آموزش عکاسی دیجیتال

19 نکته مهم و کاربردی عکاسی از برف

Hero 825x465 1

برف بسیار زیبا است، اما گرفتن عکس‌های زیبا از برف می‌تواند به طرز شگفت‌آوری دشوار باشد. اگر بدون آمادگی مناسب برای عکاسی در برف بیرون بروید، ممکن است با مشکلات فوکوس خودکار و نوردهی مواجه شوید (علاوه بر این، آب و هوا می‌تواند منجر به خرابی تجهیزات شود).

در این مقاله، بهترین نکات را برای عکس‌های برفی، از جمله:

  • بهترین تنظیمات عکاسی در برف
  • بهترین زمان بیرون رفتن برای عکس گرفتن در هوای برفی
  • چگونه تجهیزات دوربین خود را در سرما ایمن نگه داریم
  • چگونه از برف در حال سقوط عکس بگیریم
  • ایده‌های جادویی عکاسی برفی

و خیلی بیشتر را مورد بررسی قرار می دهیم پس با ما همراه باشید.

1. قبل از بیرون رفتن آماده شوید

19 important and practical tips for snow photography

قبل از اینکه دوربین خود را بردارید و به بیرون بدوید تا منظره زمستانی خود را ثبت کنید، چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. اول از همه، باید خوب لباس بپوشید. به جای یک لایه بسیار گرم، چند لایه لباس بپوشید. کفش هایی بپوشید که شما را گرم و خشک نگه دارد، و دستکش و کلاه را فراموش نکنید!

علاوه بر این، محافظت از چشمان شما نیز مهم است. به خصوص اگر هوا ابری باشد، ممکن است به نظر برسد که نور زیادی وجود ندارد. اما از آنجایی که برف نور را به طور بسیار موثری منعکس می کند، چشمان شما می توانند بدون اینکه متوجه شوید به راحتی آسیب ببینند. این وضعیت به عنوان برف کوری شناخته می شود و بهترین راه برای جلوگیری از آن استفاده از عینک آفتابی است.

(بله، حتی در زمستان، حتی زمانی که هوا ابری است، عینک آفتابی بزنید! ممکن است دیوانه وار به نظر می رسد، اما از هر کسی که بیشتر زمستان را در فضای باز می گذراند بپرسید، با این حرف موافق خواهند بود. و البته، عینک شما را باحال نشان می دهد.)
هنگامی که مطمئن شدید به اندازه کافی گرم و ایمن می مانید تا از برف لذت ببرید، حتماً باتری های اضافی بردارید. هوای سرد باتری های دوربین را به طرز شگفت انگیزی سریع تخلیه می کند. باتری های اضافی را نزدیک بدن خود (ترجیحا بالاتنه) و در داخل لباس خود نگه دارید تا از سرد شدن و سریعتر تخلیه شدن آنها جلوگیری کنید.
حالا برای بیرون رفتن آماده ایید!

2. روی کنتراست تمرکز کنید (یا از فوکوس دستی استفاده کنید)

دوربین‌های عکاسی برای فوکوس کردن از شناسایی کنتراست استفاده می‌کنند. این روش در شرایط عادی عکاسی به خوبی عمل می‌کند؛ اما زمانی که همه چیز پوشیده از برف سفید می‌شود، فوکوس خودکار دوربین شما در پیدا کردن نقطه فوکوس دچار مشکل می‌شود. این امر می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود و حتی باعث شود فرصت‌های خوبی را برای عکاسی از دست بدهید.

خوشبختانه، یک راه ساده برای دور زدن این مشکل وجود دارد:

دوربین خود را به حالت AF تک نقطه ای (single-point AF mode) تغییر دهید. سپس نقطه فوکوس اصلی خود را روی ناحیه ای با کنتراست بالا در صحنه برف خود قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید روی پوست درخت، مقداری پوشش گیاهی که از برف بیرون زده است، سقف خانه یا هر چیزی که در برابر سفیدی خودنمایی می کند، تمرکز کنید.

بعد، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. اگر ناحیه‌ای با کنتراست کافی در صحنه پیدا کرده باشید، فوکوس باید قفل شود اما اگر هنوز هم کار نکرد، باید یک سوژه با کنتراست حتی بیشتر پیدا کنید.

در نهایت، دکمه شاتر را نگه دارید و دوباره کادر عکس را تنظیم کنید. و هنگامی که ترکیب بندی عالی را ایجاد کردید، دکمه را تا انتها فشار دهید تا عکس کامل خود را از برف بگیرید!

19 important and practical tips for snow photography 1

توجه داشته باشید که اگر سعی می کنید از یک صحنه با کنتراست کم، مانند یک خانه سفید در برابر یک پس زمینه برفی، عکس بگیرید، باید به طور کامل از فوکوس خودکار صرف نظر کنید. لنز خود را به فوکوس دستی تغییر دهید، سپس حلقه فوکوس لنز خود را با دقت بچرخانید تا به وضوح کامل برسید. (برای نتایج حتی بهتر، از حالت Live View دوربین خود استفاده کنید تا تصویر را در صفحه LCD پشتی داشته باشید و زوم کنید تا فوکوس را در بزرگنمایی بالا بررسی کنید.)

3. تنظیمات دوربین مناسب برای عکاسی از برف را انتخاب کنید

19 important and practical tips for snow photography 2

در حالی که بهترین تنظیمات عکاسی از برف با توجه به نور، موقعیت و اهداف هنری شما متفاوت است، چند توصیه ساده برای حفظ وضوح و نوردهی مناسب عکس های برفی شما داریم.

اول از همه، دوربین خود را تنظیم کنید تا در حالت RAW عکاسی کند. می بینید، هنگامی که از قالب فایل RAW استفاده می کنید، اطلاعات بسیار بیشتری برای کار در هنگام ویرایش خواهید داشت. این به شما امکان می دهد سایه ها و هایلایت های برش خورده را بازیابی کنید (و با توجه به درخشندگی خورشید روی برف، مورد دوم در عکاسی از برف بسیار رایج است).

همچنین توصیه می کنم حالت نورسنجی Evaluative دوربین خود را انتخاب کنید، که به عنوان نورسنجی ماتریسی نیز شناخته می شود. این حالت کل صحنه را تجزیه و تحلیل می‌کند تا در اکثر شرایط به بهترین نوردهی ممکن دست یابد. اگر برای دستیابی به نوردهی خوب مشکل دارید، همیشه می توانید سعی کنید به نورسنجی نقطه ای یا نورسنجی جزئی روی بیاورید، اما نورسنجی Evaluative یک نقطه شروع خوب است.

سوم، در حالت اولویت دیافراگم عکاسی کنید. این به شما امکان می دهد تا دیافراگم و ISO را تنظیم کنید در حالی که دوربین شما به طور خودکار سرعت شاتر را تغییر می دهد (با هدف دستیابی به نوردهی خوب).

حالت اولویت دیافراگم یک راه عالی برای کنترل تنظیمات مختلف دوربین است. همچنین در هوای سرد یک نجات دهنده است، زیرا به طور کلی فقط باید یک دکمه را بچرخانید تا دیافراگم خود را تنظیم کنید (انگشتان سرد در انجام عملیات پیچیده چندان عالی نیستند!).

(یک گزینه دیگر عکاسی در حالت دستی است. با این حال، در حالت دستی، باید همه تنظیمات خود را، نه فقط دیافراگم و ISO، تنظیم کنید. بنابراین، اگر هنوز در حال یادگیری نوردهی هستید، حالت دستی ایده آل نیست، و همچنین برای موقعیت‌های سریع حرکت عالی نیست. اما اگر می‌خواهید کنترل کاملی بر تنظیمات دوربین خود داشته باشید و از کار کردن با انگشتان سرد ناراحت نیستید، پس حالت دستی یک انتخاب عالی است.)

بعد از اینکه دوربین خود را در حالت اولویت دیافراگم تنظیم کردید، باید یک دیافراگم و یک ISO انتخاب کنید. من توصیه می کنم ISO خود را در سطح پایه (معمولا ISO 100) تنظیم کنید، اگرچه این می تواند بسته به دوربین شما تغییر کند. این کار باعث می شود تصاویر شما تمیز و بدون نویز به نظر برسند.

در مورد تنظیم دیافراگم خود: این واقعا به سلیقه هنری شما بستگی دارد. یک دیافراگم باز (مانند f/2.8) ظاهری زیبا با عمق میدان کم ایجاد می کند، اما یک دیافراگم بسته (مانند f/11) بیشتر یا تمام عکس را در فوکوس نگه می دارد، که می تواند به برجسته کردن تمام جزئیات پیچیده در یک منظره برفی کمک کند. اگر مطمئن نیستید که برای عکاسی از برف چه دیافراگمی را انتخاب کنید، سعی کنید از هر صحنه دو عکس بگیرید، یک عکس با دیافراگم باز و یک عکس با دیافراگم بسته، سپس آنها را هنگام بازگشت به خانه مقایسه کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید.

snow photography tips a beginners guide

بعد از اینکه دیافراگم و ISO را انتخاب کردید، به سرعت شاتر خود نگاه کنید. دوربین شما این سرعت را بر اساس ملاحظات نوردهی انتخاب می کند، اما اگر با دست عکاسی می کنید، باید مطمئن شوید که سرعت شاتر به اندازه کافی سریع است تا عکس واضحی داشته باشید (حدود 1/100s نقطه شروع خوبی است، اگرچه ایده خوبی است که آزمایش کنید تا از مهارت ها و محدودیت های خود در عکاسی دستی مطلع شوید). اگر سرعت شاتر خیلی کند است، دیافراگم را بازتر کنید یا ISO را افزایش دهید، که سرعت شاتر را به سمت بالا سوق می دهد.

در اکثر مواقع، باید یک یا دو مرحله جبران نوردهی مثبت را نیز تنظیم کنید. به دلیل ویژگی های نورسنج دوربین شما، دوربین سعی می کند برف را خاکستری نشان دهد و جبران نوردهی با این اثر مقابله می کند تا همه چیز روشن بماند. توجه داشته باشید که سرعت شاتر شما ممکن است کمتر از حد قابل قبول خود قرار گیرد (به پاراگراف قبلی مراجعه کنید)، و اگر این اتفاق افتاد، باید دیافراگم یا ISO خود را تنظیم کنید تا سرعت شاتر را در جهت درست حرکت دهید.

در نهایت، حتما به تنظیم تراز سفیدی خود توجه کنید. اگر مراقب نباشید، برف شما یا زرد یا آبی می شود. من ترجیح می دهم از تنظیم تراز سفیدی خودکار دوربین خود استفاده کنم و سپس در پس پردازش تنظیماتی را در تراز سفیدی اعمال کنم، اما این روش تنها در صورتی کار می کند که در فرمت RAW عکاسی کنید! گزینه دیگر استفاده از کارت خاکستری برای تنظیم تراز سفیدی هنگام عکاسی است، اگرچه این کار می تواند دردسرساز باشد، به خصوص زمانی که تمام تلاش خود را برای گرم ماندن انجام می دهید.

نکته: گاهی اوقات، ثبت برف با یک رنگ دودی می تواند بسیار زیبا به نظر برسد، بنابراین از امتحان کردن تنظیمات تراز سفیدی مختلف برای دلایل هنری نترسید!

4. از تجهیزات عکاسی برفی مناسب استفاده کنید

snow photography tips a beginners guide 1

با هر تجهیزاتی می توانید عکس های برفی فوق العاده ای بگیرید، اما اگر به دنبال ارتقای واقعی عکس های خود هستید، توصیه هایی داریم.

اول از همه، مطمئن شوید که از یک دوربین با سنسور بزرگتر و قابلیت های ISO بالا استفاده می کنید. در روزهای تاریک، سرد و برفی، نور اغلب نسبتاً محدود است و برای گرفتن عکس های واضح با دست باید ISO خود را افزایش دهید، بنابراین یک سنسور چشمگیر می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. یک دوربین فول فریم بدون آینه مانند Canon EOS R5 یا Sony a7 IV عملکرد فوق العاده ای خواهد داشت، اگرچه می توانید با استفاده از یک مدل بدون آینه APS-C (به عنوان مثال Nikon Z50 یا Canon EOS R10) یا یک DSLR نیز نتایج عالی بگیرید.

دوم، اگر قصد عکاسی در هوای بد را دارید، حتماً لنزی با درزگیری هوا انتخاب کنید. فاصله کانونی به طور ویژه مهم نیست، اگرچه باید با علایق شما مطابقت داشته باشد. اگر می خواهید برف را ثبت کنید، لازم نیست با لنز سوپر تله فوتو عکاسی کنید! اگر مطمئن نیستید که چه نوع تصویری می خواهید ثبت کنید، استفاده از لنز پرایم 50 میلی متری (که برای عکاسی خیابانی، پرتره و عکاسی پیاده روی عالی عمل می کند) یا زوم 24-70 میلی متری (که بسیار انعطاف پذیر است و می تواند با هر دو منظره و عکس های بسته تر را ثبت کنید) را در نظر بگیرید.

سوم، اگر در شرایط نور کم عکاسی می‌کنید، حتما از سه‌پایه‌ی محکم یا حداقل تک‌پایه استفاده کنید. به این ترتیب، حتی زمانی که آسمان کاملاً ابری یا پوشیده از برف است، می‌توانید عکس‌های خود را واضح نگه دارید.

5. از برف تازه عکس بگیرید

اگر به دنبال عکس‌های جادویی هستید، پس از بارش برف تازه به بیرون بروید. دنیا درخشان و بی عیب و نقص خواهد بود. هیچ ردپا، برف زرد، گل و لای یا کثیفی وجود نخواهد داشت. در عوض، می توانید روی ایجاد عکس های خیره کننده از سرزمین زمستانی خود تمرکز کنید.

با این حال، اگر می خواهید عکس های بدون ردپا بگیرید، باید از قبل برنامه ریزی کنید که چه عکس هایی می خواهید بگیرید و به چه ترتیبی می خواهید آنها را بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است به طور تصادفی روی برف قدم بزنید و عکس ها را خراب کند.

توجه داشته باشید که برف بکر ماندگاری زیادی ندارد. برای عکاسی از برف تازه ممکن است لازم باشد صبح زود بیرون بروید (قبل از اینکه بچه ها بیدار شوند!)، یا وضعیت هوا را زیر نظر داشته باشید و درست زمانی که برف متوقف شد بیرون بروید. البته، اگر برنامه شما خیلی انعطاف پذیر نیست، اشکالی ندارد. فقط دوربین خود را به منطقه ای ببرید که می دانید مردم آن را دستکاری نمی کنند، مانند جنگل یا مزرعه.

6. به دنبال تضاد رنگی یا تنالیته باشید

snow photography tips a beginners guide 4

قبلتر، درباره ارزش کنتراست برای کمک به دوربین برای فوکوس آموختید، اما آیا می دانید که چه کنتراست رنگ یا کنتراست تنالی (روشن-تیره) می تواند در عکس های برفی شگفت انگیز به نظر برسد؟

snow photography tips a beginners guide 5

در دنیای کاملاً سفید، ممکن است مجبور شوید خیلی خوب جستجو کنید تا چیزی برای ایجاد کنتراست با برف پیدا کنید. با این حال، کنتراست تفاوت زیادی ایجاد می‌کند، بنابراین چشمان و ذهن خود را باز نگه دارید.

برای افزودن کنتراست رنگی، به دنبال چیزی رنگارنگ بگردید یا منتظر غروب آفتاب باشید (وقتی آبی سایه‌ها و رنگ‌های گرم خورشید در هم می‌آمیزند). برای افزودن کنتراست تنالی، به سادگی به دنبال سفیدی برف مخلوط با عناصر تاریک، مانند سایه‌ها، باشید.

snow photography tips a beginners guide 6

ضمناً اگر آب در حال حرکت پیدا کردید، تضاد بین سکون برف و آب روان می تواند چیز زیادی به تصویر شما اضافه کند!

7. باتری‌های خود را گرم نگه دارید

snow photography tips a beginners guide 7

بله، این درست است. شما نمی‌توانید بدون باتری‌های تازه در برف عکس بگیرید و متأسفانه، در هوای سرد، باتری‌های شما دوام زیادی نخواهند داشت.

بنابراین، حداقل دو باتری همراه خود داشته باشید و همیشه یکی از آنها را در جیب داخلی خود نگه دارید. (بسته به عمر باتری دوربین شما، حتی توصیه می کنم با سه یا چهار باتری عکاسی کنید.)

هنگامی که باتری دوربین شما کم شد، آن را با باتری گرم عوض کنید. سپس باتری تخلیه شده را در جیب داخلی قرار دهید؛ ممکن است حتی پس از گرم شدن، دوباره بتوانید از آن استفاده کنید.

8. وقتی وارد خانه شدید، دوربین خود را در کیسه قرار دهید

snow photography tips a beginners guide 8

وقتی یک دوربین سرد را به یک محیط گرم وارد می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ لنز و حتی ممکن است داخل دوربین دچار مه گرفتگی و بخار شود که خوب نیست. (اگر واقعاً بدشانس باشید، می تواند منجر به کپک شود.)

خوشبختانه، به راحتی می توانید از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید.

وقتی بیرون هوا سرد است، یک کیسه زیپ‌دار بزرگ همراه خود ببرید. در کیف دوربین یا جیب کتتان. سپس، هنگامی که آماده ورود به داخل خانه هستید، فقط کیسه زیپ‌دار را با هوای سرد پر کنید، دوربین خود را داخل کیسه قرار دهید و مطمئن شوید که کیسه به طور کامل بسته شده است.

بعد از اینکه وارد خانه شدید، دوربین خود را در جایی قرار دهید که بتواند به آرامی گرم شود. هنگامی که دوربین به دمای اتاق رسید، می توانید آن را از کیسه بیرون آورده و به طور معمول استفاده کنید.

و اگر بعد از یک استراحت کوتاه در خانه تصمیم گرفتید دوباره برای عکاسی به بیرون بروید، می توانید با خیال راحت دوربین کیسه دار خود را در سرما بیرون بیاورید، کیسه را در بیرون باز کنید و دوباره شروع به عکاسی کنید.

توجه داشته باشید که قبل از بردن دوربین سرد خود به هر محیط گرمی، از جمله مغازه ها، آسانسورهای گرم شده و ماشین گرم شده، باید آن را در کیسه قرار دهید. بنابراین، اگر می خواهید در یک جلسه عکاسی، یک صحنه برفی بیرونی و یک فضای داخلی زیبا را عکاسی کنید، ابتدا از مناطق داخلی عکاسی کنید و سپس به بیرون بروید. به این ترتیب، مجبور نخواهید شد منتظر بمانید تا دوربین شما گرم شود (که اغلب چند ساعت طول می کشد!).

9. در هر نوری عکاسی کنید

snow photography tips a beginners guide 9

منظره‌های برفی هم در هوای آفتابی و هم در هوای ابری زیبا به نظر می‌رسند، بنابراین عکاسی خود را به نور خاصی محدود نکنید. به سادگی یاد بگیرید که با شرایط نوری که در اختیار شماست کار کنید!

در هوای ابری، به دنبال عناصری باشید که برف سفید را تکه تکه کنند و به عکس‌های شما جذابیت بیافزایند، مانند درختان، علف‌ها یا یخ. همچنین می‌توانید به دنبال مناظر طبیعی پیچیده باشید، مانند علف‌ها در برابر برف یا الگوها در گودال‌ها و رودهای یخ‌زده.

وقتی هوا آفتابی است، به دنبال سایه‌هایی باشید که توسط خورشید درخشان ایجاد شده‌اند و سعی کنید عکس‌های خود را به عکس های سیاه و سفید تبدیل کنید. اگر در اوایل صبح یا عصر عکاسی می کنید، هر کاری که می توانید انجام دهید تا نور گرم را بر روی برف سرد ثبت کنید. استفاده از لنز واید را در نظر بگیرید و ببینید آیا می توانید یک زاویه بالا پیدا کنید که واقعاً وسعت منظره را منتقل کند.

شما همچنین می توانید مناظر برفی زیبای (ساعت آبی) را ثبت کنید، اگرچه برای نگه داشتن دوربین خود در حالت ثابت برای نوردهی طولانی به سه پایه نیاز دارید. اگر تصمیم گرفتید این مسیر را طی کنید، توصیه می کنم چند ترکیب احتمالی را از قبل شناسایی کرده و چند دقیقه قبل از رسیدن ساعت آبی، دوربین را تنظیم کنید. هنگامی که نور روشن شد، عکس های زیادی بگیرید، اما مراقب باشید دوربین خود را لمس نکنید؛ شما نمی خواهید به دلیل لرزش باعث تاری شوید! در اینجا، استفاده از کنترل از راه دور شاتر می تواند بسیار کمک کند.

snow photography tips a beginners guide

ساعت آبی چیست

ساعت آبی در عکاسی به زمانی از روز گفته می‌شود که خورشید در زیر افق قرار دارد، اما هنوز نور کمی از آن به جو زمین می‌رسد. این نور با عبور از جو زمین به رنگ آبی درمی‌آید و به همین دلیل به آن ساعت آبی می‌گویند.

ساعت آبی در عکاسی به دلیل ایجاد نوری ملایم و رمانتیک، بسیار محبوب است. این نور می‌تواند به ایجاد عکس‌هایی با فضایی شاعرانه و رویایی کمک کند.

ساعت آبی معمولاً دو بار در روز اتفاق می‌افتد:

  • قبل از طلوع خورشید
  • بعد از غروب خورشید

10. در شب از برف عکس بگیرید تا ظاهری تهدیدآمیز داشته باشد

برف همیشه نباید دوستانه، آرام و ساده به تصویر کشیده شود. زمانی که به درستی ثبت شود، به خصوص در غروب یا شب، اغلب می‌تواند حس تاریک و تهدیدآمیزی داشته باشد.

با کاهش سطح نور، کنتراست بین سفیدی برف و تیرگی سایر عناصر بیشتر نمایان می‌شود. این امر می‌تواند باعث شود شاخه‌های درختان شبیه بدن موجودی خوفناک یا انگشتان دست در هم پیچیده به نظر برسند. کنتراست بین زیبایی برف و فضای ترسناک منظره، منحصربه‌فرد و متفاوت است!

11. وقتی برف شروع به باریدن می کند، عکاسی کنید

برخی از عکاسان دوست ندارند دوربین خود را در هوای بد بیرون ببرند، که کاملاً قابل درک است. اما بدانید که روزهای برفی اغلب فرصت‌های شگفت انگیزی برای عکاسی ایجاد می‌کنند!

در اینجا چند ایده برای عکاسی در روزهای برفی آورده شده است:

  • پرندگان جمع شده زیر درختان پوشیده از برف
  • درختان احاطه شده توسط یک گستره مینیمالیستی سفید
  • عابران پیاده خمیده در برابر باد
  • گیاهانی با (کلاه های) کوچک برفی
  • مناظر شهری با برف در حال وزش و چراغ های گرم در دوردست

اگر هدف شما ثبت صحنه‌هایی با برف در حال باریدن است، باید استفاده از شاتر با سرعت کم و کند را کنار بگذارید، زیرا این امر باعث می‌شود برف به رگه‌های تقریباً نامرئی و تار تبدیل شود. مطمئن شوید که سرعت شاتر شما به اندازه کافی سریع است تا برف را فریز کند (در صورت نیاز، همیشه می‌توانید ISO را افزایش دهید نویز را نیز کم می کند!).

البته، حتماً از دوربین خود محافظت کنید، به خصوص اگر برف مرطوب و/یا سنگین باشد. استفاده از روکش باران یا چتر را در نظر بگیرید. من همچنین توصیه می کنم یک حوله همراه داشته باشید، که باید از آن برای پاک کردن برف از دوربین و لنز خود استفاده کنید، و همچنین یک دمنده بادی (ابزار دستی است که برای پاک کردن گرد و غبار، خرده‌ریزها و سایر ذرات از روی تجهیزات حساس مانند دوربین‌ها، لنزهای عکاسی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.)، که باید از آن برای پاک کردن برف از لنز جلویی استفاده کنید. استفاده از هود لنز برای جلوگیری از افتادن برف روی آن نیز ایده خوبی است، اگرچه باید جلوی لنز خود را مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید بدون برف است.

12. چیزها ی جدید را امتحان کنید

مانند هر فصل دیگری، زمستان نیز فرصت‌های متنوعی برای عکاسی ارائه می‌کند و شما مجبور نیستید برای گرفتن عکس‌های عالی از همان توصیه‌های کلی قدیمی پیروی کنید. در عوض، با رویکردهای مختلف آزمایش کنید و از آن لذت ببرید!

برای مثال، برف می‌تواند یک راه عالی برای ایجاد فضای منفی در تصویر شما باشد و همچنین می‌تواند در یک صحنه کسل‌کننده، لحظات جالبی ایجاد کند.

snow photography tips a beginners guide 1

همچنین می‌توانید از بدیهیات فراتر رفته و گنجینه‌های پنهان در سرزمین عجایب زمستانی خود را کشف کنید. از عکس‌های منظره به کلوزآپ، از کنتراست رنگ قوی تا سیاه و سفید، از یک منظره کلاسیک با زاویه باز تا یک عکس تله فوتو گرفته شده از نزدیک، همه را امتحان کنید.

13. سریع عمل کنید

برف به سرعت تغییر می‌کند. می‌تواند در یک لحظه قطع شود. و هنگامی که خورشید بیرون می‌آید، برف ذوب می‌شود، بنابراین آن درختان زیبا در کمترین زمان از خیره‌کننده به خسته‌کننده تبدیل می‌شوند.

به دقت آب و هوا را زیر نظر داشته باشید. به طور مکرر از پنجره به بیرون نگاه کنید. تجهیزات خود را آماده داشته باشید.

و اگر ایده ای برای عکاسی از برف پیدا کردید که دوستش دارید، یا اگر از پنجره بیرون نگاه کردید و فرصت های عکاسی زیبای برف را دیدید، معطل نکنید. تا زمانی که می توانید، از برف عکاسی کنید!

14. پردازش HDR را امتحان کنید

معمولا ترجیح می دهند از HDR در صحنه های سیاه و سفید استفاده کنند زیرا می تواند کیفیت بافت عالی را بدون رنگ های غیرواقعی معمولی اضافه کند. بسته به نور، برف اغلب فاقد بافت است و تفاوت بین رنگ سفید روشن و سایه های عمیق درون این صحنه ها می تواند آنقدر واضح باشد که به خوبی کار به چشم نیاید. برای برخی، HDR ابزار عالی برای ایجاد چنین صحنه هایی است!

در ادامه، یک مثال آورده شده است؛ ابتدا می توانید تصویر ویرایش نشده را ببینید، سپس می توانید تصویر HDR ویرایش شده را ببینید (با استفاده از Photomatix پردازش شده است).

HDR before
HDR after

15. صبور باشید

این مورد دنباله‌ای بر نکته ۱۳ است، زیرا در حالی که همیشه آماده بودن مهم است، همچنین مهم است که صبور باشید، به خصوص زمانی که با شرایط متغیر مواجه هستید.

میبینید، بسته به نور، برف می تواند درخشان، زیبا، سه بعدی، صاف و خیلی بیشتر به نظر برسد. گاهی اوقات، برای به دست آوردن ظاهر مناسب، فقط باید منتظر تغییر نور باشید.

خب، اگر برف کاملاً مطابق انتظارتان به نظر نمی رسد، نور را بررسی کنید. آیا خورشید پشت ابر است؟ آیا خورشید خیلی پایین یا خیلی بالا در آسمان است؟

سپس منتظر شرایط مناسب برای گرفتن عکس خود باشید.

photographing snow beginners guide

16. با پرسپکتیو بازی کنید

باید به مواردی که در قاب قرار می دهید توجه زیادی کنید و همچنین باید با دقت به زاویه دید خود توجه کنید.

برای گرفتن عکس‌های برفی خلاقانه، سعی کنید از زاویه پایین عکاسی کنید، مانند این:

شما همچنین ممکن است یک عرشه یا تپه ای پیدا کنید که بتوانید از پایین آن عکس بگیرید. به این ترتیب، می توانید نشان دهید که برف چگونه زمین را می پوشاند، چیزها را سنگین می کند و به همه چیز می چسبد.

tips for photographing snow

برای هر عکس که می گیرید، به دنبال فرصت‌هایی باشید تا عکس را حتی بهتر کنید. در دو طرف سوژه خود قدم بزنید، زوایای مختلف را در نظر بگیرید، نزدیک شوید، دور شوید، حتی لنزها را عوض کنید. بعد از همه، چه کسی می‌داند چه عکس‌های باشکوهی در انتظار هستند؟

17. جلوه بوکه درخشان را ثبت کنید

یک روز زمستانی آفتابی به لطف برف و یخ درخشان، زمان مناسبی برای ایجاد بوکه است.

می‌بینید، ذرات نور (مثلاً نور درخشان روی برف) زمانی که خارج از فوکوس قرار می‌گیرند، می‌توانند جلوه‌های بوکه‌ای خیره‌کننده‌ای ایجاد کنند، مانند این:

13 tips for photographing snow

پس اینکار را بکنید:

اول از همه، دنبال سوژه‌ای بگردید که چیزی روشن یا براق در پس‌زمینه داشته باشد. این عنصر پس‌زمینه می‌تواند نور بازتاب شده از برف در حال ذوب، نور شکسته شده توسط شاخه‌های درخت یا نور درخشان از میان یخ باشد. دوربین خود را روی یک دیافراگم باز (مثلاً f/2.8 یا f/4) تنظیم کنید و مطمئن شوید که بین سوژه و پس‌زمینه براق فاصله‌ای وجود دارد.

به لطف دیافراگم باز، سوژه شما در فوکوس خواهد بود، اما عناصر براق پس‌زمینه در فوکوس نخواهند بود. و هنگامی که دکمه شاتر را فشار دهید، بوکه پس‌زمینه زیبایی به دست خواهید آورد!

نکته حرفه‌ای: اگر بتوانید به سوژه خود نزدیک شوید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. پس نزدیک‌ترین فوکوس لنز خود را انتخاب کنید و لذت ببرید!

18. از یک vignette معکوس (سفید) استفاده کنید

هدف استفاده از vignette (ویگنت)، جلوگیری از افتادن نگاه بیننده از لبه‌های تصویر و هدایت نگاه او به مرکز تصویر است. اما با توجه به میزان سفید و خاکستری موجود در عکس‌های برفی، به طور کلی نمی‌توان از یک وینیت تیره سنتی استفاده کرد؛ زیرا این کار بسیار واضح و نامناسب به نظر می‌رسد.

از ویگنت سفید استفاده کنید! ویگنت های سفید می‌توانند یک حس جادویی به عکس‌های برفی اضافه کنند. Adobe Lightroom ابزاری است که من برای اضافه کردن ویگنت هایم استفاده می‌کنم و به خوبی کار می‌کند.

این یک نکته ساده است، اما می‌تواند همه چیز را تغییر دهد!

19. رنگ و کنتراست را اضافه کنید

زمانی که در از طوفان برفی عکس می گیرید، عکس ها اغلب خاکستری و بدون کنتراست بیرون می آیند. آنها همچنین رگه هایی از برف خواهند داشت که بافت و کیفیت نقاشی را به تصویر می دهد.

از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید با افزایش کنتراست و اشباع کاری کنید که عکس حتی بیشتر شبیه نقاشی شود. اشباع بیش از حد عکس‌ها به‌طور کلی ایده خوبی نیست، اما برای صحنه‌های طوفان برفی می‌تواند عالی باشد.

برای مثال می توانید تصاویر زیر را مقایسه کنید:

couple sheep meadow before

به تصویر زیر نگاه کنید. افزایش رنگ، افزودن کنتراست و یک ویگنت سفید تقریباً همه چیزهایی بود که برای تبدیل کامل صحنه لازم بود.

couple in snowstorm2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *