حتی با کم شدن منابع، عکاسی فیلم همچنان محبوب است. این روزها، تعداد کمتری سهام فیلم موجود است، فروشگاه‌های کمتری آن‌ها را می‌فروشند، و آزمایشگاه‌های عکس کمتری آن‌ها را پردازش می‌کنند. به همین دلیل ضروری است که یاد بگیرید چگونه خودتان فیلم بسازید. خوشبختانه، شما به راحتی می توانید مواد پردازش عکس ارزان را به صورت آنلاین تهیه کنید و فیلم را در خانه توسعه دهید. شما می توانید فقط با مواد شیمیایی، یک مخزن و چند مورد دیگر که به راحتی در آشپزخانه یافت میشود به موفقیت برسید. در این مقاله، ما دقیقاً به شما نشان خواهیم داد که چگونه فیلم را در خانه توسعه دهید.

آنچه برای ساخت فیلم در خانه نیاز دارید

از اینکه بفهمید چقدر راحت است که تصاویر خود را پردازش کنید، شگفت زده خواهید شد. در این آموزش، ما از فرآیند توسعه C-41 استفاده خواهیم کرد که معمولا برای فیلم های رنگی در دسترس استفاده می شود. این چند تفاوت با پردازش فیلم سیاه و سفید دارد، اما هنگامی که با آن آشنا شدید، یادگیری نحوه توسعه سیاه و سفید آسان خواهد بود. کیت استاندارد C-41 همراه با یک توسعه دهنده، Blix (با نام مستعار سفیدکننده) A و B، یک تثبیت کننده، و تمام! فقط مطمئن شوید که قوطی فیلمی که استفاده می کنید دارای برچسب C-41 نیز باشد، در غیر این صورت ممکن است عکس های خود را خراب کنید.

شما همچنین به چهار بطری کهربا نیاز دارید. هر کدام را به عنوان Developer، Blix، Stabiliser و Hot Water برچسب بزنید. بهتر است از بطری های تیره استفاده کنید تا نور از خراب شدن مواد شیمیایی جلوگیری کند. با این حال، می‌توانید آن‌ها را در بطری‌های معمولی (بله، حتی بطری‌های نوشابه) نگهداری کنید تا زمانی که آن‌ها را در یک انبار تاریک نگه دارید. برای رسیدگی به مواد شیمیایی، به یک پارچ مدرج که بتواند تا یک گالن مایع را در خود جای دهد، یک قیف، یک جفت دستکش، انبر و یک دماسنج صنعتی نیاز دارید. برای توسعه حلقه فیلم خود، به یک فیلم در معرض دید و یک مخزن در حال توسعه نیاز دارید. همچنین برای دیجیتالی کردن و مشاهده عکس های خود به چند لوازم جانبی اضافی مانند اسکنر نیاز خواهید داشت. در نهایت، می‌توانید از تلفن هوشمند خود برای دانلود یک برنامه چند تایمر استفاده کنید تا به شما کمک کند از زمان‌های در حال توسعه مطلع بمانید.

1. بارگذاری فیلم

چالش برانگیزترین بخش پردازش فیلم خود بارگیری آن در ظرف مخصوص در تاریکی کامل است. قبل از اینکه واقعاً آن را انجام دهید، حتماً چند مرحله بعدی را تمرین کنید. در حالت ایده آل، قرار دادن فیلم در قرقره باید در اتاق تاریک یا با استفاده از کیسه تعویض فیلم انجام شود. اما می توانید این کار را در یک اتاق تاریک مانند حمام یا کمد نیز انجام دهید. برای اینکه مطمئن شوید نور سرگردان فیلم شما را خراب نمی کند، می توانید این کار را در شب با تمام چراغ ها خاموش انجام دهید. برای امنیت بیشتر، در و هر شکاف دیگری را با حوله بپوشانید.

هنگامی که اتاق شما آماده شد، فیلم، قیچی و مخزن رشد خود را روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس درب مخزن را باز کرده و قرقره و لوله داخل آن را خارج کنید. به یاد داشته باشید که همه آنها را کجا قرار داده اید زیرا باید مراحل زیر را در یک اتاق کاملا تاریک انجام دهید.

چراغ ها را خاموش کرده قرقره را بردارید و دو فلش را در هر طرف بگذارید. هنگامی که آنها را پیدا کردید، شروع به تغذیه لیدر فیلم در قرقره کنید تا زمانی که سوراخ های چرخ دنده فیلم را بشنوید که در جای خود کلیک می کنند. قرقره را به جلو و عقب بچرخانید و تا زمانی که به انتهای فیلم برسید ادامه دهید. سپس قیچی خود را بگیرید و گیره های فیلم را از قوطی جدا کنید. پس از اتمام، لوله را از طریق سوراخ وسط قرقره فشار دهید و آن را داخل مخزن در حال توسعه قرار دهید. وقتی قرقره داخل شد، درب آن را دوباره بپیچید و تمام.

2. مخلوط کردن مواد شیمیایی

قبل از مخلوط کردن مواد شیمیایی، ابتدا باید 1000 میلی لیتر آب داغ (110 درجه فارنهایت/43.5 درجه سانتیگراد) را در پارچ مدرج بریزید. به خاطر داشته باشید که برای اطمینان از داشتن دمای مناسب از دماسنج استفاده کنید. هنگامی که به دمای توصیه شده رسیدید، توسعه دهنده را اضافه کنید و آن را کاملاً مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن، محلول را با استفاده از قیف داخل بطری کهربایی با برچسب Developer بریزید.

اکنون فرآیند دقیق را با Blix A تکرار کنید (همچنین 1000 میلی لیتر در 110 درجه فارنهایت/43.5 درجه سانتیگراد). وقتی تمام پودر بلیکس A در پارچ قرار گرفت، بلیکس بی را بریزید و شروع به هم زدن کنید. پس از آن، آن را در بطری با برچسب Blix بریزید.

مرحله آخر ریختن تثبیت کننده در پارچ پر از 1000 میلی لیتر آب تمیز (دمای متوسط) است. پس از اتمام مخلوط کردن محلول، آن را به بطری با برچسب Stabiliser منتقل کنید. اگر چه لازم نیست، به راحتی می توانید آب داغ (110 درجه فارنهایت / 43.5 درجه سانتیگراد) را به بطری با برچسب Hot Water اضافه کنید زیرا بعداً وقتی فیلم را از قبل خیس کنید به آن نیاز خواهید داشت. برای حفظ دمای بطری ها، می توانید آنها را در یک وان پر از آب داغ قرار دهید.

3. توسعه فیلم

هر مرحله به زمان حساس است، بنابراین از چند تایمری که در تلفن هوشمند خود دانلود کرده اید استفاده کنید. برای هر مرحله فهرست شده در زیر یک تایمر تنظیم کنید. پس از تنظیم تایمر، می توانید دمای مواد شیمیایی باقی مانده در وان را بررسی کنید. اگر دمای آنها در حدود 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) باشد، شما خوب هستید!

زمان در حال توسعه

  • قبل از خیساندن: 1 دقیقه
  • توسعه دهنده: 3.5 دقیقه
  • Blix: 6.5 دقیقه
  • شستشو: 3 دقیقه
  • تثبیت کننده: ½ تا 1 دقیقه

از قبل خیس کن

درب مخزن در حال توسعه خود را بردارید، مقداری آب گرمی که ذخیره کرده اید را در بطری کهربایی بریزید و بگذارید یک دقیقه بماند. وقتی زمان به پایان رسید، آب را بیرون بریزید و در توسعه دهنده بریزید. هنگامی که مخزن را با توسعه دهنده پر کردید، می توانید تایمر را روشن کنید و مخزن را برای ده ثانیه اول به هم بزنید. سپس هر 30 ثانیه تانک را بچرخانید تا زمان تمام شود. پس از خاموش شدن تایمر، توسعه دهنده را از مخزن خارج کنید و دوباره داخل بطری کهربایی بریزید. می توانید از آن (همراه با بلیکس و تثبیت کننده) برای توسعه هفت رول فیلم دیگر قبل از انقضای آن استفاده کنید.

بلیکس

در مرحله بعد، همین فرآیند را با Blix انجام دهید. هم زدن مخزن باعث می شود که ماده شیمیایی از طریق یک واکنش گرماگیر عبور کند. بنابراین هر چند وقت یکبار درب آن را باز کنید تا هوا خارج شود. در غیر این صورت حباب ها باعث ریختن مایع می شوند. پس از مخلوط کردن در بلیکس، آن را از مخزن خارج کرده و دوباره داخل بطری آن بریزید. سپس فیلم را با آب جاری (95 درجه فارنهایت – 105 درجه فارنهایت / 35 درجه سانتیگراد – 40.6 درجه سانتیگراد) به مدت سه دقیقه بشویید.

تثبیت کننده

تمام آب را از مخزن بریزید. سپس تثبیت کننده را داخل آن بریزید تا تمام مواد شیمیایی روی فیلم پاک شود. 15 ثانیه اول آن را هم بزنید و بگذارید بماند تا زمان تمام شود. پآخرین مرحله این است که درب را بردارید، قرقره را بیرون بیاورید و فیلم را با دقت باز کنید. اگر تصاویر را می بینید، فیلم خود را با موفقیت توسعه داده اید! اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلم را به نوارهای کوچکتر ببرید و بگذارید خشک شود.

4. اسکن فیلم

اکنون که عکس‌هایی روی نگاتیو خود دارید، وقت آن است که آنها را با یک اسکنر دیجیتالی کنید. می توانید از یک اسکنر اختصاصی استفاده کنید، اما یک اسکنر تخت معمولی زمانی که آن را با نگهدارنده نگاتیو تجهیز کنید به خوبی کار می کند.

به غیر از اسکنرهای سنتی، می توانید برنامه های اسکنر منفی را روی گوشی خود دانلود کنید. کافی است از یک قاب در نگاتیو خود عکس بگیرید تا برنامه نگاتیوها را به عکس های رنگی معمولی تبدیل کند. آنها به خوبی اسکنرهای واقعی نیستند، اما اگر بخواهید فوراً نتایج را ببینید، این کار را انجام می دهند.

نتیجه

کار با دوربین های فیلمبرداری و ساخت فیلم در خانه ممکن است دشوارتر از استفاده از گزینه های دیجیتال باشد. اما دیدن عکس‌های خود روی نگاتیو هنوز هم بسیار جادویی است، به خصوص اگر اشتباهات زیبایی را در بر داشته باشد که دوربین‌های دیجیتال نمی‌توانند تکرار کنند. اگر مراحل بالا را دنبال کنید، یاد خواهید گرفت که چگونه فیلم را در خانه توسعه دهید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *