آموزش

چگونه لنز دوربین را تمیز کنیم؟

how to clean camera lens dslr

کثیف بودن لنز دوربین بسیار ترسناک است چرا که تمام چیزی که از یک صحنه دریافت میکنید را زیر سوال میبرد لنز کثیف شبیه به شیشه عینک کثیف برای افراد عینکی است گاهی این کثیفی بسیار ملموس است اما گاهی فقط زمانی متوجه آن میشود که شیشه عینک را تمیز میکنید و بلافاصله بعد از اینکه تمیز شد متوجه تغییر کیفیت تصویر میشوید لنز هم به همین شکل عمل میکند. یک لکه کوچک میتواند ساعت ها شما را درگیر ویرایش کند.

برخی از مشکلات می توانند وحشتناک باشند اگر بلافاصله با آنها برخورد نشوند. آنها می توانند منجر به صرف پول اضافی برای تجهیزات جدید شوند. در عوض، توصیه می کنیم یاد بگیرید چگونه لنز دوربین را به درستی تمیز کنید. این مقاله نشان می دهد که چگونه از آلوده شدن لنز دوربین خود به گرد و غبار، رطوبت و قارچ جلوگیری کنید. همچنین توضیح می دهیم که چگونه لنز دوربین را تمیز کنید تا مانند لنز نو کار کند.

How to clean a camera lens 93

چند نکته برای تمیز نگه داشتن لنز دوربین

با تمیز کردن مناسب لنز می توانید طول عمر لنز خود را افزایش دهید. هر چه وسایل شما آلودگی بیشتری داشته باشند، خطر خرابی بیشتر است.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد:

  • دوربین خود را در یک کیف دوربین ایمن حمل کنید
  • وسایل خود را در مکانی خشک و روشن نگه دارید
  • بگذارید وسایلتان خشک شوند زیرا هنگام عکاسی در مناطق گرمسیری یا باران، رطوبت می تواند وارد لنز شما شود.
  • از یک فیلتر UV برای محافظت از عنصر جلویی لنز دوربین خود استفاده کنید
  • همیشه از درپوش لنز خود استفاده کنید
  • از هود لنز استفاده کنید
  • هنگام قرار گرفتن در یک منطقه گرد و غبار، لنزها را عوض نکنید
  • به طور منظم به تعمیرگاه دوربین عکاسی مراجعه کنید
  • به محض اینکه متوجه شدید آلودگی را از بین ببرید

How to clean a camera lens 6

چگونه لنز دوربین خود را تمیز کنیم

در اینجا هفت نکته ما برای جلوگیری از آلوده شدن لنز خود آورده شده است.

1. روی لنز باد نزنید

به جای آن از دمنده استفاده کنید. اگر روی آن باد بزنید، باعث ایجاد رطوبت و آلودگی بیشتر روی لنز می شود. یک دمنده کوچک می تواند در جیب شما جا شود تا بتوانید در هر زمان و هر مکان از آن استفاده کنید.

How to clean a camera lens 7

2. از پارچه میکروفیبر یا برس لنز استفاده کنید

هنگامی که می خواهید چیزی را از روی لنز خود پاک کنید، حتما از یک ابزار نرم استفاده کنید. ما یک پارچه لنز میکروفیبر، برس لنز، یا دستمال تمیز کردن را توصیه می کنیم.

How to clean a camera lens

3. منظره یاب خود را فوراً تمیز کنید

اگر وقتی از منظره یاب خود نگاه می کنید لکه هایی را مشاهده کردید، ابتدا آن را تمیز کنید. از پارچه میکروفیبر استفاده کنید. می توانید متوجه شوید که این علائم وجود دارند و در واقع روی سطح لنز یا داخل آن نیستند.

4. نقاطی که دسترسی به نقاط سخت روی بدنه لنز + هود وجود دارد

با تمیز کردن بدنه و هود لنز با یک پارچه میکروفیبر مرطوب شروع کنید. چند قطره محلول تمیز کننده لنز برای حذف ذرات گرد و غبار معجزه می کند. من از براش برای حذف کثیفی و گرد و غبار در مناطقی که دسترسی به آن سخت است، مانند سوئیچ دستی/فوکوس خودکار استفاده کرده ام. مسواک های نرم نیز کار می کنند، به خصوص برای فوکوس لاستیکی یا حلقه های زوم.

expert photography cleaning lens hood

5. از مایع پاک کننده استفاده کنید

از دمنده و برس تمیز کننده استفاده کنید، اما اگر کافی نیست مایع تمیزکننده لنز را روی پارچه بمالید. نه مستقیماً به لنز زیرا می تواند باعث ایجاد دانه های مایع تمیز کننده شود. در دایره های متحدالمرکز پاک کنید، زیرا رگه ها را کاهش می دهد. از مرکز به بیرون با حرکت دایره ای کار کنید، زیرا این کار زباله ها را به لبه نزدیک می کند. فشار زیادی وارد نکنید، زیرا ممکن است منجر به خراش یا لکه شود.

how to clean camera lens lenscleaning

6. کوه لنز

پایه لنز را با همان پارچه مرطوب مالش دهید. مراقب آلودگی و چربی که ممکن است وجود داشته باشد باشید.

expert photography lens mount

7. در مورد عنصر نوری عقب چطور؟

با دمنده هوا شروع کنید، زیرا برخی زباله ها یا کثیفی ها می توانند ساینده باشند. سپس از یک پارچه خشک (استفاده نشده) برای تمیز کردن لکه ها و گرد و غبار استفاده کنید. برای عناصر شیشه ای، سعی کنید پارچه های میکروفیبر خود را در یک ظرف دربسته نگه دارید. همیشه ابتدا آنها را از نظر آلودگی بررسی کنید.

How to clean a camera lens 2

آیا هنگام تمیز کردن لنزهای دوربین خطری وجود دارد؟

لنزهای دوربین خود را همیشه تمیز نکنید. دنده دوربین شما دارای روکش ها و مواد شیمیایی خاصی است که در تولید آن استفاده شده است که نباید آنها را بردارید. لنزها و سنسورها در بالای لیست قرار دارند. مطمئن شوید که فقط از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص تمیز کردن لنز هستند. همچنین شایان ذکر است که لنزهای مختلف پوشش لنز متفاوتی دارند و به مواد شیمیایی مختلفی نیاز دارند. برخی از مواد شیمیایی ذکر شده در کیت تمیز کردن لنز ممکن است برای لنز شما مناسب نباشد. در دفترچه راهنما بررسی کنید.

اگر لنز خود را با شن و ماسه معرفی کرده اید، پارچه ای را روی آن پاک نکنید. این باعث آسیب دائمی می شود. با یک دمنده شروع کنید یا آن را به یک حرفه ای بسپارید. پارچه های میکروفیبر خود را در یک ظرف دربسته و تمیز نگه دارید. ابتدا آنها را برای هر گونه کثیفی یا گرد و غباری که ممکن است کثیفی بیشتری روی لنز خود وارد کنید، بررسی کنید.

how to clean camera lens dslr

نتیجه

وجود مقداری کثیفی روی لنز دوربین یا داخل آن معمول است. تمیز نگه داشتن آنها زمانی که هر روز از آنها استفاده می کنید دشوار است. توصیه می کنیم به پیشگیری توجه کنید زیرا تمیز کردن لنز همیشه آسان نیست. تمیز نگه داشتن وسایل بسیار ساده تر از حل مشکلاتی است که پس از آن کثیفی ایجاد کرده است. همیشه ابزار تمیزی برای تمیز کردن لنز همراه خود داشته باشید. اگر می بینید که نمی توانید به راحتی کثیفی ها را پاک کنید، لنز خود را به یک سرویس دوربین ببرید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *