آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال, راهنمای خرید

بعد از خرید دوربین حتما این تنظیمات را چک کنید!

got a new camera change these settings before you shoot 6

هیچ چیز مثل باز کردن یک دوربین جدید برای اولین بار نیست. داشتن یک دوربین جدید برای یک عکاسی هیجان انگیز است، اما قبل از اینکه به سمت تپه ها،‌ استودیو یا یک مقصد دوردست بروید، ایده هوشمندانه ای است که ابتدا بعضی از تنظیمات مهم دوربین را بررسی و تنظیم کنید،‌ چند تغییر در تنظیمات که میتواند روی خروجی تصویر شما تفاوت چشم‌گیری ایجاد کند. اینکه چگونه منوی خود را تنظیم می کنید و دکمه ها و شماره های خود را سفارشی می کنید یک موضوع بسیار شخصی است. بستگی به این دارد که از چه چیزی عکس می گیرید، از چه ویژگی هایی استفاده می کنید و دوست دارید چگونه کار کنید. مهم نیست که روی چه چیزی تمرکز کرده اید، این تنظیمات را همه عکاسان باید بررسی کنند و مطابق نیاز خود تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنند.

گسترش منوی دوربین

شاید ثابت ترین و بزرگترین تغییر در دوربین ها در عصر دیجیتال، اندازه و پیچیدگی سیستم منو باشد. به عنوان نمونه ای از این رشد، اولین DSLR اصلی کانن، Canon D30 از سال 2000 را در نظر بگیرید، که منوی آن در مجموع 31 آیتم را در یک لیست طولانی اسکرول نشان می داد. از طرف دیگر، دوربین پیشرفته R3 تولید اخیر کانن، 433 آیتم منو را ارائه می دهد که در 8 دسته یا تب سازماندهی شده اند. Canon و سایر تولیدکنندگان در سازماندهی همه این ویژگی‌ها در دسته‌های نسبتاً منطقی مانند: کیفیت تصویر، پخش، فوکوس خودکار و بی‌سیم، کار معقولی که در بعضی از برندها بهتر انجام شده است. با این حال، آنها هیچ سرنخی به شما نمی دهند که کدام اقلام را باید در دوربین تنظیم کنید – کدام مورد را بهتر است بیشتر مواقع روشن کنید یا در همان حالت خاموش نگه دارید.

شاید ثابت ترین تغییر در دوربین ها در عصر دیجیتال، اندازه و پیچیدگی سیستم منو باشد.

به همین دلیل، بسیاری از عکاسان برخی از آیتم‌ها را در صورت نیاز تغییر می‌دهند و بقیه منو را برای مدتی رها می‌کنند، مگر اینکه دفترچه راهنمای دوربین را بصورت کامل خوانده و تنظیمات آن را انجام دهند که خیلی از افراد این کار را نمیکنند (‌مخصوصا ما ایرانیا که اصلا حوصله این چیزارو نداریم)‌ – همین باعث میشه که ما بعضی تنظیماتی که به نظر ساده میان اما بسیار روی تصویر تاثیرگذار هستن رو نادیده بگیریم. این مقاله فهرست کوتاهی از مواردی که باید برای همه عکاسان تغییر کند ارائه می کند. تنظیمات پیش فرض خانواده – مالک قبلی –  (یا تنظیمات اشتباه یا شخصی سازی شده مالک قبلی) ممکن است بکار شما نیاید. خوب حالا بدون اینکه زیاد در مورد مسائلی که اگر بخواهیم در موردشان صحبت کنیم تمامی ندارد بریم سراغ اصل مطلب تا در مورد مهمترین مواردی که باید تغییر دهیم بیشتر بدانیم.

دیوپتر

خوب، بهتره بدونید که با توجه به اینکه موضوع این مقاله تنظیمات منو است اولین چیزی که میخواهیم به شما بگوییم دیوپتر نام دارد که در منو نیست. دیوپتر تنظیم فوکوس برای منظره یاب دوربین شما است. در جایی نزدیک چشمی یک اهرم چرخان کوچک وجود دارد که احتمالاً دارای برچسب های مثبت و منفی است. چرخاندن این اهرم، عناصر لنز را در منظره یاب تنظیم می کند تا وضوح دید را برای افراد با نیازهای بینایی متفاوت تنظیم کند.

got a new camera change these settings before you shoot 1

هنگامی که دیوپتر شما به درستی تنظیم شود، از منظره یاب به وضوح خواهید دید.

وقتی دیوپتر به درستی تنظیم شود، زمان بهتری برای دیدن سوژه و اطلاعات نمایش داده شده در منظره یاب الکترونیکی دوربین بدون آینه یا صفحه فوکوس دوربین DSLR خواهید داشت. اگر دیوپتر بدرستی تنظیم نشده باشد و تصویر کمی تاریک یا تار باشد شما، کمی باید چشمان خود را تحت فشار قرار دهید تا بتوانید بصورت واضح همه چیز را ببینید و در فوکوس نگه دارید! اما اگر بدرستی تنظیم شده باشد دیگر هیچکدام از این موارد مهم نیست و میتوانید براحتی از طریق منظره یاب تصویربرداری کنید. این اهرم چرخان کوچک را می توان به راحتی به صورت تصادفی تنظیم کرد و غیرعادی نیست که از منظره یاب خود نگاه کنید و ناگهان از بد شدن بینایی خود شوکه شوید. در حالی که برخی از اهرم ها قفل‌های بهتری نسبت به سایرین دارند، تقریباً هر دوربینی که استفاده کرده‌ام در ابتدا و دوباره در فواصل زمانی مختلف نیاز به تنظیم آن داشته است. این یک روش نسبتاً غیر جذاب برای شروع شخصی‌سازی دوربین شما است، اما بدون آن، کل دنیا می‌تواند برای شما تار باشد.

فرمت فایل

شاید هیچ تنظیمی به اندازه نوع فایل مهم نباشد. ما در اینجا از کل بحث Raw و JPEG کنار می‌گذاریم و به سادگی بیان می‌کنیم شما باید تصمیم خود را همین حالا بگیرید و هر فرمتی که برای شما بهتر است را همین حالا روی دوربین خود تنظیم کنید باید. یک فایل خام، برای تازه کارها، حاوی تمام اطلاعات ضبط اصلی در یک تصویر است، بسیار بیشتر از زیرمجموعه کارآمد موجود در یک JPEG. این به شما اجازه می دهد تا در پس پردازش یا همان ادیت تصویر، جزئیات بیشتری را از سایه ها یا هایلایت ها بازیابی کنید و جنبه های اساسی مانند تعادل رنگ سفید یا رنگ را تغییر دهید. نکته منفی این است که اندازه فایل (در مقایسه با JPEG) کمی بزرگ است و برای مشاهده و کار روی تصویر به نرم افزار خاصی نیاز دارد. در حالی که سازنده دوربین شما نرم افزار رایگانی برای این کار ارائه می دهد، بسیاری از مردم ترجیح می دهند از نرم افزارهای ویرایش عکس محبوب شرکت هایی مانند Adobe یا Capture One استفاده کنند.

got a new camera change these settings before you shoot 5

فرقی نمی‌کند انعطاف‌پذیری فایل‌های Raw یا راحتی JPEG را ارزش‌گذاری کنید، مطمئن شوید که یک قالب فایل را قبل از بیرون رفتن انتخاب کرده‌اید.

فایل JPEG یک فایل کوچک و راحت است که تقریباً توسط هر رایانه ای که در 25 سال گذشته ساخته شده است، قابل باز کردن و مشاهده است. نقطه ضعف JPEG این است که فایل پردازش و فشرده می شود. در حالی که برای اشتراک‌گذاری آنلاین مناسب است و برای چاپ معمولی بدون تغییر مناسب است، اما فاقد عمق اطلاعات رنگ و رنگ‌هایی است که یک ویرایشگر عکس ماهر هنگام کار در اتاق تاریک دیجیتال از آن استقبال می‌کند. خوشبختانه، اکثر سازندگان دوربین می دانند که نوع فایل یک تنظیم مهم است و معمولاً در بالای منو یا نزدیک آن قرار دارد. همچنین اغلب یک میانبر برای این ویژگی در منوی Quick یا Function یا روی صفحه نمایش پیدا می کنید. می‌توانید به‌طور همزمان با فرمت RAW و JPEG عکاسی کنید، اما این کار فقط در صورتی انجام می‌شود که واقعاً به آن نیاز داشته باشید. اگر یک فایل خام دارید، می‌توانید هر زمان که بخواهید، با هر مقدار، با هر تنظیمی که دوست دارید، یک JPEG بسازید، به شرطی که کامپیوتر، نرم‌افزار مناسب و زمان انجام آن را داشته باشید. بهترین زمان برای عکاسی همزمان راو و JPEG زمانی است که نیاز فوری به JPEG و تمایل طولانی مدت به Raw دارید.

خوشبختانه، اکثر تولیدکنندگان می‌دانند که نوع فایل مهم است و معمولاً در بالای اکثر منوها یا نزدیک به آن قرار دارد.

ابتدا این تنظیمات را انجام دهید و اگر هر از چند گاهی گردش کار عکاسی خود را تغییر می دهید، مطمئن شوید که برگردید و دوباره از آن بازدید کنید. برای نظارت آسان، وضعیت نوع فایل فعلی اغلب در منظره یاب یا در صفحه پشتی نمایش داده می شود.

فرمت کارت

معمولا عکس‌های دوربین شما روی یک کارت حافظه ذخیره می‌شوند و مانند هر فضای ذخیره‌سازی (دیجیتال یا واقعی) باید قبل از استفاده از داده‌های غیرضروری پاکسازی شود. هر سازنده دوربین روش متفاوتی برای برقراری ارتباط با کارت و ذخیره تصاویر روی آن دارد. برای ایجاد یک خط ارتباطی تمیز و قابل اعتماد بین دوربین و کارت، به شدت توصیه می‌شود که قبل از رفتن به عکاسی، کارت حافظه جدید را در داخل دوربین «فرمت» کنید.

got a new camera change these settings before you shoot 3

فرمت کردن کارت حافظه خود با دوربین جدید تضمین می کند که آنها عملکرد سریعی خواهند داشت و در بهترین وضعیت قرار دارند.

توجه داشته باشید که با فرمت کردن یک کارت، تمام عکس‌های روی آن، به همراه تمام پوشه ها و دیگر محتویات، حذف می‌شود و ساختار و مسیر ذخیره‌سازی جدیدی ایجاد می‌شود. زمانی که برای عکس‌برداری جدید می‌روید، قالب‌بندی توصیه می‌شود، البته تا زمانی که آخرین عکس هایی که گرفتید را به سیستم شخصی و یک حافظه امن انتقال داده باشید و از آن نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید. هیچ چیز مثل شروع با یک کارت حافظه خالی و مرتب نیست.

تاریخ و زمان

تاریخ و زمان ثبت هر تصویر در متادیتا های آن ذخیره می شود (اطلاعات اضافی که توسط نرم افزار قابل مشاهده است) و درست بودن آن ممکن است به طور بالقوه در آینده بکار شما بیاید. اکنون بسیاری از دوربین‌ها تنظیمات ساده‌ای برای سفر به مناطق زمانی مختلف و تنظیم زمان تابستانی دارند، به طوری که نیازی به درگیر کردن با تنظیم زمان واقعی نداشته باشید. اما تا آنجا که ما میدانیم دوربین‌ها در زمان‌سنجی طولانی‌مدت خیلی دقیق نیستند، بنابراین اگر در مورد داشتن زمان دقیق روی عکس‌هایتان سختگیر هستید، ممکن است لازم باشد هر چند ماه یا بیشتر این ویژگی را دوباره مرور کنید.

got a new camera change these settings before you shoot 2

تنظیم تاریخ و زمان صحیح روی دوربین می تواند به شما کمک کند که چه زمانی عکس گرفته اید را به خاطر بسپارید.

اطلاعات حق چاپ

یکی دیگر از موارد موجود در فراداده تصویر که ممکن است در آینده مفید باشد، تنظیم نام شما و سایر اطلاعات شخصی مربوطه است. توجه داشته باشید که این داده ها می تواند توسط هر کسی که به فایل دیجیتال شما دسترسی دارد بازنویسی شود. این تنظیم برای اطلاعاتی است که ممکن است برای شما یا دیگران مفید باشد، اما در حوزه گزینه‌های امنیتی خیلی نمیشه روشون حساب کرد. افزودن نام خود در قسمت کپی رایت سطح بسیار پایینی از امنیت را فراهم می کند. آن را صرفاً به عنوان یک یادداشت در نظر بگیرید که این شما هستید که عکس را گرفته اید، یا حداقل تصویری که با دوربین شما ثبت شده است.

got a new camera change these settings before you shoot 4

اطلاعات حق چاپ می تواند به شناسایی عکس های شما یا حتی بازیابی دوربین شما کمک کند.

همچنین می‌توانید از این تنظیم برای قرار دادن اطلاعات حق نسخه‌برداری خاص مانند «تمامی حقوق محفوظ است،» استفاده کنید تا به هر کس دیگری که به فایل دسترسی دارد اجازه دهید از قصد شما مطلع شود. با این حال، یک بار دیگر توصیه می شود که این مورد به راحتی توسط اشخاصی که کمی با کامپیوتر آشنا هستند بازنویسی میشود. یک استفاده بالقوه برای این منطقه، اطلاعات تماس شما است، معمولاً به صورت ایمیل. اگر دوربین شما گم یا دزدیده شود، می تواند از این طریق برای ارتباط با شما استفاده کند. درست است، البته معمولا اگر آدم خوبی گیر شما بیوفته این کار رو انجام میده و اطلاعاتی در مورد نحوه تماس با شما خواهد داشت.

کامل راه اندازی کن و برو بیرون برای عکاسی

هیچ یک از این تنظیمات به شما کمک نمی‌کند عکس‌های عالی بگیرید و آثار خارق العاده ای ثبت کنید، اما می‌توانند تجربه عکاسی با دوربین جدیدتان را کمی آسان‌تر کنند. جستجو در هزارتوی سیستم منو اولین انتخاب برای یک عکاس نیست، اما به من اعتماد کنید، چیزهای مفید زیادی در آن وجود دارد که حتما بکارتان می‌آید. شما بعد از اولین خرید خود چه مواردی را انجام میدهید؟‌ اگر دوست داشتید میتونید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *