آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

9 نکته برای عکاسی زیبا از منظره بهاری

spring landscape photography lizard rocks

یکی از پر ارزش ترین انواع عکاسی برای مبتدیان، علاقه مندان و حتی حرفه ای های باتجربه، عکاسی منظره بهاری است. وقتی گل‌ها را می‌بینید که شکوفه می‌دهند، درختان جوانه می‌زنند، علف‌ها رشد می‌کنند، و حیوانات در بیرون و اطراف بعد از یک زمستان طولانی سرخوش خودنمایی میکنند، حس سرزندگی باورنکردنی به وجود می‌آید – و ثبت همه آن‌ها در دوربین بسیار سرگرم‌کننده است.

همانطور که گفته شد، عکاسی از منظره می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد. این نکات به شما کمک می کند تا لذت خود را به حداکثر برسانید و در عین حال ناراحتی خود را به حداقل برسانید – و با کمی تمرین، عکس هایی می گیرید که به اشتراک گذاری، نشان دادن و حتی چاپ و آویزان کردن آنها به دیوار خود افتخار می کنید.

یکی از بهترین چیزها در مورد عکاسی منظره بهاری این است که برای گرفتن عکس های عالی به تجهیزات گران قیمت و پیشرفته نیاز ندارید. یک دوربین DSLR معمولی یا بدون آینه با لنز کیت می‌تواند عالی کار کند و حتی یک تلفن همراه اغلب نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. (تلفن‌های مدرن اغلب از پردازش داخلی HDR استفاده می‌کنند، که جزئیات سایه‌ها را بدون نوردهی بیش از حد روشن می‌کند و رنگ‌های بهاری را به‌ویژه پر جنب و جوش می‌کند.) البته، مانند هر چیزی که به عکاسی مربوط می‌شود، اگر بخواهید، همیشه می‌توانید پول بیشتری خرج کنید، اما من این کار را انجام داده‌ام. چاپ های منظره به اندازه دیوار که با ارزان ترین تلفن های همراه گرفته شده اند را مشاهده کرده و فوق العاده به نظر می رسند.

ایجاد عکس های درجه یک اغلب به عناصر دیگر و باطنی تر مربوط می شود: درک نور، توجه به ترکیب بندی، و قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب. بهترین اقدام این است که به سادگی خارج شوید و عکاسی کنید. اجازه ندهید دوربین شما گرد و غبار را روی قفسه جمع کند. هرچه بیشتر تمرین کنید، حتی اگر فقط از تلفن همراه استفاده کنید، بیشتر کاردستی خود را تقویت خواهید کرد و تصاویر منظره بهاری عالی را ثبت خواهید کرد!

1. به دنبال نشانه های زندگی باشید

spring landscape photography wichita mountains bison

Nikon D500 | 200mm | f/2.8 | 1/2000s | ISO 100

بهار همه چیز درباره تولد دوباره، تجدید، و شروع دوباره است، که بخشی از آن چیزی است که این نوع عکاسی را بسیار سرگرم کننده می کند. من حتی تا آنجا پیش می روم که بگویم درمانی است. به عبارت دیگر، بیرون رفتن در طبیعت با گرم شدن هوا و طولانی شدن روزها نه تنها برای تصاویر شما خوب است، بلکه برای روح شما نیز مفید است. اگر بتوانید راهی برای ثبت این تازگی و سرزندگی با دوربین خود بیابید، می تواند به طور چشمگیری تصاویر شما را ارتقا دهد.

شما می توانید این نشانه های زندگی و تجدید را در اطراف خود پیدا کنید، حتی در حیاط خلوت خود یا هنگام قدم زدن در یک پارک محلی. حشرات، بچه پرندگان، و حتی غنچه های روی درختان همگی به نمایش جادوی بهار کمک می کنند، و با دوربینی که در کنار شماست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که چشمانتان را باز نگه دارید و با انگشت روی شاتر آماده باشید. ممکن است کمی صبر نیاز داشته باشد، اما با کمی دقت و توجه، می‌توانید عکس‌های منظره‌ای عالی بگیرید که بهار را به روش‌های منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیزی به نمایش بگذارد.

spring landscape photography prairie dog life

Nikon D500 | 200mm | f/2.8 | 1/2000s | ISO 100

2. ایجاد حس مقیاس

spring landscape photography tower mountains

Nikon D500 | 140mm | f/2.8 | 1/3000s | ISO 100

یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می توانید برای بالا بردن تصاویر مناظر بهاری خود انجام دهید چیست؟ به بینندگان خود حس اندازه و مقیاس را ارائه دهید.

اگرچه این به آن راحتی که به نظر می رسد نیست. اگر تا به حال در کتابخانه عکس خود پیمایش کرده اید و این احساس را داشته اید که تصاویر زیبای شما از مناظر وسیع چندان چشمگیر به نظر نمی رسند، بدانید که تنها نیستید. ایجاد حس مقیاس و کمک به بینندگان خود برای تجربه صحنه مانند شما آسان نیست، اما یک ترفند ساده وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید که بسیار کمک می کند.

برای کمک به ایجاد حس مقیاس در عکس‌های عکاسی منظره بهاری، چیزی را در کادر بگنجانید که به عنوان نقطه مرجع برای بینندگان شما باشد. کوه‌های باشکوه، آسمان‌های فراگیر، و دشت‌های وسیع در عکس‌ها همان وزنی را ندارند که به طور کلی در خارج تصویر با چشم شما دیده میشود – مگر اینکه بتوانید به بینندگان خود زمینه‌ای بدهید که به آنها کمک کند مقیاس چیزی را که می‌گیرید درک کنند.

spring landscape photography mountains bridge scale

Fuji X100F | 23mm | f/2.8 | 1/3800s | ISO 400
پل در مرکز این ترکیب به ایجاد حس مقیاس کمک می کند.

بهترین راه برای ارائه این حس زمینه، گنجاندن اشیایی است که برای مخاطبان وسیعی آشنا هستند. وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، حیوانات، مردم و حتی علائم جاده‌ای یا تجهیزات مزرعه‌ای رها شده، همه چیزهایی هستند که به بینندگان شما کمک می‌کنند تا اندازه واقعی صحنه‌ای را که در حال عکاسی هستید، درک کنند.

به عنوان مثال، تصویر کوه ها و آسمان که در بالا نشان داده شده است فقط به دلیل وجود پل در مرکز کار می کند. بدون آن، افرادی که تصویر را می بینند، درک درستی از بزرگی کوه ها، درختان و سایر عناصر ترکیب منظره دشوار خواهند بود. اما از آنجایی که بیشتر مردم تقریباً می دانند که یک پل چقدر بزرگ است، اندازه نسبتاً کوچک آن در چارچوب راهی برای نشان دادن این است که بقیه منظره طبیعت بهاری واقعاً چقدر عظیم است.

3. آب جاری را با سرعت شاتر آهسته ضبط کنید

spring landscape photography river slow shutter

بهار زمان خوبی برای عکس گرفتن از آب در حال حرکت است. رودخانه ها، نهرها و آبشارها موضوعات بسیار خوبی هستند. با این حال، علیرغم آنچه ممکن است فکر کنید، شاتر کندتر در واقع می تواند نتایج بسیار بهتری نسبت به یک شاتر سریع داشته باشد. کاهش سرعت شاتر، تندروها را به آثار هنری ابریشمی و صاف تبدیل می کند که ممکن است روی جلد مجلات طبیعت یا تزئین دیوارهای لابی شرکتی ببینید. خوشبختانه، دریافت این نوع تصاویر آسان است. تنها چیزی که لازم است چند تنظیم اولیه نوردهی است.

مشکل‌ترین بخش استفاده از شاتر آهسته با عکس‌های منظره بهاری، یافتن راه‌هایی برای کاهش میزان نور ورودی به‌خصوص در روزهای آفتابی است. یکی از راه‌ها این است که دیافراگم لنز خود را تا جایی که می‌تواند پایین بیاورید و ISO خود را روی 100 تنظیم کنید، اما حتی در این صورت ممکن است به سرعت شاتری برسید که برای ایجاد مسیرهای حرکتی زیبا بسیار سریع است. اگر اینطور است، سعی کنید در یک روز ابری، صبح زود یا اواخر عصر، درست زمانی که خورشید در حال غروب است، به محل برگردید تا نور را محدود کنید.

همچنین می‌توانید یک فیلتر چگالی خنثی ارزان قیمت بخرید که روی جلوی لنز شما پیچ می‌شود و نور را مسدود می‌کند تا بتوانید از سرعت شاتر پایین‌تری حتی در نور شدید استفاده کنید. البته، مطمئن شوید که با یک سه پایه خوب کار می کنید، که در هر زمان که از شاتر آهسته استفاده می کنید یک ضرورت است.

4. جاده ای را که کمتر سفر کرده اید بروید

spring landscape photography rainbow road

Nikon D500 | 70mm | f/2.8 | 1/3000s | ISO 10
من به طور کاملاً تصادفی با این صحنه الهام گرفته شده از ماریو کارت مواجه شدم، در حالی که در یک سفر جاده ای هشت ساعته برای دیدن خانواده بودم. از آنجایی که جاده‌ها را به عقب برمی‌گردانم، فرصت‌های عکاسی بسیار خوبی پیدا کردم!

این ممکن است برای عکاسان باتجربه بدیهی به نظر برسد، اما برای افرادی که تازه با عکاسی منظره بهاری آشنا هستند، نکته ای است که ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد: به دنبال فرصت های عکسی باشید که ممکن است انتظار نداشته باشید آنها را پیدا کنید. چیزهای ساده ای مانند پیاده روی در یک محله جدید، رفتن زودهنگام برای کار و سفر در خیابان های سطحی به جای بین ایالت ها و بزرگراه ها، یا بازدید از پارک، باغ گیاه شناسی، یا محوطه دانشگاهی که ممکن است روی نقشه دیده باشید.

اگر قصد یک سفر جاده ای را دارید، چند ساعت به خودتان فرصت دهید تا جاده های خاکی و بزرگراه های دو خطه را در مسیر رسیدن به مقصد جستجو کنید. دوربین خود را در دست داشته باشید و آماده باشید تا آن را کنار بکشید و چند عکس بگیرید! حتی اگر مطمئن نیستید که نتایج خوبی کسب خواهید کرد، بهتر است تلاش کنید تا اینکه روزها یا هفته‌ها بعد در مورد عکس‌هایی که می‌توانستید ثبت کنید، فکر کنید. بسیاری از عکس‌های مورد علاقه من از طبیعت بهاری در این شرایط گرفته شده‌اند، و شما از کاوش و یافتن مکان‌های جدید که ممکن است درست زیر بینی شما بوده‌اند، مزیت بیشتری کسب کنید.

5. از قبل برنامه ریزی کنید

spring landscape photography sunset

Nikon D750 | 50mm | f/16 | 30s | ISO 100

کمی خوش‌حالی راه زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد، اما هرچه بیشتر هنر عکاسی را تمرین کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که بهترین عکس‌های شما تقریباً همیشه درجاتی از برنامه‌ریزی را شامل می‌شوند. در حالی که مطمئناً می توانید با قرار گرفتن تصادفی در مکان مناسب در زمان مناسب تصاویر خیره کننده ای به دست آورید، اگر از قبل برخی از تکالیف را انجام دهید، ثابت ترین نتایج را دریافت خواهید کرد. به مواردی مانند زمان طلوع و غروب خورشید، جهت نور و حتی پیش بینی آب و هوا توجه داشته باشید. سپس مطمئن شوید که وسایل مورد نیاز برای گرفتن عکس های مورد نظر خود را دارید!

تصویر نمایش داده شده در بالا – که دارای غروب بهاری است – نتیجه یک شانس تصادفی نیست. به برنامه ریزی دقیق و تجربه زیادی نیاز داشت، نه اینکه قبل از اینکه بتوانم تصویر را به ثمر برسانم چندین تلاش ناموفق را ذکر کنیم. من باید یاد می گرفتم که چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند، و باید می فهمیدم که چگونه از دوربینم برای گرفتن عکس درست استفاده کنم. حتی پرتوهای آفتابی هم تصادفی نبود! من فقط چند دقیقه فرصت داشتم تا عکس را بگیرم، اما به نتیجه فوق العاده افتخار می کنم. با کمی برنامه ریزی و آمادگی می توانید عکس های مشابهی بگیرید.

6. گل ها را در پیش زمینه قرار دهید

spring landscape photography indian paintbrush

Nikon D750 | 105mm | f/5.6 | 1/350s | ISO 100

این تکنیک ممکن است اصلی ترین تصاویر را به شما ندهد، اما تقریباً هر بار کار می کند. به سادگی چند گل را در پیش زمینه قرار دهید، که به بینندگان شما چیزی رنگارنگ برای تمرکز روی آن می دهد و در عین حال حس دامنه و مقیاس را اضافه می کند.

spring landscape photography flowers

Nikon D7100 | 50mm | f/2.8 | 1/3000s | ISO 200

برای به دست آوردن بهترین نتایج، دیافراگم لنز خود را تا جایی که می‌توانید باز کنید، تا سطح زمین پایین بیایید تا به منظره نگاه کنید، روی گل تمرکز کنید و عکس بگیرید. اگر خورشید پشت سر شما باشد و گل‌هایتان به طور یکنواخت روشن شوند کمک می‌کند، اگرچه می‌توان با کمی نور پس‌زمینه به نتایج خلاقانه و جالبی دست یافت.

spring landscape photography dandelion

Nikon D7100 | 50mm | f/2.8 | 1/2000s| ISO 100

در حالی که نمی‌توانید هر بار هر متغیر را کنترل کنید، می‌تواند به عکاسی در یک روز ابری کمک کند تا آسمان منفجر نشود. همچنین، به دنبال عناصر ترکیبی باشید که می توانند به کادر بندی سوژه شما کمک کنند و در عین حال حس مقیاس را به شما منتقل کنند. در تصویر بالا، که در یک بعدازظهر بارانی در ماه آوریل گرفتم، دوربینم را با دقت طوری قرار دادم که درخت بزرگی مستقیماً پشت قاصدک باشد تا رنگ سفید روشن بیشتر خود را نشان دهد.

7. زود بیدار شوید

spring landscape photography sunrise

Nikon D750 | 50mm | f/8 | 1/180s | ISO 100

یکی از تکنیک‌های مورد علاقه من برای عکس‌های زیبای منظره بهاری، بیشتر به ساعت زنگ دار شما مربوط می‌شود تا دوربین شما. به سادگی یک نقطه خوب را در طول روز پیدا کنید، سپس به هنگام طلوع خورشید برای گرفتن صحنه بازگردید. از نتایجی که می توانید بدست آورید شگفت زده خواهید شد!

یک هشدار کوتاه: اگر هرگز چنین عکسی نگرفته‌اید، از اینکه بین اولین درخشش خورشید در افق و روشنایی کامل روز زمان کمی دارید، شوکه خواهید شد. با این حال، اگر آماده رفتن هستید، می‌توانید عکس‌های منحصربه‌فردی بگیرید که ثبت آنها در هر زمان دیگری از روز به معنای واقعی کلمه غیرممکن است.

8. از سه پایه استفاده کنید

spring landscape photography mount scott

Fuji X100F | 23mm | f/16 | 1/4s | ISO 200

هنگام عکس گرفتن از افراد، حیوانات یا زندگی روزمره، سه پایه چندان مفید نیست. با این حال، برای عکاسی منظره بهاری، عملاً یک نیاز است. هنگام کار با سه پایه، انعطاف پذیری و آزادی بسیار بیشتری دارید زیرا به شما امکان می دهد تقریباً از هر ترکیب دیافراگم و سرعت شاتر استفاده کنید و در عین حال ISO خود را پایین نگه دارید. علاوه بر این، دیافراگم‌های کوچک‌تر تقریباً همیشه تصاویر واضح‌تری دریافت می‌کنند، که اغلب به سرعت شاتر آهسته‌تری نیاز دارد – که بدون سه پایه تقریبا غیرممکن است.

spring landscape photography tripod clouds long

Fuji X100F | 23mm | f/16 | 120s | ISO 200
من از یک سه پایه برای گرفتن این تصویر با نوردهی طولانی استفاده کردم که منجر به ایجاد مسیرهای حرکتی زیبای در ابرها شد.

نکته خوب در مورد این تکنیک این است که لازم نیست گران باشد. البته، می‌توانید پول زیادی را برای یک سه‌پایه مسافرتی خرج کنید، اما مدل‌های ارزان‌تر زیادی وجود دارد – و حتی مدل‌هایی برای تلفن‌های همراه – که بسیار عالی کار می‌کنند. یک سه پایه ساده از فروشگاه محلی شما برای مقابله با اکثر سناریوها کافی است و به شما کمک می کند تا ارزیابی کنید که آیا ممکن است بخواهید در نهایت به چیزی قوی تر ارتقا دهید یا خیر.

9. به صورت RAW عکاسی کنید

spring landscape photography lizard rocks

Nikon D500 | 200mm | f/2.8 | 1/2000s | ISO 100
من با فرمت RAW عکس گرفتم، که به من اجازه داد رنگ ها را ویرایش کنم تا نتیجه نهایی واقعاً برجسته شود.

اگر یک عکاس با تجربه هستید، احتمالاً از قبل این مورد را می‌شناسید، اما مبتدیان ممکن است مزایای باورنکردنی عکاسی با فرمت RAW را درک نکنند. حجم عظیمی از داده‌های ذخیره شده در فایل‌های RAW به شما انعطاف‌پذیری می‌دهد تا سایه‌ها را روشن کنید، رنگ‌ها را از آسمان‌های پرنور نجات دهید و تصاویر را از متوسط به عالی تبدیل کنید. همه دوربین‌های DSLR و بدون آینه می‌توانند با فرمت RAW عکس‌برداری کنند، بنابراین اگر قبلاً آن را امتحان نکرده‌اید، ادامه دهید و به آن کمک کنید. ممکن است از آنچه که از دست داده اید شگفت زده شوید!

این تصویر اول را بررسی کنید، که چگونه فایل RAW پردازش نشده به نظر می رسد:

spring landscape photography raw original

Nikon D750 | 70mm | f/16 | 1/60s | ISO 100
من این عکس را درست در ابتدای بهار پس از یکی از آخرین برف های فصل گرفتم. شرایط نوری بسیار چالش برانگیز بود، اما چون من با فرمت RAW عکاسی کردم، توانستم تصویر را تمیز کنم و جزئیات زیادی را در لایت روم نجات دهم.

سپس این عکس بعدی را بررسی کنید، که فایل را پس از مدتی پردازش نمایش می دهد:

spring landscape photography raw final

نتیجه نهایی یک تصویر بسیار بهبود یافته است، بسیار فراتر از آن چیزی که اگر تصویر اصلی را با فرمت JPEG گرفته بودم، ممکن بود.

RAW عالی است، اما توجه داشته باشید که اگر دائماً با فرمت RAW عکس می‌گیرید، ممکن است لازم باشد کارت‌های حافظه اضافی همراه داشته باشید یا برای ذخیره‌سازی ابری ثبت نام کنید. فایل‌های RAW بسیار بزرگ‌تر از JPEG هستند (اگرچه می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Rawsie استفاده کنید تا اساساً بهترین‌ها را از هر دو دنیا دریافت کنید). در حالی که من RAW را برای هر موقعیتی توصیه نمی‌کنم – هنگام گرفتن عکس‌های فوری معمولی از دوستان و خانواده، ممکن است توقعی بیش از حد باشد – اما اکیداً توصیه می‌کنم از این فرمت برای عکاسی از طبیعت بهاری استفاده کنید.

عکاسی منظره بهاری: کلمات پایانی

spring landscape photography canada

Canon PowerShot SD1000 | 17.4mm | f/4.9 | 1/400s | ISO 80

در پایان، مهم‌ترین تکنیک برای گرفتن عکس‌های عالی از منظره بهاری این است که فقط بیرون بروید و چند عکس بگیرید! این نکات را امتحان کنید و با تمرین زیاد آنها را اصلاح کنید. به زودی، خواهید دید که عکس‌هایتان از عادی به باشکوه تبدیل می‌شوند. این یک شبه اتفاق نمی افتد، اما هر چه بیشتر با دوربین خود در طبیعت بیرون بیایید، نتایج بهتری خواهید داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *