آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

راهنمای نهایی فوکوس واضح

back button focus for sharp photos

آیا تا به حال فکر کرده اید: چرا عکس هایتان تار هستند…
نحوه دستیابی به تمرکز واضح یکی از سوالاتی است که بیشتر از من پرسیده می شود. جای تعجب نیست – فوکوس واضح برای عکاسان بسیار مهم است. مشکل این است که دستیابی به عکس های شارپ پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد.

راز عکس‌های شارپ البته شامل درک فوکوس است، اما عوامل به همان اندازه مهم دیگری در ایجاد یک عکس واضح دخیل هستند.

در اینجا چیزی است که برای گرفتن عکس های واضح باید بدانید.

  1. تمرکز – آنقدر که فکر می کنید واضح نیست
  2. سرعت شاتر
  3. دیافراگم
  4. ISO
  5. پایداری دوربین
  6. لنز – نه، شما به لنز جدید نیاز ندارید

حال بیایید این عوامل را به تفصیل بررسی کنیم…

motion blur in photos

1. تمرکز در عکاسی برای عکس های شارپ

تمرکز تنها دلیل واضح نبودن عکس‌های شما نیست، اما مهم‌ترین نقطه برای شروع است.

بنابراین، ما با نحوه استفاده صحیح از فوکوس خودکار در شرایط مختلف شروع می کنیم.

نقاط تمرکز در عکاسی

قبل از اینکه به جزئیات فوکوس واضح بپردازیم، می‌خواهم موارد واضح را بیان کنم…

مراقب جایی که در یک عکس فوکوس می کنید باشید. می دانم که گفتن این حرف کمی مضحک به نظر می رسد، اما بسیاری از عکاسان جدید آن را بدیهی می دانند که اگر دوربین خود را به سمت چیزی بگیرند و دکمه را فشار دهند، تصویر واضح می شود.

دوربین شما ذهن خوان نیست. نمی داند چه بخشی از عکس را شارپ می خواهید پس باید بهش بگی

دقیقاً به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنم هرگز از Auto Area AF (Nikon) یا Automatic AF Point Selection (Canon) استفاده نکنید. در این حالت‌های فوکوس خودکار، دوربین به‌طور خودکار روی چیزی که فکر می‌کند بهترین است فوکوس می‌کند و همیشه با جایی که می‌خواهید فوکوس کنید منطبق نیست.

فوکوس خودکار تک نقطه ای را به شدت توصیه می کنم.

focus modes for sharp photos

servo AF پیوسته در مقابل Single servo برای فوکوس واضح

بسته به چیزی که از آن عکس می گیرید، می توانید دوربین خود را روی موارد زیر تنظیم کنید:

  • Continuous servo AF (AI servo) یا
  • Single servo AF (one shot)

 

Continuous servo

تفاوت بین این دو این است که فوکوس خودکار پیوسته در تمام مدت زمانی که از هم جدا می‌شوید، به فوکوس ادامه می‌دهد، یا دکمه شاتر را فشار دهید یا دکمه فوکوس دکمه برگشت را نگه دارید.

مطلب پیشنهادی:  روش عکس گرفتن با دوربین عکاسی

اگر شما یا سوژه شما در حال حرکت هستید، این بهترین گزینه شماست. من بیشتر اوقات از آن استفاده می کنم – حداقل در 99٪ مواقع.

Single servo

از طرف دیگر، Single servo AF یک بار فوکوس می‌کند و در حین جدا شدن، دکمه شاتر را فشار دهید یا دکمه فوکوس دکمه برگشت را نگه دارید.

بنابراین برای سوژه های ساکن ایده آل است.

تکنیک فوکوس دکمه برگشت

اگر فوکوس دکمه بازگشت را امتحان نکرده اید، واقعاً باید آن را امتحان کنید. به خصوص اگر از سوژه هایی عکس می گیرید که حرکت می کنند!

همراه با servo فوکوس مداوم و فوکوس خودکار تک نقطه ای برای پرتره ها، نمی توانید اشتباه کنید. فقط مطمئن شوید که روی نزدیکترین چشم به دوربین تمرکز کرده اید.

AutofocusAreas

فوکوس نمای زنده برای عکس های واضح در نور کم

وقتی از صفحه پشت دوربین خود برای مشاهده و عکاسی از یک صحنه استفاده می کنید، از نمای زنده استفاده می کنید.

جدای از این واقعیت که در نمای زنده می توانید از دوربین خود در زوایای کم با راحتی بیشتری استفاده کنید، دوربین شما در هنگام استفاده از نمای زنده فوکوس متفاوتی دارد که باعث می شود در نور کم عکس های شارپ بگیرید.

سیستم فوکوس مورد استفاده آن فوکوس تشخیص کنتراست نام دارد که دقیقاً این کار را انجام می دهد. از کنتراست بین نور و تاریکی برای فوکوس استفاده می کند.

2. تنظیمات سرعت شاتر برای عکس های شارپ

با دور شدن از فوکوس واضح، سرعت شاتر مهمترین عامل بعدی برای وضوح است.

اگر سرعت شاتر شما خیلی کم باشد، نمی توانید عکس های واضح بگیرید. سرعت شاتر نحوه ضبط حرکات را کنترل می کند. سرعت شاتر آهسته که بسیار کم است از دو طریق بر وضوح عکس شما تأثیر می گذارد:

  • لرزش دوربین
  • تاری حرکت

چگونه از لرزش دوربین جلوگیری کنیم

اگر دوربین را در دست نگه میدارید (یعنی از سه پایه استفاده نمی کنید) و سرعت شاتر شما خیلی کم است، حرکت شما باعث می شود عکس شما کمی تار شود. من در مورد جنبش های بزرگ صحبت نمی کنم.

مهم نیست چقدر بی حرکت بمانید، غیرممکن است که کاملاً ساکن باشید، مگر اینکه نفس نکشید و نبض نداشته باشید. اگر سرعت شاتر شما به اندازه کافی پایین باشد، فقط نفس کشیدن و بیرون کشیدن باعث لرزش دوربین می شود.

یک قانون کلی خوب برای اطمینان از عکس های واضح این است که سرعت شاتر را حداقل 1.5 برابر و ترجیحاً دو برابر فاصله کانونی تنظیم کنید.

بنابراین، اگر فاصله کانونی شما 200 میلی متر است، سرعت شاتر خود را روی 1/400 قرار دهید. این امر به ویژه در هنگام استفاده از فواصل کانونی بلندتر اهمیت دارد، زیرا هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، لرزش دوربین آشکارتر خواهد بود.

چگونه از تاری حرکت جلوگیری کنیم

تاری حرکت به دلیل حرکت سوژه شما ایجاد می شود. بنابراین اگر می‌خواهید حرکت را ثابت کنید، باید سرعت شاتر شما برای سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرید به اندازه کافی سریع باشد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی منظره با گوشی هوشمند

back button focus for sharp photos

3. تنظیمات دیافراگم برای عکس های شارپ

دیافراگم یکی از تنظیمات دوربین است که بر عمق میدان تأثیر می گذارد، که یک عامل کلیدی برای وضوح در عکاسی است.

عکاسان پرتره عاشق عکاسی در حالت “باز” هستند (یعنی در دیافراگم های بسیار باز مانند F1.4، F1.8 یا حتی F2.8). این می تواند منجر به فوکوس نرم، به خصوص با لنزهای زوم شود.

مشکل دیافراگم های بسیار باز این است که هرچه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان شما کمتر خواهد بود. بنابراین، هر حرکت جزئی می تواند باعث شود سوژه از فوکوس خارج شود.

هنگام استفاده از دیافراگم های باز، باید مراقب قفل کردن فوکوس باشید.

اگر چشم ها واضح نیستند، عکس شما واضح نیست.

4. ISO بالا می تواند منجر به عکس های نرم شود

عکس شما ممکن است کاملاً در فوکوس باشد، سرعت شاتر شما روشن باشد و عمق میدان شما دقیقاً مناسب باشد، اما اگر از ISO بسیار بالا استفاده کرده باشید، ممکن است عکس شما واضح به نظر نرسد. دلیل این امر این است که ISO بالا باعث ایجاد نویز در یک تصویر می شود که لبه های واضح را خراب می کند.

برخی از دوربین‌ها مانند سایر دوربین‌ها، ایزوی بالایی ندارند. دوربین‌های سطح بالا بهتر از دوربین‌های سطح ابتدایی هستند و اجازه می‌دهند از تنظیمات ISO بالاتر بدون ایجاد نویز استفاده کنید.

5. ثبات برای عکس های شارپ حیاتی است

اگر دوربین شما در حال حرکت است، عکس‌های شما واضح نمیشود.

قبلاً توضیح داده‌ام که چگونه سرعت شاتر می‌تواند با لرزش دوربین و تاری حرکت مقابله کند، اما همچنین باید مطمئن شوید که دوربین شما تا حد ممکن برای وضوح در عکس‌ها پایدار است.

دوربین خود را به درستی نگه دارید

من می بینم که بسیاری از عکاسان دوربین خود را به درستی در دست نمی گیرند.

اگر دوربین شما به درستی پشتیبانی نمی‌شود، به احتمال زیاد عکس‌های شما شارپ نیست. هرچه دوربین و لنز شما سنگین‌تر باشد، مهم‌تر است که این اولین قدم را درست انجام دهید.

برای پایداری از سه پایه استفاده کنید

این با چیزی که چند لحظه پیش در مورد استفاده از سرعت شاتر بالاتر برای عکس های واضح گفتم، مرتبط است. اگر می خواهید از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید.

تا زمانی که هیچ چیز سه پایه را حرکت ندهد (مانند بادهای شدید)، شانس بسیار بیشتری برای گرفتن عکس واضح با سرعت شاتر پایین دارید.

slap (ضربه) آینه بر وضوح تاثیر می گذارد

این به ویژه برای عکاسی منظره یا عکاسی نجومی مهم است. یا هر زمانی که می خواهید نوردهی طولانی داشته باشید و باید از یک تصویر کاملا واضح اطمینان حاصل کنید.

چون دوربین های بدون آینه آینه ندارند، مشکل slap آینه را ندارند. بنابراین این فقط برای دوربین های DSLR صدق می کند.

هنگامی که دکمه شاتر را در یک دوربین DSLR فشار می دهید، صدایی که می شنوید این است که آینه داخل آن به سمت بالا حرکت می کند، از مسیر خارج می شود و شاتر باز و بسته می شود.

مطلب پیشنهادی:  13 نکته برای عکاسی پرتره

حتی اگر دوربین شما به صورت محکم نصب شده باشد، با سرعت شاتر آهسته حرکت آینه می تواند باعث تاری در طول نوردهی طولانی شود. به خصوص اگر از فاصله کانونی طولانی استفاده می کنید.

برای جلوگیری از slap آینه، از ویژگی قفل آینه استفاده کنید. با این مجموعه، آینه چند ثانیه قبل از باز و بسته شدن شاتر به سمت بالا برمی‌گردد.

راهنمای دوربین شما به شما می گوید که چگونه قفل آینه را تنظیم کنید.

تایمر خودکار

در حالی که ما در مورد قرار گرفتن در معرض طولانی مدت صحبت میکنیم…

لمس دوربین در شروع یک نوردهی طولانی برای فشار دادن دکمه شاتر باعث ایجاد حرکت جزئی و در نتیجه تاری می شود. برای جلوگیری از این امر، از یک تایمر خودکار دوربین برای گرفتن عکس استفاده کنید.

کاهش لرزش

اگر دوربین یا لنز شما دارای کاهش لرزش یا تثبیت کننده تصویر باشد، این کار کمک زیادی به وضوح به عنوان سرعت شاتر کندتر می کند.

استفاده از آن واقعاً آسان است، اما چند نکته نیز وجود دارد که باید در نظر داشت. در صورت استفاده نادرست، کاهش لرزش در واقع می‌تواند باعث تاری عکس شود.

fast lens for sharp photos

6. چگونه لنز شما بر عکس های شارپ تاثیر می گذارد

در آخر، بیایید در مورد اینکه چگونه لنزها می توانند به وضوح عکس های شما کمک کنند یا به آن آسیب بزنند، صحبت کنیم.

لنز خود را برای فوکوس واضح تمیز کنید

باز هم، این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما من آنقدر لنزهای کثیف دیده ام، که احساس می کنم باید بگویم – لنز خود را تمیز کنید!

شما نمی توانید از طریق پنجره های کثیف به وضوح ببینید، همچنین نمی توانید با لنزهای کثیف عکس های واضح بگیرید.

لنزهای سریع

این با آنچه قبلاً در مورد سرعت شاتر و دیافراگم گفتم مرتبط است.

لنز سریع لنز با دیافراگم باز است که به ویژه در شرایط کم نور مفید است. هرچه دیافراگم بازتر باشد، می توانید سرعت شاتر خود را سریعتر افزایش دهید.

همانطور که قبلاً دیدیم، سرعت شاتر سریع به کاهش لرزش دوربین و تاری حرکت کمک می کند. بنابراین یک لنز سریع در نور کم مفید است. اما بیرون نروید و یک لنز سریع بخرید فقط به این دلیل که عکس‌هایتان شارپ نیستند.

ابتدا عکاسی خود را کامل کنید، سپس اگر واقعاً نیاز دارید، تجهیزات خود را ارتقا دهید.

لنز بد

من این را گذاشتم مطلب آخر، زیرا همه می دانیم که یک کارگر بد ابزارهای خود را مقصر می داند. به قول معروف عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه!

اغلب اوقات در گروه‌های مبتدی فیس‌بوک می‌بینم که کسی در مورد اینکه چرا عکس‌هایش شارپ نیستند راهنمایی می‌خواهد و دیگران پیشنهاد می‌کنند که باید لنز خود را کالیبره کند.

اگر مشکل فوکوس واضح دارید، کالیبراسیون لنز آخرین چیزی است که باید امتحان کنید.

اگر همه کارها را انجام داده اید و عکس های شما هنوز واضح نیستند، شاید لنز شما نیاز به توجه داشته باشد. با این حال، اغلب اوقات، شارپ نبودن عکس ها به خاطر بی توجهی به یکی از دلایل بالا ایجاد می شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *