آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

5 نکته برای عکاسی پرتره زیبا با لنز با کیت

kit lens photo

اکثر عکاسان دوست دارند لنزهای کیت را تحقیر کنند. «لنز کیت شما زباله است» یک عبارت رایج در محافل عکاسی است – با این حال به نظر من، لنزهای کیت واقعاً می توانند نتایج عالی ایجاد کنند، به خصوص وقتی صحبت از عکاسی پرتره می شود. در حالی که مطمئناً با توجه به بودجه شما مزایایی برای ارتقاء شیشه وجود دارد، اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید، می توانید کارهای زیادی با لنز کیت خود انجام دهید.

در این مقاله، من چند نکته ساده را برای بهبود عکاسی پرتره با لنز کیت به اشتراک می‌گذارم. من توضیح می دهم که:

  • چگونه می توانید یک افکت تاری پس زمینه زیبا ایجاد کنید
  • چگونه پرتره های زیبای محیطی را ثبت کنیم
  • نحوه استفاده از کیت استاندارد فاصله کانونی لنز برای نتایج عالی
  • و …

بنابراین، اگر تنها چیزی که دارید یک لنز کیت است، یا اگر به سادگی می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه لنز کیت شما می‌تواند بهترین دوست شما شود، بیایید مستقیماً وارد آن شویم و با این موارد شروع کنیم:

1. از تفکیک زیاد سوژه از پس زمینه اطمینان حاصل کنید

portrait tips kit lens

عکاسان پرتره دوست دارند پس‌زمینه‌ای کرمی و تار تولید کنند که تصویر را از شر حواس‌پرتی خلاص کند و در عین حال سوژه اصلی را به زیبایی تکمیل کند. ساده ترین راه برای ایجاد چنین جلوه ای با شماره گیری در یک دیافراگم فوق عریض، مانند f/1.8 یا f/1.4 است – اما لنزهای کیت معمولاً قادر به عبور از f/3.5 یا حتی f/5.6 نیستند، پس اینطور نیست که زمینه را تا حدی که می خواهید محو کنید.

خوشبختانه، اگر از لنز با حداکثر دیافراگم باریک استفاده می کنید، همه چیز از بین نمی رود! شما فقط باید نحوه عملکرد عمق میدان (یعنی ناحیه ای از تصویر که در مقابل فوکوس تار شده است) را درک کنید، سپس رویکرد عکاسی خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

می بینید، در حالی که دیافراگم به شدت بر تاری پس زمینه تأثیر می گذارد، راه دیگری برای افزایش قدرت این افکت بوکه، قرار دادن سوژه اصلی دور از پس زمینه است. هرچه پس‌زمینه دورتر باشد، بیشتر محو می‌شود و نتیجه شما بهتر می‌شود.

به این عکس پرتره بعدی نگاه کنید. با f/4.5 عکس گرفته شد، اما چون سوژه من از چمن و حصار دور بود، تاری پس‌زمینه بسیار خوب است:

kit lens portrait

و اگر از سوژه‌ام می‌خواستم از پس‌زمینه دورتر شود، تأثیر حتی قوی‌تر می‌شد.

البته این روش تنها در صورتی جواب می دهد که فضای کافی برای دور شدن سوژه خود از پس زمینه داشته باشید. بنابراین، تمام تلاش خود را بکنید تا از عکاسی پرتره های لنز کیت در محیط های تنگ خودداری کنید.

نکته حرفه ای: وقتی دکمه شاتر را فشار می دهید، مطمئن شوید که در یک سطح با سوژه خود هستید. اگر از ارتفاع خیلی بالا عکاسی می کنید، ممکن است عناصر پس زمینه نزدیکتر مانند چمن را مستقیماً در پشت سوژه قرار دهید، که به خصوص تار به نظر نمی رسد. (با این حال، توجه به این نکته مهم است که این نیز می تواند یک استراتژی برای بهبود پس زمینه باشد؛ به نکته 3 مراجعه کنید.)

2. لنز کیت خود را تا طولانی ترین فاصله کانونی زوم کنید

همانطور که در نکته قبلی بحث کردم، دیافراگم و جدایی سوژه از پس‌زمینه هر دو بر شدت بوکه پس‌زمینه تأثیر می‌گذارند. اما عامل سومی نیز وجود دارد که می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند: فاصله کانونی.

می بینید، هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، اثر فشرده سازی قوی تر است، که روشی فانتزی برای گفتن این است که بوکه پس زمینه کرم تر و چشمگیرتر به نظر می رسد. بنابراین، به جای گرفتن پرتره های خود در 18 میلی متر، در 55 میلی متر عکس بگیرید. اثر بسیار خوشایندتر خواهد بود.

فاصله کانونی بیشتر یک مزیت کلیدی دیگر دارد: شما را به سوژه نزدیکتر می کند، که عامل دیگری در شدت بوکه پس زمینه است. بدیهی است که هر پرتره نباید یک هد شات با برش نزدیک باشد، اما این می تواند یک راه مفید برای بهبود عکس های لنز کیت شما باشد!

فقط به یاد داشته باشید: اگر از لنز کیت استفاده می کنید و می خواهید بوکه بهتری داشته باشید، لنز را تا طولانی ترین فاصله کانونی کوچک کنید. و سعی کنید ترکیب بندی محکم تری ایجاد کنید که سوژه را در کادر بزرگ نگه دارد.

3. دیدگاه متفاوتی را انتخاب کنید

portraits with kit lens

اگر نمی‌توانید سوژه‌تان را دور از پس‌زمینه قرار دهید، یا اگر ترجیح می‌دهید از قرار دادن پس‌زمینه دور در پرتره خود اجتناب کنید (مثلاً چون بسیار آشفته و حواس‌پرتی است)، گزینه دیگری دارید:

با ایستادن و درخواست از سوژه خود برای نشستن روی زمین، یا با پایین آمدن پایین برای عکاسی به هوا، رابطه بین پس زمینه و سوژه را تغییر خواهید داد. ناگهان، به جای عکاسی از یک سوژه در پس زمینه ای نامرتب، از سوژه خود در برابر گل های زیبا، چمن، سیمان، آسفالت یا ماسه عکس می گیرید که همگی به خوبی از بالا عکس می گیرند. یا از سوژه خود در برابر یک آسمان آبی دوست داشتنی عکس می گیرید که مطمئناً از پایین عالی به نظر می رسد.

متأسفانه، تغییر دیدگاه شما می تواند باعث تحریف شود و می تواند دیدگاه های نامطلوب را به نمایش بگذارد. از استفاده از این ترفند نترسید، اما زیاد به آن تکیه نکنید و همیشه به جلوه ایجاد شده توسط زاویه بالا یا پایین توجه کنید.

4. پرتره های گروهی را امتحان کنید

kit lens photos

از آنجایی که لنز کیت شما را مجبور می‌کند با f/4 یا f/5.6 عکاسی کنید، تصاویر شما جلوه عمق میدان عمیق‌تری خواهند داشت (جایی که بیشتر صحنه در فوکوس است). اما این را به عنوان یک نقطه ضعف نبینید. در عوض، روشی را که دوربین شما صحنه را نمایش می دهد تشخیص دهید و به این فکر کنید که چگونه می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، عکاسی پرتره های گروهی می تواند در f/1.8 سخت باشد. محو کردن یک (یا هر دو) سوژه آسان است، و نتایج اغلب ضربه و اشتباه است. اما در f/5.6، فوکوس نگه داشتن هر دو سوژه بسیار ساده‌تر است، حتی اگر در حال حرکت باشند:

kit lens tips

وقتی صحبت از حرکت شد، دیافراگم باریک‌تر هنگام برخورد با سوژه‌هایی که به سمت شما یا از شما دور می‌شوند، بخشنده‌تر است. بنابراین، هنگام کار با لنز کیت، از عکاسی از بچه‌هایی که به سمت شما می‌دوند، والدینی که با بچه‌هایشان بازی می‌کنند یا خانواده‌هایی که با سگ‌هایشان سرگرم هستند، عکاسی نکنید.

تصاویر به دست آمده ممکن است کمی متفاوت از عکس‌های سر و شانه‌ای باشند که کلمه «پرتره» اغلب به ذهن متبادر می‌شود، اما اغلب احساسات و حرکت را به گونه‌ای فرا می‌خوانند که واقعاً قانع‌کننده و ارزشمند است.

5. از رفتن نترسید

در طول این مقاله، من در مورد اهمیت بوکه پس‌زمینه و نحوه دستیابی به آن با لنز کیت بحث کرده‌ام – اما گاهی اوقات بهتر است در جهت دیگری برویم. جزئیات پس‌زمینه می‌توانند زمینه‌ای اساسی را به تصاویر شما اضافه کنند، بنابراین همیشه نباید احساس کنید که یک پس‌زمینه تار بخش مهمی از هر پرتره است.

خوشبختانه، از آنجایی که لنزهای کیت برای حداکثر راحتی طراحی شده اند، دستیابی به این چشم انداز وسیع بسیار آسان است. به سادگی تا 18 میلی متر (یا تا جایی که لنز می رسد) بزرگنمایی کنید تا زمانی که بتوانید سوژه خود را در محیط آن عکس بگیرید:

kit lens photo

این پرتره های محیطی حتی می توانند از وسایلی مانند گل، بادکنک یا حتی بستنی بهره مند شوند. با خیال راحت از آن لذت ببرید – و در حالی که نمی خواهید زیاده روی کنید، کمی جزییات می تواند راه درازی را به شما بدهد.

قبل از گرفتن یک پرتره بازتر، باید به دقت در مورد دیافراگم لنز فکر کنید. اگر با f/4.5 یا f/5.6 عکاسی می‌کنید، ممکن است افکت بوکه کمی داشته باشید که خوب است. اما اگر می‌خواهید حداکثر جزئیات را نشان دهید، می‌تواند مفید باشد که لنز خود را تا f/8 یا بیشتر کاهش دهید. (یکی از مزایای این دیافراگم های باریک تر، افزایش وضوح در سراسر صحنه است، بنابراین اگر روی کیفیت تصویر بیش از حد تمرکز دارید، این می تواند ایده آل باشد!)

portraits kit lens

عکاسی پرتره با لنز کیت: کلمات پایانی

خوب، شما آن را دارید: پنج نکته برتر من برای پرتره های لنز کیت خیره کننده. امیدواریم، اکنون متوجه شده باشید که لنزهای کیت می توانند بسیار مؤثر باشند – و در حالی که دارای معایبی هستند، می توانید از چند تکنیک هوشمندانه برای به دست آوردن نتایج عالی استفاده کنید.

فقط به یاد داشته باشید که از فاصله کانونی طولانی استفاده کنید، از تفکیک سوژه از پس زمینه زیاد اطمینان حاصل کنید و به سوژه خود نزدیک شوید. و اگر به نتایجی که می‌خواهید نمی‌رسید، سعی کنید به‌جای آن، عریض‌تر بروید و چند عکس محیطی بگیرید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *