اخبار و مقالات

برنامه های اندرویدی که اطلاعات شما را به خطر می اندازد

این برنامه‌های اندروید را قبل از اینکه رمز عبور فیسبوک و رمزارز شما به سرقت ببرند، حذف کنید

اگر در هنگام استفاده از تلفن همراه خود مدام نگران امنیت و حریم خصوصی اطلاعات خود هستید، تا آخر مقاله همراه ما باشید.

با توجه به آخرین گزارش Trend Micro که جزئیات رفتار بسیار مزاحم و آشکارا برخی از اپلیکیشن های مخرب اندروید را نشان می دهد. یک دسته جدید از “بیش از” 200 برنامه که نوعی نرم افزار جاسوسی معروف به “Facestealer” را در صدها هزار دستگاه اندرویدی وجود دارد.

علاوه بر این، همان شرکت نرم‌افزار امنیت سایبری «بیش از 40 برنامه ماینر ارزهای دیجیتال جعلی» را در حالی که سعی می‌کردند (به‌طور شفاف) پول‌های رمزنگاری شده مردم و همچنین انواع مختلف اطلاعات حساس دیگر را به سرقت ببرند، دستگیر کرد.

در اینجا فقط برخی از برنامه هایی که باید در اسرع وقت حذف نصب کنید آورده شده است

  • Daily Fitness OL
  • Enjoy Photo Editor
  • Panorama Camera
  • Photo Gaming Puzzle
  • Swarm Photo
  • Business Meta Manager
  • Cryptomining Farm Your own Coin

اگر به نظر می‌رسد که این فهرست کمی کوتاه‌تر از فهرستی است که انتظار دارید باید بگویم که بیش از 240 اپ را شامل شود. متأسفانه اینها تنها برنامه های جدیدی هستند که به صراحت توسط Trend Micro نام گذاری شده و برنامه های تخریب گر شده اند، که اساساً به عنوان نمونه های کلی از عناوینی ارائه می شوند که باید اصولاً آن ها را پاک کنید.

خبر خوب این است که هر هفت برنامه حامل بدافزار و همچنین عناوینی که در این گزارش به صورت عمومی منتشر نشده‌اند، به محض اطلاع گوگل از نیت واقعی و قابلیت‌های سرقت داده‌ها، بلافاصله از فروشگاه Play حذف شده‌اند.

خبر بد این است که مشکل نقض آشکار حریم خصوصی برای همه کاربران اندرویدی که این برنامه ها را قبل از این افشا نصب کرده اند را حل نمی کند. علاوه بر حذف همه اپلیکیشن های لیست بالا که می توانید در تلفن خود پیدا کنید، احتمالاً عاقلانه است که رمز عبور فیس بوک و هر گونه اعتبار ورود به سیستم دیگر را برای برنامه ها و سرویس های محبوب دیگری که ممکن است در هنگام استفاده از این برنامه ها در دستگاه خود ذخیره کرده اید تغییر دهید.

 مواظب باشیم چه چیزی باشیم در آینده

درست مانند یکی دیگر از اپلیکیشن‌های آلوده به Facestealer که در گذشته کشف شد، برخی از این عناوین جدید توسط بسیاری از کاربران آن‌ها مورد بازبینی منفی قرار گرفتند، که همیشه راه خوبی برای جلوگیری از چنین تهدیدات و خطرات Google Play است.

متأسفانه، همانطور که با میانگین 4.5 ستاره بازی Photo Gaming Puzzle و Swarm Photo یا امتیاز مناسب 4.1 Enjoy Photo Editor، یک برنامه مخرب که نشان می‌دهد، این راه‌حلی برای این بلای خاص یا خطرات امنیتی مشابه مانند کمپین‌های گسترده جوکر نیست. قبل از خروج از فروشگاه پلی استور توانست سد 100000 نصب را بشکند.

البته، تعداد زیادی «ویرایشگر عکس» اندروید وجود دارد که امتیازات رتبه‌بندی کاربران و تعداد نصب بالاتری دارند، و تا آنجا که ممکن است بخواهید «اصیل» باشید و از روندها سرپیچی کنید، انتخاب ابزارها و سرویس‌های تلفن همراه معمولاً ایمن‌تر است. تا آنجا که ممکن است توسط افراد زیادی تأیید شده است.

یعنی اگر دوست دارید اطلاعات کاربری فیسبوک خود را از دست بازیگران بدی که ممکن است از آن‌ها به روش‌های مختلف استفاده کنند، از جمله تلاش برای نفوذ به سایر برنامه‌ها و سرویس‌هایی که رمز عبور یکسان را به اشتراک می‌گذارند برای سرقت اطلاعات بیشتر و سپس فروش آن‌ها مخفی نگه دارید.

تا آنجا که به برنامه‌های استخراج ارز دیجیتال جعلی مربوط می‌شود، پیروی از توصیه‌های کلی ما حتی ساده‌تر است. هرگز، هرگز، هرگز نباید به چنین پلتفرمی (مخصوصاً پلتفرمی با سابقه تأیید نشده و غیرقابل تأیید) حتی به ارزش یک دلار ارز دیجیتال خود اعتماد کنید، در غیر این صورت با خطر از دست دادن همه چیز در کیف پول خود مواجه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *