تجارت

آمازون اکنون مشتریان را از بازخوانی و هشدارهای ایمنی محصولات مرتبط با سفارش‌هایشان آگاه خواهد کرد.

amazon recalls

آمازون امروز ویژگی جدیدی را معرفی کرد که به مشتریان اجازه می‌دهد تا از هشدارها و بازخوانی‌های احتمالی مرتبط با ایمنی محصولات بهتر آگاه شوند. از این پس، به جای اینکه مشتریان بخواهند اطلاعات بازخوانی محصول را از وبسایت‌های شخص ثالث و منابع خبری دیگر جستجو کنند، خریداران آمازون قادر خواهند بود تا به یک صفحه جدید به نام “هشدارها و بازخوانی‌های مربوط به محصول شما” دسترسی پیدا کنند که در بالای صفحه “سفارش‌های شما” آن‌ها لینک شده و از طریق ایمیل با مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود.

هنگامی که مشتریان روی بنر یا لینک ایمیل کلیک می‌کنند، به یک صفحه هدایت می‌شوند که در آن امکان دارند جزئیات بیشتری در مورد خطرات احتمالی ایمنی محصولاتی که خریداری کرده‌اند را بخوانند و گزینه‌های خود را مرور کنند. این گزینه‌ها شامل استرداد وجه، بازگشت کالا و تعمیر محصول می‌شوند.

آمازون در یک پست وبلاگی که این ویژگی جدید را معرفی کرده، می‌گوید: “با این ویژگی جدید، ما قادر خواهیم بود به طور مستقیم با 100% از مشتریانی که محصولی بازخوانی شده را از فروشگاه ما خریداری کرده‌اند تماس بگیریم و دستورالعمل‌های واضحی در مورد اقدامات بعدی به آن‌ها ارائه دهیم.”

آمازون، با هدف مقابله با محصولاتی که خود طراحی و عرضه می‌کند و همچنین به منظور ارتقاء ایمنی محصولات متعلق به فروشندگان شخص ثالث، ویژگی جدیدی را معرفی کرده است. این فروشگاه قصد دارد این سیستم نوین را به فروشندگان مستقر در ایالات متحده ارائه دهد که به سرویس منطقی “آمازون برای بازخوانی” (RLS) ملحق شده‌اند. این امکان به فروشندگان اعطا می‌شود تا مشتریانی که محصولات تحت تأثیر قرار گرفته را خریداری کرده‌اند را با اطلاع رسانی مطلع سازند، در همین حال آمازون نیز می‌تواند فرآیند استرداد وجه را به نمایندگی از شریک‌های فروش انجام داده و همچنین مدیریت لجستیک بازگشت محصولات را به عهده بگیرد.

با این حال، نقطه ضعف این سیستم این است که به نظر می‌آید تنها برای فروشندگان آمریکایی مختص است و به صورت اختیاری قابل انتخاب است. بسیاری از فروشندگان بازار آمازون از کشورهای خارجی هستند و در مناطقی که استانداردهای ایمنی مشابه آمریکا را ندارند، محصولات ناامنی که توسط فروشندگان شخص ثالث به دست مشتریان آمریکایی می‌رسند، شناسایی شده‌اند؛ به عنوان مثال، اسباب‌بازی‌های کودکانه که در مطالعه‌ای توسط شبکه سی‌بی‌اس در سال 2019 مورد بررسی قرار گرفته بود.

به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های خرده‌فروشی، آمازون همچنان با چندین مشکل ایمنی محصول مواجه خواهد شد به دلیل حجم کاتالوگ خود. اخیراً، بازخوانی‌های آمازون شامل مواردی نظیر شارژرهای قابل حمل بود که به عنوان خطر احتمالی آتش سوزی شناخته می‌شوند و مسائل مربوط به برندهای خودش نیز در بر گرفته‌اند؛ به عنوان مثال، صندلی‌های میز کار آمازون بیسیک که به دلیل احتمال شکست پایه‌هایشان و ایجاد خطر سقوط و آسیب، بازخوانی شده‌اند. همچنین، برخی لیوان‌های ناامن با سطوح سرب نیز توسط آمازون به فروش رسیده بودند و دیگر مواردی که منجر به ایجاد خطراتی برای کاربران شده بودند.

در سال 2021، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده (CPSC) حتی از آمازون شکایت کرد تا آن را مجبور کند مسئولیت فراخوانی محصولات بالقوه خطرناکی که آنها را به فروش می‌رساند را پذیرفته و اقدام به بازخوانی آنها کند. در این شکایت مواردی از جمله 24,000 سنسور مونوکسید کربن معیوب که زنگ هشدار آن‌ها کار نمیکرد، لباس‌های خواب کودکان متعددی که استاندارد ایمنی پارچه‌ها را نقض می‌کنند و خطر ایجاد آسیب‌های سوختگی برای کودکان را تهدید میکرد، و تقریباً 400,000 سشوار بدون دستگاه‌های حفاظت لازم که از مصرف‌کنندگان در برابر شوک و برق‌گرفتگی محافظت می‌کرد فروخته شده است.

قبل از این، چندین سناتور آمریکایی هم به آمازون نامه نوشته بودند تا خواسته‌ی بازخواست بازخوانی محصولات خطرناک را اعلام کنند، بعد از اینکه یک بررسی شبکه سی‌ان‌ان نشان داد که دستگاه‌های الکترونیکی از برند آمازون بیسیک که به دست مصرف‌کنندگان رسیده بودند، ذوب شده، انفجار یا آتش گرفته‌اند.

مدتی طولانی طول کشید تا آمازون مشکلات مرتبط با بازخوانی و نگرانی‌های ایمنی را برطرف کند؛ اما پس از این شکایات، شرکت تاریخچه‌ای دارد که نظارت‌هایی از سوی منابعی همچون CPSC و recalls.gov، اداره ایمنی حمل و نقل ملی (NHTSA)، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) را تجربه کرده است و سپس اقداماتی مانند حذف فروشندگان یا ارائه هشدارها در صفحات محصولات را انجام داده است.

صفحه جدید در حال حاضر فعال است و آمازون اعلام می‌کند که به طور فعالانه مشتریان را در مورد بازخوانی‌ها و هشدارهای ایمنی در آینده مطلع خواهد کرد.

اعتبار تصویر:‌ Amazon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *