آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

8 نکته برای عکاسی زیبا از منظره زیر باران

KLJ6362

بسیاری از عکاسان منظره سعی می کنند از عکاسی در باران اجتناب کنند، اما من شما را تشویق می کنم که به آن فرصت دهید. صحنه های بارانی به طرز شگفت انگیزی بداخلاق به نظر می رسند و ابرهای طوفانی می توانند نرمی فوق العاده ای به نور بدهند. نگران خیس شدن یا خراب شدن وسایل خود نباشید – همانطور که در زیر توضیح می دهم راه هایی برای جلوگیری از این مشکلات وجود دارد.

در این مقاله، هشت نکته ارزشمند برای گرفتن عکس های خیره کننده از منظره در زیر باران را با شما به اشتراک می گذارم. بحث می کنم:

  • چگونه از تجهیزات خود در هنگام عکاسی بارانی محافظت کنید
  • نحوه انتخاب تنظیمات مناسب
  • چند ایده جالب برای عکاسی در روزهای طوفانی
  • و …

زمانی که مطالعه را تمام کردید، متوجه خواهید شد که آب و هوای نامساعد به این معنی نیست که باید در خانه بمانید. در عوض، وقتی باران شروع می‌شود، می‌توانید به بیرون بروید تا تصاویر چشم‌انداز خیره‌کننده و دراماتیک بگیرید!

1. از دوربین و لوازم جانبی خود محافظت کنید

scan081

در حالی که عکاسی منظره در روزهای بارانی اغلب نوید نتایج دیدنی را می دهد، تجهیزات دوربین و آب با هم خوب نیستند. من همیشه مراقب هستم که دوربینم را خشک نگه دارم، حتی اگر از نظر فنی در شرایط جوی مهر و موم شده باشد، و من شما را تشویق می کنم که همین کار را انجام دهید. همیشه باید محتاط بود!

بنابراین چگونه می توانید از خیس شدن وسایل خود جلوگیری کنید؟ ابتدا، اگر قصد دارید در یک روز با باران پیش بینی شده به بیرون بروید، دوربین و لنزهای خود را در یک کیسه محافظ قرار دهید (پلاستیک معمولاً خوب است). به این ترتیب، حتی اگر کوله پشتی دوربین شما خیس شده باشد، وسایل شما ایمن خواهند ماند. همچنین باید یک نوع پوشش باران – خواه خانگی یا خریداری شده از دوربین فروشی – همراه داشته باشید و مطمئن شوید که به محض شروع بارندگی آن را بپوشید.

دوم، چند حوله بدون پرز همراه خود ببرید. حوله‌های میکروفایبر بهترین هستند زیرا با هر بار دست‌کشی روی لنز و دوربین شما زباله‌ای باقی نمی‌گذارند.

مواظب خودت هم باش یک چتر بردارید یا یک کت بارانی بپوشید. بسته به اینکه قصد دارید به کجا بروید، ممکن است یکی بهتر از دیگری باشد. من حتی وقتی کت بارانی می پوشم چتر می گیرم زیرا می تواند به خشک نگه داشتن دوربین من کمک کند.

سپس، زمانی که بیرون از خانه هستید و باید کیف دوربین خود را زمین بگذارید، مراقب باشید آن را کجا قرار می دهید. مطمئن شوید که گودالی وجود ندارد (و به نظر نمی رسد که گودال در حال شکل گیری باشد). تمرکز روی عکس گرفتن آنقدر آسان است که متوجه نشوید کیف دوربین شما آب را از زمین جذب می کند.

مطلب پیشنهادی:  13 نکته برای عکاسی پرتره

قبل از اینکه وارد عناصر شوید، مناسب ترین لنز را به دوربین خود وصل کنید و وقتی بیرون هستید، از تغییر آن خودداری کنید. با انجام این کار، فضای داخلی دوربین شما در برابر رطوبت باز می شود – حتی اگر در زیر باران ایستاده نباشید.

در نهایت، قبل از گرفتن هر عکس، جلوی لنز خود را بررسی کنید. حتی اگر مراقب باشید که از باران اجتناب کنید، قطرات سرگردان می توانند به عنصر جلویی شما راه پیدا کنند (و دیدن آب از جلو آسان تر است). اگر از سه پایه استفاده می کنید، می توانید تایمر خودکار را برای چند ثانیه تنظیم کنید. به این ترتیب، هنگامی که یک عکس ثبت می کنید، می توانید جلوی لنز خود را پاک کنید و قبل از باز شدن شاتر قطرات آن را بردارید.

2. تا جایی که می توانید از باران دوری کنید

KL21069

گرفتن عکس های منظره در روزهای بارانی در واقع نباید در باران اتفاق بیفتد، و هر چه بیشتر بتوانید از خیس شدن جلوگیری کنید، بهتر است.

به دنبال سرپناه باشید و از آن نهایت استفاده را ببرید! ایستگاه اتوبوس یا سایه بان یک ساختمان را پیدا کنید. ماندن در ماشین و عکسبرداری از پنجره نیز یک گزینه است.

یافتن سرپناه همیشه امکان پذیر نیست، اما وقتی این کار را انجام دادید، فضایی را برای شما فراهم می کند تا وقت خود را صرف کنید. شما می توانید بدون نگرانی در مورد خشک نگه داشتن خود و تجهیزات دوربین خود از عکاسی منظره خود لذت ببرید.

حتی اگر دید واضحی از منظره از موقعیت محافظت شده خود نداشته باشید، هنوز گزینه های زیادی وجود دارد. سعی کنید پناهگاه را در عکس ها بگنجانید یا حتی از قطرات آب روی پنجره ها نهایت استفاده را ببرید تا عکس های هنری بسازید:

1LJ1445

3. برای تغییر نور و آب و هوا آماده باشید

در روزهای بارانی، آب و هوا و نور اغلب غیرقابل پیش بینی هستند، بنابراین باید مراقب هر دو باشید. بسیار آسان است که آنقدر غرق در گرفتن مناظر زیبا شوید که متوجه این تغییرات نشوید، که می تواند به عکس ها (یا وسایل شما) آسیب برساند.

اگر بین طوفان ها جسارت می کنید، به صدای بارانی که می آید گوش دهید. یک قدم جلوتر از بارش باران بعدی باشید و مطمئن شوید که وسایل و تجهیزات خود را قبل از رسیدن به خوبی محافظت کرده اید.

filip zrnzevic EMkxLdko9k unsplash

تغییرات نور برای مناظر در باران می تواند به سرعت اتفاق بیفتد و اغلب زودگذر است. با دقت به ابرها توجه کنید و سعی کنید اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد را پیش بینی کنید. به دنبال تکه های سبک در آسمان باشید و به جهت حرکت ابرها توجه کنید. سپس می‌توانید برای آن لحظات کوتاهی که خورشید از پشت ابرها بیرون می‌آید و یک محور روشن از نور خورشید را فراهم می‌کند، آماده باشید. با هر شانسی، این نور جنبه جالبی از صحنه شما را روشن می کند.

نورسنج خود را به طور مرتب چک کنید. در روزهای بارانی، نور به آرامی تغییر می کند. ممکن است در طول زمان پوشش ابر سنگین‌تر ایجاد شود و خورشید را به شدت پنهان کند، یا ابرها ممکن است به تدریج نازک شوند و جو سبک‌تر شود. اگر از نوعی حالت نوردهی خودکار استفاده می‌کنید، این مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر دوربین شما روی حالت دستی تنظیم شده است، باید هنگام عکاسی تنظیماتی را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:  بهترین ابزارهای دانلود از اینستاگرام 2024 - راهنمای کامل

4. به دنبال بازتاب ها باشید

گودال‌ها، پیاده‌روها و تقریباً هر جسم مرطوب دیگری نوعی انعکاس ایجاد می‌کنند و بازتاب‌ها در عکس‌های منظره شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند. در حین عکاسی، به دنبال بازتاب هایی باشید که بتوانید در ترکیب بندی های منظره خود بگنجانید.

cole farlow y8 hcvH6cc unsplash

به عنوان مثال، با قرار دادن یک انعکاس در پیش زمینه، می توانید چشم بیننده را عمیق تر به عکس خود هدایت کنید و علاقه بیشتری ایجاد کنید.

نکته حرفه ای

هر زمان که با یک سطح بازتابنده جالب روبرو شدید، مطمئن شوید که موقعیت های مختلف را آزمایش کرده اید. زاویه ای که انتخاب می کنید تعیین می کند که بازتابی که از آن عکس می گیرید در رابطه با منظره چگونه به نظر می رسد.

به نور هم توجه کن با حرکت برای تنظیم ترکیب بندی خود تغییر می کند و مهم است که بر اساس آن تنظیماتی را در تصویر بازتابی خود انجام دهید.

در آخر، با نزدیک شدن به هر بازتاب جدید، با فیلتر پلاریزه و سرعت شاتر آهسته آزمایش کنید. آن‌ها تک تک عکس‌های بازتابی را بهبود نمی‌بخشند، اما وقتی با سناریوی مناسب روبرو می‌شویم، نتایج می‌توانند عالی باشند!

5. از رنگ های روشن استفاده کنید

در اینجا یک نکته سریع برای شما وجود دارد:

در روزهای ابری و بارانی که آسمان تاریک است، به دنبال رنگ باشید. رنگ‌های درخشان و زیبا به منظره‌ای که در غیر این صورت بی‌نقص است، زندگی می‌بخشد.

ممکن است یک ساختمان یا حصار رنگارنگ یا شاید یک ماشین یا کامیون پارک شده باشد. طبیعت همچنین می تواند در روزهای ابری رنگ روشنی را ارائه دهد. به دنبال گل‌هایی باشید که بتوانید در پیش‌زمینه ترکیب‌بندی‌های خود یا درختان شکوفه‌ای که با آسمان تاریک تضاد دارند، قرار دهید. هنگامی که شاخ و برگ باران و پاییز را با هم ترکیب می کنید، می توانید عکس های فوق العاده ای دریافت کنید!

simon kuznetsov igQx3ETkKZY unsplash

به هر حال، از آنجایی که فیلترهای پلاریزه، بازتاب ها را کاهش می دهند، راه بسیار خوبی برای افزایش شدت رنگ ها در صحنه های منظره هستند. بنابراین اگر صحنه شما دارای رنگ های روشن است، آن پلاریزه کننده را در نظر بگیرید.

6. تنظیمات مختلف دوربین را آزمایش کنید

هنگام عکاسی از مناظر در باران، مهم است که تنظیمات مختلف را آزمایش کنید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر گرفتن عکس های تار و با نوردهی ضعیف هستید.

من ترجیح می دهم از حالت دستی برای تنظیم نوردهی خود استفاده کنم. این به من امکان می دهد دقیق تر باشم و تضمین می کند که من همیشه از تنظیمات مثلث نوردهی خود آگاه هستم. با حالت دستی، می‌توانم دیافراگم خود را با کاهش سرعت شاتر تنظیم کنم، که می‌تواند ظاهر و احساس یک عکس منظره را تغییر دهد، به ویژه هنگام کار در باران شدید.

(سرعت شاتر آهسته تر باعث تار شدن باران می شود و جلوه ای مبهم تر ایجاد می کند، در حالی که سرعت شاتر بیشتر باعث یخ زدن باران می شود و آن را هنگام باریدن نشان می دهد.)

مطلب پیشنهادی:  روش عکس گرفتن با دوربین عکاسی

علاوه بر این، هنگام تمرکز باید مراقب باشید. اگر در نقطه اشتباهی فوکوس کنید، قطرات باران ممکن است همه تار شوند – و اگر با سرعت شاتر بالا عکاسی می‌کنید، احتمالاً می‌خواهید برخی از قطرات باران واضح به نظر برسند. این می تواند به تغییر لنز به فوکوس دستی کمک کند، به خصوص اگر دید کم باشد!

7. خلق و خوی را در آغوش بگیرید

روزهای بارانی حال و هوای بسیار خاصی دارند و من شما را تشویق می‌کنم که نوردهی‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که حس هر صحنه را به حداکثر برسانید.

گنجاندن مقدار زیادی آسمان در ترکیب منظره به معرفی جو کمک می کند، که من به شدت توصیه می کنم. نوردهی خود را به خوبی متعادل کنید تا جزئیات زیادی در ابرها قابل مشاهده باشد – و هنگامی که با ترکیبی از ابرهای تیره و سنگین بارانی و ابرهای سبک تر روبرو می شوید، از این تضاد حداکثر استفاده را ببرید.

1LJ1329

به دنبال مه یا غبار باشید. این نوع رطوبت اتمسفر به اضافه کردن حس رمز و راز به عکس های منظره کمک می کند. هنگام عکاسی در شرایط مه صبور باشید و به نحوه تغییر جو دقت کنید. ممکن است در ابتدا به نظر نرسد که اتفاقی در حال رخ دادن است، اما با مشاهده صحنه، متوجه حرکت مه یا غبار در طول زمان خواهید شد و در نتیجه ظاهر منظره را تغییر می‌دهد.

8. عکاسی ماکرو در زمان انتظار

عکاسی منظره، چه باران باشد و چه نباشد، شامل دوره‌های طولانی انتظار برای شرایط آب و هوایی و نور مناسب است.

بنابراین همانطور که می نشینید، به اطراف مکان خود نگاه کنید تا سوژه هایی را از نمای نزدیک مشاهده کنید که با باران بهبود می یابند: برگ های رنگارنگ، گل های زیبا، پاشیدن آب در گودال ها، چکه های آبی که از لبه درختان می ریزد، پرندگانی که در برابر باران پناه گرفته اند، و موارد دیگر را از دست ندهید.

KL20961

سپس از یک لنز ماکرو یا تله فوتو برای ثبت تمام جزئیات زیبا استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی نزدیک شوید تا واقعاً منظره خوبی از باران و اثرات آن ارائه دهید. به یاد داشته باشید که جزئیات کوچک و اغلب نادیده گرفته شده، پتانسیل تبدیل شدن به عکس های دوست داشتنی را دارند!

عکاسی منظره در باران: کلمات پایانی

KLJ6362

روزهای بارانی می توانند برای عکاسی از منظره عالی باشند، بنابراین وقتی باران شروع به باریدن کرد، به بیرون بروید! برای خشک نگه داشتن خود و تجهیزات دوربین خود قدم بردارید و فرصت های عکاسی را که در آب و هوای نامساعد ارائه می شود کشف کنید.

در نهایت، انعطاف پذیر باشید. روزهای بارانی می توانند غیرقابل پیش بینی باشند. ممکن است انتظار داشته باشید که باران تمام روز ادامه داشته باشد و با آفتاب زیبا و درخشان روبرو شوید. بیشترین بهره را از آن ببرید. نور اغلب پس از بارندگی زنده ترین و غنی ترین نور است!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *