آموزش

چگونه اتاق تاریک خود را بسازیم نکات عکاسی DIY

DIY darkroom safelight

آیا به عکاسی فیلم علاقه دارید و آرزو می کنید که یک اتاق تاریک داشته باشید؟ اگر به شما بگوییم تمام چیزی که نیاز دارید یک حمام (یا هر اتاقی با سینک ظرفشویی) برای ساختن یک تاریکخانه DIY است، باور میکنید؟ در این مقاله، نحوه تبدیل فضای خود به یک تاریکخانه را با چند مرحله ساده به شما نشان خواهیم داد.

darkroom

برای یک تاریکخانه DIY به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

مهمترین عنصر در ایجاد اتاق تاریک شما مکان نیست بلکه تجهیزات است. هزاران ابزار وجود دارد که می توانید برای توسعه و چاپ فیلم خریداری کنید. اما موارد زیر چیزی است که برای شروع به آن نیاز دارید.

  • مخزن توسعه یک ظرف ضد نشتی است که در آن رول فیلم خود را برای توسعه قرار می دهید.
  • کیسه تعویض فیلم به شما امکان می دهد فیلم را از قوطی به مخزن در حال توسعه بدون قرار گرفتن در معرض آن منتقل کنید.
  • مواد شیمیایی تولید کننده فیلم شامل مواد شیمیایی است که برای توسعه فیلم خود به آن نیاز دارید. محبوب ترین آنها HC-110 برای سیاه و سفید و C-41 برای رنگی هستند.
  • سینی های در حال توسعه حاوی مواد شیمیایی هستند که برای چاپ تصاویر خود نیاز دارید. برای شستن مواد شیمیایی از روی چاپ معمولاً به چهار عدد برای توسعه دهنده، فیکس کننده، حمام استاپ و آب نیاز دارید.
  • چراغ‌های ایمنی، لامپ‌های قرمز رنگی هستند که در اتاق‌های تاریک استفاده می‌شوند. آنها به این دلیل نامیده می شوند که در اطراف کاغذ عکس که معمولاً به نور حساس است ایمن هستند.
  • بزرگ‌کننده فیلم، تصویر را روی کاغذ چاپ شما نمایش می‌دهد تا آن را در معرض دید قرار دهد.
  • تایمر اتاق تاریک به شما امکان می دهد فرآیند توسعه خود را به طور دقیق زمان بندی کنید.

البته خیلی چیزهای دیگه هم هست که میتونید به این لیست اضافه کنید. اما موارد فوق، ملزومات اولیه برای توسعه و چاپ فیلم هستند.

DIY darkroom film photography

به دنبال یک مکان خوب باشید

اتاق تاریک شما باید آب روان داشته باشد و باید ضد نور باشد. در بیشتر موارد، تنها جایی در خانه شما که این شرایط را برآورده می کند، حمام است. اما البته، تا زمانی که ابزاری برای محافظت از نور در آن مناطق دارید، می توانید از آشپزخانه نیز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  ۱۱ نکته برای بهبود عکاسی از جزئیات معماری

یکی دیگر از نیازهای حیاتی برای تاریکخانه DIY شما یک دستگاه تهویه است (که اکثر حمام ها دارند). بخارهای شیمیایی گاهی اوقات می توانند بسیار زیاد باشند و گردش هوا باعث کاهش بو می شود.

DIY darkroom enlarger

نور اتاق خود را اثبات کنید

فیلم فوق العاده به نور حساس است. حتی یک ثانیه قرار گرفتن در معرض نور می تواند فیلم شما را خراب کند. به همین دلیل ضروری است که اتاقی که انتخاب می‌کنید ضد نور باشد، از جمله شکاف‌های کوچک بین درها و پنجره‌ها.

بنابراین چگونه اتاق خود را ضد نور می کنید؟ اولین قدم این است که داخل شوید و چراغ را خاموش کنید. چند دقیقه بمانید تا چشمانتان به تاریکی عادت کند. حالا اگر نوری را دیدید به اطراف نگاه کنید زیرا کار از آنجا شروع می شود.

هنگامی که مناطقی را که نور از آن عبور می کند را کشف کردید، باید آنها را مهر و موم کنید. برای پوشاندن شکاف ها می توانید از چسب نواری مشکی استفاده کنید. و برای درهایی که نمی‌توانید چسب بزنید، می‌توانید در عوض آن‌ها را با حوله‌های ضخیم پر کنید. آنها به خوبی کار می کنند و در صورت نیاز به خارج شدن از اتاق می توانید به راحتی آنها را بردارید.

پنجره ها چطور؟ می توانید تابلوهای پوستر سیاه و سفید ارزان خریداری کنید و آنها را برای مهر و موم کردن طاقچه بچسبانید. ضخامت تخته ها باید به اندازه ای باشد که از عبور نور جلوگیری کند. در عین حال، آنها به اندازه کافی سبک هستند که با نوار چسب نگه داشته شوند.

پس از اتمام آب بندی اتاق، دوباره چراغ ها را خاموش کنید و چند دقیقه داخل آن بمانید. اگر کاملاً مشکی است، پس شما کار بزرگی را انجام داده‌اید که تاریکخانه خود را در برابر نور محافظت کنید!

اطمینان حاصل کنید که سینک شما به راحتی در دسترس است
وجود آب روان در ساخت فیلم بسیار مهم است. شما از آن بیشتر برای شستن مواد شیمیایی از خود فیلم یا کاغذ عکس استفاده می کنید. گاهی اوقات، لازم است آب را برای چند دقیقه در جریان نگه دارید تا مطمئن شوید که فیلم یا کاغذ شما بدون مواد شیمیایی باقی مانده است.

مطلب پیشنهادی:  آموزش تغییر طرح و رنگ لباس در فتوشاپ

بهترین کار این است که تجهیزات خود را نزدیک سینک نگه دارید و مطمئن شوید که درهم و برهم نیست. به این ترتیب، زمانی که در حال توسعه فیلم هستید، به چیزهایی برخورد نمی کنید. به خصوص از آنجایی که قرار گرفتن در یک اتاق تاریک کار را برای شما سخت تر می‌کند.

همچنین باید مطمئن شوید که از آب داغ شیر خود استفاده نکنید زیرا ممکن است به فیلم شما آسیب برساند. آب لوله کشی معمولی کم و بیش دمای مناسبی برای رشد مناسب فیلم دارد. با این حال، اگر شک دارید، همیشه می توانید آن را با یک دماسنج بررسی کنید.

DIY darkroom sink

تجهیزات تاریکخانه خود را سازماندهی کنید

از آنجایی که شما در یک اتاق کم نور کار می کنید، باید دقیقاً بدانید که تک تک تجهیزات را کجا قرار می دهید. برخی از ابزارها مانند تایمر و بزرگ‌کننده عکس به برق نیاز دارند، بنابراین ضروری است که یک منطقه خشک و مرطوب برای اتاق تاریک خود ایجاد کنید.

برای ناحیه خشک می توانید یک میز دور از سینک قرار دهید و بزرگ کننده را در آنجا نصب کنید. انجام این کار از خیس شدن تجهیزات شما جلوگیری می کند و همچنین احتمال برق گرفتگی شما را کاهش می دهد.

برای منطقه مرطوب، می توانید سینی های در حال توسعه خود را روی پیشخوان در کنار سینک قرار دهید. به این ترتیب می توانید پس از اتمام قرار دادن کاغذ عکس خود در زیر بزرگ کننده، سریعتر توسعه دهید.

DIY darkroom wet area

برای محافظت از فیلم، Safelight را نصب کنید

قبل از شروع پردازش فیلم، مطمئن شوید که لامپ های معمولی لامپ را در حمام خود بردارید. آنها به راحتی می توانند فیلم یا کاغذ عکس پردازش نشده شما را در معرض دید قرار دهند و عکس های شما را پاک کنند.

یک چراغ ایمنی نصب کنید تا بتوانید همچنان بدون نگرانی از خراب شدن چاپ هایتان، ببینید در تاریکخانه چه می کنید.

اما باید به خاطر داشته باشید که ایمن لایت تنها زمانی قابل استفاده است که در حال توسعه کاغذ عکس هستید. نور ایمن همچنان بر فیلم پردازش نشده تأثیر می گذارد. بنابراین هنگام بارگذاری فیلم در مخزن فیلم، مطمئن شوید که آن را کاملاً خاموش کنید.

مطلب پیشنهادی:  ژست عکاسی دخترانه

اگر نمی‌خواهید چراغ ایمنی را خاموش کنید، باید از کیسه تعویض فیلم استفاده کنید. می توانید قوطی فیلم و مخزن در حال توسعه را داخل آن قرار دهید و فیلم پردازش نشده را دوباره در آنجا بچرخانید. در مورد بعدی در مورد تعویض کیف بیشتر صحبت خواهیم کرد.

DIY darkroom safelight

برای بهترین نتیجه از کیسه تعویض فیلم استفاده کنید

کیسه تعویض فیلم همان چیزی است که هنگام خارج کردن فیلم از قوطی و داخل قرقره مخزن در حال توسعه استفاده می کنید. و مسلماً مهم ترین ابزاری است که برای تاریکخانه خود به آن نیاز دارید. از آنجایی که ضد نور است، فیلم شما را خراب نمی کند.

پس چرا باید از کیسه تعویض برای بارگیری فیلم استفاده کنید اگر در تاریکخانه خود یک چراغ ایمنی دارید؟ پاسخ سریع این است که فیلم به نور ایمن حساس است. بنابراین لازم است که فرآیند بارگیری فیلم در تاریکی انجام شود. برای استفاده از آن، باید قوطی فیلم و مخزن در حال توسعه خود را در کیسه قرار دهید، آن را ببندید، و بازوهای خود را به داخل آستین ها بکشید تا فیلم به قرقره منتقل شود.

مشکل بالقوه استفاده از کیف این است که شما اصلاً کاری را که انجام می دهید نمی بینید. قبل از اینکه این کار را با کیسه انجام دهید، حتما تمرین کنید که فیلم را در قرقره قرار دهید.

به یاد داشته باشید که هنگامی که فیلم در مخزن در حال توسعه است، می توانید چراغ ایمنی را روشن کنید و نگران قرار گرفتن در معرض تصادفی نباشید. مخزن ضد نور است حتی زمانی که درب آن را برای ریختن مواد شیمیایی باز می‌کنید و کار کردن را حتی در نور معمولی ایمن می‌کند.

DIY darkroom changing back

نتیجه

همانطور که می بینید، پیدا کردن مکانی برای قرار دادن یک تاریکخانه DIY چندان دشوار نیست. در بیشتر موارد، حمام برای رفع نیازهای شما کافی است. سخت ترین بخش ایجاد اتاق تاریک شما، جستجوی تجهیزاتی است که برای پردازش فیلم خود نیاز دارید.

خوشبختانه، این روزها می توانید تقریباً هر چیزی را در اینترنت پیدا کنید. اگر به اندازه کافی صبور باشید تا به دنبال تجهیزات مناسب بگردید. همچنین میتوانید به صورت سفارشی این تجهیزات را از فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر تهیه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *