آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

19 قانون اساسی ترکیب بندی عکس برای عکس های خلاقانه

simplicity in photography composition

19 قانون ترکیب بندی عکاسی که عکاسی شما را از جایی که هستید به واو می برد! با این تکنیک های ترکیب بندی از نزدیک و شخصی آشنا شوید تا شاهد بهبود فوری در عکاسی خود باشید.

ممکن است قبلاً شنیده باشید که “قوانین باید شکسته شوند” که خوب است. در واقع، گاهی اوقات شکستن قوانین عالی است و به داستان تصویر می افزاید. با این حال، اگر قوانین ترکیب عکاسی را ندانید، نمی‌دانید چگونه عمداً آنها را بشکنید.

چرا ترکیب بندی عکاسی مهم است

یک عکس با ترکیب بندی خوب جذاب است، که هدف عکاسی، جلب توجه و علاقه بیننده است. عکس شما می تواند فوکوس شود، به خوبی نوردهی شود و به خوبی روشن شود، اما اگر ترکیب بندی ضعیفی داشته باشد، هرگز عالی نخواهد بود.

ترکیب بندی عکاسی، به خوبی اعمال شده، به بیننده کمک می کند تا عکس را ببیند و درک کند. این قوانین ترکیب‌بندی (من ترجیح می‌دهم بگویم تکنیک‌های ترکیب‌بندی) وجود دارد، زیرا با گذشت زمان خلاقان یاد گرفته‌اند که چگونه:

  • انسان ها از یک تصویر قدردانی می کنند
  • چشم انسان کار می کند
  • مغز به یک تصویر واکنش نشان می دهد

photography composition tips

ترکیب بندی به زمان بسیار طولانی قبل از اختراع دوربین ها برمی گردد. قوانین ترکیب بندی در مورد هنر به طور کلی اعمال می شود، نه فقط عکاسی.

در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود:

تکنیک های ترکیب بندی مورد استفاده در آثار هنری بزرگ را بشناسید
عکس های بهتری ایجاد کنید

19 قانون ترکیب بندی عکاسی – بیایید شروع کنیم!

موارد بیشتری وجود دارد، اما برای عکس های بهتر با این 19 تکنیک ترکیب بندی اولیه شروع کنید :

  1. قانون یک سوم
  2. کادر بندی
  3. تکرار
  4. خطوط پیشرو
  5. فضای منفی
  6. رنگ
  7. عناصر متعادل کننده
  8. تمرکز دیفرانسیل (انتخابی).
  9. تقارن
  10. الگوها
  11. عمق
  12. عمق میدان
  13. نظر
  14. مثلثها
  15. قاب را پر کنید
  16. سادگی
  17. قانون از چپ به راست
  18. قانون فضا
  19. قانون شانس

حال بیایید نگاهی کوتاه به هر یک بیاندازیم.

دانلود pdf ترکیب عکاسی من – اینفوگرافیک فوق العاده 1 صفحه ای از تمام 19 قانون ترکیب بندی عکاسی ذکر شده در این آموزش!

19compositionRules scaled

1. ترکیب قانون یک سوم

از میان تمام نکات ترکیب بندی عکاسی که لیست خواهیم کرد، یکی از نکاتی که ممکن است قبلاً در مورد آن شنیده باشید قانون یک سوم است. معمولاً این تکنیک ترکیب بندی است که عکاسان مبتدی با آن شروع می کنند. اگر نمای شبکه ای در منظره یاب دوربین خود داشته باشید، این قانون به ویژه آسان است.

خواهید دید که نمای شما توسط دو خط عمودی و دو خط افقی به 9 بخش تقسیم شده است. مانند شبکه در عکس زیر.

ابتدا به خطوط عمودی نگاه می کنیم. آیا چهار نقطه ای که خطوط را قطع می کنند می بینید؟ اینها سومین تصویر هستند. اگر سوژه خود را در هر یک از این خطوط عمودی قرار دهید، تصویر بسیار دلپذیرتری خواهید داشت.

حالا بیایید به خطوط افقی نگاه کنیم. قرار دادن یک افق در یک تصویر در خط افقی بالا یا خط افقی پایین تصویر بسیار جالب‌تری نسبت به زمانی که افق در مرکز تصویر باشد ایجاد می‌کند.

هنگام عکاسی از یک شخص، نزدیک ترین چشم به دوربین را روی یکی از نقاط متقاطع قرار دهید.

photography composition rule of thirds

2. کادربندی ترکیب عکاسی

این ربطی به آویزان کردن عکس روی دیوار ندارد. این یک تکنیک ترکیب بندی است که از چیزی به عنوان فریم در اطراف سوژه شما در صحنه استفاده می کند. کادربندی یک سوژه در یک تصویر، چشم بیننده را به سوژه شما هدایت می کند. شما می توانید سوژه خود را با استفاده از انواع بی پایان تکنیک ها کادر بندی کنید.

نمونه هایی از قاب های ساخته شده توسط انسان:

  • راه های طاق
  • درها
  • پل ها

قاب های طبیعی عبارتند از:

  • شاخه های درخت
  • غارها
  • کوه ها

سوژه شما همچنین می تواند یک قاب ایجاد کند، مانند:

ژست گرفتن با قرار دادن بازوها یا دست ها در اطراف صورت او به عنوان یک قاب
به ورزشکار Mo Farrah و ژست “mobot” او فکر کنید. هنگامی که بازوهای خود را در هوا قرار می دهد، در آرنج خم می شود و دستانش را بالای سر قرار می دهد. او نه تنها شکل M نام خود را با این ژست ایجاد می کند، بلکه توجه بیننده را به صورت خود که توسط اندام هایش قاب شده است، هدایت می کند.

این تضمین می‌کند که مهم نیست در تصویر چه اتفاقی می‌افتد، چشم شما به چهره خندان او جلب می‌شود.

Composition tips framing

3. تکرار در ترکیب عکاسی

اگر چیزی یکی دو بار تکرار شود، عکس را جالب می کند. اگر چندین بار تکرار شود به یک الگو تبدیل می شود که در زیر لیست شده است.

تکرار در ترکیب عکاسی، چشم بیننده را به همان شیوه ای که خطوط اصلی کار می کنند، به سمت سوژه شما سوق می دهد، بنابراین خواهید دید که اغلب هنگام ایجاد یک تصویر، این دو تکنیک ترکیب بندی را با هم ترکیب می کنید.

رنگ، شکل، قسمت هایی از اشیا یا حتی کل اشیاء را می توان برای ترکیب قوی تکرار کرد.

photography composition repeption

4. خطوط پیشرو در ترکیب

این یکی دیگر از تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی برای مبتدیان است، زیرا برداشتن آن آسان است و وقتی یاد گرفتید، هرگز خطوط اصلی را «نخواهید دید». آنها معادل قرار دادن پیکان “شما اینجا هستید” روی نقشه هستند.

خطوط پیشرو در ترکیب کاری را که on the tin می گویند انجام می دهند. آنها خطوطی هستند که چشم بیننده را به سوژه، کانون اصلی تصویر هدایت می کنند. از خطوط پیشرو نیز می توان برای هدایت چشم بیننده از تصویر استفاده کرد. در واقع خطوط پیشرو چشم را به هر کجا که می خواهید هدایت می کند، زیرا چشمان ما از خطوط پیروی می کنند.

مانند فریم ها، خطوط پیشرو می توانند به طور طبیعی رخ دهند، مانند:

  • یک ردیف ابر
  • رودخانه ها
  • یک ردیف درخت

آنها می توانند ساخته دست بشر باشند، مانند:

  • جاده ها
  • ریل
  • ساختمان های همگرا

هنگام عکاسی از افراد، خطوط اصلی را می توان با موارد زیر ایجاد کرد:

قرارگیری اندام سوژه شما با استفاده از بازوها و پاها چشم بیننده را به سمت صورت سوژه هدایت می کند.
خطوط پیشرو حتی نباید مستقیم باشند! به یک مسیر پر پیچ و خم روستایی یا رودخانه ای فکر کنید که به نقطه کانونی تصویر شما می رسد.

photography composition tips leading lines

5. فضای منفی در ترکیب عکاسی

با گذاشتن فضا در اطراف سوژه، “اتاق تنفس” در کادر به آن می دهد. مینیمالیسم این تکنیک ترکیب عکاسی باعث می شود که چشم بیننده به سمت سوژه کشیده شود.

فضای منفی فضایی است که در تصویر شما خالی است.

photography composition repetition

6. رنگ در عکاسی

دانستن اینکه کدام رنگ ها به خوبی با هم و به عنوان متضاد کار می کنند، به شما کمک می کند از رنگ به عنوان یک تکنیک ترکیب عکاسی خلاقانه استفاده کنید.

تئوری رنگ یک ابزار ترکیب بندی است که در تمام زمینه های طراحی برای ایجاد طرح های دلپذیر و تاثیرگذار مانند طراحی گرافیک، طراحی مد و طراحی داخلی استفاده می شود.

رنگ های مقابل یکدیگر در چرخه رنگ، رنگ های مکمل هستند، بنابراین در یک تصویر به خوبی با هم کار می کنند.

colour chart for composition 600x600 1

از طرف دیگر، یک نقطه رنگی در یک تصویر تک رنگ در غیر این صورت یک عنصر جذاب بصری ایجاد می کند. (در پردازش رنگ به یک تصویر سیاه و سفید اضافه نشده است، بلکه یک فلش رنگی در یک صحنه تقریباً بی رنگ است.)

هنگام ویرایش تصویر، وسوسه نشوید که از ابزار رنگ نقطه ای استفاده کنید. اگرچه ما در مورد نکات ترکیب بندی عکاسی صحبت می کنیم، من این نکته مهم را پنهان می کنم.

یک تصویر سیاه و سفید با بخشی از تصویر رنگی بسیار بسیار بندرت خوب به نظر می رسد و اغلب اوقات بد و قدیمی به نظر می رسد. یک استثنا، فیلم فهرست شیندلر محصول 1993 است که در آن از قرمز به عنوان رنگ نقطه ای با مهارتی استثنایی برای افزودن به داستان استفاده شده است. ولی این مال خیلی وقت پیش بود.

photography composition colour

7. عناصر متعادل کننده در ترکیب

وقتی سوژه ای قوی در پیش زمینه دارید، داشتن سوژه کوچکتر در پس زمینه برای متعادل کردن عنصر پیش زمینه کمک می کند. این امر به ویژه هنگامی که از قانون یک سوم به عنوان یک تکنیک ترکیب بندی استفاده می شود، صادق است.

وقتی عناصر را در یک تصویر متعادل می کنید، برای بیننده علاقه ایجاد می کنید.

ممکن است به نظر برسد که این با توصیه قبلی من در مورد ترکیب بندی عکاسی در فضای نگاتیو در تضاد باشد، اما این مزیت بسیاری از قوانین ترکیب بندی است. برخی از تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی با صحنه‌های خاصی بهتر عمل می‌کنند و این شما هستید که به‌عنوان عکاس، قضاوت می‌کنید که کدام قانون ترکیب‌بندی برای عکس شما بهتر عمل می‌کند.

photography composition tips balance

8. عکاسی با فوکوس دیفرانسیل (انتخابی).

یک راه عالی برای هدایت چشم بیننده به سمتی که می خواهید دقیقاً به سوژه اصلی عکس شما نگاه کند، استفاده از فوکوس دیفرانسیل است (که به عنوان فوکوس انتخابی نیز شناخته می شود).

برای دستیابی به فوکوس دیفرانسیل، اطمینان حاصل کنید که سوژه اصلی شما به شدت با عمق میدان کم در فوکوس است. پس زمینه تار با سوژه در فوکوس تضاد دارد، بنابراین سوژه توجه شما را به خود جلب می کند.

فوکوس دیفرانسیل یک تکنیک ترکیب بندی عکاسی شناخته شده است که به ویژه در عکاسی پرتره محبوب است.

composition tip differential focus

برای اطلاعات بیشتر در مورد دستیابی به پس زمینه تار، تکنیک ترکیب بندی عکاسی شماره 12 (عمق میدان) در این لیست را بررسی کنید.

9. تقارن در ترکیب عکاسی

من شخصاً دوست دارم همه چیز نامتقارن باشد، اما در ترکیب بندی عکاسی، تقارن بسیار خوب عمل می کند. با این حال، گاهی اوقات شکستن تقارن نیز به خوبی کار می کند، زیرا شکست تقارن را برجسته می کند.

وقتی شروع به نگاه کردن می کنید، از میزان تقارن اطراف خود، چه ساخته دست بشر و چه طبیعی، شگفت زده خواهید شد. اگر می خواهید قانون یک سوم را زیر پا بگذارید، تقارن راه خوبی برای انجام آن است.

camera course

10. الگوها در عکس ها

استفاده از الگوها به عنوان یک تکنیک ترکیب عکاسی می تواند از نظر بصری بسیار جذاب باشد. آنها با تکرار شکل می گیرند:

  • شکل ها
  • اشیاء
  • خطوط

الگوها هارمونی را در یک تصویر ایجاد می کنند و یک ابزار ترکیب عکاسی فوق العاده هستند. ترفند با الگوها این است که مطمئن شوید که آنها قاب را پر می کنند.

همچنین می توانید الگو را با قرار دادن یک شی برای شکستن آن برجسته کنید، که فوراً سطح دیگری از علاقه را به تصویر اضافه می کند.

shapes and colors create patterns

11. تکنیک های ترکیب عمقی (لایه ها).

همانطور که لایه بندی لباس شما لباس جالب تری ایجاد می کند، لایه بندی در عکاسی عمق و ترکیب جالب تری ایجاد می کند.

از آنجایی که یک عکس دو بعدی است، باید سخت کار کنیم تا به آن عمق دهیم و آن را در دنیای سه بعدی جذاب تر کنیم.

لایه‌ها در مناظر با اطمینان از وجود عناصر پیش‌زمینه، میانی و پس‌زمینه برای جذب چشم به صحنه ایجاد می‌شوند. وقتی یک لایه روی لایه دیگر همپوشانی دارد، چشم بیننده به طور خودکار آنها را جدا می کند و عمق تصویر را می بیند.

photography composition layers

12. عمق میدان در عکاسی

استفاده از عمق میدان کم یا عمق میدان، انتخابی است که هنگام تنظیم یک تصویر انجام می دهید.

عمق میدان کم یک تکنیک ترکیب بندی بسیار رایج است که در عکاسی پرتره استفاده می شود. جداسازی سوژه با ایجاد یک پس‌زمینه تار با عمق میدان کم، توجه بیننده را به سوژه جلب می‌کند.

در ترکیب عکاسی منظره، عمق میدان عمیق معمولاً هدف ایجاد جزئیات جلو به عقب (یا وضوح) است.

photography composition depth of field

13. ترکیب دیدگاه

تغییر موقعیت، و در نتیجه دیدگاه شما، می تواند به طور چشمگیری تصویر را تغییر دهد. پایین آمدن برای عکاسی از سوژه، یا قرار گرفتن در ارتفاعی بیشتر از سوژه، تصویر بسیار متفاوتی ایجاد می کند.

نماهای مختلف مطمئناً درام بیشتری به ترکیب عکاسی شما نسبت به دیدگاه ارتفاع ایستاده مورد انتظار می‌افزایند.

birds eye view

14. مثلث در ترکیب عکاسی

از آنجایی که مثلث ها کشش پویا را در یک تصویر ایجاد می کنند، ترکیب بندی را جالب می کنند. ما به پایداری خطوط عمودی و افقی عادت کرده ایم. خطوط مورب مثلث ها مانند یک تیر بزرگ است که چشم را هدایت می کند.

البته این بدان معنا نیست که برای استفاده از این نکته ترکیب عکاسی باید به دنبال اجسام مثلثی شکل برای عکاسی بدوید. مثلث ها را نیز می توان دلالت کرد.

photography composition triangles

15. کادر را در عکس ها پر کنید

این یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی عکاسی برای مبتدیان است، بنابراین فکر می‌کنم اغلب نادیده گرفته می‌شود.

اگر پس زمینه شلوغ است و ترکیب تصویر شما را پرت می کند، کادر را با سوژه خود پر کنید.

هنگام عکاسی از یک شخص، این می تواند تا آنجا پیش برود که کادر را کاملاً با چهره او پر کند. برای عکاسی از الگوهایی (که قبلا ذکر شد) با حداکثر جلوه، کادر را با الگو پر کنید.

fill the frame photography composition

16. سادگی در ترکیب

وقتی از یک سوژه بدون هیچ گونه حواس پرتی عکس می گیرید، چشم را مستقیماً به سمت سوژه می کشانید.

استفاده از سادگی و مینیمالیسم به عنوان تکنیک ترکیب عکاسی بسیار لذت بخش و آرامش بخش است. همچنین می توان با نزدیک شدن و زوم کردن روی یک جنبه از سوژه، سادگی ایجاد کرد.

برای دیدن مینیمالیسم و سادگی در بهترین حالت خود، «ادوارد وستون مینیمالیسم» را گوگل کنید.

simplicity in photography composition

دو تکنیک بعدی ترکیب عکاسی با هم کار می کنند – 17 و 18

17. قانون از چپ به راست در عکاسی

این قانون ترکیب عکاسی به این اصل پایبند است که در زبان های غربی، ما از چپ به راست می خوانیم و زبان هایی را که در جهت های دیگر می خوانند در نظر نمی گیرند. بنابراین بیان می کند که ما همچنین عکس ها را از چپ به راست می خوانیم.

بنابراین، اگر حرکت در یک عکس نشان داده شود، طبق قانون چپ به راست، ترکیب عکاسی خوب است که آن حرکت از چپ به راست باشد. به عنوان مثال می توان به مسابقه موتور سواری از چپ به راست، شخصی که از سمت چپ قاب به سمت راست و پرنده ای از چپ به راست پرواز می کند، اشاره کرد.

هنگام استفاده از این عنصر ترکیب بندی در عکاسی، همیشه خوب است که قانون فضا را که در زیر توضیح داده شده است، در نظر بگیرید.

18. قانون فضا در عکاسی

یک عکس در یک قاب قرار می گیرد، بنابراین سوژه ها نیز در آن قاب قرار می گیرند. با دادن فضایی به سوژه ها برای حرکت در کادر، قانون فضا را رعایت می کنیم.

باید فضایی در مقابل سوژه، در جهتی که سوژه در آن حرکت می‌کند، وجود داشته باشد تا به سوژه اجازه «اتاقی برای تنفس» در کادر را بدهد. به عنوان یک بیننده، می توانیم ادامه حرکت سوژه را در فضای درون کادر تصور کنیم. چشمان ما به طور خودکار به جایی که سوژه در حال حرکت است می رود.

اگر این قانون ترکیب بندی عکاسی را زیر پا بگذارید و فضای پشت سوژه را داشته باشید، سفر آنها را کوتاه می کنید، که چشم بیننده را به خود مشغول می کند. اگر این بخشی از داستانی است که شما می گویید، عالی است، در غیر این صورت، بهتر است بیننده خود را آزار ندهید.

متوجه خواهید شد که این قانون ترکیب بندی با یکی از نکات قبلی ترکیب بندی عکاسی ما در مورد استفاده از فضای نگاتیو مرتبط است. این نمونه دیگری از نحوه تداخل قوانین ترکیب است.

rule of space composition tip

19. قانون شانس در عکاسی

اعداد فرد در ترکیب عکاسی فوق العاده خوب عمل می کنند. می دانم که این با قانون ترکیب تقارن که قبلاً ذکر شد در تضاد است. با این حال، این دوباره ثابت می‌کند که برای هر تصویر یک تکنیک ترکیب‌بندی مناسب برای موقعیت وجود دارد.

قانون شانس کار می کند، زیرا گاهی اوقات یک عدد زوج می تواند حواس را پرت کند، زیرا چشم بیننده ممکن است مطمئن نباشد که تمرکز اصلی کجاست. با اعداد فرد، چشم به طور طبیعی به آنجا هدایت می شود، بنابراین آسان تر است.

از آنجا که اعداد فرد برای بیننده آسان تر است، ترکیب را قوی تر می کند.

چرا این همه قوانین ترکیب بندی در عکاسی وجود دارد؟

3 دلیل برای اینکه باید چندین قانون ترکیب را بدانید…

  • هر قانون برای هر صحنه اعمال نمی شود، بنابراین دانستن انواع تکنیک های ترکیب بندی به شما تخصص بیشتری می دهد. همچنین، شما خواهان تنوع در عکاسی خود هستید، بنابراین هر چه بیشتر بدانید، تنوع و جذابیت عکاسی شما بیشتر خواهد شد.
  • استفاده از چندین تکنیک ترکیب بندی عکاسی با هم در یک تصویر، ترکیب بندی را تقویت می کند. بنابراین بیشتر تصاویر از بیش از یک تکنیک استفاده می کنند.
  • برخی از تکنیک ها با برخی دیگر در تضاد هستند، اما دانستن قوانین ترکیب بندی به این معنی است که می دانید چه زمانی از کدام تکنیک و کدام ترکیب از تکنیک ها استفاده کنید.

چرا عکاسان جدید باید ترکیب عکاسی را زودتر یاد بگیرند

یادگیری تکنیک های ترکیب بندی عکاسی به عنوان یک عکاس جدید شما را عادت می دهد که به ایجاد ترکیب بندی قوی به عنوان یک امر طبیعی فکر کنید.

چرا قوانین ترکیب بندی در عکاسی کار می کند

اگر هنوز فکر می کنید که اینها فقط مجموعه ای از قوانین ساخته شده هستند، حتی اگر صدها سال است که در همه اشکال هنر و طراحی خلاقانه استفاده شده اند. عکاسی روانشناسی است که در پس نحوه نگرش ما به دنیای اطرافمان است.

درک اصول گشتالت که نظریه گشتالت را تشکیل می دهند، به کارگیری قواعد ترکیب را بسیار جذاب می کند.

نظرات نهایی در مورد قوانین ترکیب عکاسی

هنگامی که در قوانین ترکیب مهارت دارید، می توانید برای دستیابی به یک نتیجه خاص، آنها را زیر پا بگذارید.

همانطور که برای رسیدن به ترکیب خوب قوانین را رعایت می کنیم، هنگام شکستن قوانین باید دلیل خوبی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است تصویر شما با ترکیب بندی ضعیف به نظر برسد، در مقابل تصویری که به طور متفکرانه و هدفمند ساخته شده است.

همانطور که در ابتدای این آموزش ذکر کردم، بیش از 19 تکنیک ترکیب بندی عکاسی وجود دارد، اما ما آنها را برای زمان دیگری حفظ خواهیم کرد. این قوانین برای یک روز کافی است!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *