اخبار موبایل, اخبار گوناگون, اخبار و مقالات

آیا واقعاً به گوشی های هوشمند 200 مگاپیکسلی نیاز داریم؟

آیا واقعاً به گوشی های هوشمند 200 مگاپیکسلی نیاز داریم؟

سنسورهای دوربین 200 مگاپیکسلی جدیدترین ترند گوشی‌های هوشمند هستند، اما همیشه یک نکته قابل توجه وجود دارد و تنظیم پیکسل آنطور که به نظر می‌رسد نیست.

با معرفی سری جدید و هیجان انگیز سامسونگ گلکسی S23 از گوشی های هوشمند، خبر تجهیز پرچمدار مدل S23 Ultra به دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی رسید! این مطمئناً چشمگیر است، اما آیا لازم است؟

Samsung Galaxy S23 Ultra این در واقع اولین گوشی هوشمند پرچمدار نیست که دارای سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی است، زیرا سایر برندها و شرکت ها ابتدا به آن دست یافتند. اما این واقعاً چه معنایی از نظر کیفیت و وضوح تصویر دارد، آیا ارزش ارتقا دارد؟

به نظر می رسد آخرین روندهای عکاسی از گوشی های هوشمند به سنسورهای تعبیه شده در دستگاه و قابلیت های مگاپیکسلی آن ها بستگی دارد. سؤالات زیادی در مورد این فناوری جدید جیبی وجود دارد و معنای واقعی آن برای کسانی که ماژول دوربین گوشی هوشمند را بیش از هر چیز دیگری (مقصر) ترجیح می دهند چیست.

به‌عنوان عکاس، می‌توان تصور کرد که همه ما برای بهترین کیفیت تصویر ممکن در عکس‌هایمان تلاش می‌کنیم – چه از طریق وضوح، وضوح، مگاپیکسل یا عکاسی خام. سامسونگ در جریان رویداد Galaxy Unpacked خود اعلام کرد که از سنسور Adaptive Pixel در مدل Ultra استفاده خواهد کرد که از binning پیکسل استفاده می کند تا امکان پردازش با وضوح بالا، به خصوص در شرایط کم نور را فراهم کند.

عکس بازاریابی Samsung Galaxy S23 Ultra (اعتبار تصویر: سامسونگ)

عکس بازاریابی Samsung Galaxy S23 Ultra (اعتبار تصویر: سامسونگ)

اگر با ‘pixel binning’ آشنایی ندارید، اساساً به این معنی است که یک گروه از چهار پیکسل (که در یک مربع 2×2 چهارگانه چیده شده اند) روی سنسور تصویر دوربین گرفته و آنها را به عنوان یک سوپرپیکسل بزرگ در نظر بگیرید در مقابل چهار پیکسل جداگانه. آنهایی که امکان بهبود نسبت سیگنال به نویز در هر تصویر را فراهم می کند. به عبارت ساده تر، پیکسل های بزرگتر معمولاً به معنای کیفیت تصویر بهتر است، با سطح بزرگتر برای جمع آوری نور ورودی.

اما یک نکته وجود دارد. چه دلیلی وجود دارد که این سنسورها با مگاپیکسل بالا در گوشی های هوشمند جمع و جور نصب می شوند بدون اینکه هزینه ای به اندازه یکی از بهترین دوربین های حرفه ای با مشخصات مشابه داشته باشند.

هنگامی که پیکسل ها در این سنسورهای گوشی هوشمند کوچکتر ترکیب می شوند، میانگین مقادیری ایجاد می شود که می تواند حسگرهایی با مگاپیکسل بالا (مثلاً 200 مگاپیکسل) را برای خروجی وضوح کمتری برای کاهش نویز و بهبود نرخ فریم ایجاد کند. همانطور که Shotkit گزارش می دهد، در مورد عکاسی با گوشی های هوشمند 200 مگاپیکسل در واقع به معنای 200 میلیون پیکسل است که میتوان گفت یک پنجم یا یک دهم پیکسل‌هایی هستند که در دوربین‌های مدرن بدون آینه یا DSLR فول فریم وجود دارد.

همه ما می دانیم که وضوح بالاتر نشان می دهد که تصویر حاوی مقدار بیشتری از پیکسل است که می تواند اطلاعات بصری بیشتری را نمایش دهد، اما وقتی این پیکسل‌ها به هم متصل می‌شوند، همه چیز تغییر می‌کند و به نوبه خود تصاویری با وضوح بسیار پایین‌تر نسبت به حسگرهایی که اجازه pre-binning را میدهد تولید می‌کند.

دوربین Samsung Galaxy S23 Ultra از فوکوس خودکار چهار پیکسلی (quad-pixel) استفاده می کند که از هر پیکسل برای فوکوس استفاده می کند، که سامسونگ ادعا می کند سریع ترین و دقیق ترین سیستم فوکوس تاکنون است، اما در واقع با این سیستم خروجی تصویری با وضوح 50 مگاپیکسل ایجاد می کند.

بنابراین وقتی بررسی کردین و به نتیجه رسیدین – آیا باز هم فکر میکنید که دوربین گوشی های هوشمند 200 مگاپیکسلی ضروری است؟ ما می دانیم که آنها واقعاً آن چیزی نیستند که می گویند، و این عمدتاً تلاش سازنده برای قرار دادن هرچه بیشتر مگاپیکسل در لیست مشخصات است تا در نتیجه قیمت خرده فروشی را افزایش دهد، بدون اینکه واقعاً افزایش وضوح شدیدی ارائه دهد.

امروزه بسیاری از ما برای مشاهده تصاویر، به ویژه در رسانه های اجتماعی، به گوشی های هوشمند خود متکی هستیم و در چنین صفحه نمایش کوچکی به سختی می توان تفاوت بین تصاویر دوربین تلفن مجهز به سنسور 12 مگاپیکسلی را با دوربینی با بیش از 100 مگاپیکسل مشاهده کرد.

نکته ای برای عکاسان موبایل: اگر تنها چیزی است که بر اساس آن افزایش تعداد مگاپیکسل است، فریب ارتقای دستگاه خود را نخورید، به سایر ویژگی‌های گوشی هوشمند نگاهی بیندازید تا بفهمید که آیا یک تلفن کاملاً جدید ارزش خرید ارتقاء را دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *