آموزش عکاسی دیجیتال

ضریب برش یا Crop Factor در عکاسی چیست؟

کراپ فاکتور

یادگیری جنبه فنی عکاسی به اندازه جنبه خلاقیت آن مهم است. حتی اگر نمی خواهید تمام جزئیات را مطالعه کنید ، درک اصطلاحات اولیه عکاسی مفید است و شما موظف به یادگیری  ان هستید.

یکی از این اصطلاحات ، ضریب عکاسی است. هنگام استفاده از دوربین سنسور برش با لنز فول فریم ، باید به ضریب برش توجه داشته باشید. به همین دلیل است که ما تمام اطلاعاتی را که باید بدانید جمع آوری کرده ایم تا بفهمید ضریب عکاسی چیست.

مجموعه ای از دوربین های آنالوگ 35 میلی متری

Crop Factor یا همان ضریب برش چیست؟

APS (سیستم عکس پیشرفته) یک فرمت دوربین فیلمبرداری بود که از سه فرمت تصویر به طور همزمان استفاده می کرد. این منشأ سنسور محصول مدرن بود و به عکاسان آماتورو تازه کار این امکان سفارشی سازی پیشرفته را داد.

دوربین های دیجیتال این فناوری را دوباره اختراع و تفسیر کردند. هنگامی که دوربین های دیجیتال با سنسورهای کوچکتر ساخته شدند ، بدنه دوربین کوچکتر و ارزان تر به وجود آمد. در واقع می توان گفت که اینها سنسورهای برش هستند.

دوربین های حرفه ای دارای سنسوری به اندازه یک قطعه فیلم 35 میلی متری هستند. که در واقع این اندازه را اندازه فول فریم نامیده ایم. لنزهای فول فریم محدوده وسیع تری را نسبت به سنسور برش پوشش می دهند. بیشتر لنزهای حرفه ای برای دوربین های فول فریم طراحی شده اند. قرار دادن یکی از این لنزها بر روی بدنه با سنسور برش ، عامل برش را تولید می کند

در هر دو تصویر زیر ، یک لنز فول فریم وجود دارد که روی یک دوربین فول فریم قرار داده شده اند.

در سمت چپ ، می توانید طرح تصویری را که روی یک سنسور برش نمایش داده شده است مشاهده کنید. می بینید که لنز ناحیه وسیع تری را نسبت به سنسور برش می پوشاند.

در سمت راست ، می بینید که دوربین هنگام استفاده از لنز فول فریم روی دوربین سنسور برش چه می کند. این تصویر را به گونه ای نزدیک می کند که قاب را پر می کند. در نتیجه لبه های تصویر بریده می شوند.

اینفوگرافیک لنز فول فریم را در دوربین فول فریم توضیح می دهد

همانطور که می بینید ، هنگام استفاده از یک لنز فول فریم ، مقدار زیادی از قاب را برش و از بین میبرید.

بگذارید از زاویه دیگری به آن نگاه کنیم. یک عدسی دایره ای شکل دایره ای تولید می کند. سپس سنسور آن را بسته به اندازه سنسور برش می دهد. اندازه سنسورهای فول فریم همگی یکسان است. اندازه سنسورهای برش بین تولید کنندگان متفاوت است.پس می توان گفت که انواع مختلفی دارد. که در ادامه به ان میپردازیم.

انواع کراپ فاکتور یا ضریب برش کدامند؟

ضریب برش هنگام عکاسی با APS-C ، APS-H ، Micro Four Thirds ، دوربین های فشرده و تلفن های هوشمند قابل مشاهده است.

Micro Four Thirds سنسور استاندارد دوربین های DSLR و بدون آینه بود. آنها دارای بزرگنمایی 2 برابر هستند ، که منجر به یک لنز 50 میلی متری با فاصله کانونی معادل 100 میلی متر می شود.

APS-H اندازه سنسور منحصر به فرد کانن است که در جایی بین فول فریم و APS-C قرار دارد. در اینجا ، بزرگنمایی 1.3 برابر است.

با این حال ، رایج ترین سنسورهای برش سنسورهای APS-C هستند. اکثر سازندگان دوربین از آنها استفاده می کنند و تقریباً به همان میزان بزرگنمایی (1.5 برابر) تولید می کنند.

کراپ فاکتور دقیقا چگونه عمل می‌کند ؟

اگر یک لنز 50 میلی متری روی بدنه سنسور برش قرار دهید ، فاصله کانونی موثر 50 * 1.5 = 75 میلی متر خواهد بود.

تفاوت اصلی این است که سنسور APS-C کانن کوچکتر از مارک های دیگر است. به همین دلیل ، تصویر را به جای 1.5 ، 1.6 بزرگ می کند ، که منجر به فاصله کانونی معادل 80 میلی متر می شود.

این بدان معناست که اگر یک لنز 50 میلی متری که برای یک دوربین فول فریم طراحی شده است را روی بدنه حسگر برش قرار دهید ، فاصله کانونی به جای 75 میلی متر 80 میلی متر خواهد بود.

اینفوگرافیک مقایسه بزرگنمایی فاکتور برش و فاصله کانونی معادل

چه زمانی باید لنزهای فول فریم بخرید؟ یا بهتر است کی از آنها استفاده کنیم؟

بهترین توصیه من این است که در نظر بگیرید که می خواهید با هنر عکاسی خود چه کار کنید. آیا می خواهید بدنه را به زودی ارتقا دهید یا در زوایای بسیار وسیعی عکاسی کنید؟ خب پس حالا میتوان گفت که شما می توانید لنز مناسب خود را انتخاب و تهیه کنید.

بدنه های APS-C با لنزهای فول فریم سازگار هستند ، اما دوربین های فول فریم نمی توانند از لنزهای APS-C استفاده کنند. این بدان معناست که می توانید لنزها را بین دوربین های APS-C و فول فریم تغییر دهید. با این حال ، میتوان گفت که اگر قابلیت و فرصت خرید را دارید ، همیشه لنزهای فول فریم بخرید.

این امر به ویژه در صورتی صادق است که قصد دارید سیستم APS-C خود را در آینده به حالت فول فریم ارتقا دهید. اگر در همان ابتدا روی یک لنز فول فریم عالی سرمایه گذاری کنید ، به مراتب خیلی بهتر و آسان تر است و باعث می شود که بعداً نگران تغییرات اندازه سنسور نباشید.

لنزهایی که برای دوربین های حرفه ای و فول فریم ساخته شده اند نیز کیفیت بهتری دارند. آنها مدت ها قبل از محبوبیت دوربین های دیجیتال وجود داشته اند و سرعت و دقت مورد انتظار شما را در برابر قیمت ارائه می دهند. لنزهای Prime مخصوصاً برای دوربین های فول فریم ساخته می شوند. وقتی از دوربین فول فریم استفاده می کنید ، 50 میلی متر فاصله کانونی بسیار خوبی است ، اما ممکن است در سنسور برش بسیار کوچک باشد.

برخی استثنائات وجود دارد. به عنوان مثال ، شما نمی توانید از لنزهای فول فریم پاناسونیک در دوربین های سنسور برش پاناسونیک استفاده کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از خرید لنز ، تحقیقات خود را انجام دهید.

تصویری نزدیک از مردی که با دوربین DSLR کانن عکس می گیرد

چه زمانی ارزش دارد که به دنبال خرید دوربین های کراپ سنسور باشید؟

برخی از مواردی که میتوان  به عنوان مزایا از ان یاد کرد داشتن قابلیت استفاده با عملکرد بالا برای مبتدیان است. آنها مقرون به صرفه هستند زیرا تولید سنسور کوچکتر ارزان تر است. همچنین با داشت این سنسور تعداد بیشتری لنز در دسترس شما می باشد ، زیرا می توانید از لنزهای کراپ و فول فریم به همراه آنها استفاده کنید.

علاوه بر این ، برخی موقعیت های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از ضریب برش لذت ببرید. به عنوان مثال ، در عکاسی طبیعت یا اکشن ، بزرگنمایی اضافی مفید است.

اگر مبتدی هستید ، باید بدنه APS-C را انتخاب کنید. رابط کاربرپسند و سازگاری قابل توجه لنز ، شروع کار را کاملاً عالی می کند. اما مطمئن شوید که لنزهای فول فریم خریداری می کنید تا بعداً انتقال به یک دوربین فول فریم یکنواخت باشد.

از سوی دیگر ، اگر شما از عکاسان حیات وحش هستید و یا در ورزشی حرفه ای هستید ، ممکن است بخواهید از سنسور برش استفاده کنید. بزرگنمایی نه تنها مفید است. بلکه آنها همچنین کوچکتر و سبک تر هستند.

معایب دوربین‌های کراپ سنسور چیست؟

بدنه های حسگر برش نمی توانند شرایط کم نور و همچنین دوربین های فول فریم را اداره کنند. وضوح و تراکم پیکسل پایین تر است زیرا لنز نمی تواند کیفیت یکسانی را روی سنسور برش نشان دهد. این باعث می شود کیفیت تصویر بدتر شود و کیفیت چاپ را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مثل همیشه استثنائاتی وجود دارد. Fuji XT-4 ، Nikon D500 و Canon 7D Mark II نمونه هایی از دوربین های حسگر برش عالی هستند. آنها رقیب برخی از بدنه های فول فریم پایین هستند. حتی دوربین های حرفه ای گزارشگران با سنسورهای برش (مانند سری Canon 1D) همچنان کیفیت بالا و سرعت انفجار سریع را ارائه می دهند.

کلام آخر

عامل برش از یک لنز فول فریم روی بدنه دوربین سنسور برش حاصل می شود. درک این موضوع هنگام انتخاب دوربین و لنز می تواند مفید واقع شود. این موضوع به شما کمک می کند پیش بینی کنید چقدر از صحنه را قادر خواهید بود با فاصله کانونی در قاب خود قرار دهید.

برای کسب اطلاعات مفیدتر برای شروع دوره هنر عکاسی ، آموزش عکاسی برای مبتدیان و تازه کاران را بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *