آموزش

9 نکته عالی برای استفاده از رنگ در عکاسی

Color In Photography Karen Vikke Tree

رنگ در عکاسی هنر، علم و فرهنگ را با سبک شخصی شما ترکیب می کند. می تواند حال و هوای یک صحنه را بسازد یا از بین ببرد. رنگ می تواند داستان بگوید و فضا ایجاد کند. در فیلم و عکاسی دیجیتال، رنگ یکی از عناصر کلیدی است که برای ایجاد تصاویر هیجان انگیز و جذاب استفاده می کنیم. اما این فقط پر کردن تصاویر شما با رنگ های روشن نیست. چیزی بیشتر از این در آن وجود دارد. به همین دلیل است که مقاله امروز در مورد استفاده از رنگ در عکاسی است.

Color Theory mirror gallery selfie

© Heather Milne

پس از مدتی متعهد بودن به سبک عکاسی سیاه و سفید، از منطقه امن و حرفه ای خود خارج شدم و وارد دنیای پر جنب و جوش عکاسی رنگی شدم. من هرگز به عقب نگاه نکرده ام. شما ممکن است رنگ های مورد علاقه خود را داشته باشید. اما این ایده خوبی است که از برخی از علم و تکنیک های عکاسی رنگی آگاه باشید تا دانش و درک خود را بهبود ببخشید. درک رنگ در عکاسی و چگونگی تاثیر رنگ بر عکاسی ما می تواند به دوربین شما و مهارت های پس از پردازش کمک کند. نه نکته برتر من را در زیر بررسی کنید تا عکاسی رنگی خود را واقعاً جذاب کنید!

Color In Photography Karen Vikke Windows

© Karen Vikke

1. اصول چرخ رنگ را بیاموزید

وقتی صحبت از تئوری رنگ می شود، چرخه رنگ نقطه شروع طبیعی است. مطالعه چرخه رنگ به شما در درک طرح های رنگی مختلف و ترکیب رنگ کمک می کند. به شما این امکان را می دهد که در عکاسی رنگی خود آگاهانه تصمیم بگیرید. می توانید تصاویری با رنگ های هماهنگ و متعادل ایجاد کنید. یا می توانید برای ایجاد اختلاف و عدم تعادل قوانین را زیر پا بگذارید. من همیشه با ارادت کامل به چرخه رنگ پایبند نیستم. اما عکس های رنگی مورد علاقه من از قوانین پیروی می کنند.

سیستم های سازماندهی رنگ صدها سال است که وجود دارند. اما چرخ های رنگی نیوتن و گوته دو تا از شناخته شده ترین آنها هستند. اساس چرخه رنگ، رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی است. هر رنگ با همسایه خود ترکیب می شود و رنگ های ثانویه را ایجاد می کند سبز، بنفش و نارنجی. یک علم کامل پشت نظریه رنگ وجود دارد. در اینجا چند طرح رنگی برای بررسی وجود دارد.

Color In Photography Color Schemes

رنگ های مکمل در عکاسی

چرخه رنگ یافتن رنگ های مکمل را آسان می کند. یک رنگ را در هر نقطه از چرخ انتخاب کنید. سپس برای پیدا کردن رنگی که آن را تکمیل می کند، به دنبال رنگی باشید که دقیقاً مقابل آن قرار دارد. یک طرح رنگ مکمل تاثیری جسورانه دارد. از آنجایی که هر دو رنگ مکمل یکدیگر هستند، تصاویر پر جنب و جوش و هماهنگ هستند. عکس ها از نظر بصری جذاب هستند. به عنوان مثال، رنگ مکمل قرمز، سبز است. زرد مکمل بنفش است. و آبی از نارنجی تعریف می کند. بنابراین می توانیم ببینیم که رنگ های اصلی مکمل رنگ های ثانویه هستند. من در عکاسی شهری و خیابانی به دنبال طرح های رنگی مکمل هستم. این باعث می‌شود عکس‌های من سرگرم‌کننده و پرانرژی به نظر برسند، این چیزی است که وقتی در یک شهر پرجنب‌وجوش عکاسی می‌کنم، احساس می‌کنم.

Color In Photography Heather Milne Analogous

رنگ مشابه در عکاسی

یک طرح رنگ مشابه سه رنگ را نشان می دهد که در کنار هم در چرخه رنگ قرار دارند. این یک چیدمان ایده‌آل برای استفاده در عکاسی از منظره و طبیعت برای آشکار کردن تفاوت‌های ظریف در تن و رنگ است. بدون تضاد قوی طرح مکمل، رنگ‌های مشابه اغلب آرامش‌بخش هستند. رنگ های مشابه احساس می کنند که به هم تعلق دارند. آنها با یکدیگر ترکیب می شوند و حس هماهنگی طبیعی را ایجاد می کنند.

Color In Photography Heather Milne Analogous

© Heather Milne

رنگ سه گانه در عکاسی

طرح های رنگی سه گانه از سه رنگ استفاده می کنند که به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار گرفته اند. یک طرح رنگ سه گانه باعث ایجاد تصاویر واضح می شود زیرا از سه رنگ متضاد استفاده می کنند. هر رنگ به وضوح از رنگ دیگر مشخص می شود و نقاط مورد علاقه متفاوتی را ایجاد می کند. این سه طرح رنگ بهترین مکان برای شروع رنگ در عکاسی است. دفعه بعد که با دوربین خود بیرون رفتید به دنبال این طرح ها باشید. زمانی که رنگ را در عکاسی در نظر بگیرید، شاهد پیشرفت هایی خواهید بود.

Color In Photography Heather Milne Triadic Color

© Heather Milne

2. رنگ های سرد و گرم را کاوش کنید

یکی دیگر از جنبه های درک رنگ در عکاسی تئوری رنگ های سرد و رنگ های گرم است. در مورد اینکه رنگ های سرد به کجا ختم می شوند و رنگ های گرم کجا شروع می شوند، کمی بحث وجود دارد. اما به طور کلی می گوییم سبز، آبی و سرخابی رنگ های سرد هستند در حالی که زرد، نارنجی و قرمز رنگ های گرم هستند. اگر این دو رنگ در چرخه رنگ از هم دورتر باشند، تفاوت رنگ‌های گرمتر و سردتر واضح‌تر است. این بدان معناست که رنگ های گرم و سرد اغلب مکمل یکدیگر هستند. اگر آنها به هم نزدیک باشند، تشخیص لحن گرمتر دشوارتر است.

Color In Photography Karen Vikke Cool Colors

© Karen Vikke

3. با استفاده از رنگ احساسات را برانگیزید

رنگ می تواند تاثیر زیادی بر خلق و خوی ما داشته باشد. استفاده از رنگ برای تأثیرگذاری بر خلق و خوی می تواند قدرت و معنا را به عکاسی شما بیافزاید. یک بیمارستان ترسناک و متروک اگر در ساعت طلایی زیر نور گرم و زرد خورشید غوطه ور شود، کمتر ترسناک به نظر می رسد. رنگ های سرد آبی و سفید در عکس زیر به ایجاد احساس تنش و ناراحتی کمک می کند. در زیر هفت رنگ با برخی از معانی و احساسات مرتبط با آنها آورده شده است. این تداعی ها به ما کمک می کند از رنگ در عکاسی برای داستان سرایی بصری استفاده کنیم.

  • قرمز – انرژی، هیجان، اشتیاق، خشم.
  • نارنجی – گرما، شادی، اشتیاق.
  • زرد – نشاط، دوستی، خلاقیت.
  • سبز – آرام، طبیعی، تعادل، رشد.
  • آبی – آرامش، سردی، غم، اعتماد.
  • بنفش – معنویت، رمز و راز، تجمل.
  • سرخابی – نوآوری، تحول، عدم انطباق.
Color In Photography Heather Milne Emotions

© Heather Milne

4. همه چیز را درباره رنگ بسازید

در تئوری همه چیز خوب است، اما بهترین راه برای یادگیری رنگ در عکاسی این است که آن را عملی کنید. دفعه بعد که با دوربین خود بیرون آمدید، به دنبال رنگ مورد علاقه خود باشید. به صورت روشی عکس های خود را در اطراف آن ایجاد کنید. در چند سال گذشته، رنگ نارنجی به طور مرتب در عکس های من ظاهر شده است. من این را به «نارنجی ساختمانی» نسبت می‌دهم که در اطراف من وجود دارد، زیرا شهر من پس از زلزله بازسازی می‌شود. اگرچه این رنگ مورد علاقه من نیست، اما پرتقال های غنی جزء اصلی در عکاسی من شده اند.

این تکنیک ها را امتحان کنید تا ببینید در استفاده از رنگ در عکاسی چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند. از دوربین دیجیتال خود برای ایجاد ترکیبات پر رنگ استفاده کنید. کادر را با دو یا سه رنگ در یک ترکیب انتزاعی پر کنید. از یک لنز ماکرو یا زوم برای نزدیک شدن استفاده کنید و مطمئن شوید که نور در سراسر سطح ثابت است. برای علاقه بصری، از رنگ در مکانی غیرمنتظره عکس بگیرید. یک پیراهن سبز گلدار و رنگارنگ در دریایی از کت و شلوارهای مشکی، بیانیه ای را بیان می کند. از یک رنگ در تنظیمات مختلف مانند طبیعت، معماری، منظره، شهری و پرتره عکس بگیرید. با گرفتن رنگ مورد علاقه خود که با سایه خنثی احاطه شده است، یک نقطه کانونی ایجاد کنید. به شب بپردازید تا ببینید عکس‌های رنگی وقتی به‌طور مصنوعی روشن می‌شوند، چگونه ظاهر می‌شوند.

Color In Photography Heather Milne Construction Orange

© Heather Milne

5. مهار زمان و آب و هوا

در زمان‌های خاص و در شرایط خاص، می‌توانید سیاه و سفید یا رنگی عکاسی کنید. اما گاهی اوقات، عکاسی رنگی برای ثبت شکوه یک صحنه خاص مورد نیاز است. یکی از آن زمان ها ساعت طلایی است. آن زمان جادویی از روز است که خورشید در حال طلوع یا غروب است. همانطور که خورشید در آسمان پایین فرو می رود، جهان با نور غنی و طلایی روشن می شود. تن رنگ ها عمیق تر و خشن تر از وسط روز هستند.

پوشش ابری بالا می تواند به عنوان یک سافت باکس عمل کند و نرم و یکنواختی به شما بدهد. این به شما آزادی زیادی برای بازی با تنظیمات دوربین می دهد. در یک روز آفتابی روشن، رنگ ها زنده و پر جنب و جوش هستند. و توده عظیمی از آسمان آبی برای کار کردن دارید. با نحوه تاثیر آب و هوا بر نور در ساعات مختلف روز آشنا شوید. وقتی با رنگ در عکاسی کار می کنید می تواند مفید باشد.

Color In Photography Karen Vikke Weather

© Karen Vikke

6. با رنگ ها و سایه ها آزمایش کنید

رنگ در عکاسی فقط مربوط به رنگ های تند یا تضادهای پر جنب و جوش نیست. همچنین می توانید با شکل ها و تن ها بازی کنید تا عکاسی خود را جذاب کنید. استفاده از یک طرح رنگ، تک رنگ با تمرکز بر تن ها و سایه های مختلف یک رنگ را در نظر بگیرید. در مناطق جنگلی می توانید با رنگ های طبیعی سبز و قهوه ای بازی کنید. یا تصویری از اقیانوس در یک روز ابری رنگ های آبی کمرنگ مختلفی به شما می دهد.

در طبیعت سفید یا سیاه خالص بسیار کمی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است یک تصویر در ابتدا سیاه و سفید به نظر برسد، اما در واقع تصویری با رنگ‌های بسیار خاموش است. بسیاری از عکس‌های سیاه و سفید با استفاده از تونینگ اسپلیت، رنگ را در مراحل پس از تولید می‌افزایند. اما این می تواند مشکل ساز باشد. مطمئن شوید که با تند بودن رنگ ها زیاده روی نکنید.

Color In Photography Heather Milne Muted Tones

© Heather Milne

7. عکاسی رنگی را در پس از تولید تقویت کنید

ابزارهای زیادی برای پس از تولید وجود دارد که بهترین عکس‌های رنگی شما را به نمایش می‌گذارند. اسلایدرهای HSL را در Lightroom یا Adobe Camera Raw تست کنید. داستان عکس را در بالای ذهن خود نگه دارید. فقط به این دلیل که می‌توانید تغییرات گسترده‌ای در رنگ ایجاد کنید، به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. اگر بخواهم کمی بیشتر به عکس های رنگی خود اضافه کنم، از ابزار dehaze و شفافیت استفاده می کنم. سپس من تک تک رنگ ها را با لغزنده های اشباع، رنگ و لومینسانس تنظیم می کنم. این به من کنترل کامل روی هر رنگ را می دهد.

اگر نور کاملاً مناسب نیست یا بخواهم حالت متفاوتی در عکس ایجاد کنم، ممکن است لغزنده دما و لرزش را تنظیم کنم. و اگر به تنظیماتم توجه نکرده باشم، ممکن است لازم باشد تعادل رنگ سفید را اصلاح کنم. با آسمان‌های آبی بزرگ، من اغلب درخشندگی را کاهش می‌دهم تا عمق رنگ بیشتری به آسمان بدهم. اگر برگ‌های سبز و چمن خیلی روشن باشند، به جای سبز، اشباع رنگ زرد را کاهش می‌دهم.

Color In Photography Heather Milne Temperature Slider

تغییر لغزنده دما – © Heather Milne

8. برای افزودن رنگ از دنده راست استفاده کنید

با صحنه عالی در رنگ های زیبا گیر کرده اید اما تجهیزات عکاسی خوب را ندارید؟ از گوشی هوشمند خود استفاده کنید! این یک راه عالی برای تمرین استفاده از رنگ در عکاسی است. بهترین دوربین دوربینی است که بر روی خود دارید. فیلتر پلاریزه برای افزایش شادابی در عکس های رنگی عالی است. تابش خیره کننده را کاهش می دهد و نیاز به ویرایش را به حداقل می رساند. اگر به عکاسی منظره علاقه دارید، این فیلتر عالی برای سرمایه گذاری است.

هنگام عکاسی با دوربین دیجیتال، همیشه با فرمت RAW عکس بگیرید. حداکثر اطلاعات را برای هر عکس در اختیار شما قرار می دهد و به شما کنترل رنگ بیشتری در پس از تولید می دهد. هود لنز برای جلوگیری از نور مستقیمی که باعث شعله ور شدن لنزهای رنگی می شود، عالی است. اما شما همچنین می توانید از فیلتر لنز به صورت هنرمندانه استفاده کنید، بنابراین اگر یکی ندارید نگران نباشید. وقت بگذارید و مانیتور خود را به درستی کالیبره کنید. اطمینان از اینکه مانیتور شما یک تصویر را با دقت نمایش می دهد ضروری است. اگر رنگ‌ها و روشنایی نادرست مشاهده کنید، تمام تجهیزات و تکنیک‌های موجود در جهان چندان کاربردی نخواهند داشت.

Color In Photography Heather Lens Flare

© Heather Milne

9. از رنگ برای ترکیب بندی قدرتمند استفاده کنید

رنگ در عکاسی نقش مهمی در ترکیب بندی عکاسی دارد. می توانید از ترکیب بندی برای برجسته کردن رنگ در عکاسی استفاده کنید. با استفاده از خطوط پیشرو، تکرار الگوها و قانون یک سوم می توانید چشم بیننده را به سمت رنگ ها بکشید. یا می توانید از رنگ به عنوان یک ابزار ترکیبی استفاده کنید. از ترکیبی با فضای منفی زیاد برای جشن گرفتن رنگ استفاده کنید. با وجود اینکه ما از عبارت فضای منفی استفاده می کنیم، می توانید این قسمت را با رنگ غالب پر کنید. رنگ می تواند بر قسمت های بزرگ عکس شما تسلط داشته باشد. یا می توانید عکس خود را با تکه های کوچک رنگ اصلی علامت بزنید. شما می توانید تضاد رنگی قوی داشته باشید و بلوک رنگ را امتحان کنید. یا می توانید از رنگ های مشابه برای تاثیرگذاری بر ترکیب خود استفاده کنید.

Color In Photography Karen Vikke Tree

© Karen Vikke

نتیجه

رنگ در عکاسی ممکن است در ابتدا کمی نظری و علمی به نظر برسد. اما به محض درک چند اصل، درک رنگ در عکاسی طبیعی خواهد شد. زمانی که رنگ را در عکس های خود قرار می دهید، سنجیده عمل کنید. به اندازه ترکیب بندی یا کادربندی به رنگ توجه کنید. با طرح های رنگی مختلف برای ایجاد حالات و بررسی تن و سایه آزمایش کنید. امیدوارم این مقاله الهام بخش شما باشد تا بتوانید در عکاسی به رنگ تسلط پیدا کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *