آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

9 ایده عکاسی در آب

IMG 8350 copy

عکاسی در آب ده ها – حتی صدها – امکان خلاقانه را ارائه می دهد. ممکن است ساده به نظر برسد، اما آب یک سوژه عکاسی شگفت‌انگیز است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از تکنیک‌های مختلف عکس‌های زیبایی بگیرید.

بهترین راه برای گرفتن مایع مورد علاقه ما در تمام شکوهش چیست؟ در این مقاله، من 9 ایده الهام بخش برای عکاسی از آب، از جمله طیف گسترده ای از گزینه ها که عکاسی ماکرو، عکاسی منظره و موارد دیگر را پوشش می دهد، به اشتراک می گذارم. بنابراین اگر برای الهام گرفتن تلاش می کنید یا به سادگی مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، پس به جای درستی آمده اید.

1. عکاسی از قطرات آب

عکاسی از قطرات آب همه چیز درباره آن است! – عکاسی از قطرات، به طور کلی به طوری که آنها در هوا یخ زده یا در حوضچه ای از مایع پاشیده می شوند:

IMG 7274 copy

این یک تکنیک محبوب است که می توانید آن را در خانه آزمایش کنید، بنابراین ایده خوب برای در طول روز شماست. توجه داشته باشید که این یک شکل از عکاسی ماکرو است – بنابراین باید از نزدیک‌ترین حالت فوکوس لنزتان یا در صورت داشتن لنز ماکرو استفاده کنید. و از قطرات آب در حین افتادن در وان آب عکس می‌گیرید. به دلیل حرکت قطرات در حال سقوط، بهترین نتایج معمولاً با فلاش خارج از دوربین به دست می آید.

نکته کلیدی در اینجا بک گراند است. من توصیه می‌کنم رنگ‌های ثابت را پشت قطرات قرار دهید، اگرچه می‌توانید با اشیاء مختلف یا طرح‌های چاپ شده نیز آزمایش کنید. توجه داشته باشید که پس زمینه به طور کلی در قطرات شکسته می شود، که می تواند سطح دیگری از جذابیت را به تصاویر شما اضافه کند!

2. مناظر آبی با نوردهی طولانی

عکاسی با نوردهی طولانی یک تکنیک فوق‌العاده محبوب عکاسی از منظره است، و دلیل خوبی هم دارد: عکس‌هایی را خلق می‌کند که به طرز خیره‌کننده‌ای زیبایی دارند، به علاوه اغلب احساسات زیادی را برمی‌انگیزند (مخصوصاً وقتی به سیاه و سفید تبدیل می‌شوند!). پس چرا شما چند عکس با نوردهی طولانی در آب نگیرید؟

به ساحل یا حتی یک رودخانه یا دریاچه محلی بروید و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید! یک سه پایه خوب در اینجا ضروری است و یک فیلتر ND می تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر قصد دارید در طول روز عکاسی کنید. من شما را تشویق می‌کنم که سرعت‌های شاتر مختلف را آزمایش کنید، اما در اینجا چند نقطه شروع وجود دارد:

حرکت آب را ضبط کنید نوردهی به طول 1/2 تا 1 ثانیه به زیبایی حرکت آب را به تصویر می کشد. این در هنگام عکاسی از امواج در حال حرکت در امتداد ساحل عالی عمل می کند.
آب ابریشم. آبی که به پایین آبشار می ریزد را می توان با نوردهی بین 1 تا 2 ثانیه صاف و ابریشمی کرد.
مناظر صاف دریا اگر می‌خواهید اقیانوس را بی‌حرکت و کاملاً صاف جلوه دهید، یک فیلتر ND اضافه کنید و ۱۰ ثانیه یا بیشتر عکس بگیرید.
برای این تصویر ، از سرعت شاتر 1/3 ثانیه برای نشان دادن حرکت بدون از دست دادن بافت امواج استفاده کردم:

IMG 0979 copy

رویکرد نوردهی طولانی واقعاً راهی عالی برای تولید عکس‌های برجسته است، به‌ویژه زمانی که در حال عکاسی از یک خط ساحلی صخره‌ای هستید. یک نکته سریع (اما ضروری): اگر در کنار ساحل عکاسی می کنید، مراقب خود و تجهیزات دوربین خود باشید. حوادثی ممکن است اتفاق بیفتد، و همچنین مهم است که به زمان جزر و مد توجه کنید تا گرفتار بالا آمدن آب نشوید.

یک نکته سریع دیگر؟ قبل از شروع عکاسی، حدود 30 دقیقه امواج را تماشا کنید. امواج همیشه به صورت چرخه ای می آیند و هر چرخه شامل چند موج بزرگتر است. قبل از اینکه خیلی به لبه آب نزدیک شوید باید بدانید که این امواج بزرگتر کجا فرود می آیند!

3. یخ زدن اجسام

شاید مرسوم ترین ایده عکاسی در آب نباشد، اما آن را سرگرم کننده می کند! با انجماد اشیاء در بلوک‌های یخی، می‌توانید عکس‌های بی‌جان بی‌نظیری ایجاد کنید که اشیای بی‌جان را به روش‌های خلاقانه نشان می‌دهد.

از آنجایی که یخ شفاف است، می‌توانید جسم خود را در داخل یخ ببینید، اگرچه برای زنده‌کردن عکس به نور مناسب نیاز است.

با منجمد کردن شی انتخابی خود شروع کنید (شما می خواهید این کار را در لایه ها انجام دهید – جایی که به مرور زمان آب بیشتری اضافه می کنید – بنابراین یک یخ خوب و یکنواخت دریافت می کنید). سپس از یک منبع نور مانند نورافکن یا یک بارق نور استفاده کنید تا جلوه ای خیره کننده به نور پس زمینه بدهید! لنز ماکرو می‌تواند کمک بزرگی در اینجا باشد، اگرچه می‌توانید از یک تکنیک ماکرو جایگزین مانند فیلترهای نمای نزدیک نیز استفاده کنید.

این ایده برای بسیاری از اشیاء خوب است، اما من شخصاً ترجیح می‌دهم از چیزهایی که در دریا پیدا می‌کنید عکاسی کنم، مانند ماهی و صدف‌ها:

IMG 8167

4. عکاسی در باران

اکثر عکاسان از عکاسی در باران به دلیل نگرانی از آسیب دیدن دوربین هایشان اجتناب می کنند. این یک نگرانی معتبر است، اما با اقدامات احتیاطی مناسب می توانید وسایل خود را ایمن نگه دارید و عکس های شگفت انگیزی بگیرید. چندین گزینه برای محافظت از دوربین شما در برابر باران وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید یک پوشش بارانی بخرید که هزینه زیادی ندارد اما به طور کلی برای دور نگه داشتن آب کار بسیار خوبی انجام می دهد. گزینه دیگر استفاده از یک کیسه پلاستیکی ساده است که اطراف دوربین و لنز خود را با یک نوار لاستیکی محکم کنید.

باران می تواند حال و هوای زیادی به صحنه عکس خیابانی یا مسافرتی اضافه کند و عکس هایی از افراد با چتر همیشه عالی به نظر می رسند. توجه داشته باشید که اغلب دیدن باران هنگام باریدن دشوار است. سعی کنید در برابر نور عکس بگیرید تا قطرات بیشتر قابل مشاهده باشند.

IMG 8014

5. از روغن و آب عکس بگیرید

این یک ایده عالی برای سرگرمی عکاسی در داخل خانه است! افزودن روغن به آب یک راه عالی برای ایجاد الگوها و اشکال جالب در مایع است که می توانید از آنها برای ایجاد تصاویر انتزاعی خیره کننده استفاده کنید. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  • آب و روغن را به یک ظرف شیشه ای با پایه شفاف اضافه کنید.
  • ظرف را روی دو انبوه کتاب قرار دهید (به طوری که یک شکاف زیر ظرف وجود داشته باشد).
  • در ابتدا، روغن یک حباب بزرگ ایجاد می کند و با آب مخلوط نمی شود. برای ایجاد حباب های روغن کوچکتر، صابون مایع را اضافه کنید و محلول را مخلوط کنید.
  • در زیر ظرف شیشه ای، یک تصویر پس زمینه اضافه کنید. این به عکس های شما رنگ می بخشد. در اینجا می‌توانید از هر چیزی استفاده کنید، اما رنگ‌های یکدست، شیب‌ها و حتی رنگین‌کمان‌ها نیز زیبا هستند.
  • از یک لنز ماکرو برای فوکوس روی ناحیه ای از روغن استفاده کنید. هرچه شکل دایره ای تر باشد بهتر است.
  • از یک نورافکن قوی یا یک بارق برای نورپردازی عکس خود استفاده کنید. (شما می توانید با استفاده از نور طبیعی عکاسی کنید، اما برای اطمینان از سرعت شاتر به اندازه کافی باید کنار پنجره کار کنید.)
  • وقتی یک الگوی جالب در مخلوط پیدا کردید، یک شات بگیرید!

IMG 6299

6. قطرات آب روی شیشه

این ایده عکس آب از انکسار برای ایجاد یک جلوه سرگرم کننده استفاده می کند:

IMG 6454 copy

این چیزی است که شما انجام می دهید:

  • یک تکه شیشه شفاف پیدا کنید؛ قاب عکس به خوبی کار خواهد کرد.
  • دو انبوه کتاب ایجاد کنید و لیوان را روی انبوه ها قرار دهید. مطمئن شوید که یک شکاف وجود دارد تا بتوانید از وسط آن عکس بگیرید.
  • مقداری ضد باران شیشه جلو را روی شیشه بمالید. این ماده آبگریز قطرات آب را دایره ای تر می کند. هنگامی که ماده دافع را اضافه کردید، اجازه دهید چند دقیقه خشک شود.
  • آب را به سطح شیشه اضافه کنید. اگر می خواهید دقیق باشید، می توانید از قطره چکان آب استفاده کنید. همچنین می توانید از یک بطری اسپری آب استفاده کنید.
  • یک تصویر پس زمینه زیر شیشه قرار دهید. من توصیه می کنم طرحی چاپ شده را انتخاب کنید که انکسار جالبی در داخل قطرات ایجاد کند.
  • از یک لنز ماکرو برای فوکوس دستی روی ناحیه ای از شیشه که دارای قطرات آب است استفاده کنید.
  • برای روشن کردن تصویر پشت شیشه از یک بارق فعال خارجی استفاده کنید.
  •  من معمولا از دیافراگم f/9، سرعت شاتر 1/60 ثانیه و ISO 200 استفاده می کنم.

7. بازتاب ها

آب می تواند بازتاب های شگفت انگیزی ارائه دهد. بنابراین یک روز آرام خوب انتخاب کنید و به نزدیکترین استخر بازتابی خود بروید! (در روش دیگر، می توانید بعد از باران به بیرون بروید و از چند گودال عکس بگیرید.) در اینجا چند نکته سریع وجود دارد:

عکس در روزهای آرام؛ در غیر این صورت، باد آب را موج می زند و انعکاس را خراب می کند. توجه داشته باشید که حجم‌های بزرگ‌تر آب – مانند برکه‌ها یا دریاچه‌ها – نیز بازتاب‌های زیبایی ایجاد می‌کنند، اگرچه در روزهایی که اصلاً باد نمی‌وزد باید از آنها بازدید کرد تا دریاچه کاملاً ساکن و آرام باشد.
زاویه و موقعیت خود را تغییر دهید. هر چه به آب نزدیکتر می شوید، انعکاس جزئیات بیشتر می شود. اگر می خواهید عناصر جایگزین را در ترکیب قرار دهید، تغییر زاویه خود را آزمایش کنید.
نور را قطبی کنید. یک فیلتر پلاریزه دایره ای انعکاس را به دلخواه قوی تر یا ضعیف تر می کند. ببینید وقتی پلاریزر را بچرخانید چه اتفاقی می افتد!

IMG 8350 copy

8. عکاسی اسپلش را امتحان کنید

هنگامی که آب از چیزی پرتاب می‌شود یا چیزی در آن فرو می‌رود، می‌تواند باورنکردنی به نظر برسد، اما گرفتن این آب یک چالش فنی واقعی است. پاشش به سرعت شاتر سریع نیاز دارد تا در هوا منجمد شود، بنابراین به نور محیطی روشن یا یک بارق نیاز دارید.

IMG 2433

شما می توانید عکاسی اسپلش را به چند روش مختلف انجام دهید. یکی از گزینه ها این است که اشیاء را در یک مخزن یا حتی یک لیوان پر از آب بیندازید، سپس شاتر خود را درست زمانی که سوژه بر مایع تاثیر می گذارد، روشن کنید. من استفاده از بارق را توصیه می کنم (و می توانید زاویه را برای جلوه های نوری مختلف تغییر دهید).

گزینه دیگر این است که آب را به سمت یک شی پرتاب کنید و شاتر خود را با نگاه کردن به آن روشن کنید. اگر بتوانید لحظه تاثیر را بگیرید، ممکن است یک عکس عالی داشته باشید. این روش دشوارتر از این دو است، اما منحصر به فردتر است. انتخاب باشماست!

9. عکاسی زیر آب را امتحان کنید

DSCN1490

عکاسی زیر آب ممکن است سخت باشد، اما اگر علاقه زیادی به عکاسی از زندگی دریایی دارید، قطعا ارزشش را دارد! می‌توانید صخره‌های مرجانی زیبا، ماهی‌های خیره‌کننده، لاک‌پشت‌های دریایی شگفت‌انگیز، امتداد آب خیره‌کننده سبز-آبی و خیلی چیزهای دیگر را ثبت کنید. این یک گزینه عالی برای غواصی معمولی یا حرفه ای است و همچنین می تواند ارزش پیگیری را در یک ظرفیت جدی داشته باشد.

عکاسی با یک مدل نیز می تواند در زیر آب سرگرم کننده باشد. شما می توانید انواع تصاویر روحانی را ایجاد کنید!

ایده های عکاسی در آب: کلمات پایانی

همانطور که می بینید، گزینه های شگفت انگیز زیادی برای عکاسی در آب وجود دارد. امیدواریم اکنون که الهام گرفته‌اید آماده‌ باشید تا از چند قطره آب زیبا، عکس‌های آب پاش، صحنه‌های زیر آب و موارد دیگر عکس بگیرید.

پس دوربینت را بگیر کمی آب پیدا کن و از آن لذت ببرید!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *