آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

DSLR LIVE VIEW

lazy

شما یک DSLR دارید و این دستگاه ویژگی ای عالی به نام Live View را دارد. آیا تا به حال واقعاً با نحوه استفاده از DSLR Live View آشنا شده اید یا میدانید استفاده از آن برای عکس های شارپ چه زمانی است؟

این چیزی است که ما امروز به آن نگاه می کنیم.

مزایا و معایب DSLR Live View

صادقانه بگویم، Live View چیزی است که من برای مدت طولانی کاملاً از آن غافل بودم. من عادت داشتم از طریق منظره یاب اپتیکال دوربینم نگاه کنم، بنابراین نمی توانستم مزایای استفاده از Live View را ببینم.

اما چند مورد وجود داشت که استفاده از Live View گزینه بهتری بود. اولین مثال در نور کم زمانی بود که دوربین من در هنگام نوشتن از طریق منظره یاب در تلاش برای قفل کردن فوکوس بود. به لایو ویو و بوم تغییر دادم، فوکوس رو قفل کرد و دیگر مشکلی نبود!

Use live for focusing in low light

فوکوس تشخیص کنتراست Live View آن را برای استفاده در شرایط کم نور ایده آل می کند.

بنابراین بعد از آن تصمیم گرفتم با نحوه استفاده بهتر از DSLR Live View آشنا شوم. من متوجه شدم اگر در نور کم بهتر کار می کند، باید کارهای دیگری وجود داشته باشد که Live View می تواند بهتر از روش استاندارد عکاسی با DSLR انجام دهد.

من نمی گویم Live View بهترین راه است. در ادامه معایب Live View را در زیر پوشش می‌دهم، بعد از اینکه از مزایای آن گذشتیم. چرا که گاهی اوقات Live View انتخاب درستی نیست

Live View در DSLR چیست؟

Live View منظره یاب جایگزین (الکترونیکی) برای استفاده از منظره یاب (اپتیکال) در دوربین DSLR است که معمولاً از آن استفاده می کنید.

حتی با وجود اینکه Live View متفاوت است، هنوز هم می توانید کاری را که معمولاً هنگام استفاده از منظره یاب نوری انجام می دهید، انجام دهید. با استفاده از Live View می توانید:

  • تغییر تنظیمات نوردهی،
  • یک تصویر بسازید،
  • سپس عکس را بگیرید

تفاوت این است که شما این کار را با مشاهده صفحه LCD در پشت یک DSLR، منظره یاب الکترونیکی، در مقابل منظره یاب نوری که معمولا استفاده می کنید، انجام می دهید. بنابراین، با مشاهده زنده، همچنین می توانید:

  • قبل از گرفتن عکس، تصویر را پیش نمایش کنید تا ببینید چه شکلی است

خوب به نظر می رسد؟ استفاده از منظره یاب الکترونیکی DSLR در مقابل منظره یاب اپتیکال دارای مزایا و معایبی است، بنابراین بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

مزایای استفاده از DSLR Live View

مزایای منظره یاب الکترونیکی DSLR را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • تمرکز
  • پیش نمایش تصویر

بیایید با جزئیات به آنها نگاه کنیم. چه زمانی و چرا از منظره یاب الکترونیکی در مقابل منظره یاب نوری استفاده می کنید؟

1. در نمای زنده فوکوس کنید

این دلیل اصلی است که Live View گاهی اوقات می تواند بهتر باشد.

دوربین‌های DSLR با نمای زنده دارای دو روش فوکوس هستند. بدون در نظر گرفتن تمام فنی، آنها عبارتند از:

  • تشخیص فاز – نحوه فوکوس DSLR شما هنگام عکاسی با منظره یاب
  • تشخیص کنتراست – نحوه تمرکز DSLR شما در نمای زنده

قبلاً در مورد تغییر به Live View در نور کم برای قفل کردن فوکوس صحبت کردم. به این دلیل که تشخیص کنتراست به معنای واقعی کلمه این است – دوربین کنتراست بین نور و تاریکی را تشخیص می دهد و از آن برای فوکوس استفاده می کند.

6 مزیت تمرکز در نمای زنده وجود دارد:

الف) بزرگنمایی
ب) برای تمرکز ضربه بزنید
ج) در هر جایی تمرکز کنید
د) تمرکز تیز
ه) گرفتن زوایای غیر معمول
و) پشت دوربین پنهان نیستید

dslr live view macro photography

عکاسی ماکرو با DSLR با Live View بسیار آسان‌تر می‌شود، زیرا می‌توانید مستقیماً زوم کنید تا مطمئن شوید که فوکوس شما واضح و در جایی که می‌خواهید است.

الف) بزرگنمایی بخشی از تصویر

Live View برای بزرگنمایی بخشی از صحنه برای اطمینان از فوکوس واضح آن عالی است.

در دوربین های DSLR با قابلیت صفحه نمایش لمسی، این کار واقعاً آسان است، زیرا درست مانند گوشی شما کار می کند.

در موارد دیگر، می‌توانید از منو برای تنظیم دکمه‌ای برای فعال کردن بزرگ‌نمایی مستقیم با یک کلیک در طول نمایش زنده استفاده کنید، یا می‌توانید به روش معمولی بزرگ‌نمایی تدریجی کنید.

چه نوع عکاسی از بزرگنمایی نزدیک در نمای زنده سود می برد؟

ماکرو – می‌توانید به راحتی از زوم 5 یا 10 برابری استفاده کنید تا نزدیک شوید و مطمئن شوید که سوژه شما واضح است و فوکوس در جایی است که می‌خواهید.

ب) برای تمرکز ضربه بزنید

صحبت از صفحه نمایش های لمسی شد، در دوربین های DSLR با صفحه نمایش لمسی می توانید به سادگی روی صفحه ضربه بزنید تا در جایی که می خواهید فوکوس کنید.

اگر DSLR صفحه لمسی ندارید، همچنان می‌توانید نقطه فوکوس را به همان روشی که اگر از منظره یاب برای نوشتن عکس استفاده می‌کردید حرکت دهید.

ج) در هر جایی تمرکز کنید

مزیت بزرگ استفاده از Live View این است که شما محدود به جایی که در تصویر می توانید فوکوس کنید نیستید. در نمای زنده می توانید نقطه فوکوس خود را درست در لبه صفحه قرار دهید!

د) تمرکز شارپ

از آنجایی که آینه قفل است، هنگام فشار دادن شاتر لرزش کمتری وجود دارد.

برای کمک بیشتر، در برخی از دوربین‌های DSLR می‌توانید تاخیر نوردهی و همچنین شاتر پرده الکترونیکی جلو را تنظیم کنید تا به طور کامل امکان هرگونه حرکت دوربین را هنگام گرفتن عکس با DSLR که روی سه‌پایه نصب شده است، از بین ببرید. شما می توانید هر دو این تنظیمات را از طریق منو تنظیم کنید.

این برای چه نوع عکاسی بهتر است؟

مناظر – این ویژگی‌های Live View به ویژه دستیابی به فوکوس واضح را بدون نیاز به ریل گذاری از راه دور آسان می‌کنند.

dslr live view landscape photography

نصب دوربین DSLR روی سه پایه و استفاده از Live View با تاخیر نوردهی و مجموعه شاتر پرده الکترونیکی جلو، احتمال هرگونه لرزش ناشی از ضربه آینه را که هنگام استفاده از منظره یاب نوری خواهید داشت، از بین می برد. این حالت Live View را برای نوردهی طولانی شاتر و مناظر ایده آل می کند.

ه) گرفتن زوایای غیر معمول

با استفاده از Live View به شما امکان می دهد از پایین بسیار پایین عکس بگیرید در حالی که همچنان می توانید صفحه را ببینید. حتی اگر صفحه نمایش لمسی دارید.

در واقع، اگر صفحه نمایشی دارید، می توانید از Live View برای گرفتن عکس از انواع زوایا استفاده کنید که در صورت عکاسی از طریق منظره یاب (بدون فقط عکسبرداری و دعا برای گرفتن عکس خوب) امکان پذیر نیست.

و) پشت دوربین پنهان نیستید

اگر از Live View استفاده می کنید، می توانید از پشت دوربین خارج شوید، که برای حفظ ارتباط با سوژه عالی است. یا حتی اگر فقط باید ببینید در حین عکاسی در اطراف شما چه می گذرد.

این برای چه نوع عکاسی ایده آل است؟

پرتره (مخصوصاً عکس های سر) – با روشن شدن تشخیص چهره در حالت اندازه گیری ماتریسی (Nikon) یا حالت سنجش ارزیابی (Canon).

بدیهی است که اگر چنین است، باید دوربین خود را بر روی سه پایه نصب کنید تا آن را در موقعیت خود نگه دارید.

2. پیش نمایش تصویر در نمای زنده

جدای از فوکوس، توانایی پیش نمایش تصویر شما یک مزیت بزرگ استفاده از Live View در دوربین DSLR است. 7 مزیت پیش نمایش تصویر وجود دارد:

الف) عمق میدان به راحتی قابل مشاهده است
ب) پیش نمایش ترکیب
ج) پیش نمایش نوردهی
د) جبران نوردهی قابل مشاهده است
ه) نمای عکاسی سیاه و سفید
و) تنظیمات تراز سفیدی قابل مشاهده است
ز) نسبت محصول قابل مشاهده است

الف) عمق میدان به راحتی قابل مشاهده است

بسیار بهتر از استفاده از دکمه پیش نمایش عمق میدان هنگام استفاده از منظره یاب. در حالت Live View می‌توانید ببینید که عمق میدان شما به اندازه‌ای که می‌خواهید باریک یا عمیق است.

با تغییر تنظیمات، شاهد تغییر عمق میدان خواهید بود.

اگر محو کردن پس‌زمینه برایتان مهم باشد، عالی است. یا برعکس، اگر می خواهید مطمئن شوید که همه چیز از جلو به عقب شارپ است.

ب) پیش نمایش ترکیب

درست مانند زمانی که از منظره یاب برای مشاهده صحنه استفاده می‌کنید، می‌توانید شبکه‌هایی را روی صحنه در فید Live View اضافه کنید تا در ترکیب بندی به شما کمک کند.

شبکه‌ها یک راه عالی برای اطمینان از اینکه دوربین شما مستقیم است و افق بدی ندارید.

با توانایی دیدن تصویر در منظره یاب، اغلب مواردی را می بینید که ممکن است هنگام نگاه کردن به منظره یاب نوری از دست بدهید.

19compositionRules

ج) پیش نمایش نوردهی

از آنجایی که می توانید ببینید که تصویر شما چگونه خواهد بود، می توانید قبل از گرفتن عکس قضاوت کنید که آیا نوردهی درست است یا خیر و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید.

د) جبران نوردهی قابل مشاهده است

اگر نیاز به استفاده از جبران نوردهی دارید (به عنوان مثال هنگام عکاسی در برف یا در ساحل شنی) Live View واقعاً مفید است!

به جای حدس زدن میزان جبران نوردهی که باید تنظیم کنید، می توانید آن را در نمای زنده ببینید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

ه) نمای عکاسی سیاه و سفید

در واقع می توانید صحنه را سیاه و سفید ببینید. اگر عادت به تفکر سیاه و سفید نداشته باشید، این کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. در واقع، این یک راه عالی برای عادت کردن به دیدن سیاه و سفید است تا بتوانید عکاسی سیاه و سفید را یاد بگیرید.

فقط به یاد داشته باشید که اگر این کار را انجام می دهید تا DSLR شما تمام اطلاعات را ضبط کند، با فرمت RAW عکس بگیرید. این به شما این امکان را می دهد که بعداً در رایانه از نسخه های سیاه و سفید یا رنگی تصاویر خود استفاده کنید.

و) تنظیمات تراز سفیدی قابل مشاهده است

همین امر در مورد تنظیمات تراز سفیدی نیز صدق می کند. در زمان خود صرفه جویی کنید و قبل از گرفتن عکس ببینید که تصویر چگونه خواهد بود.

در برخی از دوربین ها ممکن است یک مرحله اضافی برای دیدن تصویر در نمای زنده وجود داشته باشد زیرا با تنظیمات شما ضبط می شود. برای نیکون من، پیش‌نمایش Live View به سادگی فشار دادن دکمه OK در حالت Live View برای روشن و خاموش کردن پیش‌نمایش است.

ز) نسبت محصول قابل مشاهده است

در برخی از دوربین‌ها می‌توانید نسبت برش را نیز تنظیم کنید، که برای مثال اگر بتوانید آن را مربع تنظیم کنید، بسیار مفید است. به این ترتیب می‌دانید که تصویری را که می‌خواهید دریافت کرده‌اید، به‌جای اینکه عکس‌های عریض بگیرید و سپس در رایانه برش دهید (و امیدوار باشید که آن را درست دریافت کرده باشید).

اساساً، شما با استفاده از Live View در DSLR حدس و گمان را حذف می کنید.

این فواید زیادی دارد! همین کافی است که شما را متعجب کند که چرا همیشه از Live View استفاده نمی کنید!

معایب DSLR Live View

اما یک دقیقه صبر کن استفاده از Live View نیز دارای معایبی است. پس بیایید قبل از اینکه نحوه عکاسی خود را کاملاً تغییر دهید، به آنها نگاهی بیندازیم.

مسلماً، لیست معایب کوتاه تر از لیست مزایا است، اما این 5 نکته کافی است تا میزان قابل توجهی میزان استفاده من از Live View کاهش پیدا کند. آن ها عبارتند از:

الف) عمر باتری کمتر است
ب) گرفتن سوژه های متحرک دشوارتر است
ج) تمرکز می تواند کند باشد
د) لرزش دوربین
ه) مشکل در دیدن صفحه نمایش

الف) عمر باتری کمتر است

Live View باتری‌ها را سریع‌تر از زمانی که به روش استاندارد در دوربین‌های DSLR عکاسی می‌کنید، مصرف میکند.

اگر قصد عکاسی طولانی یا گرفتن عکس های زیادی را ندارید، این مشکلی ندارد. فقط از آن آگاه باشید و قبل از حرکت مطمئن شوید که باتری شما کاملاً شارژ شده است.

ب) گرفتن سوژه های متحرک دشوارتر است

در نمای زنده، آینه در موقعیت بالا قفل می شود و تنها زمانی که عکس می گیرید پایین می آید. بعد از عکسبرداری دوباره قفل می شود و Live View از سر می گیرد.

اگر سوژه حرکت نکند خوب است، اما اگر حرکت کند ممکن است دشوار باشد. بنابراین Live View ردیابی سوژه های متحرک سریع را در بهترین حالت دشوار می کند.

electonic viewfinder vs optical viewfinder

ردیابی فوکوس به جای استفاده از منظره یاب الکترونیکی Live View روش بهتری برای عکاسی از سوژه های متحرک، به ویژه سوژه های متحرک سریع، با منظره یاب اپتیکال است.

ج) تمرکز می تواند کند باشد

در حالی که Live View برای فوکوس در نور کم و برای اطمینان از واضح بودن تصویر شما عالی است، فوکوس قفل کردن زمان بیشتری نسبت به نوشتن از طریق منظره یاب اپتیکال نیاز دارد.

منظره یاب الکترونیکی گاهی اوقات می تواند قبل از قفل کردن شکار کند.

د) لرزش دوربین

صحبت از حرکت شد، به دلیل روشی که هنگام استفاده از Live View به طور اجتناب‌ناپذیری یک DSLR را در دست می‌گیرید (یعنی نگه داشتن دوربین با دست‌های دراز شده)، دوربین لرزش دارد.

این می تواند منجر به لرزش دوربین شود. مطمئناً این کار با من خواهد بود زیرا برای پشتیبانی از دوربینم به کمکی که می توانم دریافت کنم نیاز دارم. هنگام نوشتن از طریق منظره یاب اپتیکال، نزدیک بودن بازوها به بدن و قرار گرفتن دوربین روی سر، ثبات بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

این بزرگترین دلیلی است که من زیاد از Live View استفاده نمی کنم. این برای من در طول عکاسی پرتره غیر عملی خواهد بود، زیرا با لرزش نمیدانم چگونه عکاسی کنم.

برای یک جلسه هد شات که سوژه قرار نیست زیاد حرکت کند، متفاوت خواهد بود. در واقع، Live View با دوربین نصب شده روی سه پایه ایده آل خواهد بود

ه) مشکل در دیدن صفحه نمایش

در داخل خانه، دیدن صفحه نمایش آسان است. با این حال، در بیرون در نور شدید خورشید، دیدن صفحه نمایش در یک DSLR می تواند بسیار دشوار باشد.

در آفتاب روشن، تمام مزایای Live View را از دست می‌دهید، زیرا برای تصمیم‌گیری در مورد نوردهی مورد نیاز برای دیدن واضح صفحه نمایش مشکل دارید. با این حال، می توانید با خرید یک هود ال سی دی که در پشت دوربین برای مشاهده صفحه نمایش قرار می گیرد، این مشکل را برطرف کنید.

نحوه تغییر به نمای زنده

نکته ای که در مورد Live View وجود دارد این است که از برندی به برند دیگر بسیار متفاوت است، حتی در برندها نیز به نظر می رسد که مدل های مختلف عملکرد متفاوتی دارند. به طور خاص Nikon Live View از دوربینی به دوربین دیگر بسیار متفاوت است.

با این حال، یک چیز مشترک همه آنها این است که یک سوئیچ آسان دارد – معمولاً فقط باید دکمه Live View را در DSLR خود انتخاب کنید.

گاهی اوقات دکمه Live View فقط یک دکمه است. گاهی اوقات این یک دکمه و یک سوئیچ است:

  • دکمه یا سوئیچ با برچسب “نمای زنده” یا “Lv” باشد
  • یا تصویری از یک دوربین داشته باشید و همچنین ممکن است دکمه ای با عبارت “شروع توقف” یا “نمایش زنده” یا “Lv” داشته باشد.

بهترین چیز، اگر نمی توانید آن را در پشت یا بالای دوربین DSLR خود ببینید، این است که تنظیمات Live View را برای دوربین خاص خود در دفترچه راهنمای خود جستجو کنید. وقتی Live View را روشن کنید، کار کردن واقعاً آسان است. جدای از اینکه به شکلی متفاوت به صحنه نگاه کنید و بتوانید با لمس صفحه نمایش را بزرگنمایی کنید و شاید فوکوس کنید، کلا کار با دوربین مانند حالت عادی است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *