
کدام لنز بهتر است، 50mm یا 85mm؟ این یک سوال رایج است، اما بدون پاسخ آسان؛ به هر حال، لنزهای 50 میلیمتری و 85 میلیمتری هر دو عالی هستند – بستگی به این دارد که چه چیزی و چگونه دوست دارید عکاسی کنید.
اینجاست که این مقاله وارد میشود. من میخواهم مزایا و معایب عکاسی پرتره با لنزهای 85 و 50 میلیمتری را به اشتراک بگذارم. من همچنین قصد دارم نمونه های زیادی را به اشتراک بگذارم تا بتوانید این دو نوع لنز را در عمل ببینید.
امیدواریم تا زمانی که کارتان تمام شد، میدانید که کدام فاصله کانونی برای شما مناسب است.
بیایید شروع کنیم!
1. فاصله کانونی (دسترسی)
واضح ترین تفاوت بین یک لنز 85 میلی متری و یک لنز 50 میلی متری دسترسی است. برای پر کردن کادر با یک سوژه در 50 میلی متر، باید نزدیک شوید. یک لنز 85 میلیمتری همان قاببندی را از دورتر ارائه میدهد.
برخی از عکاسان هنگام عکاسی پرتره ترجیح می دهند از نزدیک و شخصی برخورد کنند، در این صورت لنز 50 میلی متری گزینه بهتری است. برخی دیگر ترجیح می دهند سوژه را در فاصله ای دور نگه دارند و در اینجا، یک لنز 85 میلی متری عالی خواهد بود.
در واقع، همه چیز به سطح راحتی و سبک تیراندازی شما بستگی دارد. فاصله کانونی گسترده تر و 50 میلی متری به شما امکان می دهد به راحتی به پرتره های محیطی دست یابید که شامل ویژگی های پس زمینه جالبی است. مطمئناً، میتوانید با یک لنز 85 میلیمتری همان جلوه را دریافت کنید، اما باید از دورتر نسخه پشتیبان تهیه کنید، که (همانطور که در زیر توضیح میدهم!) میتواند مشکلاتی ایجاد کند.
اگر هدشات های زیادی انجام می دهید، احتمالاً 85 میلی متر انتخاب بهتری است. میتوانید از فاصلهای معقول تصاویر زیبا و فشرده بگیرید، در حالی که عکسهای سر در ۵۰ میلیمتر میتوانند شما را بهطور ناخوشایندی نزدیک کنند.
از سوی دیگر، اگر به سمت عکس های تمام بدن یا حتی دسته جمعی می روید، 50 میلی متر ایده آل است.
2. عمق میدان
اگر از سوژه ای با لنز 50 میلی متری و لنز 85 میلی متری عکس می گیرید، اما از کادربندی یکسانی استفاده می کنید – یعنی ترکیب بندی را طوری تنظیم کنید که صورت سوژه در هر دو عکس فضای یکسانی را اشغال کند – عمق میدان ثابت می ماند. به عبارت دیگر، با کادربندی یکسان، عمق میدان در یک لنز 50 میلی متری و یک لنز 85 میلی متری معادل است.
با این حال، اگر در همان مکان بایستید و با یک لنز 50 میلیمتری و یک لنز 85 میلیمتری عکاسی کنید، لنز 85 میلیمتری شما را به سوژه نزدیکتر میکند – و در نهایت عمق میدان باریکتری خواهید داشت (یعنی افزایش تاری پسزمینه) .
بنابراین به یک معنا، یک لنز 85 میلی متری عمق میدان کمتری نسبت به لنز 50 میلی متری ارائه می دهد.
البته، در مورد عمق میدان، هرکسی ترجیحات متفاوتی دارد. برخی از لنزهای 85 میلیمتری تاری پسزمینه یکنواختتری را ترجیح میدهند، در حالی که برخی دیگر از عکاسان ترجیح میدهند که پسزمینه کمی بیشتر تعریف کنند.
حتی ممکن است متوجه شوید که در شرایط مختلف رویکردهای متفاوتی را ترجیح می دهید! به عنوان مثال، من معمولاً از لنزهای 85 میلی متری بوکه یکنواخت تر استفاده می کنم. با این حال، وقتی در حال عکاسی در چمن هستم، بافتی را که لنز 50 میلیمتری ایجاد میکند ترجیح میدهم:

سمت چپ: لنز 85mm | سمت راست: لنز 50 میلی متر
این کاملاً ذهنی است، بنابراین وقتی به کارهای عکاسان دیگر نگاه میکنید، شروع به یادداشتبرداری ذهنی در مورد نوع تصاویری که ترجیح میدهید، کنید. اگر متوجه میشوید که همیشه به سمت پسزمینه کرمتر کشیده میشوید، لنز 85 میلیمتری ممکن است برای شما مناسبتر باشد. اگر بافت بیشتری را در پسزمینه ترجیح میدهید، ممکن است بخواهید به جای آن لنز 50 میلیمتری را در نظر بگیرید.
3. فشرده سازی پس زمینه
به این تصویر که در 85 میلی متر گرفته شده است نگاه کنید:
سپس این تصویر، در 50 میلی متر گرفته شده است:
چی میبینی؟ ممکن است متوجه شوید که پسزمینه عکس 85 میلیمتری بسیار محوتر از پسزمینه عکس 50 میلیمتری است. شکوفه های گیلاس در هر دو تصویر به خوبی محو شده اند، اما شکل شکوفه ها در تصویر 50 میلی متری مشخص تر است و شکوفه ها در تصویر 85 میلی متری به طور قابل توجهی تار و کرمی تر هستند.
بخشی از آن مربوط به قاب بندی است. توجه داشته باشید که دختران در عکس 50 میلی متری در مقایسه با عکس 85 میلی متری کوچکتر هستند که منجر به عمق میدان کمی بیشتر می شود.
اما به فشرده سازی پس زمینه نیز مربوط می شود.
می بینید، لنزهای با فاصله کانونی بیشتر فشرده سازی ایجاد می کنند، جایی که پس زمینه کمتر از محیط اطراف سوژه را نشان می دهد. از سوی دیگر، لنزهای با فاصله کانونی عریض تر، فشرده سازی را کاهش می دهند و به پس زمینه اجازه می دهند بیشتر بدرخشد.
این می تواند یک مفهوم گیج کننده باشد، بنابراین اجازه دهید مثالی برای شما بزنم:
اگر از یک سوژه پرتره در مقابل یک جاده عکاسی می کنید، تصاویر به دست آمده ممکن است کل جاده را نشان دهند:
یا ممکن است یک قطعه جاده کوچک را نمایش دهند:
در حالی که کادربندی در تصویر اول کمی شلتر است، حتی اگر من فریمهای یکسانی ایجاد میکردم، بیشتر جاده را در بالاترین تصویر خواهید دید. میدونی چرا؟
چون با 50 میلی متر شلیک شد! تصویر دوم که در 85 میلیمتر گرفته شده است، فشردهسازی پسزمینه بیشتری را تجربه میکند و بنابراین پسزمینه کمتری را نشان میدهد.
اکنون، فشرده سازی پس زمینه دو پیامد مهم دارد:
- شامل و از ویژگی های پس زمینه است. یک درخت ممکن است به طور کامل در یک تصویر 50 میلی متری ظاهر شود، اما ممکن است به سختی در یک تصویر 85 میلی متری ظاهر شود.
- کیفیت تاری پس زمینه را افزایش می دهد که به آن بوکه نیز می گویند.
در بخش قبل، در مورد اثرات تاری پسزمینه و عمق میدان کم بحث کردم. من توضیح دادم که برخی از عکاسان عمق میدان کم را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند جزئیات بیشتری را درج کنند.
بنابراین مهم است که بدانیم: لنزهای 85 میلیمتری نسبت به لنزهای 50 میلیمتری تاری پسزمینه قویتری دارند، حتی اگر عمق میدان (و کادربندی) ثابت بماند. این قدرت فشرده سازی پس زمینه است.
بنابراین اگر ظاهر فوقالعاده تار را ترجیح میدهید، یک لنز 85 میلیمتری یک خرید عالی است.
4. محدودیت های فضا
به یاد دارید زمانی که گفتم یک لنز 85 میلی متری شما را مجبور می کند در مقایسه با لنز 50 میلی متری از سوژه خود دورتر بایستید، با فرض اینکه از همان کادر استفاده می کنید؟
در حالی که این لزوماً یک مشکل در فضاهای بیرونی نیست، اگر در داخل خانه عکاسی می کنید می تواند به یک مانع بزرگ تبدیل شود.
به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک عکس تمام بدن بگیرید، اما نمی توانید از دیوار پشتیبان بگیرید، بنابراین در نهایت به یک عکس نیمه بدن رضایت می دهید. یا ممکن است بخواهید یک عکس گروهی بگیرید، اما نمی توانید کادر را باز کنید، بنابراین در یک عکس جزئی از دو سوژه گیر کرده اید.
در واقع، من تقریباً هرگز از لنز 85 میلی متری خود در داخل خانه خود استفاده نمی کنم. خانه ما کمی بیش از 1000 فوت مربع است، و بسته به اتاق، گاهی اوقات نمی توانم به اندازه کافی از لنز 85 میلی متری خود پشتیبان بگیرم. من دوست دارم لحظات کوچکی از خانواده مان را ثبت کنم، بنابراین داشتن لنزی که بتوانم در داخل خانه از آن استفاده کنم، ضروری است.
همانقدر که من عاشق لنز 85 میلیمتری خود هستم، اما برای استفاده در محیط داخلی مناسب نیست. البته، ممکن است خانهای بزرگ با اتاقهای بزرگ داشته باشید، یا ممکن است عکسهای فشرده را ترجیح دهید، در این صورت بدون شک ۸۵ میلیمتر خوب است. اما اگر شما هم مثل من هستید و میخواهید بتوانید در داخل خانه عکاسی عریض داشته باشید، ممکن است 50 میلیمتر بهترین راه باشد.

این تصویر با لنز 85 میلی متری گرفته شده است. به قاب بندی کوچکتر و افزایش تاری پس زمینه توجه کنید.
از سوی دیگر، من اغلب لنز 85 میلی متری خود را هنگام عکاسی در فضای باز ترجیح می دهم. وقتی بیرون هستم، دورتر از سوژه هایم بایستم چیز خوبی است. من میتوانم به بچههایم اجازه بدهم بدون اینکه در کارشان مشغول به کار باشم، بازی کنند و لذت ببرند. فضای بین بچه ها و دوربین به این معنی است که آنها می توانند راحت تر استراحت کنند، که به نوبه خود منجر به بیان واقعی تر و لبخندهای صادقانه می شود.
50 میلی متر در مقابل 85 میلی متر: کلمات پایانی
بنابراین، لنزهای 85 میلی متری در مقابل 50 میلی متری کدام بهتر است؟ راستش را بخواهید، هر دوی این نوع لنزها برای گرفتن تصاویر پرتره از افراد عالی هستند و من شخصا هر دو را در کیف دوربینم نگه می دارم و با فرکانس تقریباً برابر از آنها استفاده می کنم.
گفته شد، اگر در حال حاضر فقط میتوانید یک لنز بخرید، از خود بپرسید: ترجیحات من چیست؟ چگونه این فواصل کانونی مختلف با نیازهای من صحبت می کنند؟
و سپس تصمیم خود را بگیرید. با این حال، زیاد استرس نداشته باشید؛ هر دو فواصل کانونی عالی هستند، به خصوص برای عکاسی پرتره در حال پیشرفت.
حالا به شما:
فکر می کنید کدام لنز را بخرید، 50 میلی متر یا 85 میلی متر؟ و چرا؟ نظرات خود را در نظرات زیر به اشتراک بگذارید!