آموزش, آموزش عکاسی موبایل

10 اشتباه رایج در عکاسی با گوشی هوشمند و نحوه اجتناب از آنها

smartphone photography mistakes bicycle

عکاسی با گوشی های هوشمند ممکن است آسان به نظر برسد، اما مجموعه ای از چالش های خاص خود را دارد. اگر برای گرفتن عکس با استفاده از دستگاه خود مشکل دارید، ممکن است چند اشتباه رایج در عکاسی گوشی وجود داشته باشد که باید آنها را برطرف کنید. در این مقاله، ما قصد داریم به چند اشتباه عکاسی مبتدی نگاهی بیندازیم و راه‌هایی برای اصلاح آنها به شما نشان خواهیم داد.

10. تنظیمات اشتباه

یکی از رایج ترین اشتباهات عکاسی که احتمالاً مرتکب آن هستید این است که تنظیمات خود را قبل از عکاسی بررسی نکنید. این صرف نظر از اینکه با دوربین DSLR عکاسی می‌کنید یا تلفنتان صادق است. اگر دستگاه شما در حالت عکسبرداری اشتباه باشد، نتیجه ناگزیر متفاوت خواهد بود و می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکل، قبل از فشار دادن شاتر، مطمئن شوید که همه چیز را در صفحه نمایش خود بررسی کنید. آیا مطمئن هستید که عکس را انتخاب کرده اید نه ویدیو را؟
در مورد اندازه تصویر، عکس (مستطیل شکل) را انتخاب کردید یا پانو (پانوگراف)؟ علاوه بر این، آیا می‌خواهید HDR (محدوده دینامیکی بالا) را روشن کنید یا فقط با رنگ‌های معمولی عکس بگیرید؟

smartphone photography mistakes tree

بدانید که چه نوع عکسی را می خواهید بگیرید و یک چک لیست در ذهن خود ایجاد کنید. اگر می خواهید یک پرتره معمولی بگیرید، شاید بهتر باشد عکس مربع یا مستطیل را انتخاب کنید. برای مناظر، می‌توانید HDR را روشن کنید تا رنگ‌های خیره‌کننده و واقعی را ثبت کنید، و از پانو استفاده کنید تا بتوانید منظره‌ای فراگیر از صحنه بگیرید.

9. بدون موضوع

برخی از افراد دوست دارند از همه چیز عکس بگیرند بدون اینکه متوجه اهمیت گنجاندن یک سوژه خوب باشند.
بدون نقطه کانونی، بیننده شما نمی تواند چشمان خود را در تصویر شما قفل کند. آنها در وهله اول تعجب خواهند کرد که عکس شما در مورد چیست. قبل از گرفتن عکس، به این فکر کنید که مخاطبان شما ممکن است از این منظره چه چیزی را دوست داشته باشند. فقط از فضاهای خالی عکس نگیرید، بلکه یک نقطه مورد علاقه را در نظر بگیرید که آنها را جذب تصویر کند. حتی اگر ساحلی که اخیراً از آن بازدید کرده اید شبیه بهشت باشد، اگر فقط از شن و ماسه و آب عکس بگیرید، مردم به آن علاقه ای نخواهند داشت.
سعی کنید چند درخت نخل، مردم یا حتی یک کلبه یا ایستگاه نجات غریق را در عکس خود جای دهید. داشتن حداقل یک سوژه همیشه مفید است تا به بیننده خود نشان دهید کجا را نگاه کند.

smartphone photography mistakes beach 1

برای پاپ کردن سوژه شما، باید کیفیت های منحصر به فردی را از بقیه صحنه ارائه دهد. ممکن است رنگ، شکل یا هر چیزی که الگوهای صحنه را می شکند، متفاوت باشد. علاوه بر این، شما همچنین می توانید از نقطه مورد علاقه خود برای گفتن یک داستان یا ارائه زمینه به تصویر خود استفاده کنید.

8. به درستی در معرض دید قرار نگرفته است

یکی دیگر از مسائلی که باید نگران آن باشید این است که تصویر خود را به درستی در معرض دید قرار نمی دهید. گاهی اوقات وقتی سریع عکس می گیرید، به تلفن زمان کافی برای تنظیم خودکار تنظیمات نمی دهید. تصویر حاصل ممکن است خیلی روشن یا خیلی تاریک شود. برای اطمینان از اینکه عکس شما به درستی نوردهی شده است، قبل از عکاسی چند ثانیه به گوشی خود فرصت دهید تا تنظیم شود. گاهی اوقات، حتی می‌توانید وقتی دستگاه خود را قبل از گرفتن عکس نگه می‌دارید، روشن یا تیره شدن صفحه را ببینید. هنگامی که نمایشگر از سوسو زدن متوقف شد و نور یکنواخت به نظر می‌رسد، می‌توانید شاتر را فشار دهید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش عکاسی از ناخن با گوشی موبایل + نکات مهم

smartphone photography mistakes llama

با این حال، حتی زمانی که به دوربین تلفن همراه اجازه دهید تنظیمات را به طور خودکار انجام دهد، ممکن است تصاویر همچنان ناپدید شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید سطح روشنایی تصویر خود را خودتان انتخاب کنید. روی سوژه خود ضربه بزنید تا یک کادر ظاهر شود و برای تغییر نوردهی به سادگی انگشت خود را به سمت بالا یا پایین بکشید.
برای اطمینان از اینکه تنظیمات شما تغییر نمی کند، روی صفحه ضربه بزنید و نگه دارید تا قفل AE/AF را روی صفحه ببینید. کاری که این ویژگی انجام می‌دهد این است که تنظیمات شما را قفل می‌کند تا تلفن هنگام عکس‌برداری به‌طور خودکار آن را تغییر ندهد.

7. تصویر خارج از فوکوس است

درست مانند نوردهی، اگر به دوربین زمان کافی برای تنظیم ندهید، می توانید به راحتی با تصویری خارج از فوکوس مواجه شوید. وقتی صحبت از عکاسی با گوشی هوشمند می شود، باید همه چیز از جمله فوکوس خود را از طریق نمایشگر تنظیم کنید. بنابراین، وقتی صحنه ای را برای عکاسی پیدا می کنید، روی سوژه ای که می خواهید واضح باشد روی صفحه ضربه بزنید. وقتی فوکوس شد، سپس عکس بگیرید. البته می توانید از قفل AE/AF نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید که سوژه شما در فوکوس باقی می ماند. باز هم، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ضربه بزنید و نگه دارید تا قفل AE/AF ظاهر شود. پس از فعال شدن، تلفن شما آن سوژه را دنبال می کند و هنگام عکس گرفتن، آن را واضح نگه می دارد.

smartphone photography mistakes viewing point

به یاد داشته باشید که وقتی نور کافی ندارید، فوکوس دوربین شما ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. بنابراین وقتی منطقه ای که از آن عکس می گیرید کاملاً تاریک است، فقط به آن زمان بیشتری بدهید تا همه چیز واضح باشد.
از طرف دیگر، می توانید به دنبال منطقه ای با نور بهتر باشید تا به گوشی شما کمک کند تا سریعتر تنظیم شود.

6. Motion Blur

مشکل دیگری که ممکن است در صورت کمبود نور با آن مواجه شوید، تاری حرکت است. برای جبران نور ناکافی، دوربین شما بیشتر از حد معمول شاتر شما را باز می کند تا نور بیشتری جمع آوری کند. هر حرکتی که در حالی که شاتر هنوز باز است رخ دهد تار می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، فقط به دنبال مکانی باشید که به خوبی روشن باشد. همچنین، می‌توانید از سوژه خود بخواهید در حین گرفتن عکس ثابت بماند. به یاد داشته باشید که تا زمانی که دیافراگم بسته نشود و تصویر قبلاً گرفته شده باشد، باید کاملاً ثابت باشند.

smartphone photography mistakes fountain

هنگامی که نور کافی وجود ندارد، حتی لرزش دست ها می تواند باعث تاری شود. بنابراین، اگر دوربین خود را روی یک سه پایه یا یک سطح ثابت قرار دهید، بسیار کمک خواهد کرد. علاوه بر این، باید از تایمر دوربین خود نیز استفاده کنید تا بتوانید عکس را بدون هندزفری و در نتیجه بدون تاری بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  عکاسی از لباس با موبایل + نکات و ترفندهای کاربردی

5. استفاده از فلش

بسیاری از مردم تمایل دارند فکر کنند که استفاده از فلاش یک راه حل معقول برای عکاسی در شرایط کم نور است. متأسفانه، فلاش در واقع اغلب یک عکس بد را بدتر می کند. غیر طبیعی به نظر می رسد، بیش از حد روشن است، باعث قرمزی چشم می شود، و باعث می شود تصویر صاف و غیر جذاب به نظر برسد.

smartphone photography mistakes portrait seascape

هنگام عکاسی با تلفن همراه به هر قیمتی از فلاش استفاده نکنید. فقط به دنبال مکانی با نور بهتر باشید تا مشکل شما حل شود. حتی مهم نیست که یک لامپ از سقف آویزان شده باشد، تا زمانی که به اندازه کافی روشن باشد که از نور تلفن خود استفاده نکنید هر منبع نوری خوب است.

4. ترکیب ضعیف

تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از مردم هیچ ایده ای برای ثبت یک تصویر ندارند. گاهی اوقات، برای مبتدیان به سادگی دشوار است که بفهمند سوژه خود را در کجای کادر قرار دهند. در واقع، برخی از آنها حتی از وجود قوانین در ترکیب آگاه نیستند. یادگیری مفهوم اولیه ترکیب بندی برای تولید مداوم تصاویر با کیفیت ضروری است. چند قانون وجود دارد، اما شاید یکی از مهمترین آنها قانون یک سوم باشد. برای استفاده از آن، باید شبکه تلفن خود را فعال کنید. هنگامی که روی صفحه نمایش شما قرار گرفت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوژه خود را در هر یک از نقاطی که خطوط تلاقی می کنند قرار دهید. وقتی به اندازه کافی با مفهوم آشنا هستید، حتی نیازی به روشن کردن آن ندارید زیرا در نهایت، می‌دانید که سوژه‌های خود را کجا قرار دهید.

smartphone photography mistakes funfair

احتمالاً از دیگران (حتی معلمان عکاسی) شنیده اید که قرار دادن سوژه در مرکز می تواند ترکیب بندی شما را خراب کند. با این حال، همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات، قرار دادن نقطه اصلی مورد علاقه خود درست در مرکز، تعادل تصویر شما را فراهم می کند. ممکن است نادرست به نظر برسد، اما در واقع کار می کند.

3. پس زمینه مشغول

با استفاده از پس زمینه شلوغ می توانید به راحتی یک تصویر را خراب کنید. برخلاف دوربین‌های DSLR که می‌توانند هر چیزی را که پشت سوژه اصلی قرار دارد محو کنند، لنز گوشی شما فوکوس عمیقی دارد. این بدان معناست که همه چیز در تصویری که دستگاه شما می گیرد از پیش زمینه تا پس زمینه به طور قابل توجهی واضح است. از آنجایی که هیچ راهی برای محو کردن پس‌زمینه با تلفن خود را ندارید، بهترین راه حل این است که یک پس‌زمینه ساده برای جداسازی سوژه خود انتخاب کنید. هر چیزی که فضای منفی کافی را ارائه دهد (مانند دیوار یا حتی آسمان) کارساز است.
هنگامی که هیچ چیز حواس‌پرتی پشت سوژه وجود ندارد (مانند آثار هنری دیوانه‌کننده یا پست‌های چراغ)، بیننده شما به راحتی می‌تواند نقطه اصلی مورد علاقه را تشخیص دهد.

smartphone photography mistakes girl portrait

اگر تلفنی با دوربین دوگانه دارید، می‌توانید از حالت پرتره نیز برای ایزوله کردن سوژه خود استفاده کنید. با ترکیب تصاویر از دو دوربین، تلفن شما یک نقشه عمق ایجاد می کند که در نتیجه یک پس زمینه تار ایجاد می کند. این روش هنوز کامل نیست، زیرا گاهی اوقات قسمت هایی از تصاویر را که باید در فوکوس باشند، محو می کند. با این حال، به اندازه کافی خوب کار می کند تا کار را در اکثر شرایط انجام دهد. اما برای ایمن بودن، فقط در صورت لزوم از حالت پرتره استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  نحوه گرفتن عکس های حرفه ای: راهنمای مبتدیان

2. استفاده از Zoom

عکاسی با موبایل در چند سال اخیر به قدری پیشرفته شده است که بسیاری از تلفن های هوشمند اکنون حتی از زوم اپتیکال نیز بهره می برند. برخلاف زوم دیجیتال که تصویر را برای بزرگ‌نمایی صحنه برش می‌دهد، زوم اپتیکال تصویر را با استفاده از خود لنز بزرگ‌نمایی می‌کند. تصاویر در حال حاضر بسیار واضح تر از سال های قبل هستند.
متأسفانه، بسیاری از مردم اکنون کمی بیش از حد از زوم استفاده می کنند، زیرا برای نزدیک شدن به صحنه ای که در حال عکاسی هستند، تنبل هستند.
چیزی که آنها متوجه نمی‌شوند این است که وقتی تصاویر به صورت اپتیکال یا دیجیتال بزرگ‌نمایی می‌شوند، همچنان غیرجذاب به نظر می‌رسند. نتایج اغلب صاف، بریده و حتی جدا به نظر می رسند. بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباهات عکاسی با گوشی هوشمند و نزدیک‌تر و صمیمی‌تر نشان دادن تصویر شما، نزدیک شدن به سوژه است.
اگر به برخی از بهترین عکس‌هایی که تا کنون گرفته شده‌اند نگاه کنید، معمولاً بسیار نزدیک هستند که تقریباً احساس می‌کنید می‌توانید آنها را لمس کنید. بنابراین اگر می خواهید عکاسی خود را به سطح بالاتری ببرید، زمانی که خیلی دور هستید عکس نگیرید.

smartphone photography pelican seascape

اگر کاملاً نمی توانید از نظر فیزیکی به سوژه خود نزدیک شوید و ممکن است بزرگنمایی لازم باشد، در نظر بگیرید تلفن خود را روی سه پایه تنظیم کنید. وقتی بزرگ‌نمایی می‌کنید، حتی کوچک‌ترین حرکات می‌تواند باعث تار شدن عکس شما شود. استفاده از سه پایه دوربین شما را ثابت نگه می دارد و از عکس هایی که فوکوس ندارند جلوگیری می کند.

1. ویرایش بد

فیلترها در عکاسی با گوشی های هوشمند هم یک نفرین و هم موهبت هستند. اگرچه ویرایش را بسیار آسان‌تر می‌کنند، اما در عین حال بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند تا جایی که تصاویر مناسب را از بین می‌برند. بدتر از آن، بسیاری از آنها از فیلترهای اینستاگرام استفاده می کنند که باعث می شود عکس ها بیش از حد پردازش شده به نظر برسند. بهترین برنامه های ویرایشی برای استفاده در تلفن همراه خود در حال حاضر VSCO و Adobe Photoshop هستند. VSCO برای اعمال پیش تنظیمات کیفیت (فیلترها) و برای تغییر تنظیمات نوردهی بهترین است. اگر می خواهید از ابزارهای پیچیده تری مانند حذف لکه استفاده کنید، فتوشاپ بهترین برنامه برای استفاده خواهد بود.

smartphone photography mistakes bicycle

اگرچه روند ویرایش از یک عکس به عکس دیگر متفاوت است، همیشه همه چیز را متعادل نگه دارید. اگر می خواهید تصاویر خود را حرفه ای جلوه دهید، هرگز یک تصویر را کم نور یا بیش از حد نوردهی نکنید. علاوه بر این، نباید کنتراست زیادی اعمال کنید، زیرا باعث می‌شود همه چیز از بین برود.

نتیجه

رفع همه این اشتباهات احتمالی در عکاسی از گوشی هوشمند بسیار آسان است. تا زمانی که به نکات عکاسی گوشی هوشمندی که ارائه کردیم پایبند باشید، کیفیت تصاویر شما به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. این واقعاً مهم این است که بدانید چگونه از تلفن خود به درستی استفاده کنید و کمی خلاقیت برای ایجاد عکس هایی ایجاد کنید که ارزش اشتراک گذاری را داشته باشند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *