آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

چگونه می توان یک عکس انتزاعی شگفت انگیز از روغن و آب ایجاد کرد

lazy

شگفت انگیزترین عکس ها ترکیبی از چیزهای ساده هستند. وقتی ظروف را می شویید، چسبیدن روغن به سینی شیشه ای آزارتان می دهد. اما در عکاسی می توانید از آن قطرات آب و روغن به نفع خود استفاده کنید.

عکاسی ماکرو آب حوزه متنوعی است و می تواند انرژی خلاق شما را افزایش دهد. در پروژه زیر به شما نشان می دهیم که چگونه از آب و روغن برای ایجاد تصاویر رنگارنگ و انتزاعی استفاده کنید.

آب و روغن دارای خواصی هستند که باعث دفع و جذب همدیگر در یک زمان می شود. این به ما این امکان را می دهد که یک انتزاع آب جدید، متشکل از حباب ها و رنگ ها طراحی کنیم.

Oil and water photography 1 1

آنچه شما نیاز خواهید داشت

  • دوربین
  • یک لنز ماکرو یا لوله های اکستنشن
  • یک ست صندلی
  • ورق شیشه ای
  • سه پایه
  • مایع ظرفشویی
  • شیشه پاک کن
  • دستمال کاغذی یا پارچه ای
  • روزنامه
  • مواد رنگارنگ برای پس زمینه
  • روغن پخت و پز (من از روغن نباتی استفاده می کنم، اما انواع دیگر به همین خوبی کار می کنند)
  • آب
  • قاشق یا قطره چشم

oil and water photography 2

1. مواد را جمع آوری کنید

قبل از شروع، باید چند ماده را با هم جمع کنیم. برای گرفتن یک عکس رنگارنگ و زنده، به یک پس زمینه نیاز دارید. به دنبال کاغذ یا مجلات مقوایی رنگی، حوله چای، پوستر یا کاغذ دیواری باشید. هر ماده هیجان انگیزی می تواند کار کند. حتی می توانید چند عکس را در تبلت خود دانلود کنید و از آن به عنوان پس زمینه ای برای عکاسی با روغن و آب خود استفاده کنید.

من متوجه شده ام که هر چه رنگ مواد قوی تر باشد، بهتر است. کنتراست و عمق بیشتری به تصویر اضافه می کند. عناصر با رنگ تیره تر مانند قهوه ای یا مشکی نور را چندان منعکس نمی کنند. برای بهترین نتیجه، رنگ های روشن تر را هدف بگیرید.

oil and water photography 4

به خاطر داشته باشید که پس زمینه عکس شما تار خواهد بود. در مورد انتخاب الگوها و اشکال دقیق در مواد خود زیاد نگران نباشید.

در مرحله بعد، باید سوژه خود را با یک لایه شیشه شفاف روی پس زمینه آویزان کنید. این برای ایجاد فاصله مناسب از پس زمینه است.

من تکه شیشه ام را از یک قاب عکس بزرگی که در یک فروشگاه خیریه پیدا کردم، تهیه کردم. یک کاسه شیشه ای یا حتی یک مخزن ماهی استفاده نشده نیز کار خواهد کرد. مقداری شیشه پاک کن بردارید و لیوان خود را به خوبی پاک کنید. ما نمی خواهیم هیچ گرد و غبار یا اثر انگشتی در عکس های ما ظاهر شود!

oil and water abstract photography 04

2. آشفتگی را به حداقل برسانید

روغن می تواند یک ماده کثیف برای کار با آن باشد، بنابراین آماده سازی آن حیاتی است. سعی کنید دکل خود را برای این پروژه در فضای باز و روی زمین صاف و یکدست راه اندازی کنید.

همیشه مقداری حوله کاغذی یا یک پارچه کهنه آماده داشته باشید تا در صورت ریختن هر گونه مواد ریختن آن بر روی زمین باشد. از قاشق یا قطره چشمی استفاده کنید تا روغن را در مقادیر کم و یکنواخت روی آب بمالید.

توصیه می‌کنم یک لایه روزنامه در زیر محل کار خود قرار دهید تا از زمین در برابر نشت محافظت شود. اگر از تبلت خود به عنوان پس زمینه استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را در یک قاب محافظ بپوشانید!

oil and water abstract photography 03

3. صحنه عکاسی خود را تنظیم کنید

وقت آن است که برای عکسبرداری خود آماده شوید. جفت صندلی خود را بگیرید و آنها را با فاصله کمی از یکدیگر قرار دهید. سپس تکه شیشه خود را بین صندلی ها قرار دهید و یک پل کوچک را تشکیل دهید. اگر صندلی کافی ندارید، می توانید از جعبه های شیر یا آبمیوه نیز استفاده کنید.

چند تکه از مواد رنگارنگ خود را بردارید و آنها را روی زمین زیر ورق شیشه قرار دهید. بسته به ارتفاع صندلی هایتان، ممکن است لازم باشد مواد رنگی خود را بالا ببرید. می توانید از چیزی مانند چند کتاب یا آجر استفاده کنید تا پس زمینه قاب دوربین را پر کند.

oil and water abstract photography 05

4. موقعیت دوربین و تنظیمات را انتخاب کنید

وقتی صحبت از عکاسی ماکرو انتزاعی به میان می آید، تنظیمات دوربین می تواند کمی مشکل باشد. یک لنز ماکرو یا یک لوله اکستنشن می تواند میزان نوری که به سنسور دوربین شما می رسد را کاهش دهد. به همین دلیل ممکن است لازم باشد از نوردهی طولانی تری استفاده کنید.

توصیه می کنم از سه پایه استفاده کنید تا دستگاه خود را در حین عکاسی خوب و ثابت نگه دارید. استفاده از سه پایه همچنین دستان شما را برای دستکاری مخلوط روغن و آب روی لیوان آزاد می کند.

دوربین خود را در سه پایه خود قفل کنید و آن را طوری مرتب کنید که لنز زیبا و نزدیک به شیشه باشد. المان جلویی را تا حد امکان موازی با سطح شیشه کنید. این کار تمرکز را بسیار آسان تر می کند. دوربین خود را روی ناحیه ای دقیقاً در مقابل لنز متمرکز کنید و حالت نمایش زنده را روشن کنید.

حالت Live View به شما امکان می دهد بدون خم شدن بیش از حد به تماشای اتفاقات روی شیشه بپردازید. استفاده از حالت نمایش زنده لرزش دوربین را نیز کاهش می دهد.

از حالت دستی و دیافراگم در اطراف f/3.5 استفاده کنید تا مطمئن شوید که فقط روی دایره های روغن فوکوس می کنید نه روی شی پس زمینه. تنظیم ISO روی 100 یا 200 برای عکاسی ماکرو حبابی مناسب است. سرعت شاتر به شرایط نور بستگی دارد.

oil and water photography 3

5. شروع به عکاسی انتزاعی از روغن و آب کنید

وقتی همه چیز را آماده کردید، نوبت به بخش سرگرم کننده می رسد! آب، روغن و پارچه یا حوله کاغذی خود را بردارید و آنها را در دستان خود قرار دهید. ابتدا ظرف شیشه ای خود را با آب پر کنید. اطمینان حاصل کنید که از آب کافی استفاده کنید. در غیر این صورت بافت شیشه ای ظرف نیز در عکس شما ظاهر می شود.

از قطره چشم یا قاشق خود استفاده کنید و مقدار کمی روغن را روی سطح آب، زیر لنز دوربین خود بمالید. به راحتی می توانید از روغن زیتون، روغن آفتابگردان یا هر روغن گیاهی استفاده کنید. فقط چند قطره اضافه کنید و ببینید ترکیب روغن و آب چگونه عمل می کند. همیشه می توانید روغن بیشتری اضافه کنید، اما نمی توانید آن را خارج کنید.

اگر قطرات روغن را خیلی بزرگ دیدید، مقداری صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حباب های روغن کوچکتر و پر جنب و جوش تر می شوند.

oil and water photography 5 1

صفحه LCD خود را در حالت نمایش زنده تماشا کنید تا ببینید چه خبر است. راه های بی پایانی برای شکل دادن به روغن و آب شما برای نتایج منحصر به فرد وجود دارد. شما می توانید با جابجایی بین قطرات آب و روغن روی ورق شیشه خود، لایه هایی از حباب ایجاد کنید.

می توانید از یک قاشق استفاده کنید و مایعات را با هم بچرخانید تا مخلوطی از حباب ها و شکل های روغن کوچکتر و بزرگتر را ایجاد کنید.

نسبت های مختلف آب به روغن اثرات کاملا متفاوتی ایجاد می کند. هنگامی که مقدار خاصی از روغن و آب را مصرف کردید، مخلوط را با مقداری حوله کاغذی پاک کنید و دوباره شروع کنید!

در حالی که در حال آزمایش هستید، فراموش نکنید که پس زمینه خود را نیز تغییر دهید. مواد مختلف را لایه بندی کنید تا شیب های جالبی به دست آورید یا برای نمایه ای چشمگیر بر روی یک رنگ تمرکز کنید. عکاسی روغن روی آب به خلاقیت و امتحان ترکیب‌های جدید بستگی دارد.

oil and water abstract photography 01

نتیجه

کنتراست یک ابزار عکاسی قدرتمند است که شباهت ها و تفاوت های یک تصویر را برجسته می کند. شباهت ها تصویر را به هم نزدیک می کند و تفاوت ها فضا و عمق بیشتری می بخشد.

چرا از این فرصت استفاده نمی کنید تا با مقداری عکاسی از روغن و آب آزمایش کنید؟ شما فقط به مقداری زمان اضافی و چند ماده ساده در اطراف خانه نیاز دارید. نتایج شما را شگفت زده خواهد کرد!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *