آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

9 نکته برای عکاسی در پاییز

fall photography 6

من عاشق عکاسی پاییزی هستم. چه چیزی می تواند از برگ های طلایی که روی چمن های سرسبز دراز کشیده اند یا در مقابل آسمان آبی با وزش باد رقص کنان خودنمایی میکنند زیباتر باشد؟

متأسفانه، گرفتن رنگ های پاییزی می تواند کمی مشکل باشد. برای بهترین عکس‌ها، باید وسایل، نور و تنظیمات خود را با دقت انتخاب کنید و اگر مبتدی هستید و بی تجربه، همه چیز می‌تواند بسیار سخت باشد. اما یه خبر خوب! در این مقاله، نکات برتر برای خلق عکاس های خیره کننده پاییزی به اشتراک می گذاریم.

در ادامه با مواردی چون:

  • چگونه می توانید از یک فیلتر ساده برای نشان دادن رنگ های دوست داشتنی پاییزی استفاده کنید
  • چگونه می توانید تنظیمات تعادل رنگ سفید خود را برای تصاویر گرم زیبا تنظیم کنید
  • چگونه می توانید با تعقیب نور مناسب عکس های شگفت انگیزی ایجاد کنید

برای تبدیل شدن به یک استاد عکاسی پاییزی آماده اید؟ سپس بیایید درست شیرجه بزنیم!

1. از فیلتر پلاریزه برای تقویت رنگ ها استفاده کنید

اگر می خواهید رنگ های غنی و پررنگ پاییزی را به تصویر بکشید، باید با خرید یک فیلتر پلاریزه شروع کنید.

پلارایزرها در جلوی لنز قرار می گیرند و نور بازتاب شده را کاهش می دهند. انعکاس بر روی برگ های مرطوب و/یا مومی شکل، شدت رنگ را کاهش می دهد، بنابراین با جلوگیری از رسیدن این نور ناخواسته به سنسور دوربین، عکس های پاییزی شما اشباع را افزایش می دهند.

fall photography 9

مطمئن شوید که یک فیلتر با کیفیت بالا خریداری کرده اید. یک پلاریزه ارزان کار خود را به طور موثر انجام نمی دهد و می تواند رنگ های آزار دهنده را معرفی کند. قطر پلاریزه باید با قطر لنز شما مطابقت داشته باشد. عدسی را که قصد دارید بیشتر در پاییز استفاده کنید، انتخاب کنید، قطر آن را مشخص کنید، سپس یک پلاریزه کننده مرتبط بخرید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که پلاریزرها میزان کل نوری که به سنسور دوربین برخورد می کند را کاهش می دهند. برای جبران، دوربین شما مجبور می شود سرعت شاتر خود را طولانی تر کند که می تواند باعث لرزش دوربین شود. برای جلوگیری از این موضوع، عکاسی با سه پایه خوب را توصیه می کنم!

2. در ساعات طلایی عکاسی کنید

همانطور که بارها گفتیم بعد از طلوع خورشید و یا قبل از غروب خورشید به عنوان ساعات طلایی شناخته می شود. اگر زمانی را صرف مشاهده نور عصر کرده باشید، دلیل آن را می‌دانید: وقتی خورشید در آسمان پایین است، نور زیبا، ملایم و طلایی را در سراسر زمین می‌تاباند نوری که هنگام روشن کردن سوژه‌های پاییزی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

fall photography 2

نور ساعت طلایی چندین مزیت عمده دارد. نرم است، بنابراین به شما کمک می‌کند عکس‌هایی با جزئیات بسیار زیبا ثبت کنید. و گرم است، بنابراین تصاویر شما رنگ طلایی خیره کننده ای خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی:  نحوه گرفتن عکس های حرفه ای: راهنمای مبتدیان

من شخصاً طرفدار شدید این هستم که نور خورشید چگونه رنگ‌های قرمز و طلایی را برجسته می‌کند. شما می توانید مناظر پاییزی نفس گیر، جزئیات نزدیک، پرتره های پاییزی و موارد دیگر را ثبت کنید.

fall photography 6

اگر بتوانید به اندازه کافی زود بیدار شوید، صبح در واقع می تواند کمی بهتر از عصر باشد. به عنوان مثال، افراد کمتری بیرون خواهند آمد، بنابراین اغلب مسیرهای جنگلی را برای خود خواهید داشت. و صبح با باد کمتری همراه است، که اگر می‌خواهید رنگ‌های پاییزی خیره‌کننده را با بازتاب‌ها ترکیب کنید، ایده‌آل است.

3. روزهای ابری را نادیده نگیرید

اگر دنبال رنگ‌های غنی و گرم هستید، نور ساعت طلایی عالی است… اما می توانید در روزهای ابری نیز تصاویر منحصر به فردی بگیرید. ابرها به‌عنوان پخش‌کننده‌های غول‌پیکر عمل می‌کنند و نوری ملایم و یکنواخت ایجاد می‌کنند که جزئیات را به نمایش می‌گذارد، جو را اضافه می‌کند و حتی رنگ‌ها را اشباع می‌کند.

fall photography 10

به عنوان مثال، مناظر جنگلی پاییزی در زیر نور ابری شگفت انگیز به نظر می رسند. جزئیات کوچک – برگ های افتاده، گل های سپتامبر و گیاهان پژمرده – نیز زیبا به نظر می رسند.

یک نکته: اگر آسمان ابری است، مطمئن شوید که در وسط روز برای عکاسی بیرون بروید. همانطور که خورشید در پایین تر از آسمان (یعنی پشت ابرها) فرو می رود، جهان تیره و تارتر می شود. در اواخر بعد از ظهر، ممکن است برای گرفتن تصاویر دستی واضح دچار مشکل شوید. (اگرچه شما همیشه می توانید از سه پایه استفاده کنید!)

4. به دنبال تضاد رنگ باشید

پاییز پر از انواع تضادهای رنگی زیبا است: برگ های قرمز در زمینه سبز (چمن)، برگ های نارنجی در زمینه آبی (آسمان)، گل های بنفش در زمینه زرد (برگ). و اگر بتوانید این کنتراست های زیاد را در تصاویر خود بگنجانید، در نهایت به نتایج خیره کننده ای خواهید رسید.

fall photography 7

می بینید، کنتراست رنگ با ایجاد یک جدایی واضح بین سوژه و پس زمینه، سه بعدی را اضافه می کند. به علاوه، رنگ های متضاد ذاتاً چشمگیر هستند! اگر برای دیدن تضاد رنگی مشکل دارید، چاپ و حمل چرخ رنگ را در نظر بگیرید. رنگ‌های مقابل به زیبایی تضاد دارند، اگرچه رنگ‌های همسایه به خوبی ترکیب می‌شوند (و پالت خاموش‌تری ایجاد می‌کنند).

هنگامی که شروع به مشاهده کنتراست رنگ با نظم کردید، سعی کنید تعادل رنگ های مختلف را آزمایش کنید. شما ممکن است مقدار زیادی رنگ قرمز و کمی سبز را برای ظاهری محدودتر به کار ببرید یا به مقدار مساوی از هر دو برای یک نتیجه متفاوت همه چیز بستگی به شما دارد.

5. موقعیت خورشید را در نظر بگیرید

برخی از عکاسان پاییزی ترجیح می دهند از قرار دادن نور خورشید در کادر خودداری کنند. چرا؟ اگر خورشید به سنسور دوربین برخورد کند، می تواند شعله ور شدن لنز ایجاد کند که صحنه را شسته و تاثیر رنگ های پاییزی را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، با گنجاندن خورشید در قاب، می‌توانید جلوه‌های جالبی از ستاره‌های خورشیدی ایجاد کنید که به جای اینکه مناظر و پرتره‌های پاییزی شما را کاهش دهند، جلوه‌های جالبی ایجاد می‌کنند. (دیافراگم خود را تا حدود f/8 پایین بیاورید تا یک ستاره خورشیدی زیبا داشته باشید!)

مطلب پیشنهادی:  روش کار با دوربین عکاسی

fall photography 5

بنابراین من شما را تشویق می کنم که هر دو روش را آزمایش کنید. مدتی را به عکاسی دور از خورشید بگذرانید (به طوری که سوژه های با نور جلو و کنار نور زیبا را ثبت کنید). سپس بچرخید به سمت خورشید و عکاسی کنید. ببینید آیا می توانید عمداً شعله ور شدن لنز را ایجاد کنید.

6. با تنظیمات تعادل رنگ سفید خود بازی کنید

توازن سفیدی فرآیندی است که در آن رنگ‌ها در تصاویر شما انجام می‌شود. برخی از منابع نور مانند نور کم  نور بسیار گرم و مایل به نارنجی تولید می کنند، در حالی که منابع نوری دیگر مانند فلاش مصنوعی نور بسیار سرد و مایل به آبی تولید می کنند. اما وقتی تراز سفیدی درست را تنظیم می کنید، این نتیجه گرم یا سرد را خنثی می کنید (یعنی حذف می کنید). خنثی‌سازی موفقیت‌آمیز به درخشش رنگ‌های زیرین کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که عکس با دقت بیشتری موضوع خود را نشان می‌دهد.

به طور کلی، خنثی کردن رنگ‌ها ایده خوبی است، بنابراین کار با تنظیمات از پیش تعیین شده تعادل سفیدی دوربین یا حتی تنظیم تعادل رنگ سفید با استفاده از کارت خاکستری می‌تواند مفید باشد. اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، همیشه می‌توانید تعادل رنگ سفید را در حین پردازش بدون مشکل تنظیم کنید، اما تنظیم آن از ابتدا باعث صرفه‌جویی در زمان برای می‌شود.

fall photography 1

همچنین، توجه داشته باشید که همیشه نیازی به استفاده از تراز سفیدی برای تصحیح رنگ تصویر ندارید. در واقع می توانید از تنظیم تعادل رنگ سفید گرم یا سرد برای اضافه کردن حالت به فایل های پاییزی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید رنگ‌های قرمز و نارنجی را تقویت کنید، می‌توانید از یک تنظیم از پیش تنظیم شده تعادل رنگ سفید در دمای بالا برای گرم کردن تصویر استفاده کنید!

7. هدف را به تصویر کشیدن هرج و مرج قرار دهید

صحنه های پاییز معمولاً بسیار آشفته هستند. آنها اغلب دارای شاخه های تکان دهنده، برگ های افتاده، درختچه های رنگارنگ و … هستند.

و در عکاسی، هرج و مرج به طور کلی چیز بدی است. بسیاری از عکاسان دقایق طولانی را صرف هر صحنه می کنند تا بتوانند هرج و مرج را کاهش دهند. بالاخره هرج و مرج حواس بیننده را پرت می کند و مانع از نگاه کردن به سوژه اصلی می شود، درست است؟ نه همیشه! اگر بتوانید هرج و مرج را در آغوش بگیرید، می توانید تصاویر منحصر به فردی بگیرید که فراتر از عکس های پاییز استاندارد است. سعی کنید عکس های خود را با دقت ترکیب کنید تا همه عناصر مانند یک پازل در کنار هم قرار گیرند. و ببینید که آیا می توانید رنگ های مختلف را در سراسر قاب پراکنده کنید برخی قرمزها در اینجا، برخی سبزها در آنجا و … .

در نماهای «آشوب»، هدف این است که بر اساس هندسه انتزاعی فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که رنگ ها و بافت های مختلف را در سراسر صحنه به دقت متعادل کرده اید. و دیافراگم های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید که آیا تصاویر به عنوان عکس های عمق میدان خوب هستند یا فایل های عمق میدان کم.

fall photography 12

8. رنگ های پاییزی را در پس پردازش بیرون بیاورید

اکثر بهترین جلوه‌های عکس پاییزی در دوربین انجام می‌شوند، و نباید نرم‌افزار ویرایش را راهی برای «تعمیر» یا «ایجاد» تصاویر شگفت‌انگیز ببینید.

مطلب پیشنهادی:  ژست عکاسی دخترانه

با این حال، می توانید عکاسی پاییزی خود را با به نمایش گذاشتن رنگ ها، افزایش عمق و افزایش جزئیات بهبود بخشید. به دانش تخصصی نیز نیاز ندارد. شما می توانید تمام ویرایش عکس های پاییزی خود را در یک برنامه بصری مانند Lightroom انجام دهید.

من توصیه می‌کنم ابتدا نوردهی را تنظیم کنید تا مطمئن شوید سطح جزئیاتی را که دنبال می‌کنید ثبت کنید. اگر متوجه سایه‌ها یا هایلایت‌های بدون جزئیات شدید، از لغزنده‌های تونال (مانند لغزنده‌های برجسته، سایه‌ها، سیاه‌ها و سفیدها) برای بازیابی اطلاعات از دست رفته استفاده کنید.

سپس تغییرات کنتراست ایجاد کنید. این اغلب زیبا به نظر می رسد و ضربه زیادی به آن اضافه می کند، اما زیاده روی نکنید. کنتراست بیش از حد شروع به ایجاد جلوه های غیر واقعی می کند، که مطلقاً آن چیزی نیست که شما می خواهید. در نهایت، با لغزنده های شدت رنگهای مختلف را آزمایش کنید. به عنوان مثال، نوار لغزنده Saturation می تواند شدت رنگ را افزایش دهد. از سوی دیگر، نوار لغزنده Vibrance رنگ های سردتر را افزایش می دهد. و اگر به خصوص احساس ماجراجویی می کنید، حتی ممکن است رنگ های جداگانه را تغییر دهید (با استفاده از پنل HSL Lightroom یا لایه تنظیم Hue/Saturation فتوشاپ).

fall photography 8

9. وقتی هوا بد است بیرون بروید

روزهای بد آب و هوا باعث می شود که بخواهید در داخل خانه بمانید، نه اینکه با دوربین خود بیرون بروید. اما اگر قدم بردارید، به سرعت خواهید دید که رنگ های پاییزی همراه با بعدازظهرهای مه آلود، بارانی یا حتی (اگر خوش شانس باشید!) برفی می توانند باورنکردنی به نظر برسند.

fall photography 11

برای مثال، آب و هوای بد می تواند فضای زیادی را ایجاد کند. باران یک راه عالی برای ایجاد حالت غم انگیز است، در حالی که برف می تواند حالات نشاط آور یا ظاهری غمگین تر و تنهاتر ایجاد کند (بسته به نحوه برخورد و ویرایش عکس های خود). و مه تقریباً همیشه عالی به نظر می رسد، اگرچه اگر می خواهید تصاویر واقعاً قدرتمندی داشته باشید، سعی کنید مه را با تکرار ترکیب کنید (مانند خطوط درختان در یک جنگل).

هر چند باید مراقب باشی گم شدن در مه شدید یا برف آسان است، بنابراین همیشه یک تلفن همراه داشته باشید و از قبل به کسی بگویید کجا می روید. و آب و هوای بد می تواند به دوربین شما آسیب برساند، بنابراین مطمئن شوید که همیشه یک کاور بارانی به همراه داشته باشید. (همچنین شما را تشویق می‌کنم کاور دومی همراه داشته باشید که دور کیف دوربین شما بپیچد و آن را خشک نگه دارد).

نکات عکاسی پاییز: کلمات پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا عکس های زیبای پاییزی را ثبت کنید. پس از عکاسی از رنگ های پاییزی لذت زیادی ببرید. و مطمئن شوید که هر زمان که می توانید عکاسی کنید. در بسیاری از مناطق، صحنه های اوج پاییزی تنها برای چند هفته دوام می آورند. شما که نمی خواهید آن را از دست بدهید! کمتر از یک ماه تا صحنه های جذاب پاییز داریم پس از همین حالا برنامه ریزی را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *