آموزش, آموزش عکاسی موبایل

20 اصطلاح عکاسی که هر عکاس موبایلی باید بداند

6ba5bc4fe4c3f704112d0ba94020f4c2

آماده عکاسی با آیفون خود هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ کمی درس واژگان چطوره؟ در این مقاله، برخی از اصطلاحات کلیدی عکاسی را بررسی می کنیم که به شما کمک می کند تا مهارت های مهمی را که به عنوان یک عکاس آیفون به آن نیاز دارید، عمیق تر کنید. چه به تازگی شروع به کار کرده باشید و چه سال هاست که عکس می گیرید، از این مرور کلی از اصطلاحات عکاسی قدردانی خواهید کرد.

فهرستی از اصطلاحات عکاسی برای دوربین و تجهیزات

اگر از آن دسته عکاسانی هستید که به سادگی برنامه دوربین خود را باز کرده و روی شاتر ضربه می زنند، چیزهای سرگرم کننده را از دست داده اید. در اینجا برخی از اصطلاحات رایج عکاسی در ارتباط با عکاسی آیفون آورده شده است.

1. سنسور

سنسور آیفون شما نشان دهنده مهره ها و پیچ های واقعی دوربین شما است. این سنسور یک برد مدار بسیار کوچک است که وظیفه دارد نور ورودی را جمع‌آوری کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند، قبل از اینکه داده‌ها را به عکس تبدیل کند تا با آنچه در صفحه LCD خود می‌بینید مطابقت داشته باشد. وقتی اپل بهبودهایی را در دوربین آیفون خود انجام می دهد، این پیشرفت ها معمولاً پیشرفت هایی در سنسور هستند، زیرا کیفیت کلی یک عکس از جمله وضوح، قابلیت های نور کم، عمق میدان و محدوده دینامیکی را تعیین می کند.

2. لنز

لنزهای آیفون شما از چندین لایه شیشه تشکیل شده است که برای تمرکز نور بر روی سنسور دوربین شما استفاده می شود. بسته به مدل آیفون شما، بین 2 تا 4 لنز دارید. لنزهای دوربین پشتی شما همان لنزهایی هستند که بیشتر به عنوان عکاس استفاده می کنید. در پشت آیفون خود، یک لنز زاویه باز دارید که برای اکثر انواع عکاسی عالی است. مدل‌های جدیدتر همچنین ممکن است شامل یک لنز با زاویه فوق‌العاده برای عکس‌های گسترده و یک لنز تله فوتو برای زوم کردن روی سوژه‌هایی باشند که دورتر هستند.

دوربین جلوی شما دوربینی است که برای سلفی و تماس های ویدیویی استفاده می کنید. این دوربین معمولاً دارای وضوح کمتر با درک عمق کمتر و محدوده دینامیکی کمتر است.

3. سرعت شاتر

“سرعت شاتر” به مدت زمانی که لنز دوربین شما باز می ماند تا نور به سنسور دوربین شما برخورد کند، اشاره دارد. هنگامی که از برنامه دوربین آیفون خود استفاده می کنید، به سادگی روی شاتر ضربه می زنید و آیفون شما سرعت شاتر را تعیین می کند. با این حال، می توانید از یک برنامه دوربین دستی برای کنترل سرعت شاتر استفاده کنید که در کسری از ثانیه اندازه گیری می شود.

افزایش سرعت شاتر برای عکس‌های با نوردهی طولانی مانند ستاره‌ها و مسیرهای نور یا دستیابی به ظاهری ابریشمی در هنگام عکاسی از آب در حال حرکت مفید است، اما استفاده از سرعت شاتر بیشتر به سه پایه یا دست بسیار ثابت نیاز دارد.

4. ISO

در حالی که “ISO” یک اصطلاح عکاسی بود که برای توصیف نوع فیلمی که در دوربین قرار داده می شد، استفاده می شد، در عکاسی دیجیتال به میزان حساسیت سنسور دوربین شما به نور اشاره دارد. هنگام استفاده از آیفون خود، باید بدانید (1) که نمی توانید ISO آیفون خود را با برنامه دوربین آیفون تنظیم کنید و (2) هر چه ISO بالاتر باشد – با استفاده از یک برنامه دوربین دستی تنظیم شده است – حسگر دوربین شما به نور حساس تر است. این بدان معناست که می توانید در شرایط کم نور عکس های واضح تری بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  نحوه گرفتن عکس های حرفه ای: راهنمای مبتدیان

5. HDR

HDR مخفف محدوده دینامیکی بالا است و برای افزایش محدوده بین روشن‌ترین نورها و تاریک‌ترین تاریکی‌ها در عکس شما استفاده می‌شود. آیفون شما محدوده دینامیکی تنظیم شده‌ای دارد که حسگر آن می‌تواند از عهده آن برآید، و گاهی اوقات، عکاسی از صحنه‌هایی با آسمان روشن و سایه‌های تاریک در همان عکس دشوار است.

با استفاده از محدوده دینامیکی بالا، که در بیشتر موارد در پشت صحنه اتفاق می افتد، تلفن شما چندین عکس را با استفاده از نوردهی های مختلف می گیرد و سپس آنها را در کنار هم قرار می دهد تا یک عکس HDR ایجاد کند. این قابلیت با نام Smart HDR شناخته می شود و اگر آیفون X یا جدیدتر داشته باشید، در صورت اقتضای شرایط، به صورت خودکار اجرا می شود. اگر از مدل های قدیمی آیفون استفاده می کنید، باید قبل از گرفتن عکس، ویژگی HDR را روشن کنید.

6. F-stop (دیافراگم)

در عکاسی سنتی، “دیافراگم” به میزان باز شدن لنز دوربین اشاره دارد. عدد f-stop کوچکتر به معنای باز شدن لنز بازتر و عدد f-stop بزرگتر به معنای باز شدن لنز باریک تر است. هرچه لنز عریض‌تر باشد، عمق میدان در عکس کمتر است. دیافراگم کوچکتر عمق میدان وسیع تری خواهد داشت، به این معنی که اجسام نزدیک به دوربین و دورتر در فوکوس قرار می گیرند.

مانند بسیاری از تنظیمات دوربین که در مورد آن صحبت کردیم، نمی توانید دیافراگم را در برنامه دوربین اصلی آیفون تغییر دهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید استفاده از حالت پرتره در هنگام عکس گرفتن است که عمق میدان را باریک می کند و پس زمینه شما را محو می کند. استفاده از برنامه دوربین دستی به جای برنامه دوربین آیفون به شما این امکان را می دهد که تنظیمات دیافراگم را قبل از گرفتن عکس تغییر دهید.

7. حالت پشت سر هم

حالت پشت سر هم یک ویژگی خاص در دوربین‌های آیفون است که به شما امکان می‌دهد عکس‌های پشت سر هم به طور مداوم بگیرید تا بتوانید بعداً بهترین عکس‌ها را انتخاب کنید. با نگه داشتن انگشت خود روی دکمه شاتر و کشیدن آن به سمت چپ، از حالت Burst استفاده کنید. این یک ویژگی عالی برای گرفتن عکس های اکشن یا عکس های گروهی است.

8. حالت شب

حالت شب یکی دیگر از ویژگی های آیفون است که از زمان معرفی آن در آیفون 11 مورد توجه عکاسان قرار گرفته است. حالت شب برای استفاده در شرایط کم نور طراحی شده است که زمان نوردهی را افزایش می دهد و اجازه می دهد نور بیشتری به سنسور دوربین برخورد کند. عکس‌های حالت شب شما روشن‌تر خواهند بود، اما برای نتایج خوب به یک دست ثابت یا سه پایه نیاز دارند.

9. سر و صدا

به نظر نمی رسد که کلمه “نویز” در هنگام بحث در مورد عکاسی استفاده شود، اما در واقع به نقص ها و تغییرات کوچک در عکس های شما اشاره دارد که باعث می شود اشیا تار به نظر برسند. هرچه شرایط نور در صحنه ای که عکاسی می کنید کمتر باشد، نویز بیشتری در عکس تمام شده خود خواهید دید. این امر مخصوصاً اگر از حالت شب یا تنظیم ISO بالا با یک برنامه دوربین دستی استفاده می کنید صادق است. می‌توانید در بسیاری از برنامه‌های ویرایش عکس، از جمله برنامه iPhone Photos، نویز را کاهش دهید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی بارداری: بهترین ژست‌ها و نکات کلیدی

10. قرار گرفتن در معرض

نوردهی به میزان روشنایی تصویر نهایی شما اشاره دارد. می توانید نوردهی عکس خود را قبل از ضربه زدن روی شاتر با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش و سپس حرکت نماد خورشید کوچک به سمت بالا برای یک تصویر روشن تر یا پایین برای یک تصویر تیره تر تنظیم کنید. همچنین می‌توانید نوردهی یک تصویر را با استفاده از یک نوار لغزنده در اکثر برنامه‌های ویرایش عکس تنظیم کنید.

اصطلاحات عکاسی برای تکنیک ها و ترکیب بندی

عبارات زیر در عکاسی بیشتر بر روی ترکیب بندی و تکنیک تمرکز می کنند تا بتوانید کادربندی عکس عالی را با آیفون خود تمرین کنید.

11. ترکیب

ترکیب به سادگی به نحوه چیدمان عکس شما برای ایجاد علاقه بصری اشاره دارد. این واقعیت که تقریباً همه یک دوربین در جیب دارند به این معنی است که عکاسی از همیشه رایج‌تر است. هر کسی می‌تواند یک عکس خوب با آیفون بگیرد، اما نحوه ترکیب عکس‌هایتان چیزی است که عکاسی شما را از حالت بی‌نظیر به نفس‌گیر می‌برد. قبل از گرفتن عکس، کمی وقت بگذارید و عناصر یک صحنه را در نظر بگیرید. در زیر برخی از رایج‌ترین اصطلاحات ترکیب را مورد بحث قرار می‌دهیم.

12. قانون یک سوم

قانون یک سوم احتمالاً رایج‌ترین اصطلاح ترکیب‌بندی است، و اگر در مراحل ابتدایی ساختن عکس‌های جالب هستید، مکان خوبی برای شروع است. با قانون یک سوم، یک شبکه خیالی را روی صحنه خود مجسم می کنید و آن را به یک سوم تقسیم می کنید. ایده این است که جالب ترین عناصر صحنه خود را در امتداد این خطوط شبکه خیالی قرار دهید. با استفاده از قانون یک سوم، علاقه و عمق بیشتری در تصویر خود ایجاد می کنید و آن را برای بینندگان جذاب تر می کنید.

13. خطوط پیشرو

مفهوم خطوط پیشرو یکی دیگر از تکنیک های ترکیب بندی است که برای ایجاد عمق در عکس شما استفاده می شود. آنها برای جلب نظر بیننده به سمت نقطه مورد علاقه در تصویر شما استفاده می شوند و باید در هنگام نوشتن عکس مورد توجه قرار گیرند. هنگام عکاسی از یک سوژه خاص، به خوبی به منظره نگاه کنید تا ببینید آیا خطوطی وجود دارد که بتوانید از آنها برای جذاب تر کردن عکس خود استفاده کنید. خطوط پیشرو می توانند واقعی باشند، مانند ریل قطار، خطوط معماری، و جاده ها، یا می توانند ضمنی باشند.

14. عمق میدان

وقتی عکس می گیرید، در حال ثبت یک صحنه سه بعدی در دو بعدی هستید. عمق میدان میزان تمرکز آن صحنه سه بعدی را توصیف می کند. عمق میدان وسیع به این معنی است که همه چیز از پیش‌زمینه تا پس‌زمینه در فوکوس است، در حالی که عمق میدان باریک بر روی یک نقطه مورد علاقه تمرکز می‌کند در حالی که عناصر در پس‌زمینه را خارج از فوکوس می‌کند. تنظیم دیافراگم دوربین خود با یک برنامه دوربین دستی، عمق میدان را باز یا محدود می کند. استفاده از حالت پرتره در برنامه دوربین آیفون شما تأثیر مشابهی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی با آیفون

15. بوکه

اصطلاح “بوکه” ارتباط نزدیکی با عمق میدان دارد زیرا بوکه زمانی ایجاد می شود که قسمت هایی از یک تصویر خارج از فوکوس باشد. بوکه به عنوان روشی تعریف شده است که لنز دوربین نقاط نوری خارج از فوکوس را نمایش می دهد. لنزهای مختلف جلوه های بوکه متفاوتی ایجاد می کنند. بوکه در هنگام عکاسی از نقاط نورانی بیشتر قابل مشاهده است، اما به طور طبیعی زمانی رخ می دهد که مناطقی از تصویر خارج از فوکوس باشند.

16. نسبت تصویر

نسبت ابعاد یک عکس، رابطه بین ارتفاع و عرض یک عکس است. این قبل از رسانه های اجتماعی بسیار ساده تر بود، زمانی که تمام چیزی که باید به آن فکر می کردید اندازه عکس چاپ شده بود. امروزه، هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی از نسبت ابعاد متفاوتی استفاده می‌کند، و تشخیص اینکه از کدام نسبت تصویر استفاده کنید می‌تواند بسیار پیچیده باشد. نسبت تصویر پیش‌فرض برای عکس‌های آیفون 4:3 است که می‌توانید قبل از انتشار تصاویرتان در رسانه‌های اجتماعی، آن را مطابق با نیازهای شما تغییر داده یا برش دهید.

17. وینیتینگ

“Vignetting” به لبه های تیره تر تصویر نسبت به مرکز اشاره دارد. وینیت اپتیکال می تواند به طور طبیعی در اکثر لنزها اتفاق بیفتد، اما می توان آن را در پس پردازش نیز اضافه کرد تا به هدایت چشم بیننده به مرکز تصویر کمک کند. لنزهای آیفون به قدری ظریف است که متوجه آن نمی‌شوید، بنابراین اگر می‌خواهید یک وینیتینگ مصنوعی اضافه کنید، باید آن را در لایت روم یا فتوشاپ انجام دهید.

18. فضای منفی و مثبت

اگر تا به حال در کلاس هنر شرکت کرده باشید، ممکن است از قبل با فضای مثبت و منفی آشنا شده باشید، اما در اینجا یک تجدید نظر وجود دارد. فضای مثبت شی یا ناحیه مورد علاقه ای است که از آن عکاسی می کنید و فضای نگاتیو هر چیز دیگری است. ایجاد تعادل در فضای مثبت و منفی می تواند به ایجاد یک ترکیب جالب تر کمک کند. استفاده از فضای منفی زیاد باعث ایجاد تاثیر می شود و به سوژه شما فضای بیشتری برای تنفس می دهد.

19. ماکرو

عکاسی ماکرو به عکاسی از کلوزآپ های شدید از اجسام، ایجاد تصاویری اشاره دارد که در غیر این صورت ممکن است با چشم غیر مسلح نادیده گرفته شوند. آیفون 13 و مدل‌های جدیدتر دارای یک حالت ماکرو اختصاصی هستند تا بتوانید روی حشرات، گل‌ها و سایر موارد کوچک زوم کنید. اگر با یک آیفون بدون حالت ماکرو اختصاصی عکس می‌گیرید، خرید یک لنز ماکرو خارجی را در نظر بگیرید تا دنیای جدیدی از امکانات را باز کنید.

20. شامپانزه زدن

“Chimping” یک اصطلاح عامیانه عکاسی است که همراه با صفحه نمایش LCD توسعه یافته است که به شما امکان می دهد بلافاصله پس از گرفتن، عکس های خود را بررسی کنید. به این معنی است که برای مشاهده تصاویر خود به طور مداوم به صفحه نمایش خود نگاه می کنید بنابراین، عکس های عالی را که هنوز درست در مقابل شما وجود دارد از دست می دهید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که ببینید به عنوان یک عکاس در این زمینه چگونه عمل می کنید، اما سعی کنید برایتان عادت شود که پس از پایان جلسه، به عکس های خود نگاه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *