
هر عکاس منظره حداقل به یک لنز واید نیاز دارد. شیشه عریض یک چشمانداز فوقالعاده گسترده ارائه میدهد که برای ثبت مناظر عالی، تأکید بر خطوط، افزودن سه بعدی نفسگیر و موارد دیگر عالی است.
اما ایجاد عکاسی از منظره با زاویه دید عریض می تواند یک چالش باشد. افراد مبتدی اغلب برای دستیابی به میدان دید وسیع تر تلاش می کنند، و حتی عکاسان منظره پیشرفته اغلب به پتانسیل کامل لنز خود دسترسی ندارند.
من سالهاست که از مناظر با زاویه باز عکس میگیرم، و در این مقاله، بهترین نکاتم را برای عکسهای فوقالعاده به اشتراک میگذارم. من ترکیب، زوایای و مشکلات رایج را مورد بحث قرار میدهم – بنابراین اگر آمادهاید تا تصاویری زیبا بسازید، بیایید درست شروع کنیم!
1. بر یک عنصر پیش زمینه تأکید کنید
عکاسان حرفهای منظره عاشق لنزهای واید هستند و همیشه از میدان دید گسترده برای تأکید بر عناصر پیشزمینه استفاده میکنند و در عین حال اجازه میدهند پسزمینه عقبنشینی کند.
ببینید، لنزهای زاویه باز به شما این امکان را می دهند که واقعاً به یک عنصر در پیش زمینه نزدیک شوید، که سپس در قاب بزرگ به نظر می رسد. (لنزهای زاویه باز، به لطف اعوجاج پرسپکتیو، اندازه نسبی اشیاء را در کادر تغییر می دهد؛ اشیاء نزدیک به لنز بزرگ به نظر می رسند، در حالی که اشیاء دور از لنز بسیار کوچک به نظر می رسند.)
اگر یک سوژه پیش زمینه را نزدیک به لنز قرار دهید، فورا بیننده را مجذوب خود می کند. سپس، هنگامی که بیننده پیش زمینه را درک کرد، به سمت اشیاء پس زمینه کوچکتر (مثلاً غروب خورشید، کوه یا افق اقیانوس) کشیده می شود.
سعی کنید پایین بیایید و تا جایی که می توانید به سوژه اصلی خود نزدیک شوید. از اینکه فقط چند اینچ از یک گل، یک سنگ، یک طرح در یخ و غیره فاصله بگیرید، نترسید. حتی اگر فکر می کنید ممکن است خیلی نزدیک باشید، اغلب از طریق منظره یاب نگاه می کنید و متوجه می شوید که اشیا این کار را نمی کنند. از طریق لنز بسیار نزدیک به نظر می رسند!
2. از یک سوژه در محیط آن عکس بگیرید
همانطور که در بالا ذکر کردم، بهترین عکاسی با زاویه دید عریض تمایل دارد سوژه اصلی را در کادر بزرگ داشته باشد – اما مهم این است که آنقدر روی سوژه اصلی متمرکز نشوید که اطراف آن را فراموش کنید!
روش مورد علاقه من برای استفاده از لنزهای واید این است که به سوژه اصلی خود بسیار نزدیک شوم، اما سپس مراقب باشم که عناصر محیطی کلیدی را در ترکیب قرار دهم، مانند:
- سازه های سنگی جالب
- ابرهای زیبا
- طلوع و غروب خیره کننده خورشید
- کوه ها
با گنجاندن سوژه ای منحصر به فرد در پیش زمینه و محیط زیبا، می توانید یک تصویر داستان سرایی ایجاد کنید که علاقه و زمینه زیادی را ارائه می دهد:
3. مطمئن شوید که کل صحنه در فوکوس است
یکی دیگر از بخش های فوق العاده استفاده از لنزهای زاویه باز؟ عمق میدان (یعنی وضوح در سراسر صحنه) اغلب باورنکردنی است.
جزئیات به لنز دقیق و دیافراگم انتخابی شما بستگی دارد، اما به طور کلی میتوانید همه چیز را در صحنه – از فاصله دو فوتی تا بینهایت – بدون مشکل فوکوس کنید. با این حال، باید اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که کل صحنه را کاملاً واضح نگه می دارید.
ابتدا مطمئن شوید که از دیافراگم نسبتا باریک استفاده می کنید. یک نقطه شروع خوب f/8 است، اما اگر شی پیش زمینه شما به خصوص به لنز شما نزدیک است، باید عدد f را به f/11، f/13 یا حتی f/16 افزایش دهید.
دوم، مطمئن شوید که لنز خود را با دقت در حدود یک سوم مسیر به داخل صحنه متمرکز کرده اید. این به حداکثر کردن عمق میدان کمک می کند و از خارج شدن عناصر دور یا بسیار نزدیک از فوکوس جلوگیری می کند.
نکته حرفهای: اگر برای گرفتن تصاویر واضح مشکل دارید، همیشه میتوانید از یک ماشینحساب فاصله کانونی برای تعیین نقطه تمرکز خود استفاده کنید!
4. مراقب عوامل حواس پرتی باشید
از آنجایی که لنزهای عریض شامل موارد زیادی در قاب هستند، باید مراقب باشید تا مطمئن شوید که ترکیب بندی منظره شما حواس پرتی را ندارد. هر چیزی در قاب باید هدفی داشته باشد.
بنابراین قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید، عکس خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ عنصر چشم نوازی در پیش زمینه وجود ندارد. همچنین باید پسزمینه را مرور کنید و اگر متوجه عناصر ناخواسته شدید، زاویه یا فاصله کانونی خود را تنظیم کنید تا آنها را حذف کنید.
به طور کلی، شما می خواهید ترکیبات خود را ساده و ظریف نگه دارید. سوژه اصلی را به وضوح نشان دهید، مطمئن شوید که هر عنصر کمکی واقعاً به عکس کمک می کند و از وارد کردن هر چیز دیگری اجتناب کنید. ساده به طور کلی بهترین است!
5. دوربین را در سطح نگه دارید تا از اعوجاج جلوگیری شود
هرچه فاصله کانونی بازتر باشد، ایجاد اعوجاج پرسپکتیو قابل مشاهده در کادر آسان تر است (جایی که به نظر می رسد اشیاء بسته به زاویه لنز به سمت داخل یا خارج خم می شوند).
در حالی که اعوجاج چشم انداز را می توان در پس پردازش تصحیح کرد، به طور کلی بهتر است تا حد امکان از آن در میدان اجتناب شود. همچنین، فرآیند تصحیح اعوجاج پرسپکتیو پیکسلها را از بین میبرد، که اگر بخواهید چاپ بزرگ داشته باشید یا اگر عناصر ترکیبی کلیدی در امتداد لبههای کادر قرار گرفته باشند، میتواند مشکل ساز شود.
بنابراین چگونه از تحریف جلوگیری می کنید؟ شما سطح دوربین خود را حفظ می کنید! به عبارت دیگر، لنز باید موازی با زمین باشد نه اینکه به سمت بالا یا پایین زاویه داشته باشد.
البته، شما با سناریوهایی مواجه خواهید شد که – برای اهداف ترکیب بندی – می خواهید دوربین خود را زاویه دهید، و این اشکالی ندارد. اما هر کاری که می توانید انجام دهید تا زاویه را به حداقل برسانید، و اگر عناصر کلیدی در لبه های فریم دارید، عمداً به صورت عریض عکس بگیرید تا بتوانید بعداً بدون اینکه فایل را خراب کنید، برش دهید.
6. دوربین خود را به سمت بالا زاویه دهید
میدونم میدونم؛ در قسمت آخر به شما گفتم که باید دوربین خود را تا حد امکان در سطح تراز نگه دارید! اما در حالی که دوربین سطح از اعوجاج پرسپکتیو جلوگیری می کند، می توانید از این اعوجاج به نفع خود نیز استفاده کنید.
اگر به یک جسم بلند مانند کوه یا آبشار نزدیک شوید، سپس دوربین خود را به سمت بالا متمایل کنید، به نظر میرسد که لبههای جسم در نقطهای از بالا به هم نزدیک میشوند و جلوهای بسیار چشمگیر ایجاد میکنند. چنین تصویری ممکن است کاملاً طبیعی به نظر نرسد، اما مطمئناً جالب به نظر می رسد!
7. دوربین خود را به سمت پایین زاویه دهید
در نکته قبلی، در مورد اینکه چگونه میتوانید با قرار دادن دوربین به سمت بالا و تکیه بر اثر اعوجاج پرسپکتیو، بر اجسام بلند تأکید کنید.
خوب، شما همچنین می توانید با اشاره به دوربین خود به سمت پایین، بر خطوط پیشرو روی زمین – مانند امواج در ماسه یا نهرهای آبی که به سمت اقیانوس می ریزند – تأکید کنید.
این تکنیک ترکیبی را ایجاد می کند که واقعاً بیننده را به داخل می کشاند، ترکیبی که بیننده را با دقت از پیش زمینه نزدیک به پس زمینه دور هدایت می کند:
8. از عکاسی در فاصله نزدیک نترسید
در حالی که گرفتن عکس های منظره در یک فضای تنگ با استفاده از لنز تله تقریباً غیرممکن است، این امر در مورد لنزهای زاویه باز صادق نیست. با کمی خلاقیت، می توانید از فاصله کانونی وسیع برای تولید تصاویر زیبا از مناطق کوچک استفاده کنید!
به عنوان مثال، میتوانید تا انتها زوم کنید تا بخش بزرگی از صحنه را محصور کنید:
و همچنین می توانید با پیدا کردن الگوهای جالب در مناظر و سپس نزدیک شدن عکس های صمیمی بگیرید.
حتما به اشیاء اطراف لبه های قاب دقت کنید. اگر مراقب نباشید، ممکن است عوامل حواس پرتی شروع به خودنمایی کنند، که می تواند به عکس های زیبای شما آسیب برساند – یا حتی خراب کند.
9. مراقب فیلترهای پلاریزه باشید
شاید قبلاً با فیلترهای پلاریزه آشنایی داشته باشید که می توانند آسمان را تاریک کنند، بازتاب ها را کاهش دهند، بر ابرها تأکید کنند و رنگ ها را اشباع کنند. عکاسان منظره عاشق کار با پلاریزهکنندهها هستند، اما وقتی از لنز فوقواید استفاده میکنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.
برای یکی، بسته به زاویه دوربین شما، ممکن است با یک اثر قطبی که به طور ناموزون در سراسر صحنه اعمال می شود، مواجه شوید. این به دلیل ماهیت فیلترهای پلاریزه است – آنها بسته به زاویه فیلتر نسبت به خورشید متفاوت عمل می کنند – و در حالی که این مشکل در لنزهای تله فوتو نیست، اگر مثلاً با 15 میلی متر عکس می گیرید، می تواند وارد عمل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، به طور کلی بهتر است از یک پلاریزه به طور کامل اجتناب کنید.
دوم، برخی از لنزهای فوق عریض دارای یک عنصر جلویی پیازدار هستند که به سادگی قادر به گرفتن یک پلاریزه نیست. بنابراین اگر از یک لنز فوقواید استفاده میکنید، ممکن است لازم باشد ترکیببندیهای خود را تنظیم کنید یا حتی سوژههای مختلفی را انتخاب کنید تا از انعکاس ناخواسته عکسهایتان جلوگیری شود. اگر لنز شما پلاریزه نمیکند، ممکن است بخواهید از برگهای مومی شکل، آب و سنگهای مرطوب اجتناب کنید، که همگی باعث ایجاد انعکاس و کاهش اشباع تصویر میشوند.
10. نور ناهموار را مدیریت کنید
هنگام عکاسی از مناظر با لنز زاویه باز، اغلب با مقادیر متفاوتی از نور در کادر مواجه خواهید شد. اغلب، آسمان پسزمینه بسیار روشنتر از اجسام پیشزمینه شما خواهد بود و این میتواند باعث مشکلات نوردهی قابل توجهی شود. آیا برای آسمان نوردهی می کنید و جزئیات را در پیش زمینه از دست می دهید؟ یا پیش زمینه در معرض دید قرار می دهید و آسمان را منفجر می کنید؟
توصیه من این است که از یک فیلتر چگالی خنثی مدرج استفاده کنید، که قسمت بالایی ترکیب شما را تیره می کند و در عین حال پیش زمینه را دست نخورده باقی می گذارد. همچنین ممکن است استفاده از تکنیک براکتینگ و ترکیب را در نظر بگیرید، که در آن چندین تصویر را در نوردهی های مختلف می گیرید، سپس آنها را در پس پردازش با هم ادغام می کنید.
در حقیقت، هر دو رویکرد فوق محاسن خود را دارند! فیلترها معمولاً گران هستند، اما در وقت شما در پشت رایانه نیز صرفه جویی میکنند، در حالی که براکت کردن میتواند بسیار مؤثر باشد، اما هنگام ویرایش صبر بیشتری میطلبد. اگر مطمئن نیستید که کدام تکنیک را بیشتر دوست دارید، چند فیلتر اجاره کنید، هر دو گزینه را امتحان کنید.
عکاسی از منظره زاویه باز: کلمات پایانی
لنزهای واید اغلب پرکاربردترین شیشه در کیت عکاسی منظره هستند. امیدواریم با این نکات، این شیشه به پرمصرف ترین لنز در کیت شما نیز تبدیل شود!
فقط رویکردهای مختلفی را که به اشتراک گذاشتهام به خاطر بسپارید، به ترکیبهای خود دقت کنید، مراقب اعوجاج باشید و در نهایت نتایج شگفتانگیزی خواهید داشت.
منبع