آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

اهمیت ترکیب بندی تک نقطه ای در عکاسی

giza single point

اهمیت ترکیب بندی تک نقطه ای در عکاسی کار با نقطه در عکس یکی از اساسی ترین ترکیب ها در عکاسی است. بسیاری فکر می کنند که رعایت این کار بسیار سخت می باشد اما بعد از یاد گرفتن نحوه کار با ان نظرشان عوض میشود.

ترکیب تک نقطه می تواند علاقه و سادگی را در عکس تامین کند. آنها معمولا کوچک هستند و در مقایسه با سوژه های دیگر عکس تضاد ایجاد می کنند.

یک عکس جذاب نیازی به نقاط زیادی سوژه خوب که مورد علاقه دیگران باشد ندارد.

شما باید هنگام کار با ترکیب تک نقطه به جایی که می خواهید آن را در قاب قرار دهید دقت کنید. حال سوال اینجاست که علت ان چیست؟ و این موضوع چه تأثیری بر عکس شما می گذارد؟

هنگامی که شما یک نقطه واحد، مانند چهره فرد، را در مرکز قاب قرار می دهید، جایی برای تفکر بیشتر برای بیننده نمی گذارید زیرا همه چیز کاملا واضح است و اصلا نیازی به هیچ توجیهی وجود ندارد، و در واقع می توان گفت که عکس از نظر خیلی ها اصلا جالب به نظر نمی رسد.

دلیل اینکه ترکیب یک سوم بین عکاسان از محبوبیت برخوردار است این است که، زمان استفاده از ان مربوط به عکاسی از مردم می شود. هنگامی که سوژه کمی از مرکز عکس دور میشود و می توان گفت که دیگر در مرکز عکس نیست، در واقع می توانید با آنچه که در بقیه فریم مشاهده می کنید، امتحان کنید، و عکس جالب تری بگیرید.

photography composition close up white Burnet Rose

اما اگر در مواقعی قصد دارید تنها نقطه مورد علاقه خود را در مرکز تصویر داشته باشید، این ترکیب کمک می کند تا مطمئن شوید که منطقه اطراف هنوز جالب است و نیاز به توجه و نگاه بیشتر دارد.

تصور موقعیتی مانند این تصویر اغلب به نظر می رسد خسته کننده باشد، اما اینطور نیست. سوژه هایی که در مرکز تصویر هستند یک حس قوی از تعادل به عکس را به عنوان وزن برابر در هر دو طرف موضوع به ارمغان می آورد.

در اینجا یک عکس مشابه، از نظر مرکز بودن سوژه را مشاهده می کنید، اما این بار با جزئیات اطراف آن عکس جالب است.

دختری که با جزئیات اطراف به دوربین لبخند می زند

قرار دادن موضوع در مرکز، باعث به وجود امدن یک عکس پویا می شود که البته با درجه های مختلف ، بسته به سوژه و کاری که در عکس انجام میدهید تفاوت دارد.

در یک دنیای ایده آل، ما می توانیم سوژه را در اطراف فریم حرکت دهیم، همانطور که می خواهیم عناصر جالب تری را به عکس اضافه کنیم. ولی، با این حال، ممکن است محدودیت هایی هم به وجود اید که عکاس نتواند از بعضی نقاط عکاسی کند.

قرار دادن کسی در مرکز عکس، یک تفاوت عظیم را ایجاد می کند. اما نکته من به شما این است که فقط اگر دلیلی برای انجام این کار دارید، این کار را  انجام دهید مانند یک پس زمینه جالب.

دختر مو قرمز به دوربین لبخند می زند

وقتی می خواهید سوژه ای را در نقطه ای نزدیک به لبه قاب قرار دهید، باید خیلی دقت کنید. زیرا اگر بیش از حد پیش روی کنید عکس، غیر معمول می شود. البته این موضوع کمک می کند که بقیه کادر هم جالب به نظر برسد.

این موضوعات به طور کلی عکس های بسیار با قدرت برای تحریک افکار و احساسات می سازند و در مقایسه با عکس های دیگر می توان گفت که اگر سوژه از مرکز عکس دور تر شود به مراتب عکس بهتر و جالب تر می شود. با این حال،باید با احتیاط سوژه را د عکس جای گذاری کنید.

بیش از حد استفاده کردن از ان عکس های شما را خسته  کسل کننده می کند.

نیم نگاهی به عکس زیر داشته باشید. من می خواستم احساس یکنواختی را در یک مکان بزرگ و گسترده بیان کنم. پس مقدار زیادی از دریا و یک قایق که در سمت کنج عکس است را در تصویر قرر دادم.

این احساس دقیقا همانطور که به ان اشاره کرده ام، یک عکس خسته کننده را به یک عکس جالب تبدیل می کند.

دریا و قایق شناور

وقت هایی که شما در حال فکر کردن به این هستید که دقیقا بهترین جایی که می توانید عکس را در ان نقطه قرار دهید، کجاست بهترین توصیه ای که من در این مواقع به شما می توانم بکنم این است که به غریزه طبیعی خودتان اعتماد کنید. ممکن است قرار دادن در برخی از مناطق احساس ناخوشایندی به شما بدهد،اما با تکرار و تمرین می توانید بهترین عکس ها را بگیرید.

شما می توانید از عدم توازن به نفع خود استفاده کنید. این یکی از ان گزینه هایی است که می توانید احساسات افراد را با عکاسی تحریک کنید. اگر شما از آن برای سبک عکس استفاده می کنید، می توانم بگویم که حتم نتیجه خوبی از ان را خواهید گرفت.

photography composition woman headdress yellow field

یک نقطه مورد علاقه باید به نحوی با بقیه سوژه های کادر تضاد داشته باشد. که بتواند تضاد در اندازه، رنگ، تن یا شکل نمایان باشد.

هیچ کنتراست رنگی بیشتر از سیاه و سفید نیست، به خصوص در عکس زیر.

عکس برش یا فتوشاپ نشده است تا مقدار زیادی از ناحیه سیاه به ان اضافه شود. این عکس را من زمانی که در باشگاه بوده گرفتم، نورپردازی باشگاه باعث شد که به گرفتن این عکس فکر کنم.

شلوغی به عکس احساس عمیقی می دهد و نورپردازی احساس دراماتیکی به بیننده می افزاید.

کنجکاوی ما باعث می شود عکس را بهتر کشف کنیم.

نورپردازی دراماتیک روی یک مجری در میان جمعیت

اینکه کجا یک نقطه را در یک قاب قرار دهید کاملاً به شما بستگی دارد. امیدواریم که بعد از خواندن این مطلب نحوه قرار گیری سوژه ها را در عکس شناسایی کنید و بهترین عکس ها را ثبت کنید.

فقط به یاد داشته باشید، هیچ قانونی برای عکاسی وجود ندارد، انها فقط راهنما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *