آموزش, آموزش عکاسی دیجیتال

10 نکته عکاسی در نور کم که نمیدانید

lazy

اولین نکته که در این رابطه باید بهش اشاره کنیم اینه که هیچ چیزی به اسم نور بد وجود ندارد عکاسی در نور کم میتواند بسیار چالش برانگیز و لذت بخش باشد و واژه ی نور بد که بین بسیاری از عکاسان مشهور است تنها یک سوتفاهم است. نور کم فقط به شب تعلق ندارد گاهی در طول روز نیز نور به قدر کافی وجود ندارد که این امر گاهی دردسر ساز و گاهی باعث جذابیت میشود. خوب در زمانی که نور کم میشود تنها با استفاده از یک فلاش میتوان نور را افزایش داد اما قبل از اینکه فلاش را روشن کنید بیایید نگاهی به عکاسی با نور کم و طبیعی بیاندازیم.

سوالات متداول درباره عکاسی در نور کم

74d66337fbdf4781f030008356a86771

در این تصویر نور کم تصویری بسیار دراماتیک را خلق کرده و از طلوع افتاب و طوفانی از ابر یک تصویر بسیار زیبا را به نمایش کشیده است.

1. تصاویر کم نور من تار هستند. آیا یک لنز بهتر، می تواند تاری را برطرف کند؟

پاسخ کوتاه به این سوال “بله” است. به عنوان مثال یک لنز سریع با حداکثر f-stop f / 1.8 نتایج بهتری نسبت به لنز کیت با حداکثر f-stop f / 3.5 یا f / 5.6 به شما می دهد.

اما اگر از تنظیمات اشتباه استفاده کنید حتی لنزهای سریعتر و گران قیمت نیز نتایج نامطلوبی به شما می دهند. می بینید که بازتر شدن دیافراگم بیشتر روی لنزهای سریع به شما امکان می دهد تا از یک سرعت شاتر سریعتر استفاده کنید ، که این امر به گرفتن تصویر واضح تر کمک می کند . اما تا زمانی که با سرعت شاتر صحیح عکاسی نکنید ، عکسهای شما اغلب تار می شوند!

لنزهایی با حداکثر دیافراگم بیشتر “سریع” نامیده می شوند زیرا به شما امکان می دهد با سرعت شاتر سریعتر عکس بگیرید. (به لطف نور اضافی که از دهانه دیافراگم بزرگتر وارد دوربین می شود).

2. بهترین تنظیمات دوربین برای عکسبرداری در نور کم چیست؟

اینها بهترین تنظیمات دوربین کم نور هستند:

حالت دستی

یکی از بهترین حالت ها برای عکاسی در نور کم حالت دستی است زیرا به شما امکان سنجیدن تمام جوانب کار را می دهد.هنگامی که حالت دستی را انتخاب میکنید ، اصولاً سه روش برای دریافت نور بیشتر به سنسور دوربین خود دارید:

  • سرعت شاتر
  • دیافراگم
  • ایزو

همانطور که در مقاله هر آنچه راجع به مثلث نوردهی نمیدانید گفته شد. این سه کنترل با هم مثلث نوردهی نامیده می شوند و هر یک از تنظیمات می توانند نتیجه مثبت یا منفی بر نوردهی تصویر شما داشته باشند. بنابراین ، یادگیری نحوه استفاده از سرعت شاتر ، دیافراگم و ISO ، کلید عکاسی در نور کم است.

توجه داشته باشید که نورسنج درون دوربین شما مشخص می کند که برای اینکه تصاویر در معرض نور قرار گرفته و نتیجه بهتری به شما بدهد باید کدام بخش را تغییر دهید.

سرعت شاتر

اگر در حال عکاسی دستی هستید ، یک قانون خوب این است که سرعت شاتر خود را مطابق با فاصله کانونی خود تنظیم کنید.

به عنوان مثال ، اگر از 50 میلی متر عکس می گیرید، سرعت شاتر شما نباید کمتر از 1/50 باشد. مطمئناً ، اگر سوژه عکس شما در حال حرکت باشد، باید سرعت شاتر خود را افزایش دهید. زیرا با انتخاب سرعت شاتر پایین تر، نور بیشتری به دوربین وارد می شود ، اما در این حالت خطر تار بودن عکس هم خواهیم داشت.

dccb1c3a558c50d389c24d69a9856730

این عکس با سرعت 1 / 250s ، f / 5.6 و ISO 1250 ثبت شده است. با استفاده از ترکیبی از سرعت شاتر آهسته تر و ISO بالاتر ، عکاس قادر به ایجاد بالهای تار در هنگام حرکت شده است.

دیافراگم

در بیشتر شرایط کم نور ، احتمالاً باید با دیافراگم کامل عکاسی کنید. اما اگر نور کافی برای عکسبرداری با f-stop کوچکتر وجود داشته باشد ، عمق میدان بیشتری خواهید یافت.

بنابراین آنچه را باید در نظر گرفت این است:

با انتخاب دیافراگم گسترده تر ، نور بیشتری به دوربین وارد می شود ، اما عمق میدان شما را کاهش می دهد. و این می تواند منجر به عدم تمرکز قسمت مهمی از تصویر شما شود.

پس باید چکار کنید؟

به طور کلی ، یک عکس خارج از فوکوس بهتر است تا یک عکس تار بنابراین ، در صورت لزوم ، دیافراگم را بزرگتر کنید!

ایزو

هرچه ISO بالاتر باشد ، عکس حاصل از آن روشن تر می شود.

اما در اینجا یک معامله مهم وجود دارد:

هرچه ISO بالاتر باشد ، نویز دیجیتالی بیشتری به تصویر خود اضافه خواهید کرد.

بنابراین ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید و تنها پس از کاهش سرعت شاتر و بزرگتر شدن دیافراگم ، ISO خود را افزایش دهید.

با فرمت RAW عکاسی کنید

همیشه برای حصول بهترین نتیجه ، عکسبرداری با RAW توصیه می شود.و این توصیه یک دلیل ساده دارد: دوربین شما جزئیات بیشتری را در قالب RAW در مقایسه با قالب فشرده JPEG ذخیره می کند.

همچنین ، یادگیری نحوه بررسی هیستوگرام بسیار مفید است. از این طریق لازم نیست فقط به آنچه در صفحه LCD دوربین خود می بینید اعتماد کنید. با استفاده از هیستوگرام میزان نوردهی خود را بررسی کنید.

7c7077ca5231fd6ad758b9d49a2a1eeb

عکاس با نور کم در منطقه ی هانتینگتون بیچ ، کالیفرنیا تصویر سیاه و سفید را با نوردهی پنج ثانیه ایجاد کرده است.

3. چگونه می توان عکس های کم نور گرفت؟

همانطور که گفتیم عکاسی در نور کم میتواند بسیار چالش برانگیز باشد و تقریبا همیشه شما را مجبور به ثبت تصاویر با بازترین دیافراگم میکند.پس از تنظیم دیافراگم سرعت شاتر را متناسب با تصویری که مد نظر دارید تنظیم کنید ممکن است نور بسیار ناچیز باشد در اینصورت ایزو را نیز باید افزایش دهید حال ممکن است ایزو بالا باعث نویز بیش از اندازه در تصویر شود در اینصورت دو گزینه پیش رو دارید: یا یک منبع نور اضافه کنید و یا با استفاده از برنامه نویز ها را اصلاح نمایید.

4. چگونه می توان سطح نویز دیجیتال را در تصاویر کم نور کاهش داد؟

تنها راه حل این امر استفاده از ایزو کمتر است و اینکه همیشه از نور درست در صحنه اطمینان حاصل کنید چرا که امکان ایجاد نویز در نواحی تاریک نیز وجود دارد.

6b54185ccddbef6cc10b6586179db501

یک روز ابری در آبشارهای بلک واتر ، ویرجینیای غربی

5- چگونه در نور کم فوکوس کنم؟

یکی دیگر از دلایل تاری تصاویر در نور کم این است که برخی دوربین ها در نور کم نمیتوانند فوکوس قابل قبولی داشته باشند.

پس راه حل این مشکل چیست؟

نور را به سوژه ی خود بتابانید تا به شما نور کافی برای فوکوس را بدهد همچنین از حلقه ی کانونی لنز برای تنظیم هر چه دقیق تر فوکوس استفاده کنید البته تمرکز از طریق نقطه AF مرکزی نیز ممکن است کمک کند زیرا معمولا از نقاط AF اطراف بسیار دقیق تر و سریع تر عمل میکند.

6. چگونه می توانم تصاویر کم نظیر را در نور کم بگیرم؟

در اینجا چهار کار وجود دارد که اکثر افراد حرفه ای در نور کم انجام می دهند:

  • از سه پایه استفاده کنید
  • با فرمت RAW عکاسی کنید
  • در حالت دستی عکاسی کنید
  • از هیستوگرام استفاده کنید
d93c96e6a23fff65b91b900aaa541998

نور کم باعث ایجاد سایه های بینظیر شبه گونه در تصاویر میشود

7. چگونه بهترین تعادل رنگ سفید را برای نور کم انتخاب کنم؟

تراز سفیدی خود را متناسب با محیط خود تنظیم کنید:

  • تنگستن Tungsten : برای عکسبرداری در فضای داخلی با نور از لامپ معمولی
  • فلورسنت Fluorescent : برای نور از لامپهای فلورسنت
  • ابری Cloudy: برای نور کم که در یک روز ابری ایجاد شده است
  • سایه Shade: برای عکسبرداری در یک منطقه سایه دار یا سایه دار
    یک چیز را به یاد داشته باشید:

اگر با فرمت RAW عکس می گیرید، می توانید تعادل رنگ سفید خود را بعداً پس از پردازش تنظیم کنید.

اما اگر با فرمت JPEG عکس می گیرید ، بسیار مهم است که تراز سفیدی خود را در دوربین درست انتخاب کنید. به همین دلیل ، اگر دوربین شما برای عکس گرفتن با فرمت JPEG تنظیم شده است ، نباید از عملکرد خودکار تعادل رنگ سفید استفاده کنید. ایجاد تعادل رنگ سفیددر فرمت JPEG بعد از ثبت عکس بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

8- آیا باید در نور کم ISO خود را بالا ببرم یا سرعت شاتر را کم کنم؟

با فرض اینکه با دیافراگم کامل عکاسی می کنید ، در اکثر شرایط پاسخ این سوال آسان است:

سرعت شاتر خود را تنظیم کنید! و فقط ISO خود را به عنوان آخرین چاره بالا ببرید.

همواره به یاد داشته باشید که افزایش ISO شما باعث ایجاد نویز بیشتری در تصویر می شود.

امروزه، اکثر DSLR های جدید با تنظیم میزان نویز در تنظیمات بالاتر ISO کار را بسیار بهتر انجام می دهند. اما همانطور که قبلاً اشاره کردم ، بهتر است که بدانید در چه زمان سطح نویز قابل قبول نیست و دوربینتان با چه ISOهایی مطابقت دارد. در شرایطی که سوژه شما در حال حرکت است ، ممکن است لازم باشد ISO را حفظ کنید تا سرعت شاتر به اندازه کافی سریع باشد تا عمل ثبت تصویر سوژه متحرک را به بهترین شکل انجام دهید.

36ae77db7915835abc105f631f0391f8

مه در این تصویر پاییزی شرایط کم نور را ایجاد کرده است.

9. چرا عکسهای کم نور من حتی وقتی از سه پایه استفاده می کنم واضح نیستند؟

به یاد داشته باشید که در شرایط نور کم، اغلب شما با دیافراگم باز عکس خواهید گرفت. از این رو ، عمق میدان شما بسیار کم خواهد بود (که می تواند منجر به تار شدن تصاویر شود). بنابراین برای قفل کردن فوکوس خود (حتی می توانید فوکوس دکمه عقب را نیز امتحان کنید) در قسمتی از صحنه خود که قرار است فوکوس بیشتر باشد به روایتی سوژه ی اصلی، بسیار احتیاط کنید.

هنگام عکسبرداری از یک پرتره در نور کم ، توجه به سوژه مهم است. بنابراین روی چشم ها تمرکز کنید!

همچنین ، اگر سوژه شما در حال حرکت است ، سرعت شاتر را افزایش دهید تا این که سوژه توسط دوربین شما منجمد شود. و هنگام عکاسی با سه پایه ، اطمینان حاصل کنید که لرزشگیر دوربین شما خاموش است ، زیرا در واقع می تواند تاری ایجاد کند!

10. یک نکته پاداش

در نور کم ، صفحه LCD در پشت دوربین شما بسیار روشن به نظر می رسد – و این به شما حس نادرستی از نوردهی عکس می دهد. بنابراین اگر دوربین شما تنظیماتی برای روشنایی صفحه LCD دارد ، آن را کم کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که هنگام مشاهده تصویر خیلی روشن تر از آنچه هست به نظر نمی رسد!

300ecf93b7224cf439b6de6ee1d6c200

 

نحوه عکاسی در نور کم: نتیجه گیری

اصلی ترین ترفند عکاسی در نور کم این است که دوربین خود را کنترل کنید و بدانید که هر عملکرد یا تنظیماتی که انجام میدهید واکنش  در پی دارد که به خوبی خود را در تصویر نشان می دهد.

حال ، تفاوت عکاسی در نور کم با عکاسی در هر نوع نور دیگر چیست؟ واقعاً هیچ تفاوتی نیست. فقط عکاسی در نور کم را فرصتی برای خلاقیت و محک معلومات خود بدانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *