آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

13 نکته برای عکاسی زیبا از غار

plant chase bank min

شاید فصل تابستان یکی از بهترین فصل های سال برای مسافرت باشد قطعا هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد اما تابستان و گرما و آب و هوای رویایی و سرسبزی بی مثالش میتواند یک سفر عکاسی جادویی را به ارمغان بیاورد و در این میان عکاسی از غارها میتواند در عین حال هیجان‌انگیز، قدرتمند و نفس‌گیر و چالش برانگیز باشد. غارها چالش های منحصر به فردی را برای عکاسان ایجاد می کنند. سطوح کم نور گرفتن یک نوردهی دقیق را دشوار می کند و شرایط غار می تواند ناراحت کننده یا کاملاً ناامن باشد.

در این مقاله، بهترین نکات خود را برای عکس های زیبای غار به اشتراک می گذارم. به طور خاص توضیح می دهم:

  • تکنیک ها (و تجهیزات) که باید برای یک عکس دقیق استفاده کنید
  • چگونه در تصاویر خود حس مقیاس ایجاد کنید
  • چگونه خود و وسایل خود را حفظ کنید! – بی خطر

بنابراین اگر قصد دارید به یک عکس ماجراجویی در غار بروید، یا به سادگی می خواهید دانش عکاسی غار خود را ارتقا دهید، به خواندن ادامه دهید!

1. از وسایل خود محافظت کنید

بدیهی است شما در عکاسی غار، توسط سنگ ها احاطه شده اید. و همانطور که میدانید، دوربین، لنز و سه پایه ها سنگ ها را دوست ندارند و کمترین علاقه ای هم به برقراری تماس با انها ندارند.

بنابراین هنگام کاوش در غار مهم است که دوربین و لنز خود را به خوبی پوشانده و پایه های سه پایه خود را در آن قرار دهید. شما در قلمروی ناآشنا خواهید بود و روی سطوح ناهموار راه می روید. گاهی اوقات، شما در حال خزیدن خواهید بود. یک کیف یا کوله پشتی به همراه داشته باشید و مطمئن شوید که دوربینتان تا زمانی که برای عکس گرفتن آماده شوید، داخل آن باقی بماند.

غارها معمولاً مرطوب هستند و رطوبت اغلب از سقف می‌چکد. بنابراین یک حوله یا پارچه برای پاک کردن دوربین خود همراه داشته باشید. همچنین ممکن است هنگام عکاسی، آن را روی دوربین و لنز خود قرار دهید. (اگر عمیقاً نگران آسیب آب هستید، حتی می توانید از کاور ضد آب استفاده کنید.) اغلب، قطرات آب تعدادی مواد معدنی را حمل می کنند پس بهتر است زودتر پاک شوند.

2. سه پایه بیاورید

غارها بسیار تاریک هستند، به این معنی که برای گرفتن نوردهی دقیق به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارید. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، خطر لرزش دوربین بیشتر می شود – بنابراین اگر می خواهید شانس خود را برای گرفتن عکس های واضح به حداکثر برسانید، همراه داشتن یک سه پایه ضروری است.

متأسفانه، برخی از غارهایی که توسط شرکت های تجاری کاوش می شوند، استفاده از سه پایه را مجاز نمی دانند. قوانین را از قبل بررسی کنید، و اگر سه پایه گزینه ای نیست که بتوانید همراه داشته باشید، حتما دوربین ها و لنزهای با تثبیت کننده تصویر را به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنم از لنزهای سریع (بهترین حالت f/2.8 یا عریض‌تر) استفاده کنید و برای نور مصنوعی یک فلاش همراه داشته باشید.

cave photography 2 1

3. از ریموت کنترل استفاده کنید

سه پایه ها عالی هستند، اما اگر از تکنیک مناسب استفاده نکنید، به هر حال با عکس های تار مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، فشار دادن دکمه شاتر می تواند لرزش دوربین ایجاد کند و باعث تاری تصویر شود. اینجاست که یک ریموت کنترل شاتر از راه دور به کار می آید. به شما امکان می دهد شاتر دوربین را از فاصله دور فعال کنید. به سادگی دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، دکمه رها کردن از راه دور را فشار دهید، و بدون نیاز به لمس دکمه شاتر، عکسی از غار می گیرید.

اگر ریموت کنترل ندارید و قصد خرید آن را ندارید، همیشه می‌توانید از عملکرد تایمر خودکار دوربین استفاده کنید، که لحظه ضبط را تا چند ثانیه پس از زدن دکمه شاتر به تاخیر می‌اندازد. این به خوبی کار می‌کند، اما منتظر ماندن چند ثانیه بعد از هر عکس می‌تواند آزاردهنده باشد، بنابراین توصیه می‌کنم اگر می‌توانید از ریموت کنترل استفاده کنید!

cave photography 1 2

4. از فلاش خارج از دوربین استفاده کنید

همانطور که در نکته قبلی اشاره کردم، فلاش ها می توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر سه پایه ها خارج از محدودیت باشند. آنها غار را روشن می کنند تا بتوانید تصویری با نوردهی خوب و بدون سرعت شاتر طولانی بگیرید.

اما حتما فلاش خارج از دوربین به همراه داشته باشید. عکس های فلاش روی دوربین معمولا صاف و دو بعدی به نظر می رسند. با این حال، با فلاش خارج از دوربین، می توانید فلاش را در کناری نگه دارید و به تصاویر خود عمق بیشتری بدهید. (و می توان از بیش از یک فلاش برای روشن کردن غار استفاده کرد!)

5. از چراغ جلو استفاده کنید

هنگام عکاسی از غار، همیشه دو منبع نور می خواهید:

  • فلش (در بالا بحث شد).
  • و یک چراغ جلو.

کلاه چراغ دار و یا هر نوع چراغ قوه ای که روی سر و یا بدن شما نصب شود و بدون دخالت دست راه شما را روشن کند تا از بروز هر گونه تصادف ناگوار جلوگیری کند. یک چراغ قوه نیز می تواند کار کند، اما داشتن دو دست آزاد هنگام تنظیم سه پایه و دوربین مفید است.

6. تعادل رنگ سفید را روی Flash قرار دهید

من به شما توصیه می کنم که همیشه هنگام عکاسی از غار از فلاش استفاده کنید (با فرض اینکه غار روشن نیست). بنابراین قبل از رفتن به قلب کوه و یا زیر زمین، تنظیمات تعادل سفیدی دوربین خود را روی گزینه Flash تنظیم کنید.

این یکی از آن مراحل ساده‌کننده زندگی است که به شما کمک می‌کند عکس‌های خوبی با حداقل ویرایش داشته باشید. گفتنی است، اگر فراموش کردید که تراز سفیدی را تنظیم کنید، تا زمانی که از نکته بعدی من پیروی کنید، عکس های قابل قبولی دریافت میکنید.

7. به صورت RAW عکاسی کنید

آیا می خواهید عکس هایی از غار بگیرید که زیبا و حرفه ای به نظر می رسند؟ پس باید با فرمت RAW عکاسی کنید. با تنظیم نوردهی و تعادل رنگ سفید در اتاق تاریک دیجیتال، فایل‌های RAW بیشترین عرض جغرافیایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. و اگر با فرمت RAW عکاسی می کنید، می توانید جزئیاتی را که در غیر این صورت در JPEG از دست می رفت، بازیابی کنید.

cave photography 3

8. ISO خود را کاهش دهید

همانطور که می دانید، ISO بالاتر منجر به نویز بیشتر می شود – لکه های ریز نور و رنگ که وحشتناک به نظر می رسند و به سرعت تصاویر را خراب می کنند. و این درست است: هر چه ISO شما بالاتر باشد، می توانید سرعت شاتر خود را سریعتر افزایش دهید و از لرزش دوربین جلوگیری کنید.

اما اگر از سه پایه استفاده می کنید، دلیلی وجود ندارد که ISO را به ارتفاعات مضحک افزایش دهید. در عوض، برای ثابت نگه داشتن دوربین خود به سه پایه خود تکیه کنید و ISO را تا حد امکان پایین نگه دارید. من توصیه می کنم در صورت امکان با ISO 100 یا 200 کار کنید و فقط در صورت لزوم آن را بالاتر ببرید!

9. از افزایش سرعت شاتر خود نترسید

تا زمانی که از یک سه پایه محکم استفاده می کنید، می توانید سرعت شاتر خود را به 5 ثانیه، 10 ثانیه، 30 ثانیه و بیشتر کاهش دهید. من شما را تشویق می‌کنم که گزینه‌های مختلف سرعت شاتر را آزمایش کنید (مخصوصاً وقتی سرعت شاتر طولانی‌تر را با فلاش ترکیب می‌کنید). شما می خواهید تصاویری با جزئیات زیاد و سایه بگیرید، اما در عین حال، مهم است که از نور زیاد مناطقی از غار که توسط فلاش شما روشن می شود، خودداری کنید.

چندین عکس آزمایشی ثبت کنید در حالی که تمام تنظیمات خود از جمله روشنایی فلاش را ثابت نگه میدارید، اما میتوانید سرعت شاتر را تغییر دهید، میبینید که می تواند مفید باشد. همچنین ممکن است بخواهید از تکنیک‌های HDR استفاده کنید.

10. از فوکوس دستی استفاده کنید

غارها تاریک هستند – و در شرایط تاریک، سیستم فوکوس خودکار دوربین شما به شدت با مشکل مواجه می شود. اگر شدیداً می خواهید از فوکوس خودکار استفاده کنید، سعی کنید چراغ قوه خود را در لبه یک بخش که ویژگی کنتراست دارد قرار دهید، سپس از آن ناحیه برای تنظیم نقطه فوکوس خود استفاده کنید.

اما به طور کلی، بهتر است فقط لنز خود را به فوکوس دستی تغییر دهید. به این ترتیب، می توانید نقطه فوکوس را بدون نگرانی در مورد خراب شدن دوربین خود تنظیم کنید.

توجه: اگر از لنز واید استفاده می‌کنید و سوژه‌های غار اصلی در فاصله‌ای دور خاموش هستند، ممکن است فوکوس دستی دشوار باشد. ابتدا حلقه فوکوس را تا بی نهایت بچرخانید. سپس کمی عقب نشینی کنید. پس از گرفتن عکس، روی LCD مرور کنید سعی کنید برای بررسی وضوح کامل، زوم کنید! و در صورت نیاز تنظیم کنید.

11. هنگام کار در غارهای تجاری تنظیمات را انجام دهید

غارهای تجاری برای اکتشاف طراحی شده اند، بنابراین تمایل دارند که نورهای زیادی داشته باشند. (مثلاً غارها در پارک های ملی به زیبایی نورانی می شوند!) این غارها اغلب بسیار سرگرم کننده هستند زیرا از قبل به خوبی روشن شده اند و نیازی به فلاش ندارند. با این حال، سه پایه همچنان مفید خواهد بود، بنابراین بررسی کنید که آیا قوانین غار به شما اجازه می دهد که آن را بیاورید.

اگر در یک تور هستید، ممکن است همه چیز به سرعت پیش برود، ممکن است زمان زیادی برای عکس گرفتن پیدا نکنید، و ممکن است مجبور شوید با شلوغی سر و کار داشته باشید. از قبل با اپراتور تور تماس بگیرید تا ببینید آیا می توانید در بخشی از روز به آرامی بروید. همچنین ممکن است بپرسید که اگر در حین ادامه تور کمی عقب بمانید، اشکالی ندارد. پاسخ ممکن است اغلب «نه» باشد، اما پرسیدن می‌تواند درهایی را به روی احتمالاتی باز کند که در غیر این صورت در نظر نمی‌گرفتید، بنابراین به راهنما فرصت دهید تا به شما کمک کند!

cave photography 4 1

12. لنز واید به همراه داشته باشید

غارها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند، اما بیشتر صحنه‌ها در مقیاس بزرگ هستند بنابراین وایدترین عدسی را که دارید همراه داشته باشید. پیشنهاد می کنم برای سنسور APS-C حدود 18 میلی متر شروع کنید یا اگر دوربین شما فول فریم است 28 میلی متر شروع کنید. به این ترتیب، می توانید تعداد زیادی تصاویر گسترده بگیرید که کل صحنه را نشان می دهد.

با این حال، غارها فرصتی برای ترکیب بندی های نزدیک که از لنز طولانی تر بهره می برند، ارائه می دهند. بنابراین اگر فضای کافی دارید، یک لنز تله فوتو به همراه داشته باشید و در صورت نیاز تغییر دهید. اما به یاد داشته باشید: غارها پر از رطوبت هستند، بنابراین هنگام تعویض لنز مراقب باشید و تغییرات را به حداقل برسانید.

13. یک نفر را در تصویر قرار دهید

برخی از غارها بزرگ هستند، در حالی که برخی دیگر کوچک هستند اما هنگام عکس گرفتن، مقیاس غار اغلب بدون نقطه مرجع از بین می رود. و در حالی که عکس‌های کلوزآپ واقعاً از اضافه کردن یک انسان سودی نمی‌برند، عکس‌های عریض‌تر بسیار بهتر به نظر می‌رسند اگر شخصی را در کادر قرار دهید.

توجه داشته باشید که باید فرد ژست بگیرد و در حین عکسبرداری ثابت بماند. در غیر این صورت، آنها تار می شوند (با فرض اینکه از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید). برعکس، اگر می‌خواهید جلوه‌های خلاقانه بگیرید، می‌توانید از سوژه خود بخواهید در اطراف حرکت کند. روش های مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مفید است!

نکات عکاسی غار: کلمات پایانی

سیزده نکته برای اینکه عکس های غار خود را به سطح بعدی ببرید. بنابراین دفعه بعد که برای کاوش در غار می روید، توصیه ای را که من به اشتراک گذاشته ام به خاطر بسپارید. مطمئن شوید که تجهیزات مناسب را به همراه آورده اید، از تنظیمات مناسب استفاده کنید و ایمن بمانید. همچنین، از آن لذت ببرید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *