظیمات خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید در حین عکاسی سیاه و سفید ببینید. و اگر EVF ندارید، اشکالی ندارد. به سادگی تمام تلاش خود را بکنید تا دنیا را سیاه و سفید تصور کنید، سپس تبدیل های سیاه و سفید را در لایت روم، فتوشاپ یا سایر برنامه های پس از پردازش انجام دهید.

6. از فیلتر استفاده کنید

در حالی که هیچ فیلتری نمی‌تواند نور بد را شگفت‌انگیز جلوه دهد، چند فیلتر وجود دارند که می‌توانند هنگام کار در شرایط کمتر از بهینه تفاوت عمده‌ای ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک فیلتر پلاریزه بازتاب و مه را کاهش می دهد، که هر دو در روزهای آفتابی رایج هستند. و آسمان آبی را تیره و اشباع می کند:

KL56429

همچنین می‌توانید از فیلتر چگالی خنثی برای کاهش سرعت شاتر و استفاده از حرکت آب یا ابر استفاده کنید. یا اگر صحنه شما دارای پیش زمینه یا پس‌زمینه خیلی روشن است، می‌توانید از فیلتر چگالی خنثی مدرج برای تیره‌کردن ناحیه پر نور و متعادل کردن صحنه استفاده کنید.

7. مقداری پس پردازش انجام دهید

من توصیه نمی‌کنم هنگام عکس‌برداری کاملاً به پس پردازش تکیه کنید. اگر همیشه قصد دارید تصاویر خود را هنگام ویرایش اصلاح کنید، هرگز یاد نخواهید گرفت که آنها را به درستی در دوربین قرار دهید.

رفع نور بد با استفاده از لایت روم یا فتوشاپ می تواند فوق العاده موثر باشد. اگر نوردهی شما شامل جزئیات هم در نقاط برجسته و هم در سایه است، و با یک فایل RAW با وضوح بالا کار می کنید، انعطاف پذیری پس از پردازش زیادی خواهید داشت. می توانید سایه ها را روشن کنید، هایلایت ها را کاهش دهید، کنتراست را تنظیم کنید و خیلی چیزهای دیگر. همچنین می‌توانید عکس‌های خود را برای مقابله با رنگ‌های شسته شده تغییر دهید.

و می توانید به صورت انتخابی سوژه یا پس زمینه را تغییر دهید تا کنتراست کم و بیش ایجاد کنید. برای این عکس بعدی، پس‌زمینه خیلی روشن و عامل حواس‌پرتی بود، بنابراین آن را تاریک کردم:

KL57758

باز هم، برای دریافت تصویر درست، به طور کامل به نرم افزار ویرایش تکیه نکنید. هنگام عکسبرداری آنچه را که می توانید انجام دهید. فایل بسیار بهتری برای کار با آن خواهید داشت. اما اگر بدانید که چگونه با چند ترفند ویرایش با نور ضعیف مبارزه کنید، تصاویر شما بسیار بهبود خواهند یافت.

نحوه رفع نور بد: کلمات پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رسانده اید، به خوبی مجهز شده اید تا نور بد را مدیریت کنید خواه نور کسل کننده، آفتاب تند یا چیز دیگری باشد.

KL51883 Edit

فقط نکاتی را که به اشتراک گذاشته ام به خاطر بسپارید. به خاطر داشته باشید که یک فلاش و یک رفلکتور همراه خود داشته باشید و چند عکس باورنکردنی بسازید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *